Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1702


« Vastaus #25 : Kesäkuu 02, 2012, 20:11:47 »

No joo. Mutta olen 100% varma siitä että paljon rekkoja kulkee suoraan Etelä-Suomi <-> Pohjois-Suomi ilman välipysähdyksiä.

Niin kulkee ja monen niistä soisi kulkevan junalla.

Käytännössä niin ei kuitenkaan tapahdu kuin muutaman suuren kuljetusliikkeen muutaman auton kohdalla. En tunne VR-Transpointin hinnoittelua, mutta ilmeisesti satunnaisille rekkajuna-asikkaille ei ole tarjolla palvelua järkevillä ehdoilla, jos ylipäätään kyytiin otettaisiin.

Toiseksi melko harva rekka lähtee pohjoista kohti Helsingin keskustasta ja se tunnin tai parin matka "väärään" suuntaan syö jo kovasti kannattavuutta.

Pitäisiköhän ihan mielenkiinnosta laittaa VR-Transpointille kysely hinnasta, jolla kuljettaisivat yksittäisen rekkani Helsingistä Ouluun?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2462


« Vastaus #26 : Kesäkuu 02, 2012, 20:56:48 »

Pitäisiköhän ihan mielenkiinnosta laittaa VR-Transpointille kysely hinnasta, jolla kuljettaisivat yksittäisen rekkani Helsingistä Ouluun?
Eikö moisen rutiinitaksan pitäisi olla hinnastossa aivan samoin kuin yksittäisen ihmisenkin kuljetushinnan? Ja aivan samalla periaatteella, että vaunupaikkaan tehdyt aikaiset varaukset ovat listahintaa edullisempia ja hinta nousee vaunujen täyttyessä. Ne, jotka vaativat uuden vaunun maksavat sitten eniten. Näinhän se toimii kaupallisessakin junaliikenteessä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1702


« Vastaus #27 : Kesäkuu 03, 2012, 07:09:22 »

Pitäisiköhän ihan mielenkiinnosta laittaa VR-Transpointille kysely hinnasta, jolla kuljettaisivat yksittäisen rekkani Helsingistä Ouluun?
Eikö moisen rutiinitaksan pitäisi olla hinnastossa aivan samoin kuin yksittäisen ihmisenkin kuljetushinnan? Ja aivan samalla periaatteella, että vaunupaikkaan tehdyt aikaiset varaukset ovat listahintaa edullisempia ja hinta nousee vaunujen täyttyessä. Ne, jotka vaativat uuden vaunun maksavat sitten eniten. Näinhän se toimii kaupallisessakin junaliikenteessä.

Rahtiliikennehän on kaupallista liikennettä! Joku voisi sanoa, että paljon kaupallisempaa kuin henkilöliikenne, kun ala on vapaa kilpailulle.

Tuosta taas seuraa se, ettei kyse ole apteekin hinnoista eli kilpailijat voidaan yrittää savustaa pihalle hinnoittelulla tai sitten kieltäydytään kaikesta yhteistyöstä. Olisi täysin normaalia liiketoimintaa, että VR-Transpoint, Vähälä ja Ilmari Lehtonen (ym. mahdolliset kumppanit) olisivat keskinäisessä salaisessa sopimuksessa sopineet, että muiden autoja ei kyytiin oteta tai sitten Kilpailuviranomaisten pelossa on sovittu satunnaiset kyselijät karkotettavan hinnoittelulla.

Jotain esteitä rekkajunien käytölle on, kun junissa kulkee vain muutama rekka ja nekin vain muutaman firman autoja. Hinnoittelu ei ainakaan voi olla räväkkää, koska eurohan on tunnetusti paras konsultti.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2012, 07:41:48 kirjoittanut Simo Virtanen » tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #28 : Kesäkuu 03, 2012, 12:01:32 »

Pitäisiköhän ihan mielenkiinnosta laittaa VR-Transpointille kysely hinnasta, jolla kuljettaisivat yksittäisen rekkani Helsingistä Ouluun?
Eikö moisen rutiinitaksan pitäisi olla hinnastossa aivan samoin kuin yksittäisen ihmisenkin kuljetushinnan? Ja aivan samalla periaatteella, että vaunupaikkaan tehdyt aikaiset varaukset ovat listahintaa edullisempia ja hinta nousee vaunujen täyttyessä. Ne, jotka vaativat uuden vaunun maksavat sitten eniten. Näinhän se toimii kaupallisessakin junaliikenteessä.

Rahtiliikennehän on kaupallista liikennettä! Joku voisi sanoa, että paljon kaupallisempaa kuin henkilöliikenne, kun ala on vapaa kilpailulle.

Tuosta taas seuraa se, ettei kyse ole apteekin hinnoista eli kilpailijat voidaan yrittää savustaa pihalle hinnoittelulla tai sitten kieltäydytään kaikesta yhteistyöstä. Olisi täysin normaalia liiketoimintaa, että VR-Transpoint, Vähälä ja Ilmari Lehtonen (ym. mahdolliset kumppanit) olisivat keskinäisessä salaisessa sopimuksessa sopineet, että muiden autoja ei kyytiin oteta tai sitten Kilpailuviranomaisten pelossa on sovittu satunnaiset kyselijät karkotettavan hinnoittelulla.

Jotain esteitä rekkajunien käytölle on, kun junissa kulkee vain muutama rekka ja nekin vain muutaman firman autoja. Hinnoittelu ei ainakaan voi olla räväkkää, koska eurohan on tunnetusti paras konsultti.

Harvinaista tuo muiden kuljetusyritysten esiintyminen rekkajunissa tosiaan on. Kerran oli jotain outoja kuorma-autoja kyydissä.(kinofilm tms. ?) Isojenkin kuljetusfirmojen volyymit rekkajunissa ovat ilmeisesti laskeneet. Muutama vuosi sitten Vähälänkin autoja saattoi olla lähemmäs 10, nyt niitä on muutaman havainnon mukaan ollut vain pari-kolme. Voi tietysti olla että on vaan ollut hiljaisempi päivä. Eikä pidä unohtaa että Tampereen rekkajuna on tosiaan loppunut viime vuonna.
tallennettu
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #29 : Lokakuu 08, 2012, 17:30:50 »

Kun olin Vähälällä töissä 2010-11, niin silloin autoja siirrettiin takaisin maantielle lähinnä siksi että junat oli monesti myöhässä. Kyse ei ollut hinnoittelusta, edullistahan se olisi ollut mutta jos juna muöhästyy 2-5 tuntia eikä tavara kerkiä pohjoisen jatko kuljetuksiin, tulee siitä isommat tappiot kappaletavara kuljetuksissa kuin se, että pidetään mies ajamassa autoa Helsingistä Ouluun. Lähinnä kokokuormia laitetaan siis nykyään junaan. Tuona talvena oli lähes poikkeuksellista jos juna tuli ajallaan. Yleensä n2 tuntia myöhässä 2-3 päivänä viikossa.

Nyt 1.10 on muuten tämä transpointin ja itellan kauppa astunut voimaan itellan tiedotteessa on sanottu että kappaletavara logistiikka siirtyy kokonaisuudessaan itellalle ja transpoint keskittyy suurempiin massa kuljetuksiin. Transpointin 800 työntekijääsiirtyy itellalle vanhoina työntekijöinä.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina