Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Liikenne Euroopassa ja muualla maailmassa korona-aikana, yleiskatsaus.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kari Juntunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« : Maaliskuu 15, 2021, 02:26:14 »

.15.3.2021
Morjens!
Monille vaunut.org:in lukijoista lienee koronan aiheuttamat vähäiset supistukset Suomen kaukoliikenteessä tuttuja.
Mikä sitten on tilanne muualla Euroopassa ja maailmalla, saattaa kiinnostaa muitakin kuin allekirjoittanutta.

Yleishavanto on että pääosin liikenne Euroopassa jatkuu entisellään kuten Suomessakin, mutta supistuksia on varsinkin kansainvälisessä liikenteessä, joissakin maissa myös sisäisessä kaukoliikenteessä.
Olen kerännyt tässä tietoja mielenkiintoisilta osin, mikä nykytilanne suurinpiirtein on:

Eurostar Lontoo-Pariisi: Kymmenkunnasta päivittäisestä junasta vain yksi on kulussa. Lontoo-Bryssel välillä kulkee normaalisti noin seitsemän junaa päivässä, joista kaksi jatkaa Amsterdamiin saakka. Nyt vain yksi Lontoo-Bryssel juna on liikenteessä. Samoin päivittäinen Eurostar Lontoo-Marseille ja neljä kertaa viikossa kulkenut Lontoo-Marne la Vallée ovat seisauksissa.

Irlannissa on suurin piirtein viidesosa liikenteestä supistettuna, osalla linjoista ei kuitenkaan puutu yhtään liikennettä.

Pariisi-Genéve TGV-junista kaksi on tauolla ja neljä kulussa, Pariisi-Basel-Zürich TGV-junista myös kaksi on poissa, kuusi jatkaa. Pariisi-Milano-Venetsia makuuvaunujuna on seisauksissa.

”Sud Expresso” Hendaye-Lissabon ja ”Lusitania” Madrid-Lissabon on supistettu toistaiseksi.  Hendaye on raja-asema Ranskan/Espanjan rajalla, jossa raideleveys vaihtuu.

AVE-junat suurnopeusradoilla Madrid-Barcelona ja Madrid -Sevilla/Málaga: Noin puolet lähdöistä on supistettu.
Muun kaukoliikenteen osalta noin kolmasosa tai neljäsosa vuoroista on supistettu. Lyhytmatkaiset junat vaikuttavat olevan pääosin entisellään.

Portugalissa supistukset ovat vähäisiä, kuitenkin runkolinjan Lissabon-Porto 16:sta junasta neljä on poissa.

Sveitsissä EuroCity-junat Baselista ja Zürichistä Gotthardin tunnelin kautta Milanoon päättyvät nyt raja-asemalle Chiassoon. Samoin EuroCity-junat Genévestä ja Baselista Simplon-tunnelin kautta Milanoon päättyvät rajalle Domodossolaan. Näistä molemmista jourtuu jatkamaan Italian paikallisemmilla junilla Milanoon.

Italiassa suurnopeusjunat runkoreitillä Torino-Milano-Roooma-Napoli-Salerno (yhtiöt Trenitalia ja NTV) ajavat supistetulla tarjonnalla. Miten paljon liikenteestä puuttuu, ei taulukosta käynyt ilmi, mutta vaikutelma taulukon tyhjiä palstoja laskiessa on että ainakin puolet on poissa. Muuhun Italian liikenteeseen ei supistuksia ole merkitty.

Saksan liikenteen taulukot ovat normaalilla mallilla ilman supistusmerkintöjä. Flixtrain-junat (3 eri linjaa) ovat kuitenkin tauolla.

Berliini-Varsova viidestä EuroCity-junasta yksi on supistettu.

ÖBB Nightjet-juna ”Metropol” Berliinistä Budapestiin on myös seisauksissa, mutta saman junan Wieniin menevä osa on kulussa. Praha-Budapest-junista on kaksi yksityistä Regiojet-junaa poissa liikenteestä, muut kuusi EuroCity-junaa jatkavat.

Wien-Budapest-välillä on runsas tarjonta, 15 junaa päivässä. Näistä 10 on tällä hetkellä kuitenkin poissa liikenteestä.

Slovakiasta menee normaalisti kolme junaa Ukrainan puolelle Mukatshevoon, ja yksi niistä jatkaa yöjunana Kiovaan. Nämä kaikki ovat seisahduksissa. Samoin yöjuna Varsova-Kiova Lublinin ja Chelmin kautta on pois liikenteestä.

Yöjuna Zürich-Zagreb-Belgrad on myös supistettu toistaiseksi.

Ainoat kansainväliset junat Belgrad-Sofia ja Belgrad-Thessaloniki ovat molemmat ”temporarily suspended”, mutta muistelen niitten olleen sitä jo ennen korona-aikaa.

Moskova-Pariisi juna (kerran viikossa) , Moskova-Wien-Milano-Nice (kerrran viikossa) ja talgojuna Moskova-Berliini (kahdesti viikossa) ovat supistettuna. Päivittäinen makuuvaunujuna Moskova-Varsova-Praha on jäljellä kulussa.

Tallinna-Pietari-Moskova joka on kulkenut kolmesti viikossa, on tauolla kuten tietenkin myös Helsingistä Pietariin ja Moskovaan menevät junat.

Ylipäätään kuitenkin Venäjän ja Ukrainan osalta European Rail Timetable toteaa vain: ”Owing to time constraints, we have not been able to update this section”.

Jatketaanpa vielä muun maailman osalta mitä tiedossa on:

Kiinasta ei ole mitään normaalista poikkeavaa mainintaa, muuta kuin että liikenne Hong Kongiin on seisahduksissa.
Tämä koskee junia Kowloon-Beijing (joka toinen päivä), Kowloon-Shanghai (joka toinen päivä), Kowloon-Chaoshan-Xiamen-Fuzhou (9 junaa). MTR-junat Kowloon-Guangzhou (9 junaa) eivät ole kulussa, mutta Kiinan rautateitten Kowloon-Guangzhou junat (26 lähtöä) kulkevat.

Pohjois-Amerikka puolestaan:
Tosi pitkä (4466 km) ”The Canadian” joka normaalisti kulkee kahdesti viikossa Toronto-Winnipeg-Vancouver ei ole nyt kulussa. Winnipeg-Vancouver välillä ajetaan kuitenkin kerran viikossa.
Toronto-New York yöjuna (korjaus: päiväjuna) ja Montréal-New York päiväjuna eivät ole kulussa.
Montréal-Quebec-välin kolmesta junasta yksi on poissa, Montréal-Ottawa junasta yksi jatkaa ja kaksi on poissa, Montréal-Toronto välin kolme junaa jatkaa mutta kaksi viikonloppujunaa on varikolla.
Kolmesti viikossa ajava ”Ocean” eli pitkän matkan yöjuna (1355 km) Montréal-Halifax on  myös tauolla.
Suljettu kokonaan on myös rajan ylittävä Vancouver-Seattle-yhteys ( normaalisti kaksi junaa).

Yhdysvalloissa tiheästi liikennnöity runkoreitti Boston-New York-Philadelphia-Washington on supistetu niin että melko tarkkaan puolet junista liikennöi ja puolet on poissa; sama koskee toista runkolinjaa New-York-Philadelphia-Harrisburg. Muualla maassa noin puolet tai kolmasosa normaaleista vuoroista puuttuu.

Kaikki ”ylipitkät” linjat ovat kuitenkin edelleen kulussa, eli Chicago-Los Angeles, Chicago-San Francisco, Chicago-Seattle, Seattle-Los Angeles, New Orleans-Los Angeles, New Orleans-Chicago, New York-New Orleans, New York-Miami, New York-Chicago, Boston-Chicago ja Washington-Chicago.

Kaliforniassa on henkilöliikennettä melko paljon muuhun USA:han verrrattuna; sen liikenteestä noin puolet on poissa tällä hetkellä.

Tässäpä tämän talven tilannetta, tilanteet liikenteessä ja uudelleen aloittamiset vaihtelevat tietenkin maasta toiseen!

Lähteenä tässä on käytetty: European Rail Timetable, Winter edition 2020/2021. Se julkaistiin poikkeuksellisesti myöhästyneenä vasta maaliskuussa 2021.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2021, 00:24:42 kirjoittanut Kari Juntunen » tallennettu
Kari Juntunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #1 : Maaliskuu 15, 2021, 02:53:22 »

Intia unohtui käsittelystä edellisessä viestissä. Sitä ei sovi sivuuttaa sillä liikenne on jokseenkin runsasta!
Supistusten määrää vaihtellee linjalta toisella, mutta melkein kaikilla linjoilla on jotain pistetty seisomaan. Supistettujen vuorojen määrä vaihtelee linjalta toiselle noin puolesta yhteen kolmasosaan tai yhteen neljäsosaan.

Maan rautatieliikenne on sen verran monenkirjavaa ja monenreittistä, että siihen on aika vaikea saada otetta. Peruskuviona näyttää YouTubessa katsottuna olevan kuitenkin noin 20 vaunua, nopea vauhti ja ikkunat auki Hymyilee
Intiasta löytyy nyt myös uusia kaksikerrosvaunuja eurooppalaiseen malliin.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #2 : Maaliskuu 15, 2021, 09:35:01 »

Pieni korjaus laajaan juttuusi:
New york - Toronto juna Maple Leaf on päiväjuna.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Maaliskuu 15, 2021, 18:37:23 »

Intia unohtui käsittelystä edellisessä viestissä. Sitä ei sovi sivuuttaa sillä liikenne on jokseenkin runsasta!
Supistusten määrää vaihtellee linjalta toisella, mutta melkein kaikilla linjoilla on jotain pistetty seisomaan. Supistettujen vuorojen määrä vaihtelee linjalta toiselle noin puolesta yhteen kolmasosaan tai yhteen neljäsosaan.

Maan rautatieliikenne on sen verran monenkirjavaa ja monenreittistä, että siihen on aika vaikea saada otetta. Peruskuviona näyttää YouTubessa katsottuna olevan kuitenkin noin 20 vaunua, nopea vauhti ja ikkunat auki Hymyilee
Intiasta löytyy nyt myös uusia kaksikerrosvaunuja eurooppalaiseen malliin.


Intian rautatiet on kyllä ihan oma maailmansa. Jokaisen junan paikkamäärä on niin suuri kuin junapituus sallii ja liput myydään silti loppuun tyypillisesti kuukausi tai viimeistään pari viikkoa ennen junan kulkupäivää. Itsekin olen ollut RAC-lipulla (Reservation against cancellation) liikenteessä, eli maksoin lipun, mutta sain rahalla käytännössä vain jonotusnumeron. Asemalaiturilla sitten sain paperista katsoa, oliko riittävän moni peruuttanut lippunsa, että mahduin junaan. Ja mahduinhan minä. Siellä oli jopa yhden vaunun kohdalla nimeni seinään liisteröidyssä listassa, eli paikkakin oli jo plakkarissa! Muutama matkustaja otetaan kyytiin seisomapaikalle niin, että jos paikkoja vapautuu matkan varrella, niille sitten pääsee matkan varrella. Eli ensin ollaan RAC-"jonotusnumerolla", esim. "RAC 14", tarkoittaen että jos 14 peruu matkansa, pääset kyytiin. (ja jos et pääse, saat rahasi takaisin). Sitten ollaan WL, eli "Waiting List", tarkoittaen että kyytiin pääsee, mutta ainakin ensialkuun vain seisomapaikalle, ja siitä sitten pullahdetaan varsinaiselle paikalle. Jos tuuria on. Melkein aina on.

Yli puolessa sellaisia junia, joita turisti voi uskottavasti haluta käyttää, tosin on viidestä kahteenkymmeneen kiintiöpaikkaa varattuna sellaisille, joilla on turistiviisumi näyttää. Nämä paikat vapautetaan yleiseen myyntiin joitakin tunteja ennen junan lähtöä, jos niitä ei ole saatu muuten täytettyä. Eli käytännössä ne kai sitten lyhentävät sitä RAC-jonoa? Kaikissa paitsi yhdessä junassa pääsin noille turistipaikoille, mutta yhden kerran tosiaan jouduin ostamaan normilipun, joka toteutui RAC-lippuna. (Missähän sekin on? Jossain "tallella".)
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kari Juntunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #4 : Maaliskuu 15, 2021, 23:43:38 »

Pieni korjaus laajaan juttuusi:
New York - Toronto juna Maple Leaf on päiväjuna.
Oikein korjattu, tuo pitää paikkansa.
Aikataulu tiivistetysti on New York Penn Station 07:15 - Toronto Union 19:41, toiseen suuntaan Toronto Union 08:20 - New York Penn Station 21:55, väliasemia mm. Albany, Buffalo, Niagara Falls. Junaa ajaa Amtrak.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Liikenne Euroopassa ja muualla maailmassa korona-aikana, yleiskatsaus.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina