Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Keskustelua rautatieliikenteen kilpailusta ja liikenteestä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« : Elokuu 21, 2013, 21:36:38 »

Se onko rekka todellisuudessa halvempi on eri juttu. Mutta monopolin on helppo nostaa hintoja ja ohjata liikennettä omalle kumipyöräfirmalle.

// keskustelu jaettu kuvan http://vaunut.org/sarja/2654 kommenteista
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2013, 12:05:26 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #1 : Elokuu 22, 2013, 07:19:17 »

Kuinkakohan monta Transpointin rekkaa ajaa Saksasta Suomeen ja takaisin? Ja mitä monopoliin tulee niin siitä vain firma pystyyn ja kiskoille, kilpailuhan on ollut vapaata jo kuuden vuoden ajan.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2450


« Vastaus #2 : Elokuu 22, 2013, 08:35:57 »

Kilpailu on vapaata siitä alkaen kun yrittäjä saa ajaa kaikenlaisia junia kaikilla rataosilla. Koska Suomeen joutuu ostamaan uutta vetokalustoa, niin sille on saatava kunnollinen kierto eikä vain jotain armopaloja. Ostoliikenteestä pitäisi myös saada tehdä tarjous. Siellä on ilmaa, jolla voi ostaa isonkin määrän vetureita. Kiskoliikennekilpailu Suomessa on tällä hetkellä sunnilleen yhtä sallittua kuin yksityinen yritystoiminta Neuvostoliitossa. Joku kasvimaaläntti oli sallittu.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #3 : Elokuu 22, 2013, 11:21:08 »

Tiedät, Eljas, yhtä hyvin kuin minäkin, että erityisesti juuri Ruotsissa on useita pieniä tavaraliikennealan rautatieyrityksiä ja että Saksassa merkittävä osa tonnikilometreistä kulkee jo yksityisten operaattoreiden käsissä, sekä omilla radoilla että myös valtion radoilla. En allekirjoita sitä, että pelkän tavaraliikenteen operointi olisi mahdotonta. Ja tavaraliikenteestähän tässä puhuttiin.

Mutta ehkä olisin voinut kirjoittaa että tavaraliikenteen kilpailu on ollut vapaata jo kuuden vuoden ajan.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #4 : Elokuu 22, 2013, 11:39:22 »

Ei taida Ruotsissa tai Saksassa olla sopivan kaluston hankinta niin vaikeaa kuin Suomessa: http://vaunut.org/kuva/82057. Kun tähän lisätään, että kokonaismarkkina on paljon pienempi niin kynnys liikenteen aloittamiseen nousee korkeaksi ilman mitään viranomaisten taholta tulevia rajoituksiakin.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #5 : Elokuu 22, 2013, 13:05:26 »

Näinpä. Eli kilpailun vapauttaminen itsessään ei välttämättä avaakaan rahahanoja kuljetusyrityksille, jotka tulisivat vuolemaan kultaa rautatieliikenteestä. Hämmästyn, jos henkilöliikenteessä käy toisin.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #6 : Elokuu 22, 2013, 13:39:43 »

Sama asia voidaan ilmaista niinkin, että koska raideleveys joka tapauksessa vaikeuttaa jonkin verran asioita, ei tarvittaisi moninkertaista kilpailunhaittaamispolitiikkaa. Ja samaten, koska markkina on jo lähtökohtaisesti maailman mitassa pienehkö, ei pitäisi tehdä sitä entistäkin pienemmäksi hautomalla iso osa markkinasta yhdelle toimijalle, jolloin synergiamahdollisuudet tavara- ja henkilöliikenteen tai lähijuna- ja kaukojunaliikenteen välillä jäävät pois. Nythän esimerkiksi tämä heinäkuinen monopolinjatkopäätös haittaa myös HSL:n kohta avaamaa kilpailua lähijunista, koska asiasta mahdollisesti kiinnostuneet operaattorit voivat bisnesanalyyseissään heti todeta, että Suomen markkinoilla kasvun mahdollisuudet HSL-alueen ulkopuolelle ovat käytännössä 0%.

Näissä olosuhteissa Kimmon lausuma "siitä vain firma pystyyn" on aika kaukana todellisuudesta.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #7 : Elokuu 22, 2013, 13:42:04 »

VR ilmeisesti pelkää kilpailua lännestä, siksi Tornioonkaan ei ole siirretty telinvaihtotunkkeja Turusta, vaan ovat vissiin menneet romuksi, ja kuorma siirretään Ruotsin ja Suomen vaunujen välillä kuten ennen vanhaan muskelivoimin ja hitaasti.

Suomen valtiollinen rautatieverkko jääänee Albanian ohella ainoaksi Euroopassa jolla ei ole yhteyttä muun länsi-Euroopan rataverkkoon.

Sillä on jo vaikutusta huoltovarmuuteemme.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Elokuu 22, 2013, 13:43:01 »

Tunkit lienee uudella omistajalla, joka ei ole kuitenkaan ole romuliike.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2450


« Vastaus #9 : Elokuu 22, 2013, 14:07:07 »

Tarkkaan ottaen Albaniallakin on olemassa yhteys muuhun maailmaan. Rataosa on Shkodër-Podgorica (Titograd) Montenegrossa ja siitä etelään Bar'in satamaan ja pohjoiseen Serbian kautta muuhun maailmaan. Rataosalla on tosin vain tavaraliikennettä eikä sitäkään ole koskaan ollut kovin kummoisesti. Albanian rataverkko avattiin kilpailulle vuonna 2005, mutta sen houkuttelevaisuus ei ole suuri. Rataverkon kunnostukseen ei ole koskaan löytynyt riittäviä summia korjaamaan 1990-luvun lopun levottomuuksien aiheuttamia vahinkoja ja rapautumista.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #10 : Elokuu 22, 2013, 15:11:08 »

Laiton kabotaasi ilmeisesti vääristää tervettä kilpailua niin paljon, että ne syövät junakuljetuksiltakin eväät. Mm. Ahola Transpointin ja VR Transpointin kuljetuksia ajavat viroon rekisteröidyt alihankkijan autot. Virolaisen kuskin palkka pahimmillaan muutama sata euroa kuussa, kun lain mukaan pitäisi maksaa 2500-3000 €. Ajankohtaisessa kakkosessa oli tästä juttu tiistai-iltana. Löytyy Yle Areenasta, mikäli kiinnostaa http://areena.yle.fi/tv/2007705
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #11 : Elokuu 22, 2013, 17:26:22 »

Semmoista se on kun VR Transpontin puolelta halutaan väkisin pienempiä kuljetuseriä siirtää kumipyörille. Toista oli vielä viisi vuotta sitten. Helppoahan se on jos ei tarvii maksaa laillisia palkkoja niille jotka likaisen työn tekevät. Siinä kyllä kärsii liikenneturvallisuus maantieliikenteessä.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #12 : Elokuu 22, 2013, 17:29:36 »

Ja näin vielä valtion omistama yritys haluaa tukea harmaata taloutta. Palkoista pitäisi maksaa kaikki pakolliset kustannukset, eläkevakuutusmaksut, verot, ym, mutta ei taida niin olla. Alihankkijalle on helppo vierittää moisen syy... Kyllä minusta alihankkijankin toimintaa pitäisi Suomalaiset lait koskea.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #13 : Elokuu 22, 2013, 17:41:50 »

Jos palkka on 10% (!!!) Suomalaisen rekkakuskin palkasta niin melkosta touhua kyllä. Tuota touhua pitäisi valvoa enemmän.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #14 : Elokuu 22, 2013, 17:48:34 »

Kysymys on kansantaloudellisesti suuruusluokaltaan satojen miljoonien eurojen saamattomista verotuloista tuossa laittomassa kabotaasissa. Eikö kukaan halua tehdä tälle asialle mitään?
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #15 : Elokuu 22, 2013, 18:25:50 »

Nimenomaisesti ei haluta tehdä mitään tälle asialle, koska sillä olisi kielteinen vaikutus kuluttajahintoihin. Kaikkien - muiden paitsi kuljetusalan ammattilaisten - kannalta on sitä parempi, mitä halvemmalla kuljetukset onnistutaan jostain saamaan.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #16 : Elokuu 22, 2013, 18:28:21 »

Niin tai no, ammattiliitto ja jotkut muut ns. "vasuripuolen" tahot ovat osoittaneet huolestuksensa asian johdosta.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #17 : Elokuu 22, 2013, 18:47:39 »

En sanoisi, että rekkaliikenne on haitallista kuljetusalan ammattilaisten kannalta: siinä missä juna kulkee yhden kuljettajan voimin, tarvitaan junallisen viemiseen 30 rekkaa ja niihin yhtä monta kuljettajaa. Rekkaliikenne on tärkeä työllistäjä.

Rekkaliikenne tuottaa merkittävän määrän hiilidioksidi- ja muita haitallisia päästöjä sekä vaarantaa maantieliikennettä; jos rekkoja ei olisi, ei olisi rekkakolareitakaan. Yhdessäkin Konginkankaassa oli yksi liikaa. Konginkankaan syyksi todettiin niin liukas keli, että kuljettaja ei voinut hallita rekkaansa; jos toimittaisiin oikeasti turvallisuuskriittisellä alalla, rekkaliikenne kiellettäisiin liukkaina aikoina. Mutta ne nyt saavat liikennöidä maanteillä, koska eihän siellä kulje kuin isiä, äitejä, lapsia ja perheitä henkilöautoissa ja busseilla. Tärkeintä on, että tavara kulkee halvalla.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #18 : Elokuu 22, 2013, 19:53:41 »

Oikein, olen samaa mieltä tuosta, että kuljetuksista mahdollisimman suuri osa pitäisi tehdä rautateillä. Mutta Pasin linkittämässä dokumentissa puhutaankin laittomasta kabotaasista ja siihen(kin) liittyvästä räikeästä alipalkkauksesta ja verojen sekä muiden työnantajamaksujen laiminlyönnistä. Siitähän minun ja Oskarin kommenteissa oli kyse.

Mutta tuo mitä Kimmo kirjoitti "rekkakolareista"... Käsittääkseni tänä päivänä suurin osa onnettomuuksista, joissa on mukana raskas ajoneuvo, on vastapuolen itsemurhia.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #19 : Elokuu 22, 2013, 20:48:30 »

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mets%C3%A4/euroopan-suurin-j%C3%A4ttirekka-lapin-teille-1.44973
Eiköhän noiden levinneisyyskartta laajene hiljakseen etelämmäs...saavat vaihdossa hirvikärpäset.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #20 : Elokuu 22, 2013, 22:06:31 »

Mikälli Konginkankaan rekassa ei olisi ollut nopeudenrajoitinta "tappovehjettä" ei olisi koko onnettomuutta tapahtunut. Jos samanlaiset rajoittimet tulevat henkilöautoihin millä palaat omalle kaistalle kun rinnalla oleva ajaa samaa nopeutta ja olen huomannut että niitä kiusantekijöitä riittää jos riisikippo kulkee sen 160km/h 230 heppasella sen hoitelee mennen tullen. Tämä ei tarkoita että puolustelen ylinopeutta ajavia vaan että kiusanteko ohituksessa on törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista. Rekan ohittaminen ja edessä jarruttelu on myös käytöstä josta pitäisi ottaa kortti pois se 60t ei pysähdy kuin henkilöauto, pistää E-kortillisena vituttamaan kyseiset ajotavat.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #21 : Elokuu 22, 2013, 22:29:03 »

Kallistun kyllä mieluummin Kimmon kannalle Konginkankaan tapauksessa - ainoa keino estää varmasti tällainen tapaus olisi ollut se, että (ainakin raskas) liikenne olisi keskeytetty, koska olosuhteet olivat liian vaaralliset. Käytännössä varmaan liikenteen keskeyttäminen on äärimmäisen harvinainen toimenpide.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #22 : Elokuu 22, 2013, 23:02:30 »

Niin tai jos tien kunnossapitäjä olisi edes saanut tiedon paikallisesta öisestä sadekuurosta, ja olisi näin voinut ryhtyä liukkaudentorjuntaan. Mutta tämä jossittelua, niin kuin vuoden 1957 Kuurilan junaonnettomuuden (26 kuollutta), vuoden 1961 Koivulahden lentokoneen maahansyöksyn (25 kuollutta), vuoden 1976 Lapuan patruunatehtaan räjähdyksen (40 kuollutta), vuoden 1979 Virtain vanhainkodin tulipalon (27 kuollutta) ja vuoden 1994 Estonian uppoamisen (852 kuollutta) syiden kaivelu. Huonoa tuuria ollut matkassa paljon näissä kaikissa hyvin murheellisissa onnettomuuksissa.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #23 : Elokuu 22, 2013, 23:04:57 »

Alaskassa liikenne keskeytetään jos olosuhteet on liian vaaralliset. Oletko katsonut sarjaa rekkakuskit jäällä? Toinen hyvä sarja on metsien miehet, vaikka ne suopellet voisi siivota sarjasta.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #24 : Elokuu 22, 2013, 23:33:34 »

Nopeusrajoitin ei puutu menoon jos noudatetaan tieliikennelakia ja -asetusta ja ajetaan korkeintaan suurinta sallittua nopeutta, joka on rekoille aina enintään 80 km/h. Turvallisuuskriittisillä aloilla, joita ovat mm. rautatie- ja lentoliikenne sekä merenkulku, on sääntöjä noudatettava. Tieliikenteessä ei näköjään ole niin väliä, kun rajoitinkin säädetään 89 km/h:iin, vaikka sääntöjen mukaan se pitäisi olla 80 km/h :ssa.

Kokonaan toinen asia on jonojen muodostuminen rekkojen perään ja vauhdin saaminen ylämäkiin ja niin edelleen. Mutta suurin sallittu nopeus on 80 km/h ja sen ylittäminen on lain rikkomista. Pitäisikö rekkojen nopeus olla sitten pykälienkin mukaan 90 km/h, johon myös rajoittimet säädettäisiin?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Keskustelua rautatieliikenteen kilpailusta ja liikenteestä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina