Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Anttolan radat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Vesa Kauhajärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« : Heinäkuu 10, 2017, 21:19:00 »

http://vaunut.org/kuva/120547?a=1

Marko Laine: "Itse asiassa Anttolassa on ollut kapearaiteista rataa pieni pätkä 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa. Tuolloin oli käynnissä muutaman paikallisen harrastajan Nurholan Metsärata-projekti ja kalustona mm. Move1 sekä kunnostuksen alla Krauss-höyryveturi."

Eljas Pölhö: "Jos mennään historiaan, niin rataa, vaan ei veturia, oli myös Kokkosenlahden sahalla jo 1920-luvulla. Vanha saha paloi 50-luvulla ja saattaa olla, ettei uudelle lähemmäs rantaa rakennetulle sahalle enää tullut rataa. Siinä olisi vähän selvitettävää paikallisoloista kiinnostuneelle. Pekka Haara: Anttolan historia (julk. 1993) saattaa kertoa jotakin."

Kaikki informaatio näistä radoista kiinnostaa erittäin suuresti, jos joltakulta sattuisi jotain tietoa olemaan!
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2462


« Vastaus #1 : Heinäkuu 10, 2017, 21:34:54 »

Kokkosenlahden sahasta vähän lisää:
Sahan tuotanto oli 1920-luvulla n. 1000 std ja työntekijöitä oli 60-100. Omistaja oli tuolloin R.G. Korpikallio. Uuden sahan tuotannoksi Finnish Timber and Paper Calender 1958/59 antaa 500-1000 std.

Muita selvitettäviä ovat Kirkonkylän laituri ja ehkä muutkin. Oliko laiturin seudulla työntövaunurataa? Luultavasti ei, mutta ei ole varmuutta. Väätämön kaivanto valmistui jo 1834, joten siellä ei varmaan rataa käytetty.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Anttolan radat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina