Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Sähköveturien ja moottorijunien tekniikka.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« : Syyskuu 04, 2012, 12:30:35 »

Ajattelin kysäistä sähkäreiden tekniikasta tässä ketjussa. Hymyilee Esim. Mitä ovat GTO-tyristorit.  Ja mistä johtuu Dr16 vonkuva ääni? Hymyilee leveästi
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #1 : Syyskuu 04, 2012, 12:51:09 »

Mikä on pohjatietotasosi? Tämä voi mennä överiksi tai olla itsestäänselvää, mutta tarkenna sitten.

Tavallinen tyristori on puolijohdekomponentti, jossa on kolme liitäntänapaa. Anodi, katodi ja hila. Se kytketään piiriin kuin kytkin sarjaan kuorman kanssa. Se toimii niin, että normaalitilassa se ei johda, mutta kun hilalle tuodaan virtapulssi, tyristori liipaistuu johtavaksi. Kun se kerran on liipaistu, se johtaa niin kauan kuin sähköä kulkee sen anodilta katodille riippumatta hilan tilasta. Tyristorin ohjausominaisuudet ovat siis heikot verrattuna useimpiin muihin puolijohdekomponentteihin, mutta tyristorin etuna on se, että se voidaan tehdä kestämään suuria jännitteitä ja virtoja. Sähköveturin tehotasolla, eli kilovolteilla ja sadoilla ampeereilla, ei ole ollut vaihtoehtoja kuin vasta aivan viime aikoina.

GTO-tyristori on tyristorista edelleen kehitetty tyyppi, joka voidaan liipaista hilalta myös pois päältä. Poiskytkentää tarvitaan taajuusmuuttajakäytössä. Tavallisilla tyristoreilla tehonsäätö tapahtuu vain katkomalla osa tasasuunnatun vaihtovirran puolijaksoista pois.

Wikipediassa on hieman enemmän tietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gate_turn-off_thyristor

Dr16:n, tai minkä tahansa sähkömoottorin, ääni johtuu siitä, että voimakuudeltaan vaihteleva virta aikaansaa voimakkuudeltaan vaihtelevan magneettikentän, joka saa moottorin osat värähtelemään äänitaajuuksilla. Dr16:n ääni on taajuusmuuttajakäytölle tyypillinen. Siinä moottorin vaiheiden virta tuotetaan ns. pulssinleveysmoduloimalla, eli katkomalla virtaa muutaman sadan-muutaman tuhannen hertsin taajuudella. Siihen tyyliin, että jos vaikka virta on kolmasosan ajasta kytkettynä ja kaksi kolmasosaa pois, saadaan sama vaikutus kuin 1/3:lla maksimijännittestä. On energiataloudellisempaa katkoa virtaa kokonaan, kun säätää jännitettä lineaarisesti.

Tuo ns. pulssisuhde muuttuu kuormituksen ja kierrosluvun mukaan. Samoin tuotetun kolmivaihesähkön tehollinen taajuus. Niiden yhteisvaikutus tuottaa sen luonteenomaisen äänimaailman. Nykyään taajuusmuuttajakäyttöjen PWM-taajuudet ovat isompia ja tehoaskelia on enemmän, joten äänet ovat vaimeampaa ininää (varsinkin pienemmissä käytöissä).
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #2 : Syyskuu 04, 2012, 19:27:18 »

Tuo oli sen verran hyvä selvitys, että nyt pitäisi, ainakin tuolta osin, hiukan jo tietää. Ja tietoa löytyy lisää, jos lisää haluaa tietää, kun netistä etsii. Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Sähköveturien ja moottorijunien tekniikka.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina