Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Liikennöintiä Tallinnasta Pietariin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 107


« : Tammikuu 10, 2012, 17:14:06 »

Kaksi yhtiötä suunnittelee liikennöintiä Talliinan ja Pietarin välillä.

http://news.err.ee/economy/d60a8697-daec-4697-a973-0a3a5e82bce7
tallennettu
Rasmus Keinänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #1 : Maaliskuu 26, 2012, 18:40:13 »

GoRail liikennöi(nyt) Tallinnasta Pietarin kautta Moskovaan. Reitin nykytilanteesta ei ole tarkkoja tietoja, mutta ainakin yhtiön nettisivut olivat pystyssä (http://www.gorail.ee). Toisaalta internet-varauspalvelu ei ainakaan minun koneellani toiminut...  Pyörittää silmiään
Reitin tulevaisuudesta olisi kiva saada lisää tietoa, koska vironkielen taitoni ei ole kovin hyvä.  Pyörittää silmiään Epävarma
tallennettu

Kehä III:n ulkopuolella on suuri, vaarallinen maailma, jota kutsutaan Suomeksi.
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Maaliskuu 26, 2012, 19:46:15 »

GoRail liikennöi(nyt) Tallinnasta Pietarin kautta Moskovaan. Reitin nykytilanteesta ei ole tarkkoja tietoja, mutta ainakin yhtiön nettisivut olivat pystyssä (http://www.gorail.ee). Toisaalta internet-varauspalvelu ei ainakaan minun koneellani toiminut...  Pyörittää silmiään
Reitin tulevaisuudesta olisi kiva saada lisää tietoa, koska vironkielen taitoni ei ole kovin hyvä.  Pyörittää silmiään Epävarma

Juna ei varsinaisesti aja Pietarin kautta, vaan Pietarin sivuuttaen. Aivan laitakaupungilla kyllä kuljetaan jokunen kilometri Pietarin kaupunginrajojen sisällä. Yhteys Tallinna-Moskova pysyy käytännössä täysin varmasti olemassa jatkossakin, mutta sen siirtämistä kulkemaan suorempaa reittiä on suunniteltu. Uusi reitti lähtisi Tallinnasta kaakkoon, kohti Tartoa ja poistuisi Virosta Venäjälle aivan Latvian rajan tuntumassa. Näin saataisiin kohtuullisen kokoinen Tartto mukaan Moskovan-yhteyksien piiriin.

Aivan lähiaikoina on lisäksi aloittamassa pari muuta firmaa liikennettä Tallinnasta Pietariin.
Nopeiten liikenteen saa käyntiin GoRail, joka käytännössä uudelleenrakentaa Virossa yleisen DR1-sarjan moottorijunan pohjalta siedettäväntasoisen kapineen.
Seuraavina mukaan tulevat RŽD ja LuxExpress-bussifirma. RŽD:n suunnittelemasta kalustosta en tiedä mitään varmaa, mutta LuxExpress on ilmeisesti jo tilannutkin luksusvarustellun diesel-Flirtin. LuxExpressin Flirtistä on aika hyvää 3D-grafiikka tässä videossa: http://www.youtube.com/watch?v=bDBxI7NNpDE&
Jos arvata pitää, RŽD ajanee Tallinnaan samankaltaisella kalustolla, millä Repiniä aikoinaan ajettiin. Itse asiassa Repinin vanhojen vaunujen heittäminen tallinnanjunaan ei välttämättä olisi lainkaan hullumpi idea.

Myös venäläis-virolainen firma nimeltä Skinest suunnitteli aloittavansa liikenteen tuolla samaisella välillä, mutta kun sitä on pian operoimassa jo kolme muutakin firmaa, Skinest perui aikeensa.

LuxExpressistä vielä sen verran, että kyseinen firma ajaa tällä hetkellä busseja Tallinnan ja Pietarin välillä. Bussivuoroja on paljon, mutta bussit kulkevat silti lähes täpötäysinä. Juuri tämän takia LuxExpress on päättänyt siirtyä juniin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #3 : Maaliskuu 26, 2012, 21:57:49 »

Juna ei varsinaisesti aja Pietarin kautta, vaan Pietarin sivuuttaen. Aivan laitakaupungilla kyllä kuljetaan jokunen kilometri Pietarin kaupunginrajojen sisällä.
Ei se kyllä edes sivua Pietarin kaupungin aluetta. Reitti kulkee Ivangorodista Hatsinan kautta Tosnoon, jossa Narvasta eteen tullut dieselveturi vaihdetaan sähköveturiin.
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #4 : Toukokuu 31, 2012, 18:44:51 »

GoRail aloittaa liikenteen jälleen reitillä jo toukokuun lopulla 2012 kasvaneen kysynnän vuoksi, kirjoittaa Eesti Päevaleht 15.5.2012 http://tinyurl.com/86hpjpz
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #5 : Kesäkuu 08, 2012, 12:48:08 »

GoRail aloittaa liikenteen jälleen reitillä jo toukokuun lopulla 2012 kasvaneen kysynnän vuoksi, kirjoittaa Eesti Päevaleht 15.5.2012 http://tinyurl.com/86hpjpz
Kalustona näyttää ainakin GoRailin nettisivujen kuvien perusteella olevan modernisoitu DR1A-junarunko. Narvassa seistään puoli tuntia ja Ivangorodissa 40 minuuttia raja- ja tullimuodollisuuksien vuoksi. Pääteasema Pietarissa on Vitebskin asema, mikä ei selviä GoRailin omilta sivuila.
tallennettu
Rasmus Keinänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #6 : Kesäkuu 09, 2012, 21:26:09 »

GoRailin nettisivuilta poimittua:
(huonolla viron kielen taidollani käännettyä)
GoRail aloittaa liikenteen Tallinna-Pietari-reitillä 27.5.2012. Lähtöaika Tallinnasta kello 07.03, ja juna pysähtyy Tapan, Rakveren ja Johvin asemilla minuutiksi, Narvassa puoleksi tunniksi ja Ivangorodissa 40 minuutiksi. Sitten pysähdytään KingisseppIn rautatieasemalla (nimi viroksi, ei tietoa mikä venäjäksi saatikka sitten suomeksi). Ja lopulta saavutaan Pietariin kello 15.18 Moskovan aikaa (ainoa, jonka GoRail ilmoittaa).

"Alates 27.05. hakkab Tallinna ja Peterburi vahel igapäevaselt liikuma renoveeritud diiselrong, mis väljub Tallinnast kell 7:03 ja Peterburist kell 17:33.
Rongis on kokku üle kahesaja I ja II klassi istekoha. Sõidupileti hind algab 25 eurost.

Rongi baaris pakutakse suupisteid, jooke ja värskeid ajakirju ning võib rentida multimeediaseadmeid, mida saab kasutada üle kogu rongi levivas WIFI-alas."

Jokainen sitten tulkitkoon tuon omalla tavallaan, dieselillä mennään I- ja II-luokan paikoilla alkaen 25€/reissu.
tallennettu

Kehä III:n ulkopuolella on suuri, vaarallinen maailma, jota kutsutaan Suomeksi.
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Kesäkuu 10, 2012, 01:52:28 »

GoRailin nettisivuilta poimittua:
(huonolla viron kielen taidollani käännettyä)
GoRail aloittaa liikenteen Tallinna-Pietari-reitillä 27.5.2012. Lähtöaika Tallinnasta kello 07.03, ja juna pysähtyy Tapan, Rakveren ja Johvin asemilla minuutiksi, Narvassa puoleksi tunniksi ja Ivangorodissa 40 minuutiksi. Sitten pysähdytään KingisseppIn rautatieasemalla (nimi viroksi, ei tietoa mikä venäjäksi saatikka sitten suomeksi). Ja lopulta saavutaan Pietariin kello 15.18 Moskovan aikaa (ainoa, jonka GoRail ilmoittaa).

"Alates 27.05. hakkab Tallinna ja Peterburi vahel igapäevaselt liikuma renoveeritud diiselrong, mis väljub Tallinnast kell 7:03 ja Peterburist kell 17:33.
Rongis on kokku üle kahesaja I ja II klassi istekoha. Sõidupileti hind algab 25 eurost.

Rongi baaris pakutakse suupisteid, jooke ja värskeid ajakirju ning võib rentida multimeediaseadmeid, mida saab kasutada üle kogu rongi levivas WIFI-alas."

Jokainen sitten tulkitkoon tuon omalla tavallaan, dieselillä mennään I- ja II-luokan paikoilla alkaen 25€/reissu.

"27.5. alkaa kulkea Tallinnan ja Pietarin välillä dieseljuna, joka lähtee Tallinnasta kello 7:03 ja Pietarista kello 17:33.
Junassa on yhteensä yli kaksisataa I ja II luokan istumapaikkaa. Matkalippujen hinnat alkavat 25 eurosta.

Junan baarissa on tarjolla suuhunpantavaa, juomia ja tuoreita lehtiä ja sieltä voi vuokrata multimediaseadmeja ("multimediasäädin"?), joita voi käyttää koko junan kattavassa WLAN-verkossa."
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #8 : Kesäkuu 10, 2012, 06:10:25 »

Sitten pysähdytään KingisseppIn rautatieasemalla (nimi viroksi, ei tietoa mikä venäjäksi saatikka sitten suomeksi).
Kingisepp on Kingisepp kaikilla kielillä, se on erisnimi (Viktor Kingisepp). Vanha inkeriläinen nimi olisi Jaama (Jamburg).
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #9 : Kesäkuu 10, 2012, 22:03:32 »

Tuukka, tuo arvaamasi sana multimeediaseadmeid tarkoittaa multimediavälineitä. Väline on seade, monikko seadmed ja siitä seadmeid (mon. partitiivi). Muuten oikein ok käännös.

Kingissepp (virolainen kirjoitusasu) oli kovan luokan bolshevikki mm. Feliks Dzeržinskin läheinen kaveri. Kuressaaren nimi oli vuosina 1952–1988 Kingissepa (genetiivimuoto) Kingisseppin mukaan, koska heepo oli syntyisin Saarenmaalta.

Muuten YLE:n uutisissakin äännettiin  Kingiseppin nimi Lugajoen saastejutun yhteydessä säännöllisesti väärin, ainakin viron kielen kannalta. Se pitäisi ääntää niin, että n ja g kuuluvat erikseen, eikä kuten suomen äng-äänne. Sitäpaitsi g on tässä lyhyt ja soinniton, lähes kuten suomen k.

Muita seppä -tyyppisiä virolaisia nimiä ovat mm Rätsep, Müürisep(p) ja Pütsep. Kuuluisa seppä oli Aleksei Müürisepp (bolshevikki, syntyisin myös Saarenmaalta), jolle Tallinna Transpordikool oli  nimetty vuosina 1970 - 1979. Koulu on edelleen rautatiealan koulu.

PS. Kuin sattumalta Transpordikoolin rehtorin nimi oli takavuosina Raivo Pütsep!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2012, 22:27:32 kirjoittanut Joni Lahti » tallennettu
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #10 : Marraskuu 16, 2012, 11:05:16 »

GoRail suunnittelee nopeaa junayhteyttä Pietariin FPK:n kanssa.
http://news.err.ee/economy/6b79ba2e-0b27-4c85-8eb4-698da340290f
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #11 : Marraskuu 16, 2012, 15:59:31 »

Lehtiartikkelissa Helsingin ja Pietarin välillä kulkeva Allegro on ihanteena Tallinnan ja Pietarin välillekin. Rataa Tallinnasta Narvaan on paranneltu mm VR-Trackin voimin. Narvan ja Pietarin välinen osuus varmaan kestää raskaat raakaöljykuljetukset, mutta ilmeisesti kummallakin pätkällä riittää töitä ennen kuin niillä voidaan liikennöidä 200 km/h kulkevalla kalustolla. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa?
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #12 : Marraskuu 25, 2012, 18:20:58 »

Osaltaan nopeudennostotavoitteisiin liittyy myös kysymys sähköistyksestä. Venäjällä on ajoittain ollut suunnitelmia sähköistyksen ulottamisesta Narvaan, ja neuvostoaikana puuhattiin koko Viron puoleisen osuuden sähköistämistä. Viron puolella sähköistystä ei koskaan kuitenkaan saatu Aegviidua pitemmälle. Venäjän puolella sähköistystä ilmeisesti rakennetaan Veimarniin asti (mukaan luettuna sivurata Ust Lugaan), mutten tiedä onko valmista tullut vieläkään Hatsinaa pidemmälle. Paljon on siis molemmilla puolilla rajaa tehtävää, ennen kuin läpimenevä sähköliikenne on mahdollista.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Liikennöintiä Tallinnasta Pietariin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina