Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Mikä vaunutyyppi (armeijan kuljetus v.2004)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Metsäpelto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« : Marraskuu 12, 2020, 12:35:37 »

2004 valtio tarjosi ilmaisia junakyytejä Kajaani-Misi -välillä pariinkin eri otteeseen. Ensimmäisen matkani tein puukorisessa vanhassa vaunussa joka oli ko. junan muistaakseni ainoa puukorinen vaunu, ja letkan viimeinen vielä. Vaunu oli 2-akselinen, ns. tähtipyörillä varustettu. Sisällä intin tyyliin makuulaverit ja päissä wc / kamina. Vaunu oli aika heikkokuntoinen ja ihan varmasti viimeisiä kertoja käytössä.

Kysymys kuuluu mikä vaunutyyppi oli kyseessä? En tuolloin ollut kiinnostunut rautatiekalustosta ja nykyäänkin kiinnostus on enempi rappioromantiikan puolella rataverkon hylätyillä osuuksilla, joten eri vaunutyypit ei ole kovin tuttuja.

En tiedä onko turvamääräykset miten nykyään, mutta ainakin tuolloin sai ihan vapaasti poistua junasta ulos kun pysähdyksiä oli usein milloin missäkin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Marraskuu 12, 2020, 12:46:39 »

2004 valtio tarjosi ilmaisia junakyytejä Kajaani-Misi -välillä pariinkin eri otteeseen. Ensimmäisen matkani tein puukorisessa vanhassa vaunussa joka oli ko. junan muistaakseni ainoa puukorinen vaunu, ja letkan viimeinen vielä. Vaunu oli 2-akselinen, ns. tähtipyörillä varustettu. Sisällä intin tyyliin makuulaverit ja päissä wc / kamina. Vaunu oli aika heikkokuntoinen ja ihan varmasti viimeisiä kertoja käytössä.

Kysymys kuuluu mikä vaunutyyppi oli kyseessä? En tuolloin ollut kiinnostunut rautatiekalustosta ja nykyäänkin kiinnostus on enempi rappioromantiikan puolella rataverkon hylätyillä osuuksilla, joten eri vaunutyypit ei ole kovin tuttuja.

En tiedä onko turvamääräykset miten nykyään, mutta ainakin tuolloin sai ihan vapaasti poistua junasta ulos kun pysähdyksiä oli usein milloin missäkin.

2-akselinen vaunu on varmaan ollut Fks. Myös Eims on puukorinen, mutta se on 4-akselinen telivaunu.

Nykyään sotilasjunissa ei kuljeteta muuta kuin raskasta kalustoa. Henkilökuljetukset on toisin hoidettuja.
tallennettu
Juha Metsäpelto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #2 : Marraskuu 12, 2020, 13:07:33 »

Kyllä se on Eims tainnut olla, kun ikkunat siinä kuitenkin oli ja muistan nuo nousukahvat. Akselimäärän voin muistaa väärin.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #3 : Marraskuu 12, 2020, 13:23:44 »

Mitäs ne miehistön karjavaunut olivat litteraltaan? Siis ne joita oli käytössä vielä ainakin -87/-88.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2020, 13:38:35 kirjoittanut Lauri Uusitalo » tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #4 : Marraskuu 12, 2020, 14:01:51 »

2004 valtio tarjosi ilmaisia junakyytejä Kajaani-Misi -välillä pariinkin eri otteeseen. Ensimmäisen matkani tein puukorisessa vanhassa vaunussa joka oli ko. junan muistaakseni ainoa puukorinen vaunu, ja letkan viimeinen vielä. Vaunu oli 2-akselinen, ns. tähtipyörillä varustettu. Sisällä intin tyyliin makuulaverit ja päissä wc / kamina. Vaunu oli aika heikkokuntoinen ja ihan varmasti viimeisiä kertoja käytössä.

Kysymys kuuluu mikä vaunutyyppi oli kyseessä? En tuolloin ollut kiinnostunut rautatiekalustosta ja nykyäänkin kiinnostus on enempi rappioromantiikan puolella rataverkon hylätyillä osuuksilla, joten eri vaunutyypit ei ole kovin tuttuja.

En tiedä onko turvamääräykset miten nykyään, mutta ainakin tuolloin sai ihan vapaasti poistua junasta ulos kun pysähdyksiä oli usein milloin missäkin.

2-akselinen vaunu on varmaan ollut Fks. Myös Eims on puukorinen, mutta se on 4-akselinen telivaunu.

Nykyään sotilasjunissa ei kuljeteta muuta kuin raskasta kalustoa. Henkilökuljetukset on toisin hoidettuja.

Vaunu mitä Juha tarkoittaa on Gblk, niitä käytettiin 2005 kevätsesonkiin asti Eims/Ems-kaluston rinnalla miehistökuljetuksissa. Fks oli soppatykkivaunu.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #5 : Marraskuu 12, 2020, 14:03:24 »

Eli Gblk tässä http://www.vaunut.org/kuva/41927?tag0=11%7CGblk%7C

tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #6 : Marraskuu 12, 2020, 14:38:01 »


Gblk ei muuttunut muuksi, kun sinne laitettiin kamiina?
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #7 : Marraskuu 13, 2020, 08:24:03 »

Lainaus:
>En tiedä onko turvamääräykset miten nykyään, mutta ainakin tuolloin sai ihan vapaasti poistua junasta ulos kun >pysähdyksiä oli usein milloin missäkin.

Hämmentävän heikkoa turvallisuuskulttuuria ollut, laiminlyönniltä tuoksahtaa. Vuonna 1997 Riihimäki - Misi matkalla ei normimatkustaja päässyt ulkoilemaan kuin kaksi kertaa evästauon merkeissä tavararatapihojen reunaraiteiden penkalla. Oulussa ainakin päästiin ulos. Menomatkan kesto oli noin 23 tuntia.

Löytyy vorg'ista pari havainnollistavaa kuvaakin Eims'in sisäpuolelta, esim.
http://vaunut.org/kuva/2515 ja
http://vaunut.org/kuva/25709

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Mikä vaunutyyppi (armeijan kuljetus v.2004)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina