Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Transtechin lähijuna  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« : Syyskuu 30, 2021, 09:21:30 »

ihan suomenkielisenä laitoksena

"RegioPanter on suunniteltu ensisijaisesti lähi- ja taajamajunaliikenteeseen, jossa matkustajat arvostavat helppoa matkustamista: väljiä eteistiloja, mukavia istuimia, mahdollisuutta polkupyörien ja lastenvaunujen kuljettamiseen, ilmastointia ja WiFi-yhteyttä. Leveät sivuovet ja yhtenäinen sisätila ilman väliovia mahdollistavat matkustajien nopean ja sujuvan liikkumisen junan sisällä. Vaunun matalalattiaosuus mahdollistaa esteettömän pääsyn junaan."

https://www.transtech.fi/tuotteet/sahkomoottorijunat

// otsikko korjattu
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 30, 2021, 20:43:47 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #1 : Syyskuu 30, 2021, 17:49:30 »

Tämä saattaa liittyä VR:n lähijuna kalustohankitoihin. Pätevän näköinen juna, vaikka havainnekuvista on nähtävissä samoja piirteitä kuin Flirt:ssa. Toivottavasti tarjouksia uusiin lähijuniin tulee riittävän monta, jotta ei oltaisi vain muutaaman valmistajan varassa. Ja varsinkin junat olisivat tarpeeksi kestäviä, ettei toistettaisi Dm12 tarinaa.

Toivon mukaan Škoda Transtech saa ja pystyy osallistumaan uusien lähijunien hankitaan, ettei käy, niin kuin kävi uusien dieselvetureiden tarjouskilpailussa, jossa VR tiukoilla ehdoilla jätti ulos FenniaRail:lle veturit modernisoineen cz lokon. Tätähän puitiin jopa markkinaoikeudessa, jossa oikeus päästi cz lokon tarjouskilpaan mukaan. 
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #2 : Syyskuu 30, 2021, 18:40:02 »


ihan suomenkielisenä laitoksena

"RegioPanter on suunniteltu ensisijaisesti lähi- ja taajamajunaliikenteeseen, jossa matkustajat arvostavat helppoa matkustamista: väljiä eteistiloja, mukavia istuimia, mahdollisuutta polkupyörien ja lastenvaunujen kuljettamiseen, ilmastointia ja WiFi-yhteyttä. Leveät sivuovet ja yhtenäinen sisätila ilman väliovia mahdollistavat matkustajien nopean ja sujuvan liikkumisen junan sisällä. Vaunun matalalattiaosuus mahdollistaa esteettömän pääsyn junaan."

https://www.transtech.fi/tuotteet/sahkomoottorijunat

Tämä.esittelyssä oleva junatyyppi on virolaisen Elronin Škodalta tilaama kaukoliikenteeseen sopiva sähkömoottorijuna, joita on tilattu yhteensä kuusi yksikköä. Junat alkavat liikennöimään Tallinnan ja Tarton välillä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #3 : Lokakuu 01, 2021, 14:06:18 »

Vaikka otsikossa puhutaan Transtechin lähijunasta, kyseessä on kuitenkin käytännössä Škodan tuote. Samalla tavalla kuin Artic on on käytännössä Transtechin tuote. Škodan tulosta Otanmäkeen on vielä niin vähän aikaa, että kunnia noille eri tuotteille kuuluu kyllä firmoille erillisinä.

Regiopanter (eli virallisesti Škoda 7Ev) on kymmenisen vuotta vanha vekotin, ensimmäiset tulivat ČD:lle jo vuonna 2011. Mikäli VR noita hankkisi, tuskin niitä rakennettaisiin Otanmäellä, kun 7Ev:lle on valmis linjasto jo muualla.
tallennettu
Jari Isolauri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #4 : Lokakuu 01, 2021, 14:45:27 »

Vr.llä taisi olla haussa 200km kulkeva kaksikerroksinen juna mitä voisi käyttää vähän pidemilläkin reiteillä
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 402


« Vastaus #5 : Lokakuu 01, 2021, 16:53:40 »

Hyvin mielenkiintoisen näköinen juna erikoisine värimaailmoineen!

En itse usko, että muuttaminen dieseljunaksi olisi koviinkaan ison työn takana. " Sieluni silmin, kieli poskella voin kuvitella porkkanoista tutun Isotta-Fraschini Bredan kehittyneemmän version laulavan Lombardian polkkaa välillä Tampere - Vilppula!"

Kivaa! Suunnittelutyön parhaat perinteet jatkuvat: aina on joku miettimässä parannuksia tai vaihtoehtoja jo olemassa olevalle rakenteelle. Pienikin viilailu on askel eteenpäin.

Pysyvää on vain kehitys!
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #6 : Lokakuu 01, 2021, 17:42:30 »

Tämä menee hetkellisesti ohi aiheen.

Tutkin hieman VR:n lähijunahankintaa, joka siis kulkee nimellä SmX- juna. SmX junia olisi tarkoitus hankkia 25 kpl. Hankintaan liittyy optio lisäjunista, joka tarkentuu myöhemmin.

Tarjouskilpailuun on sitoutuneet kuusi (6) yritystä:

Bombardier Transportation Finland Oy
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles
S.A.
Hitachi Rail ltd
Siemens Mobility GmbH
Škoda Transtech Oy
Stadler Rail AG.

Uusilta lähijunilta vaaditaan esteettömyyttä, max. matkanopeus 160km/h. 2-kerrosjunaa ei olla kuitenkaan hankkimassa, vaikka näin VR viestintäjohtaja Tatu Tuominen oli esittänyt Ylen haastattelussa. Hankinta olisi päätettävä Kesään 2022 mennessä. Lähteestä riipuen uusien lähijunien pitäisi olla liikenteessä 2024-2026.

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1711


« Vastaus #7 : Lokakuu 01, 2021, 21:02:10 »

Mikäs Transtechin tilauskanta tällä hetkellä on? Tampereen viimeinen ratikka valmistuu juuri, jokeriratikat on tekeillä. Mitäs niiden jälkeen?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2135


« Vastaus #8 : Lokakuu 02, 2021, 09:00:28 »

Mites Laajasalon ratikat? Ovatko samoja kuin jokerin?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #9 : Lokakuu 02, 2021, 13:08:27 »

Mites Laajasalon ratikat? Ovatko samoja kuin jokerin?

Ovat.

Lähde, mm. https://yle.fi/uutiset/3-11774236
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #10 : Lokakuu 02, 2021, 17:36:21 »


Miksihän vain suomenkielinen esite, vaikka Latvian lähijunarakennus menikin ohi ?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Transtechin lähijuna  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina