Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Missä konduktoori?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jussi Leppävuori
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« : Lokakuu 05, 2021, 18:24:49 »

Matkustin edestakaisin Tampereen ja Jyväskylän välillä. Kaikki meni ok ja aikataulussa. Mutta kummallakaan matkalla ei ollut näkö- eikä kuulohavaintoa konduktoorista. Ei yhtään kuulutusta, automaatti hoiti kyllä. Mutta ei myöskään lipuntarkastusta kummallakaan matkalla. Onkohan tämä joku uusi käytäntö?
tallennettu
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 122


« Vastaus #1 : Lokakuu 06, 2021, 10:04:49 »

Matkustin edestakaisin Tampereen ja Jyväskylän välillä. Kaikki meni ok ja aikataulussa. Mutta kummallakaan matkalla ei ollut näkö- eikä kuulohavaintoa konduktoorista. Ei yhtään kuulutusta, automaatti hoiti kyllä. Mutta ei myöskään lipuntarkastusta kummallakaan matkalla. Onkohan tämä joku uusi käytäntö?
Selvästi on. Koronan takia tarkastuksia on vähennetty. Siinähän onkin ensi askel kohti konduktöörien poistamista, sillä hyväksi todettua käytäntöä on helppo jatkaa koronan jälkeenkin. Ehkä väliasemalta voi tulla joku leikkikonnari pyörähtämään ja hoitamaan juosten kusten lipuntarkastuksen ja poistuu sitten seuraavalla asemalla hypätäkseen toiseen junaan. Perillä tulee sitten saattokonnari hommiin. En ihmettelisi.
tallennettu

Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2130


« Vastaus #2 : Lokakuu 06, 2021, 10:23:03 »

Siinähän onkin ensi askel kohti konduktöörien poistamista, sillä hyväksi todettua käytäntöä on helppo jatkaa koronan jälkeenkin. Ehkä väliasemalta voi tulla joku leikkikonnari pyörähtämään ja hoitamaan juosten kusten lipuntarkastuksen ja poistuu sitten seuraavalla asemalla hypätäkseen toiseen junaan. Perillä tulee sitten saattokonnari hommiin. En ihmettelisi.
Ihan kuten DBAGn veturivetoisissa S-bahn-junissa jo vuosituhannen ensimmäisellä vuosiky,,enellä Dortmundin ympäristössä. Tai vuonna 2010 Trierin ympäristön radoilla ( http://vaunut.org/kuva/62104 ).
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #3 : Lokakuu 06, 2021, 10:53:13 »

Matkustin edestakaisin Tampereen ja Jyväskylän välillä. Kaikki meni ok ja aikataulussa. Mutta kummallakaan matkalla ei ollut näkö- eikä kuulohavaintoa konduktoorista. Ei yhtään kuulutusta, automaatti hoiti kyllä. Mutta ei myöskään lipuntarkastusta kummallakaan matkalla. Onkohan tämä joku uusi käytäntö?
Selvästi on. Koronan takia tarkastuksia on vähennetty. Siinähän onkin ensi askel kohti konduktöörien poistamista, sillä hyväksi todettua käytäntöä on helppo jatkaa koronan jälkeenkin. Ehkä väliasemalta voi tulla joku leikkikonnari pyörähtämään ja hoitamaan juosten kusten lipuntarkastuksen ja poistuu sitten seuraavalla asemalla hypätäkseen toiseen junaan. Perillä tulee sitten saattokonnari hommiin. En ihmettelisi.

Samankaltaista käytäntöä oli vielä toistakymmentä vuotta sitten esim. Lauttakylän Auton Eksprespussi-markkinointiyhteenliittymän värejä kantavissa pikavuoroautoissa, jotka liikennöivät Tampere-Rauma/Turku -kulkuvuoroja. Rahastaja hyppi vastakkain menevistä autoista toiseen Tampereen rautiksella ja Saastamoisten Vammalassa, VT-12:n varren Kiskokabinetin pikavuoropysäkillä. Nythän kaikki maanteittemme autokunnat ovat kulkeneet jo vuosikymmenen puhtaasti kuljettajarahastuksella.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2130


« Vastaus #4 : Lokakuu 06, 2021, 12:00:21 »

Samankaltaista käytäntöä oli vielä toistakymmentä vuotta sitten esim. Lauttakylän Auton Eksprespussi-markkinointiyhteenliittymän värejä kantavissa pikavuoroautoissa, jotka liikennöivät Tampere-Rauma/Turku -kulkuvuoroja. Rahastaja hyppi vastakkain menevistä autoista toiseen Tampereen rautiksella ja Saastamoisten Vammalassa, VT-12:n varren Kiskokabinetin pikavuoropysäkillä. Nythän kaikki maanteittemme autokunnat ovat kulkeneet jo vuosikymmenen puhtaasti kuljettajarahastuksella.

Kuten myös Paunulla ainakin 2000 luvun alkuvuosina perjantaisin hieman klo 15 jälkeen Helsingistä lähteneen pikavuoron (moottoritietä) ja Superexpresvuoron (Tervakosken th ja Valkeakosken kautta) välillä.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 391


« Vastaus #5 : Lokakuu 06, 2021, 14:57:46 »

Matkustin edestakaisin Tampereen ja Jyväskylän välillä. Kaikki meni ok ja aikataulussa. Mutta kummallakaan matkalla ei ollut näkö- eikä kuulohavaintoa konduktoorista. Ei yhtään kuulutusta, automaatti hoiti kyllä. Mutta ei myöskään lipuntarkastusta kummallakaan matkalla. Onkohan tämä joku uusi käytäntö?


Mihinkähän se tällä tavalla säästetty raha oikein käytetään? Se ei näy ainakaan Dm12-kaluston huolloissa,
eikä paljon muussakaan, mikä osuu matkustajan silmille (esim. saastaiset ja kusenhajuiset lainehtivat vessat, oviviat jne).

Ai niin, ne kaikki nerokkaat, tärkeilevät ja "osaavat" johtajat ja päälliköt tarvitsevat kannustinrahansa!
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #6 : Lokakuu 06, 2021, 15:08:53 »

Matkustin edestakaisin Tampereen ja Jyväskylän välillä. Kaikki meni ok ja aikataulussa. Mutta kummallakaan matkalla ei ollut näkö- eikä kuulohavaintoa konduktoorista. Ei yhtään kuulutusta, automaatti hoiti kyllä. Mutta ei myöskään lipuntarkastusta kummallakaan matkalla. Onkohan tämä joku uusi käytäntö?
Selvästi on. Koronan takia tarkastuksia on vähennetty.

Sama havainto minulla. Heinäkuun alussa matkustin VR:n lomalipulla viitenä peräkkäisenä päivänä pitkin Suomea ja suurin osa matkoista meni ilman vilaustakaan konduktööristä. Kotkan rata oli ainoa, jolla liput tarkastettiin mennen tullen.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Missä konduktoori?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina