[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« : Syyskuu 07, 2010, 11:19:10 » |
|
"Nopea junaliikenne Helsingin ja Pietarin välillä alkaa joulukuun 12. päivä. Allegro-junan pitäisi kulkea matka noin kolmessa ja puolessa tunnissa, mikä nopeuttaa matkaa reilulla kahdella tunnilla. "Alkuvaiheessa Helsingin ja Pietarin välillä kulkee kaksi päivittäistä vuoroa kumpaankin suuntaan. Helsingistä junat lähtevät kello 10 ja kello 15 ja Pietarista kello 6.40 ja kello 15.25. "Junat pysähtyvät samoilla asemilla kuin nykyiset Pietarin-junatkin." http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Nopea+Pietarin-juna+aloittaa+joulukuussa/1135259954256
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 07, 2010, 11:47:19 » |
|
Ja tuolta löytyy hieman tuhdimpi infopaketti aiheesta: http://www.vr-konserni.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_911.htmlYksi asia pisti silmään: "Ravintolavaunussa on pistäytymispaikkoja sekä paikkoja ruokailijoille. Juna on savuton." Mahtaa nääs velivenäläistä ja Nymanin Mikon äidin poikaa ihmetyttää moinen: 3,5 tuntia ilman sauhutaukoa. Merkillistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 07, 2010, 12:52:16 » |
|
VR:n lehdistötiedote tarkoittanee, että Lahti-Luumäki -välin palvelutason parannus ja nopeuden nosto ovat valmiina viimeistään 12. joulukuuta.
12. joulukuuta voimaan astuvien aikataulujen (tässä vaiheessa ennakkoaikataulut) mukaan Karjalan radan InterCity- ja Pendolinoliikenne ei kuitenkaan nopeudu lainkaan, vaikka Lahti-Luumäki -rata sallii tuolloin 160/200km/h -nopeustason. Mistähän tämä johtuu? Oliko 210 miljoonaa euroa maksaneen rataremontin tavoitteena vain Allegrojen nopeutus ja tavaraliikenteen akselipainojen nosto?
- Tomi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 496
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 07, 2010, 15:10:04 » |
|
Eli nyt äkkiä kuvailemaan Repinejä vielä, kun voi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 469
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 07, 2010, 15:46:55 » |
|
Yksi asia pisti silmään: "Ravintolavaunussa on pistäytymispaikkoja sekä paikkoja ruokailijoille. Juna on savuton." Mahtaa nääs velivenäläistä ja Nymanin Mikon äidin poikaa ihmetyttää moinen: 3,5 tuntia ilman sauhutaukoa. Merkillistä.
Käsittääkseni Sapsan-junat ovat myös kokonaan savuttomia, joten ei tuo venäläisille nopeiden junien käyttäjille ihan uutta ole. Moskovan ja Pietarin väli kestää tämänhetkisen aikataulun mukaan nopeimmillaan 3 h 55 min.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 07, 2010, 21:42:02 » |
|
Jos venäläinen, suomalainen ja heimoveljet pystyvät yli 12h lennoilla tulemaan toimeen ilman savua, niin tuskin tuollainen alle 4h rypistys mahdottomuus ovat...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 08, 2010, 14:45:43 » |
|
VR:n lehdistötiedote tarkoittanee, että Lahti-Luumäki -välin palvelutason parannus ja nopeuden nosto ovat valmiina viimeistään 12. joulukuuta.
12. joulukuuta voimaan astuvien aikataulujen (tässä vaiheessa ennakkoaikataulut) mukaan Karjalan radan InterCity- ja Pendolinoliikenne ei kuitenkaan nopeudu lainkaan, vaikka Lahti-Luumäki -rata sallii tuolloin 160/200km/h -nopeustason.
Päivän Etelä-Saimaa kertoo, että aikataulut muuttuvat ensi kesänä. Pendolinoille luvattiin noin kymmenen minuutin ja ic-junille noin viiden minuutin nopeutusta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 08, 2010, 17:52:32 » |
|
teknistä estettä ei ole nopeuttaa aikatauluja jo joulukuussa, no Vr päättää itse nopeuttaako se junia ja tällä hetkellä ei koe sitä ajankohtaiseksi, asia voi odottaa ensi kesään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 08, 2010, 18:54:57 » |
|
"Nopea junaliikenne Helsingin ja Pietarin välillä alkaa joulukuun 12. päivä. Allegro-junan pitäisi kulkea matka noin kolmessa ja puolessa tunnissa, mikä nopeuttaa matkaa reilulla kahdella tunnilla.
Suomen puolella sn nousee Sibben osalta (nyk. 160 Km/h?) pienellä pätkällä (Kytömaa-Hakosilta) 60 Km/h ja muilla rataosilla 40 Km/h, vaan miten on Venäjän puolen laita? Mikä Sibben sn on siellä ollut aiemmin? Yritän tässä ynnäillä vähän keskinopeuksia Suomen ja Venäjän puolella ja funtsia, että millä ihmeellä noin suuri pudotus matka-aikoihin saadaan aikaiseksi? Rakentelen jossain välissä grafiikan tai jonkun Excel-härpäkkeen, jolla tämän voisi havainnollistaa paremmin. Tätä rojektia varten tarttisin Venäjän puolen pysähtymispaikat ja -ajat, jotka eivät mahdollisesti VR:n aikatauluista ilmene. Anyone? Tuolla muuten näyttäisi olevan Allegron uudet aikataulut: http://www.vr.fi/fin/ulkomaat/venaja/palvelut_junissa/allegro/aikataulut.shtmlItse asiassa tuonne VR:n saitille on näemmä ilmestynyt kaikki tarvittava info Allegrosta hintoineen päivineen: http://www.vr.fi/fin/ulkomaat/venaja/palvelut_junissa/allegro/index.shtml
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 08, 2010, 21:55:24 » |
|
Suurin osa nopeutumisesta johtuu rajatarkastuksen tapahtumisesta liikkuvassa junassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 08, 2010, 21:57:02 » |
|
Suomen puolella sn nousee Sibben osalta (nyk. 160 Km/h?) pienellä pätkällä (Kytömaa-Hakosilta) 60 Km/h ja muilla rataosilla 40 Km/h Sibeliuksen sn on 140, joten nopeus nousee enemmän. Eikä nykyään Lahden jälkeen rataosankaan sn ole ollut 140:tä suurempi. SI-järjestelmän yksiköiden etuliitteen "kilo-" lyhenne on muuten pieni k-kirjain. Sulla on Mikko nyt useampikin lisenssi katkolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 08, 2010, 23:06:29 » |
|
"Nopea junaliikenne Helsingin ja Pietarin välillä alkaa joulukuun 12. päivä. Allegro-junan pitäisi kulkea matka noin kolmessa ja puolessa tunnissa, mikä nopeuttaa matkaa reilulla kahdella tunnilla.
Suomen puolella sn nousee Sibben osalta (nyk. 160 Km/h?) pienellä pätkällä (Kytömaa-Hakosilta) 60 Km/h ja muilla rataosilla 40 Km/h Detaljihan tämä on, mutta Luumäki-Vainikkala -osuuden nopeus nousee 120km/h -> 140km/h. - Tomi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 09, 2010, 08:02:47 » |
|
Suurin osa nopeutumisesta johtuu rajatarkastuksen tapahtumisesta liikkuvassa junassa. Tästä olisin eri mieltä. Kyllä suurimmat tekijät ovat veturin vaihtojen ja jarrujen tarkastamisten poistuminen Vainikkalassa (esim. Sr1/Sr2 <-> TEP70/VL82M) sekä Viipurissa (esim. TEP70/VL82M <-> ChS6 / ЧC200). Rajatarkastukset ovat Suomen puolella hoidettu Kouvolan ja Vainikkalan välillä jo vuosia ja Venäjällä osittain junassa Buslovskajan ja Viipurin välillä. Menomatkalla Venäjän rajanviranomaiset keräävät passit, tekevät tarkastukset junassa viranomaistiloissa ja konduktöörit palauttavat passit asiakkaille. Paluumatkalla konduktöörit keräävät passit, toimittavat ne rajaviranomaisille tarkastusta varten ja he palauttavat ne asiakkaille. Matkan aikana voi vaihtaa rahaa tai lunastaa tax-free -kuiteilla rahanpalautuksia. Safar Oy on toiminut myös vuosia jo nykyisissä junissa, joten tämäkin palvelu on wanhaa hyväksi havaittua palvelua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Stanislav Voronin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #14 : Syyskuu 09, 2010, 09:20:13 » |
|
So, the arts of music and painting will give the way to Her All-Consuming-Magesty Rush.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 812
|
« Vastaus #15 : Syyskuu 12, 2010, 20:22:25 » |
|
Allegeron maksiminopeus Venäjän alueella on 200 km/h. Venäjän puolella Sm6:n suurin nopeus on suurinpiirtein tällainen: Pietari-Parkala (15 km) 120-130 km/t, Parkala-Viipuri (113 km) 200 km/t, Viipuri-Buslovskaja (28 km) 160 km/t ja Buslovskaja-Vainikkala (2 km) 40 km/t.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Stanislav Voronin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 12, 2010, 22:08:50 » |
|
What I don't like in Allegro project is tickets price. 84 euros! Against 44.80 today. Even more motivation to use alternative transport.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #17 : Syyskuu 12, 2010, 22:28:08 » |
|
According to vr.fi the cost for Helsinki-SPb is 60,20 € in Repin and Sibelius, 69,20 e in Tolstoi. 84€ /is/ atrocious, though.
Or are you really able to buy Helsinki-SPb for 44,80 € from RŽD?!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #18 : Syyskuu 12, 2010, 22:32:21 » |
|
Luulenpa kyllä, että tuo 84€ hinta tulee tuosta laskemaan. Se on ehkä jotenkin hyväksyttävää, kun juna on "the nopea juna", mutta silloin kun reitillä ei päiväsaikaan muita junia kulje, tuollainen hinta alkaa jo karsia matkustajia pois niin rankalla kädellä, että halvempi hinta tuonee isommat voitot. Etenkin kun vuorojakin on tuplamäärä vanhempaan verrattuna. Mitenkä on paikkamäärän kanssa? Miten monta matkustajaa noihin nykyisiin Helsinki-Pietari -juniin mahtuu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #19 : Syyskuu 12, 2010, 23:27:16 » |
|
Luulenpa kyllä, että tuo 84€ hinta tulee tuosta laskemaan. Se on ehkä jotenkin hyväksyttävää, kun juna on "the nopea juna", mutta silloin kun reitillä ei päiväsaikaan muita junia kulje, tuollainen hinta alkaa jo karsia matkustajia pois niin rankalla kädellä, että halvempi hinta tuonee isommat voitot. Etenkin kun vuorojakin on tuplamäärä vanhempaan verrattuna. Mitenkä on paikkamäärän kanssa? Miten monta matkustajaa noihin nykyisiin Helsinki-Pietari -juniin mahtuu?
Niin paljon mahtuu matkustajia kun on vaunuja tarjolla, no Sibeliuksen kohdalla lienee maksimi se yhdysliikennevaunujen määrä vai voiko väliin laittaa 'tavallisia' vaunuja? Repinin kokoonpanosta ei ole miulla tarkkaa tietoa mutta 6-7 vaunua joista ainakin yksi lienee ravinteli? Ja mitä hintoihin tulee... Milloin VR on viimeksi LASKENUT lippujensa hintoja? (Tarjouksia ei lasketa) [Ja tiedän myös, että Allegron tapauksessa mukana on myös RZD, mutta silti...]
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #20 : Syyskuu 13, 2010, 00:11:53 » |
|
Niin paljon mahtuu matkustajia kun on vaunuja tarjolla
Eli seitsenvaunuiseen junaan mahtuu seitsemän matkustajaa? Vaunujen määrä ja kunkin vaunun kapasiteetti saattaisi kuitenkin olla se asia, jota mä tässä ajan takaa.. Tai sitten vaan suoraan se junan paikkamäärä. Sen voisi tietysti laskeskella vaunujen pohjapiirroksia VR:n sivuilta katselemalla, mutta jonkun konduktöörihyypiömme päästä saattaisi tulla valmis luku ilman mitään vaivannäköä, joten siirrän tuon laskemisen (eli pyörän keksimisen uudelleen) mañanaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #21 : Syyskuu 13, 2010, 05:45:38 » |
|
...jonkun konduktöörihyypiömme päästä saattaisi tulla valmis luku ilman mitään vaivannäköä Oli niin mukavasti kirjoitettu, että tässähän näitä... Tänään esimerkiksi kokonaiskapasiteettia olisi tarjolla Sibeliuksessa 301 paikkaa, Repinissä 140 ja Tolstoissa 216. Vaunukuvasto antaa seuraavanlaisia tietoja: SIBELIUS Chfy 47 paikkaa 1. lk Exy 77 paikkaa 2. lk Einy 80 paikkaa 2. lk (lisävaunu) REPIN VCm 18 paikkaa 1. lk VEi 56 paikkaa 2. lk VEm 36 paikkaa 2. lk (palveluvaununa 26 paikkaa) TOLSTOI VCmbl 8 paikkaa Business-luokka VCm 18 paikkaa 1. lk VEm 36 paikkaa 2. lk (palveluvaununa 26 paikkaa)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #22 : Syyskuu 14, 2010, 17:59:22 » |
|
...jonkun konduktöörihyypiömme päästä saattaisi tulla valmis luku ilman mitään vaivannäköä Oli niin mukavasti kirjoitettu, että tässähän näitä... Tänään esimerkiksi kokonaiskapasiteettia olisi tarjolla Sibeliuksessa 301 paikkaa, Repinissä 140 ja Tolstoissa 216. Vaunukuvasto antaa seuraavanlaisia tietoja: SIBELIUS Chfy 47 paikkaa 1. lk Exy 77 paikkaa 2. lk Einy 80 paikkaa 2. lk (lisävaunu) REPIN VCm 18 paikkaa 1. lk VEi 56 paikkaa 2. lk VEm 36 paikkaa 2. lk (palveluvaununa 26 paikkaa) TOLSTOI VCmbl 8 paikkaa Business-luokka VCm 18 paikkaa 1. lk VEm 36 paikkaa 2. lk (palveluvaununa 26 paikkaa) Kiitoksia paljon luvuista! Yllättävää, että Sibeliuksen paikkamäärä on jopa yli tuplasti niin suurin kuin Repinin. Olen aina ollut käsityksessä, että Sibeliuksen kohderyhmänä ovat enemmänkin suomalaiset ja Repinin kohderyhmänä venäläiset. Mutta koska suurin osa välin matkaajista taitaa olla venäläisiä (vai kulkevatko he kaikki marsuillaan?), tuo käsitykseni lienee ollut väärä. Toivon muuten, että et ottanut sanaa "konduktöörihyypiö" pahalla! Käytän sanaa "hyypiö" aika höllällä kädellä, ilman sen ehkä monen silmissä negatiivista merkityssisältöä. Viestiä kirjoittaessa ajatuksena oli todellakin lähinnä luottamus ja arvostus ammattitaitoisia konduktöörivorkkaajia kohtaan Ehkä tämä meni jo alunperinkin, mutta ei kai vara venettä kaada, joten siksi tämä alleviivaus
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #23 : Syyskuu 14, 2010, 18:28:15 » |
|
Sibeliuksen ja Repinin yhteenlaskettu kapasiteetti on siis 441.
Sm6:n paikkamäärä on hollannikielisen wikipedia-artikkelin mukaan 309. Kaksi päivättäista Allegroa nostaa kapasiteetin siis 618:aan, joka on 40% enemmän kuin nykyinen 441. Neljällä päivittäisellä vuorolla paikkamäärä on 1236, viidellä 1545. Tuollaiset luvut ovat kolmisen kertaa nykyinen kapasiteetti. Jos lasketaan nykyiseen kapasiteettiin mukaan myös Tolstoi, saadaan kapasiteetiksi 657, johon nähden tulevaisuuden allegro-kapasiteetti tulee olemaan noin tuplat. Mutta Tolstoin matkustajistapa jää Pietariin vain murto-osa. Ehkä saapumisaika 1:40 ei ole se kaikkein ihastuttavin, kun junan myöhästyessä vartin ei enää ehdi oikealle puolelle Nevaa..
Mun on vaikea ymmärtää, että mistä Karelian Trains aikoo kaivaa tuollaisen määrän lisämatkustajia, jos hinnat nousevat noinkin paljon. Pidetään samalla mielessä, että marsulla pääsee välin Pietari-Helsinki halvimmillaan kympillä, ilman neuvottelutaitojakin hintaan 25€.. Toisaalta, KT ei ole VR. VR:n on vaikea kuvitella laskevan hintojaan, mutta KT saattaisi niin kummasti tehdäkin. Mikään mahdottomuus matkustajamäärän tuplaantuminen nimittäin ei ole, kunhan hinnat saadaan tuosta nykyisestä laskettua. Paljon pitempi Sapsan-matka Pietariin maksaa kolmasosan vähemmän ja Sapsan on sekin aivan omaa luokkaansa hintatasonsa osalta. Ainakin venäläisille turisteille tuollainen hinta siis toimisi jo pelotteena. Ja pelkillä liikematkustajilla ei matkustajamääriä tuplata saati kolminkertaisteta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #24 : Syyskuu 14, 2010, 18:42:46 » |
|
Toisaalta, KT ei ole VR.
Mites tuo muuten tulee menemään... Onko KT vain kaluston omistaja, vai puuhaileeko laajemminkin, esim. juuri lippujen kanssa? Liikennöitsijä nyt kun joka tapauksessa on (Suomen puolella) VR.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|