Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lähijunaliikenne menee kilpailutukseen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #25 : Kesäkuu 11, 2014, 18:01:09 »

Ehkä aihe on jo tässä kiivaassa käsittelyssä myllytetty, mutta onkohan ihan oikeasti laskettu kuluja ja kerrannaisia sille, jos
esim. Helsingin ratikka olisi matkustajille ilmainen?

Asiasta on keskusteltu paljonkin joukkoliikennefoorumilla. Ymmärtääkseni valistunut arvio on sellainen, että kun puuttuu luotettava mittari linjaston toimivuuteen, ei linjastoa voi oikein kehittää järkevästi. Järjestelmällä on suuri riski rappeutua. Tästä on ilmeisesti kokemusta maailmaltakin.

Lisäksi tarpeeton julkinen liikenne etenkin lyhyillä matkoilla lisääntyisi, hidastaen järjestelmän toimintaa ja nostaen kustannuksia.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #26 : Kesäkuu 11, 2014, 18:04:14 »

Voihan tuossa käydä sellainenkin rautatieharrastuksellinen katastrofi, että VR voittaa kilpailutuksen... :|

Voittajasta riippumatta HSL:n liikenteestä maksama hinta olisi tarkistettu vastaamaan paremmin liikenteen tuotantokustannuksia.

Tarkoittanet siis hintaa, joka on HSL:n käsitys liikenteen tuotantokustannuksista. Käsitykseni mukaan todellisia kustannuksia ei ole tarkalleen tiennyt tähän asti edes VR itse, mikä lienee yksi syy uuden lähiliikenneyksikön perustamiselle.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #27 : Kesäkuu 11, 2014, 18:15:10 »

Käsitykseni mukaan todellisia kustannuksia ei ole tarkalleen tiennyt tähän asti edes VR itse, mikä lienee yksi syy uuden lähiliikenneyksikön perustamiselle.

Eikö tuo ole nimenomaisesti se kaikkein huonoin vaihtoehto? Eli se (HSL-alueen liikenne) voi olla joko 30 %:a ali- tai saman verran ylihinnoiteltua, kun kukaan ei tiedä oikeaa kustannustasoa. Kumma juttu toki se, että VR osasi kertoa henkilöliikennestrategiassaan desimaalin kymmenyksen tarkkuudella kustannusrakenteensa kilpailijoihin verrattuna, josta selvisi että VR:n ja kilpailijan kaula on 14,1 kilpailijan eduksi. Aika tarkkoja lukuja, mikäli noita vaan hatusta vedetään.

Tunti sitten oli muuten tullut tällainen uutinen Ylelle:
http://yle.fi/uutiset/vr_trimmaa_koneistoaan_lahiliikenteen_kilpailutukseen_-_vaikka_ei_se_kylla_mikaan_kultakaivos_ole/7292629
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1142


« Vastaus #28 : Kesäkuu 11, 2014, 18:29:22 »

Tarkoittanet siis hintaa, joka on HSL:n käsitys liikenteen tuotantokustannuksista. Käsitykseni mukaan todellisia kustannuksia ei ole tarkalleen tiennyt tähän asti edes VR itse, mikä lienee yksi syy uuden lähiliikenneyksikön perustamiselle.

Eikös HSL-alueen kiskoliikenteen kilpailuttamisen osalta ole kyse lähinnä veturinkuljettajista ja siitä, millä hinnalla he saadaan ajamaan HSL:n omistamaa kalustoa? Loput liikenteen tuotantokustannukset syntyvät muuta kautta eivätkä ne synny operaattoreiden toimesta.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #29 : Kesäkuu 11, 2014, 18:43:01 »

Eikös HSL-alueen kiskoliikenteen kilpailuttamisen osalta ole kyse lähinnä veturinkuljettajista ja siitä, millä hinnalla he saadaan ajamaan HSL:n omistamaa kalustoa? Loput liikenteen tuotantokustannukset syntyvät muuta kautta eivätkä ne synny operaattoreiden toimesta.

Veturinkuljettajien työehtosopimus on yleissitova, ja se kaikella todennäköisyydellä mainitaan kilpailutuksen ehdoissakin. Sopimusshoppailun riski lienee olematon.

Kyllä se liikennöinti sisältää muutakin: huollon, suunnitteluorganisaation, esimiehet, johdon...
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #30 : Kesäkuu 11, 2014, 19:02:15 »

Eikös HSL-alueen kiskoliikenteen kilpailuttamisen osalta ole kyse lähinnä veturinkuljettajista ja siitä, millä hinnalla he saadaan ajamaan HSL:n omistamaa kalustoa? Loput liikenteen tuotantokustannukset syntyvät muuta kautta eivätkä ne synny operaattoreiden toimesta.

Veturinkuljettajien työehtosopimus on yleissitova, ja se kaikella todennäköisyydellä mainitaan kilpailutuksen ehdoissakin. Sopimusshoppailun riski lienee olematon.

Kyllä se liikennöinti sisältää muutakin: huollon, suunnitteluorganisaation, esimiehet, johdon...

Petri varmasti tarkoitti tuossa, "millä hinnalla he (kuskit) saadaan ajamaa HSL:n omistamaa kalustoa" sitä, millä hinnalla VR tämän palvelun tarjoaa. Kyse ei siis ole veturinkuljettajien palkkojen leikkauksesta, kuten ei ole ollut HSL/YTV-alueen kilpailutetussa bussiliikenteessäkään.

Mitä tulee tuohon Topin vikaan lauseeseen: huoltoa se ei sisällä, sillä sekin voidaan ja kannattaa kilpailuttaa. Tietysti kaikissa organisaatioissa on muitakin kuin pelkkiä suorittavassa portaassa olevia työntekijöitä, mutta pointin varmasti ymmärsit.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #31 : Kesäkuu 11, 2014, 19:21:23 »


Mikä lippuhintojen lasku? Taas nousee 3.7% lippujen hinnat. Hinnat ei ole laskenut moneen vuoteen. Itelläkään ei ole enään kuukausilippua, vaan meen pummilla silloin kun ratikalöa tai metrolla matkustan.

Aha joo sori. Olen vain ymmärtänyt, että kilpailuttaminen johtaa lippujen hinnan laskuun, vuorojen lisäämiseen tai yhteyksien parantumiseen sekä kaluston kunnon kohenemiseen.

Mitähän kummaa mä taas olenkaan lukenut  Järkyttynyt



Bussiliikenteessähän nähdään jo kilpailutuksen "tulokset". Palvelun laatu, kaluston kunto, siisteys jne. ovat kaikki alakantissa bussiliikenteessä. Huollot ovat huonoja, kun joka asiassa halutaan säästää ja kaikki tekevät alhaisia tarjouksia että voittaisivat liikenteen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #32 : Kesäkuu 11, 2014, 19:53:08 »

Voihan tuossa käydä sellainenkin rautatieharrastuksellinen katastrofi, että VR voittaa kilpailutuksen... :|

Voittajasta riippumatta HSL:n liikenteestä maksama hinta olisi tarkistettu vastaamaan paremmin liikenteen tuotantokustannuksia.

Hinta laskee, mutta samalla myös palvelu huononee. Nyt jo ensimmäinen esimerkki on junahenkilökunnan poistuminen HSL:n lähijunista. Pummilla matkustaminen ja järjestyshäiriöit lisääntyvät ja lähijunista tulee samanlaisia paksakasoja kuin metroista.

Vaikea nähdä lähijunissa suurempaa tarvetta junahenkilökunnalle, kuin ajallisesti saman mittaisilla raitiovaunu- tai metromatkoilla. Ja tuo on muutenkin asia joka ei liity millään tavalla kilpailutukseen.

Järjestyshäiriöitkin taitavat keskittyä aikoihin, jolloin muutenkin on vartijoita liikkeellä?

Siinä mielessä olen samoilla linjoila että pummilla matkustaminen tuossa helpottuu. Niin VR:n kuin HSL:nkin kannalta olisi eduksi huolehtia siitä ettei kellään ole matkustajajunaan asiaa ilman asianmukaista matkalippua.

Jos junahenkilökunnan palkkakustannukset ovat suurempia kuin heidän poisjättämisen seurauksena menetetyt lipputulot, voittaa HSL:n talous eli lippuhintojen nousupaine helpottuu tai kaupunkien subventio pienenee.

Sinänsä kyllä samoilla linjoilla, mutta parempi lähestyminen mielestäni on asettaa kohtuullinen korvaus pummilla matkustamisesta (nykyinen on varsin yläkanttiin) ja tarkastustiheys sellaiseksi, ettei matkastajalle ole kannattavampaa mennä pummilla kuin ostaa lippua. Tietty matkustajaryhmä kulkee joka tapauksessa pummilla, eikä kykene maksamaan tarkastusmaksuakaan.

Santeri ei taida tietää mistä nyt puhuu. Junissa on järjestyshäiriöitä ihan vuorokaudenaikaan katsomatta, eikä niitä vartijoitakaan tarpeeksi ole. Tällä hetkellä on sentään jnahenkilökunnalla mahdollisuus puuttua niihin ja hyvin puututaankin ja se näkyykin kiitoksissa.

Facebookissa on ryhmä "Minä haluan konduktöörin junaani"-sivu, jossa on paljom mietteitä juurikin matkustajilta, niiltä oikeilta asiakkailta.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #33 : Kesäkuu 11, 2014, 20:27:26 »

Mitä tulee tuohon Topin vikaan lauseeseen: huoltoa se ei sisällä, sillä sekin voidaan ja kannattaa kilpailuttaa.

HSL:n hallituksen esityksessä kerrotun mukaan se nimenomaisesti sisältää myös huollon.

Kannattaa lukea, niin on paremmin kartalla: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2014365-5.HTM
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #34 : Kesäkuu 11, 2014, 20:36:08 »

Mitä tulee tuohon Topin vikaan lauseeseen: huoltoa se ei sisällä, sillä sekin voidaan ja kannattaa kilpailuttaa.

HSL:n hallituksen esityksessä kerrotun mukaan se nimenomaisesti sisältää myös huollon.

Kannattaa lukea, niin on paremmin kartalla: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2014365-5.HTM

Oot oikeassa, ilmaisin tuttuun tyyliin itseäni hieman epäselvästi, eli olin tekstini puolesta väärässä. No, oli miten oli, mutta jos joku muu kuin VR tuon voittaa, JKOY:n kaluston huoltotoiminta lähtee VR:ltä mäkeen.

Sitä en kyllä oikein ymmärrä, että miksi VR ylipäätään omistaa 35 % JKOY:stä? Senhän ei pitäisi omistaa siitä yhtään mitään, varsinkaan enää siinä vaiheessa, kun HSL-alueen kilpailutus alkaa. Myöskään Ilmalan varikko ei kuulu VR:n omistukseen. Toisaalta, tämä Ilmalan omistuskuvio liittyy enemmän laajempaan politiikkaan kuin otsikkoon "Lähiliikenne menee kilpailutukseen".
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #35 : Kesäkuu 11, 2014, 20:41:19 »

Myöskään Ilmalan varikko ei kuulu VR:n omistukseen.

En ole tästä aivan varma, mutta käsittääkseni VR kyllä omistaa varikolta hyvinkin olennaisia osia, kuten nyt vaikkapa kaikki huoltorakennukset.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #36 : Kesäkuu 11, 2014, 20:43:38 »

Myöskään Ilmalan varikko ei kuulu VR:n omistukseen.

En ole tästä aivan varma, mutta käsittääkseni VR kyllä omistaa varikolta hyvinkin olennaisia osia, kuten nyt vaikkapa kaikki huoltorakennukset.

Tällä hetkellä tilanne juuri tämä, mutta mitä se on tulevaisuudessa, sitä ei vielä kukaan varmaksi osaa sanoa. Kysymys on joka tapauksessa erittäin olennainen ja se pitää ratkaista ennemmin tai myöhemmin - ennen kilpailutetun liikenteen alkamista, voitti kilpailun sitten VR tai mikä tahansa muu yhtiö.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #37 : Kesäkuu 11, 2014, 20:45:23 »

VR:llä on alan suurimpana toimijana velvollisuus tarjota tilat Sm5-junien huollolle jatkossakin. Asia on siis jo hyvin pitkälti ratkaistu ihan lakitekstin kautta.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #38 : Kesäkuu 11, 2014, 20:47:38 »

VR:llä on alan suurimpana toimijana velvollisuus tarjota tilat Sm5-junien huollolle jatkossakin. Asia on siis jo hyvin pitkälti ratkaistu ihan lakitekstin kautta.

En tarkoittanut nyt pelkkää Sm5-junien huoltoa, vaan ylipäätään kaiken kaluston huoltoa tulevaisuudessa. Mutta kuten sanottu, tämä asia menee ohi tämän ketjun otsikon.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #39 : Kesäkuu 11, 2014, 21:19:19 »

Mitä tulee tuohon Topin vikaan lauseeseen: huoltoa se ei sisällä, sillä sekin voidaan ja kannattaa kilpailuttaa.

HSL:n hallituksen esityksessä kerrotun mukaan se nimenomaisesti sisältää myös huollon.

Kannattaa lukea, niin on paremmin kartalla: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2014365-5.HTM

Oot oikeassa, ilmaisin tuttuun tyyliin itseäni hieman epäselvästi, eli olin tekstini puolesta väärässä. No, oli miten oli, mutta jos joku muu kuin VR tuon voittaa, JKOY:n kaluston huoltotoiminta lähtee VR:ltä mäkeen.

Sitä en kyllä oikein ymmärrä, että miksi VR ylipäätään omistaa 35 % JKOY:stä? Senhän ei pitäisi omistaa siitä yhtään mitään, varsinkaan enää siinä vaiheessa, kun HSL-alueen kilpailutus alkaa. Myöskään Ilmalan varikko ei kuulu VR:n omistukseen. Toisaalta, tämä Ilmalan omistuskuvio liittyy enemmän laajempaan politiikkaan kuin otsikkoon "Lähiliikenne menee kilpailutukseen".

Itse luulin että olisit Mikko enemmän tutustunut koko asiaan, kun siitä niin kovasti puhut ja tunnut tietävän muita enemmän. HSL haluaa VR:n luopuvan osuudestaan tai ainakin pienentämään osuuttaan niin, ettei enemmistö ole VR:llä. Eli VR:n täytyy myydä osuutensa tai osan osuudestaan pois. Jossain HSL:n tiedotteessa tämä mainittiin ihan tässä muutamien päivien sisään.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #40 : Kesäkuu 11, 2014, 21:20:37 »

VR:llä on alan suurimpana toimijana velvollisuus tarjota tilat Sm5-junien huollolle jatkossakin. Asia on siis jo hyvin pitkälti ratkaistu ihan lakitekstin kautta.

Ja näinhän se on jo kilpailutuksen tiedoissakin. Voittavan liikenteen liikennöitsijä kuitenkin joutuu sen huoltohenkilöstön jne. hankkimaan, varikko tilat tulee Ilmalasta.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #41 : Kesäkuu 11, 2014, 21:26:22 »

Itse luulin että olisit Mikko enemmän tutustunut koko asiaan, kun siitä niin kovasti puhut ja tunnut tietävän muita enemmän.

Oot ymmärtänyt väärin...  Iskee silmää

HSL haluaa VR:n luopuvan osuudestaan tai ainakin pienentämään osuuttaan niin, ettei enemmistö ole VR:llä. Eli VR:n täytyy myydä osuutensa tai osan osuudestaan pois. Jossain HSL:n tiedotteessa tämä mainittiin ihan tässä muutamien päivien sisään.

Toukokuun alussa oli tämä HSL:n lausunto TE:ssä:
www.talouselama.fi/uutiset/a2182782

Tästä aiheesta on kuitenkin puhuttu jo paljon, paljon aiemmin kuin toukokuussa. Hommahan menee itse asiassa siten, että VR on jo aikoja sitten itse halunnut luopua tuosta osuudestaan, mikä on sikäli täysin ymmärrettävää, sillä nythän tuo omistus kuitenkin maksaa, eikä se tietenkään tuota mitään, sillä JKOY:n tarkoitus ei ole tahkota miljoonavoittoja. Käytännössä JKOY:n VR:n osuuden omistus on yhtiölle rasite nykyisellä systeemillä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #42 : Kesäkuu 11, 2014, 21:29:10 »

HSL haluaa VR:n luopuvan osuudestaan tai ainakin pienentämään osuuttaan niin, ettei enemmistö ole VR:llä. Eli VR:n täytyy myydä osuutensa tai osan osuudestaan pois. Jossain HSL:n tiedotteessa tämä mainittiin ihan tässä muutamien päivien sisään.

Toukokuun alussa oli tämä HSL:n lausunto TE:ssä:
www.talouselama.fi/uutiset/a2182782


Korjataan vielä että tuo on viime vuoden toukokuulta (2013), ei suinkaan tämän vuoden.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #43 : Kesäkuu 11, 2014, 21:35:28 »



Toukokuun alussa oli tämä HSL:n lausunto TE:ssä:
www.talouselama.fi/uutiset/a2182782

[/quote]

Korjataan vielä että tuo on viime vuoden toukokuulta (2013), ei suinkaan tämän vuoden.
[/quote]

Mutta silti se oli toukokuun alussa...  Näyttää kieltä

Asian ydin on se, että VR:llä ei ole mitään taloudellista intressiä omistaa JKOY:stä prosenttiakaan. Kuten kirjoitin edelliseen viestiin, VR:ssä osakkeista luopumista on mietitty todella pitkään. Tässä ei ole mitään salaista tai luottamuksellista, sillä tämä on VR:n kannalta täysin loogiken ja ainut oikea tavoite.
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #44 : Kesäkuu 11, 2014, 22:23:06 »

Myöskään Ilmalan varikko ei kuulu VR:n omistukseen.

En ole tästä aivan varma, mutta käsittääkseni VR kyllä omistaa varikolta hyvinkin olennaisia osia, kuten nyt vaikkapa kaikki huoltorakennukset.

VR omistaa varikkorakennukset, Liikennevirasto raiteet huoltohallien oville asti. Sm hallien länsipuolelle tehdyt uudet huoltotasot on kokonaan Liikenneviraston. Mielenkiintoista on että Liikennevirasto korjasi isolla rahalla Ilmalan raiteistot, joista ei pääse kuin monopoliyrityksen halleihin. Eräänlaista piilotukea tämäkin.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1142


« Vastaus #45 : Kesäkuu 11, 2014, 22:29:30 »

HSL haluaa VR:n luopuvan osuudestaan tai ainakin pienentämään osuuttaan niin, ettei enemmistö ole VR:llä. Eli VR:n täytyy myydä osuutensa tai osan osuudestaan pois. Jossain HSL:n tiedotteessa tämä mainittiin ihan tässä muutamien päivien sisään.

Näin HSL on todennut ja näin sen pitääkin olla. VR:n ei missään tapauksessa pitäisi olla JKOY:n omistajana — eikä minkään muunkaan liikenteestä vastaavan operaattorin. JKOY:n pitää olla operaattoreiden suhteen riippumaton yhtiö.

Ote HSL:n hallituksen kokouksen pöytäkirjasta 10.6.2014:

"Tällä hetkellä VR-Yhtymä on JKOY:n suurin omistaja 35 % osuudella, ja sillä on kaksi edustajaa yhtiön hallituksessa. Muu omistus ja hallituspaikat jakautuvat Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten kesken. VR:n asema JKOY:n omistuksessa, hallituksessa ja tärkeimpänä JKOY:n ostamien teknisten asiantuntijapalvelujen tarjoajana vaikeuttaa ratkaisevasti junakalustoyhtiön osallistumista HSL:n tarjouskilpailun valmisteluun. Uusien kilpailijoiden näkökulmasta järjestely ei täytä läpinäkyvyyden ja tasapuolisuuden vaatimuksia. On lähes mahdotonta osoittaa toteen, että nykyinen liikenteen harjoittaja VR ei JKOY:n kautta voisi vaikuttaa valmisteluun omaksi edukseen tai saada käyttöönsä tietoa, jota muilla tarjoajilla ei ole. Siksi HSL on esittänyt omistajakunnille ja valtiolle, että VR:n tulisi poistua junakalustoyhtiöstä ennen tarjouskilpailun lopullista valmistelua omistajatahojen keskenään sopimilla järjestelyillä."
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2014, 06:01:19 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1142


« Vastaus #46 : Kesäkuu 11, 2014, 22:34:46 »

VR omistaa varikkorakennukset, Liikennevirasto raiteet huoltohallien oville asti. Sm hallien länsipuolelle tehdyt uudet huoltotasot on kokonaan Liikenneviraston. Mielenkiintoista on että Liikennevirasto korjasi isolla rahalla Ilmalan raiteistot, joista ei pääse kuin monopoliyrityksen halleihin. Eräänlaista piilotukea tämäkin.

Tämä voi myös ennakoida tulevaa, eli huoltotoimintojen eriyttämistä VR:stä. Kilpailun olosuhteissa ei ole luontevaa että yksikään operaattori olisi omistamassa huoltotoimintoja.

Asia on HSL:n hallituksen 10.6.2014 kokouksen pöytäkirjan perusteella selvityksen alla:

"Uuden sopimuksen alkaessa 2018 lähijunaliikenteen varikko- ja kunnossapitopalvelut on edelleen järjestettävä Ilmalassa. Muita nopeasti toteutettavia käytännön vaihtoehtoja ei ole tunnistettu. Parhaillaan on käynnissä Liikenneviraston johtama selvitys Suomen rautatievarikoiden käytöstä tulevaisuudessa, ja selvityksen painopiste on Ilmalan varikon tilojen ja erityisten huolto- ja korjausfasiliteettien hallinnan ja käytön järjestäminen uusille toimijoille tasapuolisella tavalla. Rautatielain 34 § palveluntarjoamisvelvoite edellyttää, että hallitsevassa asemassa olevan VR:n on tarjottava välttämättömiä palveluja muiden liikenteenharjoittajien käyttöön syrjimättömin ehdoin tasapuolista ja kohtuullista korvausta vastaan. Ratkaisu varikkotilojen ja -palvelujen järjestämisestä on tehtävä ennen HSL:n tarjouskilpailun käynnistymistä."
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2014, 22:51:50 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1142


« Vastaus #47 : Kesäkuu 11, 2014, 22:57:11 »

Petri varmasti tarkoitti tuossa, "millä hinnalla he (kuskit) saadaan ajamaa HSL:n omistamaa kalustoa" sitä, millä hinnalla VR tämän palvelun tarjoaa. Kyse ei siis ole veturinkuljettajien palkkojen leikkauksesta, kuten ei ole ollut HSL/YTV-alueen kilpailutetussa bussiliikenteessäkään.

Juuri näin — en arvannut, että jonkun mielikuvitus riittäisi kääntämään asian toisin. Pahoitteluni heikosta sanavalinnasta  Virnistää
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #48 : Kesäkuu 12, 2014, 11:06:06 »

Tämän kilpailutuksen paras puoli on, että koko Sm5 kalusto menee silloin yhden operaattorin hoidettavaksi, olettaisin. Tuskin edes mikään Veolia tai Arriva on edes kiinnostunut, jos he saavat esim. seitsämän Sm5.sta liikenteeseensä. Mun mielestäni lähiliikenteen junien huolto pitäisi olla omistajalla eikä sillä mikä niitä kullostikkin operoi. Linja-auto liikenteessä jokaisella yhtiöllä on omat bussit joita he "huoltavat". Missä päin Suomea on oikeasti niin surkeassa kunnossa olevia busseja, kuin Helsingissä? Tampereella on varmaan yhdet parhaimmat bussit.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1319


« Vastaus #49 : Kesäkuu 12, 2014, 12:08:04 »


Ostoliikenteen käsite taitaa olla muutamille keskustelijoille vieras.

Olen toki yrittänyt hieman perehtyä aiheeseen. Nämä luettelemani asiat vain kuuluvat niihin, joilla kilpailuttamista puolustellaan, tulee viisi hyvää ja kymmenen kaunista heti kun vain saadaan kilpailuttaminen käyntiin. Ja matkustaja on voittaja tässäkin.

Näin ei siis ole. En enää tiedä, kuka tässä voittaa. Tällä hetkellä lähiliikenteen mahdollinen tuotto menee VR:lle, jonka omistaa valtio ja joka jopa tuloutti voittoa valtiolle, pitkästä aikaa ja tästä hyöytyvät kansalaiset. Jos tätä lähiliikenteestä kertyvää voittoa saadaan pienennettyä, niin siitä ei hyödy työntekijät eikä matkustajat, vaan HSL, jonka "omistaa" pk-seudun kunnat, jotka voittavat kustannusten pienentyessä ja tästä hyötyvät pk-seudun kuntien asukkaat.

Mutta oletetaanpa, että kilpailun voittaa yhtiö XR, ja VR jatkaa omaa lähiliikennettään. Silloin tarvitaan, keskustelussa esitettyjen ajatusten mukaan seuraavat tahot, yhtiöt ja virastot:

1. VR. Ajaa junaliikennettä, huoltaa junakalustoaan omistamissaan tiloissa.
2. VR-Lähiliikenneyhtiö. Ajaa lähiliikennettä ilmeisesti kilpailuttamisen jälkeenkin, esim. Riihimäen junat.  VR:n omat lähijunat ilmeisesti huoltaa VR itse.
3. Tilaaja eli HSL. Tilaa liikenteen ja seuraa sen toteutumista
4. XR. Ajaa lähiliikennettä.
5. JKY Service. Huoltaa Junakalustoyhtiön junat.
6. JKY. Omistaa Junakalustoyhtiön junat.

Lisäksi lähistöllä tarvitaan

7. Liik Enne Vira Sto
8. TraFi

Kaikennäköisen kilpailuttamisen tarkoituksena on painaa löysät pois monopolin organisaatiosta ja käyttää saatu hyöty joko matkustajille tai asukkaille.

Ajatelkaapa paljonko johtoa, asiantuntijoita, esimiehiä, työnjohtoa  ja paperinpyöritystä tuollainen määrä erillisiä organisaatioita vaatii. Jos Vilhonkatu 13 jotenkin laihtuu, niin kyllä aika monta kioskia myös vastaavasti lihoo.

Lopuksi tuore tapaus valtion "sisäisestä ulkoistamisesta". 14.5.2014: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/ministerio-ajokorttien-myontaminen-poliisilta-trafiin/1816316 Trafi ilmoittaa tekevänsä ajokorttien myöntämistyön 10-15 henkilötyövuodella, kun poliisilta siihen menee toistasataa henkilötyövuotta vastaava määrä työtä. Iso ero. Trafin tiedotteesta: "Saadut säästöt laskisivat samalla lupien ja korttien hintaa autoilijoille."

Näin teoriassa. Eilisessä Aamulehdessä oli laaja artikkeli siitä, miten "Trafin tiedotteesta oli jäänyt pois" tieto, jonka mukaan Trafi ulkoistaa tämän työn eteenpäin tilaten satakunta henkilötyövuotta ulkopuoliselta toimijalta.

Kuinkahan paljon ajokortin hinta laskeekaan?



Edit: erotettu vielä VR sen omasta lähiliikennyhtiöstä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2014, 13:37:46 kirjoittanut Kimmo T. Lumirae » tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lähijunaliikenne menee kilpailutukseen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina