Otsikko: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tunnus poistettu - Syyskuu 07, 2010, 11:19:10 "Nopea junaliikenne Helsingin ja Pietarin välillä alkaa joulukuun 12. päivä. Allegro-junan pitäisi kulkea matka noin kolmessa ja puolessa tunnissa, mikä nopeuttaa matkaa reilulla kahdella tunnilla.
"Alkuvaiheessa Helsingin ja Pietarin välillä kulkee kaksi päivittäistä vuoroa kumpaankin suuntaan. Helsingistä junat lähtevät kello 10 ja kello 15 ja Pietarista kello 6.40 ja kello 15.25. "Junat pysähtyvät samoilla asemilla kuin nykyiset Pietarin-junatkin." http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Nopea+Pietarin-juna+aloittaa+joulukuussa/1135259954256 Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tunnus poistettu - Syyskuu 07, 2010, 11:47:19 Ja tuolta löytyy hieman tuhdimpi infopaketti aiheesta: http://www.vr-konserni.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_911.html
Yksi asia pisti silmään: "Ravintolavaunussa on pistäytymispaikkoja sekä paikkoja ruokailijoille. Juna on savuton." Mahtaa nääs velivenäläistä ja Nymanin Mikon äidin poikaa ihmetyttää moinen: 3,5 tuntia ilman sauhutaukoa. Merkillistä. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tomi Lapinlampi - Syyskuu 07, 2010, 12:52:16 VR:n lehdistötiedote tarkoittanee, että Lahti-Luumäki -välin palvelutason parannus ja nopeuden nosto ovat valmiina viimeistään 12. joulukuuta.
12. joulukuuta voimaan astuvien aikataulujen (tässä vaiheessa ennakkoaikataulut) mukaan Karjalan radan InterCity- ja Pendolinoliikenne ei kuitenkaan nopeudu lainkaan, vaikka Lahti-Luumäki -rata sallii tuolloin 160/200km/h -nopeustason. Mistähän tämä johtuu? Oliko 210 miljoonaa euroa maksaneen rataremontin tavoitteena vain Allegrojen nopeutus ja tavaraliikenteen akselipainojen nosto? - Tomi Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Syyskuu 07, 2010, 15:10:04 Eli nyt äkkiä kuvailemaan Repinejä vielä, kun voi. :)
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Heikki Piirainen - Syyskuu 07, 2010, 15:46:55 Yksi asia pisti silmään: "Ravintolavaunussa on pistäytymispaikkoja sekä paikkoja ruokailijoille. Juna on savuton." Mahtaa nääs velivenäläistä ja Nymanin Mikon äidin poikaa ihmetyttää moinen: 3,5 tuntia ilman sauhutaukoa. Merkillistä. Käsittääkseni Sapsan-junat ovat myös kokonaan savuttomia, joten ei tuo venäläisille nopeiden junien käyttäjille ihan uutta ole. Moskovan ja Pietarin väli kestää tämänhetkisen aikataulun mukaan nopeimmillaan 3 h 55 min.Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lari Nylund - Syyskuu 07, 2010, 21:42:02 Jos venäläinen, suomalainen ja heimoveljet pystyvät yli 12h lennoilla tulemaan toimeen ilman savua, niin tuskin tuollainen alle 4h rypistys mahdottomuus ovat...
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lasse Härkönen - Syyskuu 08, 2010, 14:45:43 VR:n lehdistötiedote tarkoittanee, että Lahti-Luumäki -välin palvelutason parannus ja nopeuden nosto ovat valmiina viimeistään 12. joulukuuta. 12. joulukuuta voimaan astuvien aikataulujen (tässä vaiheessa ennakkoaikataulut) mukaan Karjalan radan InterCity- ja Pendolinoliikenne ei kuitenkaan nopeudu lainkaan, vaikka Lahti-Luumäki -rata sallii tuolloin 160/200km/h -nopeustason. Päivän Etelä-Saimaa kertoo, että aikataulut muuttuvat ensi kesänä. Pendolinoille luvattiin noin kymmenen minuutin ja ic-junille noin viiden minuutin nopeutusta. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Toni Hartonen - Syyskuu 08, 2010, 17:52:32 teknistä estettä ei ole nopeuttaa aikatauluja jo joulukuussa, no Vr päättää itse nopeuttaako se junia ja tällä hetkellä ei koe sitä ajankohtaiseksi, asia voi odottaa ensi kesään.
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tunnus poistettu - Syyskuu 08, 2010, 18:54:57 "Nopea junaliikenne Helsingin ja Pietarin välillä alkaa joulukuun 12. päivä. Allegro-junan pitäisi kulkea matka noin kolmessa ja puolessa tunnissa, mikä nopeuttaa matkaa reilulla kahdella tunnilla. Suomen puolella sn nousee Sibben osalta (nyk. 160 Km/h?) pienellä pätkällä (Kytömaa-Hakosilta) 60 Km/h ja muilla rataosilla 40 Km/h, vaan miten on Venäjän puolen laita? Mikä Sibben sn on siellä ollut aiemmin? Yritän tässä ynnäillä vähän keskinopeuksia Suomen ja Venäjän puolella ja funtsia, että millä ihmeellä noin suuri pudotus matka-aikoihin saadaan aikaiseksi? Rakentelen jossain välissä grafiikan tai jonkun Excel-härpäkkeen, jolla tämän voisi havainnollistaa paremmin. Tätä rojektia varten tarttisin Venäjän puolen pysähtymispaikat ja -ajat, jotka eivät mahdollisesti VR:n aikatauluista ilmene. Anyone? Tuolla muuten näyttäisi olevan Allegron uudet aikataulut: http://www.vr.fi/fin/ulkomaat/venaja/palvelut_junissa/allegro/aikataulut.shtml Itse asiassa tuonne VR:n saitille on näemmä ilmestynyt kaikki tarvittava info Allegrosta hintoineen päivineen: http://www.vr.fi/fin/ulkomaat/venaja/palvelut_junissa/allegro/index.shtml Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 08, 2010, 21:55:24 Suurin osa nopeutumisesta johtuu rajatarkastuksen tapahtumisesta liikkuvassa junassa.
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 08, 2010, 21:57:02 Suomen puolella sn nousee Sibben osalta (nyk. 160 Km/h?) pienellä pätkällä (Kytömaa-Hakosilta) 60 Km/h ja muilla rataosilla 40 Km/h Sibeliuksen sn on 140, joten nopeus nousee enemmän. Eikä nykyään Lahden jälkeen rataosankaan sn ole ollut 140:tä suurempi. SI-järjestelmän yksiköiden etuliitteen "kilo-" lyhenne on muuten pieni k-kirjain. Sulla on Mikko nyt useampikin lisenssi katkolla. :) Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 08, 2010, 22:07:20 RZhD:n sivuilla kerrotaan seuraavaa: "Максимальная скорость движения поездов "Аллегро" по территории России составит 200 км/ч, по территории Финляндии - 220 км/ч."
Eli Allegeron maksiminopeus Venäjän alueella on 200 km/h, Suomen alueella 220 km/h. Matkan aikana voi vaihtaa rahaa tai lunastaa tax-free -kuiteilla rahanpalautuksia. Koko artikkeli: http://press.rzd.ru/isvp/public/press?STRUCTURE_ID=654&layer_id=4069&refererVpId=1&refererPageId=704&refererLayerId=4065&id=75456 Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tomi Lapinlampi - Syyskuu 08, 2010, 23:06:29 "Nopea junaliikenne Helsingin ja Pietarin välillä alkaa joulukuun 12. päivä. Allegro-junan pitäisi kulkea matka noin kolmessa ja puolessa tunnissa, mikä nopeuttaa matkaa reilulla kahdella tunnilla. Suomen puolella sn nousee Sibben osalta (nyk. 160 Km/h?) pienellä pätkällä (Kytömaa-Hakosilta) 60 Km/h ja muilla rataosilla 40 Km/h - Tomi Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lari Nylund - Syyskuu 09, 2010, 08:02:47 Suurin osa nopeutumisesta johtuu rajatarkastuksen tapahtumisesta liikkuvassa junassa. Tästä olisin eri mieltä. Kyllä suurimmat tekijät ovat veturin vaihtojen ja jarrujen tarkastamisten poistuminen Vainikkalassa (esim. Sr1/Sr2 <-> TEP70/VL82M) sekä Viipurissa (esim. TEP70/VL82M <-> ChS6 / ЧC200). Rajatarkastukset ovat Suomen puolella hoidettu Kouvolan ja Vainikkalan välillä jo vuosia ja Venäjällä osittain junassa Buslovskajan ja Viipurin välillä. Menomatkalla Venäjän rajanviranomaiset keräävät passit, tekevät tarkastukset junassa viranomaistiloissa ja konduktöörit palauttavat passit asiakkaille. Paluumatkalla konduktöörit keräävät passit, toimittavat ne rajaviranomaisille tarkastusta varten ja he palauttavat ne asiakkaille. Matkan aikana voi vaihtaa rahaa tai lunastaa tax-free -kuiteilla rahanpalautuksia. Safar Oy on toiminut myös vuosia jo nykyisissä junissa, joten tämäkin palvelu on wanhaa hyväksi havaittua palvelua. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Stanislav Voronin - Syyskuu 09, 2010, 09:20:13 So, the arts of music and painting will give the way to Her All-Consuming-Magesty Rush.
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Jorma Rauhala - Syyskuu 12, 2010, 20:22:25 Allegeron maksiminopeus Venäjän alueella on 200 km/h. Venäjän puolella Sm6:n suurin nopeus on suurinpiirtein tällainen:Pietari-Parkala (15 km) 120-130 km/t, Parkala-Viipuri (113 km) 200 km/t, Viipuri-Buslovskaja (28 km) 160 km/t ja Buslovskaja-Vainikkala (2 km) 40 km/t. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Stanislav Voronin - Syyskuu 12, 2010, 22:08:50 What I don't like in Allegro project is tickets price. 84 euros! Against 44.80 today.
Even more motivation to use alternative transport. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 12, 2010, 22:28:08 According to vr.fi the cost for Helsinki-SPb is 60,20 € in Repin and Sibelius, 69,20 e in Tolstoi.
84€ /is/ atrocious, though. Or are you really able to buy Helsinki-SPb for 44,80 € from RŽD?! Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 12, 2010, 22:32:21 Luulenpa kyllä, että tuo 84€ hinta tulee tuosta laskemaan. Se on ehkä jotenkin hyväksyttävää, kun juna on "the nopea juna", mutta silloin kun reitillä ei päiväsaikaan muita junia kulje, tuollainen hinta alkaa jo karsia matkustajia pois niin rankalla kädellä, että halvempi hinta tuonee isommat voitot. Etenkin kun vuorojakin on tuplamäärä vanhempaan verrattuna. Mitenkä on paikkamäärän kanssa? Miten monta matkustajaa noihin nykyisiin Helsinki-Pietari -juniin mahtuu?
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Markku Blomgren - Syyskuu 12, 2010, 23:27:16 Luulenpa kyllä, että tuo 84€ hinta tulee tuosta laskemaan. Se on ehkä jotenkin hyväksyttävää, kun juna on "the nopea juna", mutta silloin kun reitillä ei päiväsaikaan muita junia kulje, tuollainen hinta alkaa jo karsia matkustajia pois niin rankalla kädellä, että halvempi hinta tuonee isommat voitot. Etenkin kun vuorojakin on tuplamäärä vanhempaan verrattuna. Mitenkä on paikkamäärän kanssa? Miten monta matkustajaa noihin nykyisiin Helsinki-Pietari -juniin mahtuu? Niin paljon mahtuu matkustajia kun on vaunuja tarjolla, no Sibeliuksen kohdalla lienee maksimi se yhdysliikennevaunujen määrä vai voiko väliin laittaa 'tavallisia' vaunuja? Repinin kokoonpanosta ei ole miulla tarkkaa tietoa mutta 6-7 vaunua joista ainakin yksi lienee ravinteli? Ja mitä hintoihin tulee... Milloin VR on viimeksi LASKENUT lippujensa hintoja? (Tarjouksia ei lasketa) [Ja tiedän myös, että Allegron tapauksessa mukana on myös RZD, mutta silti...] Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 13, 2010, 00:11:53 Niin paljon mahtuu matkustajia kun on vaunuja tarjolla Eli seitsenvaunuiseen junaan mahtuu seitsemän matkustajaa? Vaunujen määrä ja kunkin vaunun kapasiteetti saattaisi kuitenkin olla se asia, jota mä tässä ajan takaa.. Tai sitten vaan suoraan se junan paikkamäärä. Sen voisi tietysti laskeskella vaunujen pohjapiirroksia VR:n sivuilta katselemalla, mutta jonkun konduktöörihyypiömme päästä saattaisi tulla valmis luku ilman mitään vaivannäköä, joten siirrän tuon laskemisen (eli pyörän keksimisen uudelleen) mañanaan. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lari Nylund - Syyskuu 13, 2010, 05:45:38 ...jonkun konduktöörihyypiömme päästä saattaisi tulla valmis luku ilman mitään vaivannäköä Oli niin mukavasti kirjoitettu, että tässähän näitä... Tänään esimerkiksi kokonaiskapasiteettia olisi tarjolla Sibeliuksessa 301 paikkaa, Repinissä 140 ja Tolstoissa 216. Vaunukuvasto antaa seuraavanlaisia tietoja: SIBELIUS Chfy 47 paikkaa 1. lk Exy 77 paikkaa 2. lk Einy 80 paikkaa 2. lk (lisävaunu) REPIN VCm 18 paikkaa 1. lk VEi 56 paikkaa 2. lk VEm 36 paikkaa 2. lk (palveluvaununa 26 paikkaa) TOLSTOI VCmbl 8 paikkaa Business-luokka VCm 18 paikkaa 1. lk VEm 36 paikkaa 2. lk (palveluvaununa 26 paikkaa) Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 14, 2010, 17:59:22 ...jonkun konduktöörihyypiömme päästä saattaisi tulla valmis luku ilman mitään vaivannäköä Oli niin mukavasti kirjoitettu, että tässähän näitä... Tänään esimerkiksi kokonaiskapasiteettia olisi tarjolla Sibeliuksessa 301 paikkaa, Repinissä 140 ja Tolstoissa 216. Vaunukuvasto antaa seuraavanlaisia tietoja: SIBELIUS Chfy 47 paikkaa 1. lk Exy 77 paikkaa 2. lk Einy 80 paikkaa 2. lk (lisävaunu) REPIN VCm 18 paikkaa 1. lk VEi 56 paikkaa 2. lk VEm 36 paikkaa 2. lk (palveluvaununa 26 paikkaa) TOLSTOI VCmbl 8 paikkaa Business-luokka VCm 18 paikkaa 1. lk VEm 36 paikkaa 2. lk (palveluvaununa 26 paikkaa) Kiitoksia paljon luvuista! Yllättävää, että Sibeliuksen paikkamäärä on jopa yli tuplasti niin suurin kuin Repinin. Olen aina ollut käsityksessä, että Sibeliuksen kohderyhmänä ovat enemmänkin suomalaiset ja Repinin kohderyhmänä venäläiset. Mutta koska suurin osa välin matkaajista taitaa olla venäläisiä (vai kulkevatko he kaikki marsuillaan?), tuo käsitykseni lienee ollut väärä. Toivon muuten, että et ottanut sanaa "konduktöörihyypiö" pahalla! Käytän sanaa "hyypiö" aika höllällä kädellä, ilman sen ehkä monen silmissä negatiivista merkityssisältöä. Viestiä kirjoittaessa ajatuksena oli todellakin lähinnä luottamus ja arvostus ammattitaitoisia konduktöörivorkkaajia kohtaan :) Ehkä tämä meni jo alunperinkin, mutta ei kai vara venettä kaada, joten siksi tämä alleviivaus :) Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 14, 2010, 18:28:15 Sibeliuksen ja Repinin yhteenlaskettu kapasiteetti on siis 441.
Sm6:n paikkamäärä on hollannikielisen wikipedia-artikkelin mukaan 309. Kaksi päivättäista Allegroa nostaa kapasiteetin siis 618:aan, joka on 40% enemmän kuin nykyinen 441. Neljällä päivittäisellä vuorolla paikkamäärä on 1236, viidellä 1545. Tuollaiset luvut ovat kolmisen kertaa nykyinen kapasiteetti. Jos lasketaan nykyiseen kapasiteettiin mukaan myös Tolstoi, saadaan kapasiteetiksi 657, johon nähden tulevaisuuden allegro-kapasiteetti tulee olemaan noin tuplat. Mutta Tolstoin matkustajistapa jää Pietariin vain murto-osa. Ehkä saapumisaika 1:40 ei ole se kaikkein ihastuttavin, kun junan myöhästyessä vartin ei enää ehdi oikealle puolelle Nevaa.. Mun on vaikea ymmärtää, että mistä Karelian Trains aikoo kaivaa tuollaisen määrän lisämatkustajia, jos hinnat nousevat noinkin paljon. Pidetään samalla mielessä, että marsulla pääsee välin Pietari-Helsinki halvimmillaan kympillä, ilman neuvottelutaitojakin hintaan 25€.. Toisaalta, KT ei ole VR. VR:n on vaikea kuvitella laskevan hintojaan, mutta KT saattaisi niin kummasti tehdäkin. Mikään mahdottomuus matkustajamäärän tuplaantuminen nimittäin ei ole, kunhan hinnat saadaan tuosta nykyisestä laskettua. Paljon pitempi Sapsan-matka Pietariin maksaa kolmasosan vähemmän ja Sapsan on sekin aivan omaa luokkaansa hintatasonsa osalta. Ainakin venäläisille turisteille tuollainen hinta siis toimisi jo pelotteena. Ja pelkillä liikematkustajilla ei matkustajamääriä tuplata saati kolminkertaisteta. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 14, 2010, 18:42:46 Toisaalta, KT ei ole VR. Mites tuo muuten tulee menemään... Onko KT vain kaluston omistaja, vai puuhaileeko laajemminkin, esim. juuri lippujen kanssa? Liikennöitsijä nyt kun joka tapauksessa on (Suomen puolella) VR. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lari Nylund - Syyskuu 14, 2010, 19:13:33 Toivon muuten, että et ottanut sanaa "konduktöörihyypiö" pahalla! Käytän sanaa "hyypiö" aika höllällä kädellä, ilman sen ehkä monen silmissä negatiivista merkityssisältöä. Viestiä kirjoittaessa ajatuksena oli todellakin lähinnä luottamus ja arvostus ammattitaitoisia konduktöörivorkkaajia kohtaan :) "Rakkaalla lapsella on monta nimeä", enkä nyt puhu itsestäni vaan ammattikunnastamme. Kaikenlaista on kuullut vuosien varrella ja parin tunnin kuluttua on edessä seuraava mahdollisuus kuulla vaikka mitä 11 tunnin ajan... Itselleni Allegro on ollut mielenkiinnon kohde jo vuosia, eikä mielenkiintoa laskenut edes se, että jäin konduktöörejä junaan valittaessa laiturin puolelle ensimmäisessä haussa. Kymmenen vuoden kokemus konduktöörin tehtävistä, joista viimeisten kahden vuoden aikana osa myös Sibelius-, Repin- ja Tolstoi-junissa ei riittänyt. Tsemppiä vain kollegoille, joilla on joulukuussa uusi työkalu työpaikkanaan. Halusin kertoa tämän tiedon Teille, arvoisat Resiina-keskustelun käyttäjät, ettei tule yllätyksenä. Joskus elämässä tulee tällaisia "vastoinkäymisiä", joilla on tarkoituksensa - ne vain paljastuvat vasta myöhemmin... Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Stanislav Voronin - Syyskuu 14, 2010, 20:57:08 According to vr.fi the cost for Helsinki-SPb is 60,20 € in Repin and Sibelius, 69,20 e in Tolstoi. 84€ /is/ atrocious, though. Or are you really able to buy Helsinki-SPb for 44,80 € from RŽD?! Ok. I looked at VR website at the wrong place. Discount prices. Also, for your curiosity: some years ago I was buying Tolstoy tickets in a small Russian food shop in Helsinki for much cheaper. Do not know how to call this in English, but railway ticket consist of two parts: "basic ticket" and "seat". They were selling basic tickets much cheaper than VR, then I had to buy "seat" at VR. The same system worked in Moscow. How it is now, I do not know. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lari Nylund - Syyskuu 15, 2010, 02:43:13 According to vr.fi the cost for Helsinki-SPb is 60,20 € in Repin and Sibelius, 69,20 e in Tolstoi. 84€ /is/ atrocious, though. Or are you really able to buy Helsinki-SPb for 44,80 € from RŽD?! Ok. I looked at VR website at the wrong place. Discount prices. Also, for your curiosity: some years ago I was buying Tolstoy tickets in a small Russian food shop in Helsinki for much cheaper. Do not know how to call this in English, but railway ticket consist of two parts: "basic ticket" and "seat". They were selling basic tickets much cheaper than VR, then I had to buy "seat" at VR. The same system worked in Moscow. How it is now, I do not know. Jotkut matkanjärjestäjät ovat myyneet sarjalippujen yksittäisiä lippuja asiakkaille, joilla hintaa saa alennettua (-20%). Some travel agents has been selling part(s) of serial tickets and that's the reason for cheap price (-20%). Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tunnus poistettu - Syyskuu 15, 2010, 20:39:08 Mun on vaikea ymmärtää, että mistä Karelian Trains aikoo kaivaa tuollaisen määrän lisämatkustajia, jos hinnat nousevat noinkin paljon. Lentomatkustajista?Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 15, 2010, 21:30:38 Mun on vaikea ymmärtää, että mistä Karelian Trains aikoo kaivaa tuollaisen määrän lisämatkustajia, jos hinnat nousevat noinkin paljon. Lentomatkustajista?Millaisia ovat Hki-SPb -välin lentomatkustajamäärät per päivä? Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Stanislav Voronin - Syyskuu 15, 2010, 21:44:57 Lentomatkustajista? Airbaltic and Rossia are the cure for you. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 14, 2010, 09:32:16 Kansainvälisen liikenteen muutokset näytetään VR Matkahaku-palvelun perusteella toteutettavan seuraavasti:
Lauantai 11.12.2010 Pikajuna 34/33 "Repin" liikennöi viimeisen kerran Pietari-Helsinki-Pietari. Pikajuna 35/36 "Sibelius" liikennöi viimeisen kerran Helsinki-Pietari-Helsinki. Sunnuntai 12.12.2010 Allegro 37 Helsingistä (15:00) Pietariin (19:36). Muita Allegro-junavuoroja Helsingin ja Pietarin välillä ei liikennöidä. Mahdollisuus käyttää Pietari-Helsinki-Pietari välillä pikajunaa 32/31 "Tolstoi". Maanantai 13.12.2010 Allegro 535 Helsingistä (10:00) Pietariin (14:36) Allegro 37 Helsingistä (15:00) Pietariin (19:36) Allegro 151 Pietarista (06:40) Helsinkiin (09:16) Tiistai 14.12.2010 Allegro 535 Helsingistä (10:00) Pietariin (14:36) Allegro 37 Helsingistä (15:00) Pietariin (19:36) Allegro 151 Pietarista (06:40) Helsinkiin (09:16) Allegro 155 Pietarista (15:25) Helsinkiin (18:01) Lähde VR Matkahaku www.vr.fi Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Juha Puusaari - Lokakuu 14, 2010, 19:41:35 Menee sitten numerointikin uusiksi miksi se on niin hajallinen? Eikös numeroinnissa ole joku loogisuus eli joku tietty väli numeroista ole tietyn välin junia?
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 14, 2010, 21:16:43 Allegro-junien numerot ovat Suomessa "kolmekymppisiä", mutta alkuvaiheessa näyttää olevan käytössä "tekonumerona" tuolla 35:llä tuo 535 jonkin aikaa. Venäjän puolella junat käyttävät numeroita 150-sarjasta, jonka joku tiesi tällä sivustolla liittyvän "nopeiden junien" numerointiin rajan toisella puolella. Maan sisäisessä liikenteessä ei numerolla ole asiakkaille väliä, koska ne eivät kuljeta kuin kansainvälisiä (rajan ylittäviä) matkustajia.
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 14, 2010, 21:19:04 Jostain annoin itseni ymmärtää, että Pietari-Helsinki-suunnan junilla on koko matkan venäläinen junanumero(-logiikka), ja Helsinki-Pietari-suunnan junilla suomalainen. Siksi nuo Suomen vinkkelistä katsottuna paluujunat ovat kuin Turun kaukojunilta pöllitty. 151 olisi muuten nykyään 22:03 Helsingistä lähtevä turkulainen, jos sellainen kulkisi.
535 vaikuttaa 35:lta, johon on läntätty eteen "poikkeusvitonen", ilmeisesti siksi, ettei sotkeudu vanhan kolmevitosen kanssa. Luultavasti palautuu myöhemmin 35:ksi. (Lari ehtikin väliin, joten päällekkäistä päättelyä havaittavissa.) Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Jorma Rauhala - Lokakuu 14, 2010, 21:48:20 Suomessa nuo junat ovat edelleenkin 30-sarjaa. Tuo viisisatainen luku on jotain "lipunmyynti-juttua". Juna ei ole oikeasti Suomessa sillä sataluvulla kulussa. Se lukusarja on varattu aivan muihin tarkoituksiin.
Venäjällä junat kulkevat 150-sarjassa ja se kuuluu RZD:n luotijunasarjaan. Ehkäpä Aljeegrain VR-numerot muuttuvat ensi kesänä sopimaan Lokakuun Rautateiden vastaaviin numeroihin? Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 15, 2010, 14:26:19 Jostain annoin itseni ymmärtää, että Pietari-Helsinki-suunnan junilla on koko matkan venäläinen junanumero(-logiikka), ja Helsinki-Pietari-suunnan junilla suomalainen. Jo tällä hetkellä junat käyttävät Suomen ja Venäjän puolilla eri numeroita eli looginen parittomana pois pääkaupungista päin ja parillisena pääkaupunkiin toimii nykyisinkin. Esimerkiksi "Sibelius" Pietarista Helsinkiin ilmoitetaan Pietarin lähtevien junien taulussa pikajunana 35 Helsinkiin, vaikka Suomen puolella juna käyttää numeroa 36. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: MNa - Lokakuu 15, 2010, 16:01:39 Umpihuvittavaa tuo junien numerointi. Voi olla alan ammattilaiselle ihan tärkeäkin ja ymmärrettävä, mutta meille matkustajille on tärkeintä että juna kulkee aikataulunsa mukaan, ja linjakilpi, tai mikä sen nimitys junajargonissa lieneekään, on tärkein.
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 15, 2010, 16:26:37 Numerointi on loppupeleissä hyvinkin selkeää. Asiakkaalle on tärkeintä, että löytää lähtöasemallaan oikean numeroiseen junaan. Se millä numerolla juna saapuu määräasemalleen, ei todennäköisesti kovin montaa matkustajista kiinnosta... Vastaanottajia toki, mutta eiköhän se ainoan Pietarin Suomen-asemalle saapuvan Allegron sieltä venäläisten paikallisjunien seasta erota...
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: MNa - Lokakuu 15, 2010, 16:50:04 Voipi olla, jos on oikein iso asema, junan numerollakin merkitystä. Kerropa Lari nyt minulle kun olet ammattilainen: Lähden huomenna Lempäälästä Hämeenlinnaan IC-junalla170 ja minun pitää maksaa siitä, että minulla on paikkalppu, jota oikeasti ei ole, ja voin joutua Toijalassa vaihtamaan paikkaa. Taajamajuna jonka numero ei näy tässä pikkuaikataulussa on vain muutaman minuutin hitaampi ja samalla penkillä saa istua koko ajan. Valitettavasti en ehdi sillä tapaamiseen.
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 15, 2010, 17:42:56 Markku: Offtopic tämän otsikon alle. Lippuasioissa löytyy vaihtoehtotarjonta osoitteesta www.vr.fi, joten jos vapaailtana pysyisi harrastuslinjalla...
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Ari Palin - Lokakuu 15, 2010, 21:08:32 Matkahaku toimii Pietarin junien numeroiden suhteen hieman epäjohdonmukaisesti. Sibelius ja Repin näytetään kumpaankin suuntaan suomalaisella numerolla, mutta Allegrot lähtömaan numerolla.
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 15, 2010, 23:56:54 Sibelius ja Repin näytetään kumpaankin suuntaan suomalaisella numerolla, mutta Allegrot lähtömaan numerolla. Tämä vaikuttaa tässä ketjussa aiemmin mainittujen asioiden valossa hyvältä muutokselta. Ei ole kiva, jos etsii junaa 36 ja juna johon pitäisi päästä on piiloutunut numeron 35 taakse. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 16, 2010, 22:18:11 Allegro-brändin julkistamistapahtuma Venäjällä noin viikko takaperin: http://eng.rzd.ru/isvp/public/rzdeng?STRUCTURE_ID=15&layer_id=4839&refererLayerId=4530&id=105569
Lippujen myyminen Allegroon aloitettu Venäjällä: http://press.rzd.ru/isvp/public/press?STRUCTURE_ID=654&layer_id=4069&refererVpId=1&refererPageId=704&refererLayerId=4065&id=75677 (Venäjäksi. Kuukkelikäännös: http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=ru&tl=en&u=http%3A%2F%2Fpress.rzd.ru%2Fisvp%2Fpublic%2Fpress%3FSTRUCTURE_ID%3D654%26layer_id%3D4069%26refererVpId%3D1%26refererPageId%3D704%26refererLayerId%3D4065%26id%3D75677 ) Yleisdiibadaabaa junasta RŽD:n sivuilla englanniksi: http://eng.rzd.ru/isvp/public/rzdeng?STRUCTURE_ID=4144 Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Toni Hartonen - Lokakuu 19, 2010, 20:08:59 Niinpä, jonkin verran maidot ja kermat sekaisin näin ystävällisesti todettuna. "Oy Karelian Trains Ltd on VR-Yhtymä Oy:n ja OAO RZD:n puoliksi omistama kalustoyhtiö."
"Allegrot omistaa VR:n ja Venäjän rautatieyhtiö RZD:n yhteinen kalustoyhtiö Oy Karelian Trains Ltd. Junien matkustajapalveluista, aikatauluista ja lipunmyynnistä vastaavat operaattorit eli VR ja RZD" Kaksi monopolia laittanu hynttyyt yhteen. Helsinki-Pietari reitille eivät kilpailijat tule. Sääli sinällään kun olisi oikeasti kunnon bisneksen paikka. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Lokakuu 19, 2010, 21:36:40 Kaksi monopolia laittanu hynttyyt yhteen. Helsinki-Pietari reitille eivät kilpailijat tule. Sääli sinällään kun olisi oikeasti kunnon bisneksen paikka. Miksi sinne ei kilpailijat tule? Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 19, 2010, 22:11:37 Ainakaan siksi, että se ei tällä hetkellä ole laillisesti mahdollista. EU:n ulkorajat ylittävää junaliikennettä ei ole avattu kilpailulle sen enempää Suomen kuin EU:nkaan lainsäädännössä. Jos Suomi ei siis erikseen nimenomaan salli maaperällään EU:n ulkorajat ylittävää liikennettä muilta kuin VR:ltä (ja niiltä venäläisfirmoilta, joiden kanssa VR tekee yhteistyötä), sellainen liikenne on laitonta.
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Ilkka Hovi - Lokakuu 24, 2010, 17:25:35 Sibeliuksen ja Repinin yhteenlaskettu kapasiteetti on siis 441. Sm6:n paikkamäärä on hollannikielisen wikipedia-artikkelin mukaan 309. Kaksi päivättäista Allegroa nostaa kapasiteetin siis 618:aan, joka on 40% enemmän kuin nykyinen 441. Neljällä päivittäisellä vuorolla paikkamäärä on 1236, viidellä 1545. Tuollaiset luvut ovat kolmisen kertaa nykyinen kapasiteetti. Jos lasketaan nykyiseen kapasiteettiin mukaan myös Tolstoi, saadaan kapasiteetiksi 657, johon nähden tulevaisuuden allegro-kapasiteetti tulee olemaan noin tuplat. Mutta Tolstoin matkustajistapa jää Pietariin vain murto-osa. Ehkä saapumisaika 1:40 ei ole se kaikkein ihastuttavin, kun junan myöhästyessä vartin ei enää ehdi oikealle puolelle Nevaa.. Mun on vaikea ymmärtää, että mistä Karelian Trains aikoo kaivaa tuollaisen määrän lisämatkustajia, jos hinnat nousevat noinkin paljon. Pidetään samalla mielessä, että marsulla pääsee välin Pietari-Helsinki halvimmillaan kympillä, ilman neuvottelutaitojakin hintaan 25€.. Toisaalta, KT ei ole VR. VR:n on vaikea kuvitella laskevan hintojaan, mutta KT saattaisi niin kummasti tehdäkin. Mikään mahdottomuus matkustajamäärän tuplaantuminen nimittäin ei ole, kunhan hinnat saadaan tuosta nykyisestä laskettua. Paljon pitempi Sapsan-matka Pietariin maksaa kolmasosan vähemmän ja Sapsan on sekin aivan omaa luokkaansa hintatasonsa osalta. Ainakin venäläisille turisteille tuollainen hinta siis toimisi jo pelotteena. Ja pelkillä liikematkustajilla ei matkustajamääriä tuplata saati kolminkertaisteta. Allegron paikkaluku on 352 + 2 pyörätuolipaikkaa. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 25, 2010, 11:49:14 Allegron paikkaluku on 352 + 2 pyörätuolipaikkaa. Saisiko tähän lähteen, niin voisi korjata wikiin? Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 26, 2010, 00:42:29 http://www.russia-ic.com/news/show/10877/
Lainaus käyttäjältä: Russia-InfoCentre Russian Railways lobby for a bill about visa-free residence in St. Petersburg for foreigners, arriving to St. Petersburg by Allegro high-speed train. It will be a document, identical to one about ferry boat passengers, coming to St. Petersburg not longer than for 3 days. The new law is supposed to stimulate passenger flow between Russia and Finland. Moreover, a possibility to connect St. Petersburg with other regions of Finland is being discussed now. It is a reminder that Allegro trains St. Petersburg-Helsinki begin running on the December, 12, 2010. The trip will take 3, 5 hours instead of 6 hours 18 minutes of ordinary trains. High speed on the Russian territory will be 200 km/h and 220 km/h on the territory of Finland. From December Allegro will make 2 trips a day, in the summer of 2011 the number of services is supposed to be increase to 4 trips a day. Tuo viisumivapaus voi hyvinkin toteutua, kun se kerran jo laivalla Helsingistä saavuttaessa on voimassa nytkin. Se olisi hieno asia :) Samalla tuo tekisi Allegrosta tavallaan paljon halvempi kuin mitä se 82€ hinnallaan nyt on, koska viisumikustannukset putoaisivat pois lyhyiltä matkoilta. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Tomi Lapinlampi - Lokakuu 26, 2010, 15:59:54 Allegron paikkaluku on 352 + 2 pyörätuolipaikkaa. Saisiko tähän lähteen, niin voisi korjata wikiin? Ei ollut kovin vaikeaa löytää: http://www.vr-konserni.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_911.html "Allegro-junassa on 344 asiakaspaikkaa, joista 2. luokassa 296 ja 1. luokassa 48. " - Tomi Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Marraskuu 24, 2010, 20:14:00 Nyt löytyy aikatauluja http://gratu.miso.fistä 8.1.2011 asti. Vainikkalan radalta löytyvät vanhojen junanumeroiden lisäksi uudet junat 30, 37, 38 ja 39.
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lari Nylund - Marraskuu 24, 2010, 23:00:21 Nyt löytyy aikatauluja http://gratu.miso.fistä 8.1.2011 asti. Vainikkalan radalta löytyvät vanhojen junanumeroiden lisäksi uudet junat 30, 37, 38 ja 39. Uudet junat AE 30, AE 37, AE 38 ja AE 39 tulevat liikenteeseen aikataulukauden kuluessa, mutta eivät välittömästi sen alkaessa. Tästä syystä ne näkyvät jo nyt julkaistuissa grafiisissa aikatauluissa, kertoivat pikkulinnut. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Juha Puusaari - Marraskuu 25, 2010, 13:01:12 Vaihtuu sitten näemmä noi numerot. Niittenkö kirjaintunnus on AE? Mikä logiikka eli mitä se kirjainyhdistelmä tarkoittaa?
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lari Nylund - Marraskuu 25, 2010, 14:22:34 Vaihtuu sitten näemmä noi numerot. Niittenkö kirjaintunnus on AE? Mikä logiikka eli mitä se kirjainyhdistelmä tarkoittaa? Junavuoroja on liikenteen alkaessa päivittäin kaksi/suunta ja tulevaisuudessa neljä/suunta, joten onhan niiden hieman muututtava junamäärän lisääntyessä. Tämä on kuitenkin huomioitu heti liikenteen alkaessa. Numerot 31 ja 32 ovat edelleen Tolstoin käytössä, joten Allegrot liikennöivät numeroilla 30, 33-39. Allegron AE-tunnuksesta ei ole virallista selitystä kuulunut, mutta löytyvät kirjaimet ainakin junan nimestä AllEgro. Toisaalta Ä-kirjain kirjoitetaan useassa maassa AE eli onko kyseessä sittenkin Ä-juna? Muita selityksia AE:lle http://fi.wikipedia.org/wiki/Ae. Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Juha Puusaari - Marraskuu 25, 2010, 15:44:48 Tuli näemmä tajuttua vähän väärin eli ne alkuun Hesasta lähtevät taitavat olla 35 ja 37 ja Hesaan tulevat 30 ja 36? Koskas ne lisävuorot alkaa Kesäkauden alussako?
Otsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Marraskuu 25, 2010, 17:09:06 Tuli näemmä tajuttua vähän väärin eli ne alkuun Hesasta lähtevät taitavat olla 35 ja 37 ja Hesaan tulevat 30 ja 36? Kyllä, tässähän pätee se sääntö että Helsingistä lähtevät junat ovat numeroltaan parittomia ja Helsinkiin saapuvat parillisia.Allegron AE-tunnuksesta ei ole virallista selitystä kuulunut, mutta löytyvät kirjaimet ainakin junan nimestä AllEgro. Toisaalta Ä-kirjain kirjoitetaan useassa maassa AE eli onko kyseessä sittenkin Ä-juna? Muita selityksia AE:lle http://fi.wikipedia.org/wiki/Ae. Olisko se sitten Æ- juna? ;DOtsikko: Vs: Allegro aloittaa joulukuussa Kirjoitti: Lari Nylund - Marraskuu 25, 2010, 17:28:01 Kyllä, tässähän pätee se sääntö että Helsingistä lähtevät junat ovat numeroltaan parittomia ja Helsinkiin saapuvat parillisia. Valtakunnan rajalla junan numero tosin vaihtuu, vaikka asiakkaalle juna näkyy sillä numerolla jolla se matkaan on lähtenyt Pietarista tai Helsingistä. Tässähän ei muutosta tapahdu nykyiseen tilanteeseen, vaan esimerkiksi Helsingistä lähtevä pikajuna 35 kulkee Vainikkalasta Pietariin numerolla 36 ja Pietarista Helsinkiin lähtee pikajuna 35, joka Vainikkalassa muuttuu junaksi 36. Maan sisäisiä asiakkaita ei junassa kuljeteta, joten asiakkaita tämän ei pitäisi haitata. Vastaanottajat voivat olla joskus ihmeissään odottaessaan junaa AE 155 Pietarista ja sieltä tuleekin AE 36 tms (numerot eivät vastaa välttämättä todellisuutta, vaan ovat esimerkkejä). Alkuaikoina Helsingistä lähtevät Allegrot kulkevat "tekonumeroilla" esimerkiksi AE 535, eikä AE 35. Tällekin oli joku selitys, jota en tähän hätään muista... |