Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: [UK] Eurostar e320:t käyttöön  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« : Joulukuu 02, 2015, 14:18:31 »

Otetaan väliin vähän "kevyempi" suurnopeusaihe.

Ensimmäiset pitkään odotetuista Eurostar e320 (Velaro-UK)(Brittien luokka 374) junista on otettu käyttöön. Ensimmäinen juna syöksähti Lontoosta Pariisiin ja takaisin, ja vielä toistamiseen saman reitin 20. marraskuuta. Eri lähteistä kootuista tiedoista ilmenee, että tässä käytössä on nyt yksi juna päivittäin ja joulukuun loppupuolella junamäärä lisääntyy toisella e320:lla. Juuri parahiksi vuoden vilkkaimpiin matkustajapäiviin Eurostar Internationalin kapasiteetti lisääntyy 1800 matkustajalla / suunta / päivä. Sinänsä pieni kapasiteetin nousu, mutta lisäys kuitenkin.

e320 on Siemens Mobilityn Velaro-tuotelinjan 16 modulinen juna, jonka voimaa antavat telit on jaettu lähes junan pituudelle. Tai oikeammin 8 x 2 -vaunuinen puolijunayksikkö Eurostarin tapaan. Tämä puolijunadesign mahdollistaa, että koko valtava 400-metrinen juna ei vikatilanteessa ole kerralla huollossa, vaan toimiva osa voidaan liittää vapaaseen varapuolikkaaseen Lontoon Temple Millsin pajalla. Toimitettavia junia on nyt 17 kappaletta, joista näköjään noin 10 on ehkä ensi kesään mennessä liikenteessä tai olisi mahdollista käyttää siinä.

Eurostarilla on ollut kalustonsa suhteen kolme ongelmaa:
- Junien yleinen käytettävyys on jäänyt muita TGV-tyyppisiä junia hyvin paljon huonommaksi, olikohan noin 94% paikkeille TGV:n tyypillistä 99% vastaan. Veikkaan että brittikalustomukautukset ovat syypää osaan näistä.
- Talvenkestävyys on ollut kehno, toisin kuin ainakin uudemmissa TGV:issä, sivun ritilät eivät suojaa lentävältä lumelta. Eurostarin johto on myös ollut haluton varustamaan e300-junia paremmin talvea kestäviksi. 
- Maantietellinen käyttöala on rajoittunut sinne, missä virtaa on saatavilla joko 1500V DC tai 25 kV 50 Hz.

Voisi kuvitella, että Siemens on paneutunut kakkoskohtaan hyvin, onhan heillä talvilaboratorio venäläisten kanssa ankarien olojen toimivuuden kehittämiseksi. e320 on nyt myös nelivirtajuna: 1500V DC, 3000V DC, 15 kV 16,7 Hz ja 25 kV 50 Hz, joten sillä pääsee ajamaan nyt myös Hollantiin, Saksaan ja jos markkinat antavat myöten, myös Sveitsiin. Pidemmälle matka-ajat muodostunevat nykyiseen tapaan sisustetuille junille pitkähköiksi. Ehkä sitten seuraavassa laajennuksessa. Kulunohjauspaketteja voi lisätä tarpeen mukaan eri maihin ja näiden vyöhykkeille.

Kanaalitunnelissa voi nyt käyttää sekä e320 että e300 -junia, mutta ei edelleenkään mitään muita. Velaro-D:ssä  (Saksan luokka 407) ei edelleenkään ole tarvittavaa varustusta sinne. Ja näitä sitä paitsi tarvitaan Saksan ja Ranskan liikenteessä.

Eurostar ei juurikaan tuo uutta kilpailua raiteille, ajavathan Thalysit ja SNCF:n TGV ja OuiGo -palvelut samoja reittejä, joissa ainoastaan DB on toista poolia.     

Muutamia kuvia Siemensiltä upouusista e302-junista:









tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Joulukuu 02, 2015, 15:24:38 »

Sanot tuossa, että e300 on toiminut vain 25 kV ja 1,5 kV verkoissa. Mutta eivätkös ne mene Brysseliin asti, vaikka 25 kV lanka loppuu jo puolensataa kilometriä Brysselin eteläpuolella?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Joulukuu 02, 2015, 15:26:11 »

Onko toi Velaro D se, joka teki jo reissun Lontooseen joku n. vuosi sitten? Mitä varustukseen tarvittaisiin lisää?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #3 : Joulukuu 02, 2015, 15:32:24 »

Ahas, tuo vaatii täsmennystä. Mitä viimeisellä 50 kilometrillä on?

http://www.eurostar.com/uk-en/destinations/route-map

Sanot tuossa, että e300 on toiminut vain 25 kV ja 1,5 kV verkoissa. Mutta eivätkös ne mene Brysseliin asti, vaikka 25 kV lanka loppuu jo puolensataa kilometriä Brysselin eteläpuolella?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #4 : Joulukuu 02, 2015, 15:43:39 »

Joo, juuri se. Suunnitelmat olivat DB:llä suuria, mutta sitten liikenne kotimaassa taisi kasvaa kohisten ja lisäksi ICE3 406M/MF-junia ei ilmeisesti koskaan ole saatu toimimaan luotettavasti (tuttavapiirini kokemusten mukaan. Vähän kuin Pendolino 4x0 meillä ja muualla), joten ainakin minulla on sellainen kuva että 407:aa tarvittiin näidenkin osakorvaajaksi / täydennykseksi.

Onko toi Velaro-D se, joka teki jo reissun Lontooseen joku n. vuosi sitten? Mitä varustukseen tarvittaisiin lisää?

Tässä Velaro-D ajossa Stuttgartissa Lounais-Saksassa. Nuo uudemmat Velarot tunnistaa ylös-alas-kääntyvistä keulaporteista, jos junan muotokielten erot eivät muuten vielä ole tuttuja. Velarolla ja ICE3:lla on ihan yhtä valtavasti eroa kuin Siemensin ES64U2:lla ja ES64U4:lla (Tauruksilla) aiemmin. Ensivilkaisulla sama...mutta sitten kuitenkin satoja eroja. Kuvat Ilkalta ja Siemensiltä. 





tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Joulukuu 02, 2015, 15:50:43 »

Ahas, tuo vaatii täsmennystä. Mitä viimeisellä 50 kilometrillä on?

http://www.eurostar.com/uk-en/destinations/route-map

Sanot tuossa, että e300 on toiminut vain 25 kV ja 1,5 kV verkoissa. Mutta eivätkös ne mene Brysseliin asti, vaikka 25 kV lanka loppuu jo puolensataa kilometriä Brysselin eteläpuolella?

Belgian verkko on muutamaa yksittäistä suurnopeusrataosuutta lukuun ottamatta 3 kV tasavirtaa. Ranskassa on Pariisista etelään johtavilla ei-suurnopeuslinjoilla 1,5 kV, muualla joko 25 kV tai 0,0 kV. Eurostar ei liikenteeseensä tarvitse 1,5 kV järjestelmää lainkaan, mutta koska tuki sille on vaivatonta tehdä, jos veturi ymmärtää 3 kV:n päälle. Juna voi yksinkertaisesti käyttää vain vähäisesti muokattua 3 kV laitteistoa ja kulkee sitten suunnilleen kaikki tehoarvonsa puolitettuina. 1,5 kV verkolla Eurostar ajaa enimmilläänkin vain melko lyhyitä matkoja ja niillä on pääosin sen verran matalat nopeusrajoitukset, että puolillakin tehoilla pärjää jo ihan hyvin.
e300 on siis joko kolmijärjestelmävetureilla, tai sitten ne kaksi järjestelmää ovat 25 kV ja 3 kV, eivät 25 kV ja 1,5 kV.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Joulukuu 02, 2015, 15:57:06 »

ICE3 406M/MF-junia ei ilmeisesti koskaan ole saatu toimimaan luotettavasti (tuttavapiirini kokemusten mukaan. Vähän kuin Pendolino 4x0 meillä ja muualla), joten ainakin minulla on sellainen kuva että 407:aa tarvittiin näidenkin osakorvaajaksi / täydennykseksi.

Jos näin on, niin ICx:ien käyttöönotto luultavasti johtaa sitten, että Lontooseen aletaan liikennöidä?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #7 : Joulukuu 02, 2015, 16:20:13 »

Sori, tarkistin asian ja ainakin osasta (jos ei kaikista) TMST-Eurostar Capitals -junista löytyy tuo 300V DC.

Ikivanha kuva, mutta sopii tähän. 1500V etu on kaupunkialueella tässä hyvin näkyvissä...laita tuohon nyt sitten 25 kV turvaetäisyyksineen...näköjään 10-15 cm riittää pienemmälle jännitteelle. Hymyilee leveästi



Ahas, tuo vaatii täsmennystä. Mitä viimeisellä 50 kilometrillä on?

http://www.eurostar.com/uk-en/destinations/route-map

Sanot tuossa, että e300 on toiminut vain 25 kV ja 1,5 kV verkoissa. Mutta eivätkös ne mene Brysseliin asti, vaikka 25 kV lanka loppuu jo puolensataa kilometriä Brysselin eteläpuolella?

Belgian verkko on muutamaa yksittäistä suurnopeusrataosuutta lukuun ottamatta 3 kV tasavirtaa. Ranskassa on Pariisista etelään johtavilla ei-suurnopeuslinjoilla 1,5 kV, muualla joko 25 kV tai 0,0 kV. Eurostar ei liikenteeseensä tarvitse 1,5 kV järjestelmää lainkaan, mutta koska tuki sille on vaivatonta tehdä, jos veturi ymmärtää 3 kV:n päälle. Juna voi yksinkertaisesti käyttää vain vähäisesti muokattua 3 kV laitteistoa ja kulkee sitten suunnilleen kaikki tehoarvonsa puolitettuina. 1,5 kV verkolla Eurostar ajaa enimmilläänkin vain melko lyhyitä matkoja ja niillä on pääosin sen verran matalat nopeusrajoitukset, että puolillakin tehoilla pärjää jo ihan hyvin.
e300 on siis joko kolmijärjestelmävetureilla, tai sitten ne kaksi järjestelmää ovat 25 kV ja 3 kV, eivät 25 kV ja 1,5 kV.

Joo, olisikohan noilla klassisilla linjoilla, joilla ajetaan takaperoisesti 220 km/h nopeutta kuitenkin otettu käyttöön 25 kV ainakin osassa? Pitäisi varmaan käydä tarkistamassa asiaa joskus...mistähän löytyisi muita ranskalaisesta junailusta kiinnostuneita suomalaisia?

TGV-Duplex (200-sarjan juna) klassisella linjalla Nissanissa:


Ja toistaiseksi Eurostarilla (sillä vanhemmalla) taitaa päästä säännöllisesti Lyoniin asti, joten tuossa tarvitaan 1500 kV:a:


tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #8 : Joulukuu 02, 2015, 16:43:02 »

Kunnianosoituksena vanhemmille Eurostar TMST-junille, tässä muutama kuva niistä:









Tässä TMST-ES Capitals naamioituneena TGV-palvelussa...




Lisää kuvia: http://www.4rail.net/reference_france_gallery2_hsemus.php#es_capitals
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #9 : Joulukuu 02, 2015, 17:06:44 »

Joo, luulen että olet oikeassa, ja toisaalta asia on monimutkainen: junat ovat hieman eri nopeusluokassa. ICx:n maksiminopeus on vain 249 km/h ja Velaron 330 km/h, joten niiden käyttö on erilaista. ICx:ää ostettaessa taidettiin keskustella, että ICE1:t ja ICE2:t, joita korvaamaan nopeammat ICx:t (ICE:tä hitaammat kuitenkin) tulevat, ajavat vain hyvin pienen osan matkastaan kovempaa kuin tuo nykyään maaginen 249 km/h. DB:n päätös oli säästää hieman hankintahinnassa.

Minulla ei ole kokonaiskuvaa class 407:n käytön nopeusluokista tällä hetkellä, mutta olisiko jollain muulla tällä foorumilla?

ICE3 406M/MF-junia ei ilmeisesti koskaan ole saatu toimimaan luotettavasti (tuttavapiirini kokemusten mukaan. Vähän kuin Pendolino 4x0 meillä ja muualla), joten ainakin minulla on sellainen kuva että 407:aa tarvittiin näidenkin osakorvaajaksi / täydennykseksi.

Jos näin on, niin ICx:ien käyttöönotto luultavasti johtaa sitten, että Lontooseen aletaan liikennöidä?

ICx:xssäkin on kovasti Velaron näköä...selvästi saman...tarkoitan eri tehtaan junia Iskee silmää
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Joulukuu 02, 2015, 20:37:04 »

Ranskan rautateiden jännitteet tuosta: http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/france/france.gif . Sininen on 25 kV, ruskea 1,5 kV, vihreä on 0,0 kV. Tummempi versio sävystä tarkoittaa vain tavaraliikenteen käyttämää osuutta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #11 : Joulukuu 03, 2015, 10:05:52 »

No niin, 1500V DC:llä mennään 220 km/h ...sitten kun junan jotenkin saa kiihtymään...

Harmi, nyt meni bongauskeikka sivu suun, kun tiedon sai muutenkin :C

Ranskan rautateiden jännitteet tuosta: http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/france/france.gif . Sininen on 25 kV, ruskea 1,5 kV, vihreä on 0,0 kV. Tummempi versio sävystä tarkoittaa vain tavaraliikenteen käyttämää osuutta.

Kuvassa TGV-Hybrid/TGV-RéseauDuplex = Réseaun/Atlantiquen veturit ja TGV-Duplexista pois svapatut trailerit. Hyvin toimii tasamaalla. Nämä ovat 600-sarjan junia.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: [UK] Eurostar e320:t käyttöön  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina