Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaturma Sveitsissä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« : Heinäkuu 23, 2010, 21:10:52 »

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/07/turisteja_junaturmassa_sveitsissa_1852971.html
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #1 : Heinäkuu 24, 2010, 17:07:13 »

Ylen uutisessa on mainittu onnettomuuden tapahtuneen St.Moritzin ja Zermattin välillä, mikä Suomeen suhteutettuna tarkoittaisi, että onnettomuus olisi tapahtunut jossain Rovaniemen ja Kouvolan välillä. Eräs lehtiuutinen täsmensi paikaksi Fieschin ja Laxin välimaaston ensiksi mainitun länsipuolella. Kyseessä on kapearaiteinen rata, jolla on myös jyrkempiä ratasveto-osuuksia. Ylen valokuvan mukaan onnettomuus ei ole kuitenkaan tapahtunut ratasveto-osuudella, vaikka idästä Andermattista tultaessa ensimmäinen ratasosuus on nimenomaan Fieschiin vuorenrinteeltä laskeutuessa ja ratasosuuksia on sitten jokusia myös Fieschin ja Brigin välillä.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1416


« Vastaus #2 : Heinäkuu 24, 2010, 23:26:13 »

Kyseessähän taisi olla RhB:n Glacier Express juna (maaiman hitain express-juna, eikö sitä jotenkin noin mainosteta?). Raideleveys 1000mm, vaunut "leveitä", istumajärjestys 2+2. Joku matkustaja havainnut mielenkiintoista kuvattavaa ja yht´äkkiä koko vaunullinen siirtynyt toiselle laidalle - tahaton liian voimakas pendoliini-ilmiö ja vaunu nurin. Useimmat uhrit taisivat olla japanilaisia, joten käytöksen voisi ymmärtää. Veturi ja kolme(?) vaunua selvittivät turma paikan ensin onnellisesti, eikä radassakaan muutamien kuvien perusteella ole havaittavissa ongelmaan johtanutta syytä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Heinäkuu 25, 2010, 00:02:41 »

Kyseessähän taisi olla RhB:n Glacier Express juna (maaiman hitain express-juna, eikö sitä jotenkin noin mainosteta?). Raideleveys 1000mm, vaunut "leveitä", istumajärjestys 2+2. Joku matkustaja havainnut mielenkiintoista kuvattavaa ja yht´äkkiä koko vaunullinen siirtynyt toiselle laidalle - tahaton liian voimakas pendoliini-ilmiö ja vaunu nurin. Useimmat uhrit taisivat olla japanilaisia, joten käytöksen voisi ymmärtää. Veturi ja kolme(?) vaunua selvittivät turma paikan ensin onnellisesti, eikä radassakaan muutamien kuvien perusteella ole havaittavissa ongelmaan johtanutta syytä.

Mistä lähteestä tämä tieto on?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #4 : Heinäkuu 25, 2010, 18:49:57 »

Jos tuo on totta, on sattunut melkoinen virhearviointi vaunujen suunnittelijoille. Saisikohan painopistettä alennettua esim. lisäpainoilla, vai tuleeko akselikuormasta liian suuri?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Heinäkuu 25, 2010, 19:18:17 »

Jos tuo on totta, on sattunut melkoinen virhearviointi vaunujen suunnittelijoille. Saisikohan painopistettä alennettua esim. lisäpainoilla, vai tuleeko akselikuormasta liian suuri?

Mä ainakaan en onnistunut varmentamaan tota väitettä mistään sveitsiläisestä lehdestä eilen, joten ainakin tällä hetkellä olen käsityksessä, että kyseessä oli vain puhdas arvaus. Mutta, ehkä Jorma on parin päivän sisällä taas koneella ja täsmentää.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1416


« Vastaus #6 : Heinäkuu 25, 2010, 20:11:55 »

Tuo onnettomuuden syy oli täysin villi arvaus, laumanahan nuo japanilaiset usein liikkuvat. Mutta vaunut ovat mielestäni melkoisen tilavia, istumajärj. 2+2 ja käytävälläkin mahtuvat ostoskärryt liikkumaan. Nopeus on ollut ilmeisesti pieni, olisiko kisko saattanut murtua veturin ja parin vaunun ylityksen jälkeen - nehän selvisivät vahingoittumattomina.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1416


« Vastaus #7 : Heinäkuu 25, 2010, 20:18:09 »

Ruotsalaisen sivuston kautta löytyy linkki mm. lyhyeen videoon tapahtumapaikalta http://postvagnen.com/forum/index.php?id=320728&PHPSESSID=7b317daf05814620c358dbb8b73db7ae
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #8 : Heinäkuu 30, 2010, 00:40:40 »

Turmapaikka sijaitsi melko tasaisella osuudella. 3 vaunua oli suistunut kiskoilta ja 2 niistä kaatunut mutkassa ulkokurvin puolelle kyljelleen vieden mukanaan muutaman sähköradan tolpan. Onnettomuus sattui asutulla alueella, joten tieyhteydet olivat kunnossa. Paikalla oli useita pelastushelikoptereita, joilla loukkaantuneet kuljetettiin sairaaloihin. Suurin osa loukkaantuneista ja kuollut olivat japanilaisia turisteja.

Seuraavana päivänä liikenne hoidettiin busseilla turmapaikan ohi ja sitä seuraavana päivänä ratalinja oli taas avattuna liikenteelle rajoitetulla nopeudella.

Suistuneet vaunut olivat 2kpl 1 luokan vaunuja, jotka kaatuivat sekä ensimmäisenä suistunut ravintolavaunu joka pysyi pystyssä pienin vaurioin. 1 luokan vaunuissa on noin 30 kpl istumapaikkoja eikä nuo maiset kyseisellä kohdalla olleet senlaiset että mitään yleisöryntäystä toiselle laidalle olisi tapahtunut. Eikä yleisöryntäys toiselle laidalle vaunua kyllä aiheuta suistumistakaan... Lisäksi keli oli sateinen, joten hellekäyräkään ei liene kyseessä.

Onnettomuuden syy on vielä epäselvä.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1416


« Vastaus #9 : Heinäkuu 31, 2010, 14:29:35 »

Ylinopeus taisi paljastua onnettomuuden syyksi http://bazonline.ch/panorama/vermischtes/Unfallursache-geklaert-Lokfuehrer-war-zu-schnell-unterwegs/story/16284544 , varmaan joku saksankielen taitoinen voinee tarkentaa asian.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Heinäkuu 31, 2010, 16:50:20 »

Lainaus käyttäjältä: Basler Zeitung
=== Veturinkuljettaja on syyllinen Glacier Expressin onnettomuuteen ===

Onnettomuuden syy on selvitetty: Wallisissa tapahtuneen Junaonnettomuuden, jossa kuoli 64-vuotias japanilainen, syypäänä on inhimillinen virhe. Veturinkuljettaja oli kiihdyttänyt mutkassa liian aikaisin.
[kuva]
Rautatie- ja Laivaonnettomuustutkintakeskuksen (UUS) Walter Kobelt esitteli lukuisten toimittajien - joista moni oli Japanista - edessä tutkimuksensa tulokset. Hänen tietojensa mukaan rataosuudella, jolla onnettomuus sattui, oli sallittu 35 km/h nopeus.

Vasta kun junan viimeinen vaunu ohittaa onnettomuusmutkaan sijoitetun 55 km/h nopeusrajoituskyltin, saa veturinkuljettaja kiihdyttää. Onnettomuuteen jhoutuneen Glacier Expressin tapauksessa veturinkuljettaja kuitenkin painoi kaasua noin 30 metriä ennen kylttiä ja kiihdytti 56 kilometrin tuntinopeuteen.

== Muut syyt poissuljettuja ==

Tästä johtuen viimeiset vaunut kaatuivat ja osuivat kahteen tolppaan. "Keskipakovoima oli lopulta niin valtava, että viimeinen vaunu suistui raiteilta ja repi kaksi muuta mukanaan", Kobelt kertoi.

Tutkintatuloksen perusteella voidaan ukkonen, maaston muutokset, kaluston epäkuntoisuus sekä raidevauriot sulkea pois mahdollisten onnettomuussyiden listalta. Onnettomuuden jälkeen liikkui huhuja, että kiskojen vääntyminen olisi saattanut olla onnettomuuden syy. Kobelt kuitenkin sulki tällaisen epäilykset onnettomuuden syystä pois, koska juna suistui ennen kyseistä kohtaa.

== Veturinkuljettaja ei muista mitään ==

Sitä, miksi veturinkuljettaja kiihdytti etuajassa, ei ole saatu selville. UUS:n asiantuntijoiden mukaan mies ei muista siitä mitään. Kysymyksen siitä, olisiko paine pysyä aikataulussa saanut veturinkuljettajan nostamaan nopeutta, kiisti Hans-Rudolf Mooser, Matterhorn Gotthard Bahnin (MGB) johtaja. "Turvallisuus on meillä etusijalla. Meillä on ylinopeuksiin nollatoleranssi."

Mooser kuitenkin myönsi, että Neat-tunnelin avaamisen jälkeen aikataulusta tuli tiukempi. "Olemme kuitenkin tarkistaneet ja optimoineet aikataulun vuonna 2008 ulkopuolisen yhtiön kanssa."
Tapaus analysoidaan nyt ja tutkimusraportista otetaan opiksi. Tällä hetkellä ei kuitenkaan hänen mukaansa ole mitään syytä muuttaa tämänhetkistä tilannetta.

== Rikosoikeudelliset seuraamukset mahdollisia ==

Veturinkuljettaja oli työskennellyt vuosia MGB:llä. Hän saa psykologista ja oikeudellista avustusta. Tutkinnanjohtaja tarkistaa, onko hänet laitettava rikosoikeudelliseen vastuuseen tapahtuneesta. Päätös tulee heti kun UUS:n raportti on hänen luettavissaan.

MGB:n hallintopuheenjohtaja Jean-Pierre Schmid esiti uhreille ja heidän läheisilleen, sekä paikallaolleelle Japanin varakonsulille Mitsuhide Fusegille "syvimmät pahoittelunsa". "On häpeällistä meille, että onnettomuden syynä oli inhimillinen erehdys."

Myes Wallisin paikallishallinto esitti osallisille syvimmän osanottonsa. "Siitä, että lomamatka sää näin huonon lopun, koetaan Wallisissa myötätuntua ja surua", sanoi Jacques Melly, Wallisin kaupunginvaltuuston varapuhemies.

== 40 loukkaantunutta, yksi kuollut ==

Glacier Express joutui onnettomuuteen viime perjantaina Oberwallisissa. Onnettomuusjuna oli matkalla hieman ennen puoltapäivää Brigista Bündnerlandin suuntaan mukanaan 210 matkustajaa, kun kolme vaunua suistui radalta Laxin ja Fieschin välillä Gomsissa. Kaksi panoraamajunan viimeistä vaunua kaatui, kolmannen pysyessä pystyssä.

Onnettomuudessa menehtyi 64-vuotias osakalaisnainen. Kaikenkaikkiaan sairaaloihin tuotiin 40 loukkaantunutta. Suurin osa loukkaantuneista on kotoisin Japanista. Tällä hetkellä sairaalahoidossa on yhä kahdeksan henkilöä. Kolme heistä päässee seuraavien päivien aikana pois. Yksi henkilö on tekohengityksessä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1416


« Vastaus #11 : Heinäkuu 31, 2010, 19:10:57 »

Kiitokset Tuukalle käännöksestä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2135


« Vastaus #12 : Tammikuu 21, 2011, 10:41:32 »

Raporttikin kuvien kera löytyy http://www.uus.admin.ch//pdf/10072304_SB.pdf
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaturma Sveitsissä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina