Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Juna törmäsi hotelliin Helsingissä!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #25 : Tammikuu 04, 2010, 15:56:05 »

Uutisointi hämmästyttää:  .....juna törmäsi seinään, jota oltiin siirtämässä. Siis seinää oltiin siirtämässä. Niin siinä kirjaimellisesti lukee. Missä on toimittajien suomenkielentaito? Jäänyt jo peruskouluun?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 913


« Vastaus #26 : Tammikuu 04, 2010, 16:03:26 »

Ihmeelliseltä tuntuu että vaunut lähtivät omille teilleen (oliko kytkennässä vikaa tai oliko kytkintä ollenkaan kiinnitetty huolellisesti) ja jos vaunut eivät pysähtyneet irtoamisen jälkeen, niin eikös se kertoisi siitä että vaunuissa ei olisi ollut alun alkaenkaan jarruissa painetta - eikös muuten vaunujen jarrutus olisi käynnistynyt automaattisesti kun jarruletkut olisivat irronneet muusta rungosta ??
Miten hätäjarrutus muuten toimii jos jarruissa ei ole ilmaa ollenkaan - eikös hätäjarrutus toimi juuri niin että paine päästetään pois, jolloin vaunu jarruttaa??

Näinhän sen pitäisi mennä.

Laskeutuvatkohan kiskojarrut, kun hätäjarrusta vedetään, vai putoavatko kiskojarrut vain veturista annetulla käskyllä? Jos painetta ei ole ollut jarruissa, niin varmaan ainakin vaunun käsijarrulla olisi periaatteessa ollut mahdollista ainakin vähän hidastaa vauhtia.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #27 : Tammikuu 04, 2010, 16:30:08 »

http://yle.fi/ecepic/archive/00261/Helsingin_rautatiea_261007b.jpg onko tossa joku tältä sivulta?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #28 : Tammikuu 04, 2010, 17:39:53 »

Uutislähetyksiä Yle Areenasta:

http://areena.yle.fi/video/658374
http://areena.yle.fi/video/657957
http://areena.yle.fi/video/657895
tallennettu
Risto Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #29 : Tammikuu 04, 2010, 18:09:29 »

Kaikki kun täällä nuista jarruista puhuu ni ajattelinpa nakata omanki ajatuksenki tänne sekaan. Onko kukaan tullut ajatelleeksi täällä sitä että jos nuo jarrut olisi vaikka jäätyny? Eikös junissa oo samanlainen ilmajarrujärjestelmä kuin rekoissakin? Eli kun painetta on niin jarrut on auki ja kun paine häviää niin jarrut menee kiinni. Oisko tässä nyt käyny sitten niin että vaunujen jarrut on jäätyny ajon aikana siihen auki-asentoon. Sitten kun junaa on peruutettu sinne asemalle niin junan jarruttaessa, tai siis sen  yrittäessä sitä, veto siellä vaunujen kytkennässä on kasvanu liian suureksi koska vaunut ei ole jarruttaneet ja kytkentä on pettänyt. Ja koska vaunujen jarrut on edelleenki jäätyneet siihen auki-asentoon niin eihän ne mitään pysähdy vaan jatkaa matkaansa. Tässä tapauksessa sinne Holiday Inniin.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1082


« Vastaus #30 : Tammikuu 04, 2010, 18:18:13 »

Laskeutuvatkohan kiskojarrut, kun hätäjarrusta vedetään, vai putoavatko kiskojarrut vain veturista annetulla käskyllä? Jos painetta ei ole ollut jarruissa, niin varmaan ainakin vaunun käsijarrulla olisi periaatteessa ollut mahdollista ainakin vähän hidastaa vauhtia.

Kiskojarrut IC:ssä?
tallennettu
Risto Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #31 : Tammikuu 04, 2010, 18:19:49 »

Laskeutuvatkohan kiskojarrut, kun hätäjarrusta vedetään, vai putoavatko kiskojarrut vain veturista annetulla käskyllä? Jos painetta ei ole ollut jarruissa, niin varmaan ainakin vaunun käsijarrulla olisi periaatteessa ollut mahdollista ainakin vähän hidastaa vauhtia.

Kiskojarrut IC:ssä?

Mullaki särähti vähän korvaan. En minä oo nähny muualla ku pendoissa.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1082


« Vastaus #32 : Tammikuu 04, 2010, 18:20:34 »

Kaikki kun täällä nuista jarruista puhuu ni ajattelinpa nakata omanki ajatuksenki tänne sekaan. Onko kukaan tullut ajatelleeksi täällä sitä että jos nuo jarrut olisi vaikka jäätyny? Eikös junissa oo samanlainen ilmajarrujärjestelmä kuin rekoissakin? Eli kun painetta on niin jarrut on auki ja kun paine häviää niin jarrut menee kiinni. Oisko tässä nyt käyny sitten niin että vaunujen jarrut on jäätyny ajon aikana siihen auki-asentoon. Sitten kun junaa on peruutettu sinne asemalle niin junan jarruttaessa, tai siis sen  yrittäessä sitä, veto siellä vaunujen kytkennässä on kasvanu liian suureksi koska vaunut ei ole jarruttaneet ja kytkentä on pettänyt. Ja koska vaunujen jarrut on edelleenki jäätyneet siihen auki-asentoon niin eihän ne mitään pysähdy vaan jatkaa matkaansa. Tässä tapauksessa sinne Holiday Inniin.

No sitten olisi kyseessä ollut todella heikko kytkin. Pitäähän sen kestää moninkertaisesti tuo kuorma.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #33 : Tammikuu 04, 2010, 18:29:17 »

Vanha viisaus kertoo, että maalla ollaan viisaita kun merellä haveri sattuu.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 913


« Vastaus #34 : Tammikuu 04, 2010, 18:34:32 »

Kiskojarrut IC:ssä?

Kaikissa yli 120 km/h kulkevissa junissa tulee olla ainakin osassa vaunuista kiskojarruja. Vaadittujen toimivien kiskojarrujen määrä riippuu junan Sn:stä. Tuolta http://www.finlex.fi/data/normit/30977-Jtt_10_painos.pdf voi tarkistaa, mistä vaunuista kiskojarruja löytyy, vaikka julkaisu onkin jo hieman vanhentunut.
tallennettu
Risto Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #35 : Tammikuu 04, 2010, 18:52:58 »

Laskeutuvatkohan kiskojarrut, kun hätäjarrusta vedetään, vai putoavatko kiskojarrut vain veturista annetulla käskyllä? Jos painetta ei ole ollut jarruissa, niin varmaan ainakin vaunun käsijarrulla olisi periaatteessa ollut mahdollista ainakin vähän hidastaa vauhtia.

Kiskojarrut IC:ssä?

Mullaki särähti vähän korvaan. En minä oo nähny muualla ku pendoissa.

Eiku onhan näissä perkules. Eipäs oo koskaan tullu moista ajateltuakaan.. http://vaunut.org/kuva/2053
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #36 : Tammikuu 04, 2010, 19:10:57 »

Kiskojarrut toimivat pääsäiliöjohdon paineella.
tallennettu
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #37 : Tammikuu 04, 2010, 19:18:59 »

Kiskojarrut toimivat pääsäiliöjohdon paineella.
Eli näin siis kerrostaloissa? Sm-kalustossa tietääkseni jarrut toimivat sähkömagneetilla, joka vetää kiskoa puoleensa.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1082


« Vastaus #38 : Tammikuu 04, 2010, 20:30:17 »

Kiskojarrut toimivat pääsäiliöjohdon paineella.
Eli näin siis kerrostaloissa? Sm-kalustossa tietääkseni jarrut toimivat sähkömagneetilla, joka vetää kiskoa puoleensa.

Oliskohan tuo, että kiskojarrujen vapautus toimii ilmalla? Itse jarrut ovatten sähkömagneettisia.
tallennettu
Jokke Harju
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #39 : Tammikuu 04, 2010, 20:33:03 »

Vanha viisaus kertoo, että maalla ollaan viisaita kun merellä haveri sattuu.

Eli täältä Pohojammaalta on kiva seurata kun Helsingin Rautatieasemaa runnotaan  Virnistää Millon vesivahinkoja, milloin junia seinään  8)

Ja eiköhän ne jarrut ole jäätyneet niin kovasti, etteivät toimineet vaikka paineilma katosikin linjasta.
Yksinkertainen toiminta: Kun vaunu on irti, niin jarrut ovat jousella pyörää vasten.
Kun lähdetään matkalle, niin jarrulinja täytetään paineilmalla joten jarrusylinteri avaa jarrut.
Hätäjarrutus on sama, kuin letkun katkeaminen eli vaunun irroitus.
Normaalissa jarrutuksessa painetta vähennetään asteittain. Kompressori tuottaa lisää painetta kun on veturissa kiinni, mutta ei tarvitse jarruttaa.

Kun tällainen onnettomuus alkaa tapahtumaan, niin siitä on tuskin apua, jos vetää hätäjarrusta tai pyörittää joissakin vaunuissa olevasta "seisontajarrun pyörästä."

Korjatkoon joku, jos tämä perus-teoria on väärässä.
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #40 : Tammikuu 04, 2010, 20:43:33 »

Ja eiköhän ne jarrut ole jäätyneet niin kovasti, etteivät toimineet vaikka paineilma katosikin linjasta.
Yksinkertainen toiminta: Kun vaunu on irti, niin jarrut ovat jousella pyörää vasten.
Kun lähdetään matkalle, niin jarrulinja täytetään paineilmalla joten jarrusylinteri avaa jarrut.
Hätäjarrutus on sama, kuin letkun katkeaminen eli vaunun irroitus.
Normaalissa jarrutuksessa painetta vähennetään asteittain. Kompressori tuottaa lisää painetta kun on veturissa kiinni, mutta ei tarvitse jarruttaa.

Kun tällainen onnettomuus alkaa tapahtumaan, niin siitä on tuskin apua, jos vetää hätäjarrusta tai pyörittää joissakin vaunuissa olevasta "seisontajarrun pyörästä."

Korjatkoon joku, jos tämä perus-teoria on väärässä.

No on. Junissa jarrut eivät mene kiinni (osin) jousien vaan paineilman voimalla.

Ilman ilmanpainetta vaunun jarruilmasäiliössä vain käsijarrulla voidaan jarruttaa. Hätäjarrukahvasta vetäminen avaa vain jarruletkuun yhteyden ulkoilmaan, mutta jos letku on jo valmiiksi paineeton, ei hätäjarrun vetäminen auta mitään.

Kysymyksiä herääkin siinä vaiheessa kun mietitään, oliko vaunujen apuilmasäiliöissä painetta (hätä)jarrutuksen tuottamiseen ja jos ei niin miksei. Ja eikö junahenkilökunnalla tosiaan riittänyt aikaa tai koulutusta veivata kiinni edes osaa vaunuissa olevista käsijarruista. OTK:n edustaja epäili jarrujärjestelmän jäätymistä mikä voi sekin olla tietysti ihan yhtä lailla mahdollista.
tallennettu
Jokke Harju
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #41 : Tammikuu 04, 2010, 21:27:26 »

Ja eiköhän ne jarrut ole jäätyneet niin kovasti, etteivät toimineet vaikka paineilma katosikin linjasta.
Yksinkertainen toiminta: Kun vaunu on irti, niin jarrut ovat jousella pyörää vasten.
Kun lähdetään matkalle, niin jarrulinja täytetään paineilmalla joten jarrusylinteri avaa jarrut.
Hätäjarrutus on sama, kuin letkun katkeaminen eli vaunun irroitus.
Normaalissa jarrutuksessa painetta vähennetään asteittain. Kompressori tuottaa lisää painetta kun on veturissa kiinni, mutta ei tarvitse jarruttaa.

Kun tällainen onnettomuus alkaa tapahtumaan, niin siitä on tuskin apua, jos vetää hätäjarrusta tai pyörittää joissakin vaunuissa olevasta "seisontajarrun pyörästä."

Korjatkoon joku, jos tämä perus-teoria on väärässä.

No on. Junissa jarrut eivät mene kiinni (osin) jousien vaan paineilman voimalla.

Ilman ilmanpainetta vaunun jarruilmasäiliössä vain käsijarrulla voidaan jarruttaa. Hätäjarrukahvasta vetäminen avaa vain jarruletkuun yhteyden ulkoilmaan, mutta jos letku on jo valmiiksi paineeton, ei hätäjarrun vetäminen auta mitään.

Kysymyksiä herääkin siinä vaiheessa kun mietitään, oliko vaunujen apuilmasäiliöissä painetta (hätä)jarrutuksen tuottamiseen ja jos ei niin miksei. Ja eikö junahenkilökunnalla tosiaan riittänyt aikaa tai koulutusta veivata kiinni edes osaa vaunuissa olevista käsijarruista. OTK:n edustaja epäili jarrujärjestelmän jäätymistä mikä voi sekin olla tietysti ihan yhtä lailla mahdollista.

Hmm. näyttää siis siltä että joko tietoni on vanhentunutta, tai sitten väärää.
Vai onko vanhassa kalustossakaan ollut tällä teorialla toimivia jarruja? Jos ei, niin pitää kysellä henkilöltä joka näin on minulle opettanut.

Itseasiassa en tiedä juuri mitään nykyisten vaunujen tekniikasta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #42 : Tammikuu 04, 2010, 22:01:04 »

Kiskojarrut toimivat pääsäiliöjohdon paineella.
Eli näin siis kerrostaloissa? Sm-kalustossa tietääkseni jarrut toimivat sähkömagneetilla, joka vetää kiskoa puoleensa.
Oliskohan tuo, että kiskojarrujen vapautus toimii ilmalla? Itse jarrut ovatten sähkömagneettisia.

Kiskojarrut painetaan kiskoa vasten paineilmalla ja kiskoa vastaan tuleva osa magnetoidaan sähkövirralla jarrutustehon lisäämiseksi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #43 : Tammikuu 04, 2010, 22:20:03 »


No on. Junissa jarrut eivät mene kiinni (osin) jousien vaan paineilman voimalla.

Ilman ilmanpainetta vaunun jarruilmasäiliössä vain käsijarrulla voidaan jarruttaa. Hätäjarrukahvasta vetäminen avaa vain jarruletkuun yhteyden ulkoilmaan, mutta jos letku on jo valmiiksi paineeton, ei hätäjarrun vetäminen auta mitään.

Mikä jättää miettimään, että eikö koko rungon jarrujen pitävyyttä sitten tarkasteta jo ennen kuin juna on liikahtanut Ilmalasta yhtään mihinkään, eli että paineilma todella kulkee junan läpi... no, menee taas tyhjänpäiväisen arvuuttelun puolelle.
tallennettu
Jani Aas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 50


« Vastaus #44 : Tammikuu 04, 2010, 23:53:15 »


No on. Junissa jarrut eivät mene kiinni (osin) jousien vaan paineilman voimalla.

Ilman ilmanpainetta vaunun jarruilmasäiliössä vain käsijarrulla voidaan jarruttaa. Hätäjarrukahvasta vetäminen avaa vain jarruletkuun yhteyden ulkoilmaan, mutta jos letku on jo valmiiksi paineeton, ei hätäjarrun vetäminen auta mitään.

Mikä jättää miettimään, että eikö koko rungon jarrujen pitävyyttä sitten tarkasteta jo ennen kuin juna on liikahtanut Ilmalasta yhtään mihinkään, eli että paineilma todella kulkee junan läpi... no, menee taas tyhjänpäiväisen arvuuttelun puolelle.

Kokeileppas lukasta täältä,kertoo kyllä kaiken mitä junan jarruille tehdään ennen liikennöintiä. http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/499001/32345
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #45 : Tammikuu 05, 2010, 00:49:28 »

No on. Junissa jarrut eivät mene kiinni (osin) jousien vaan paineilman voimalla.

Ilman ilmanpainetta vaunun jarruilmasäiliössä vain käsijarrulla voidaan jarruttaa. Hätäjarrukahvasta vetäminen avaa vain jarruletkuun yhteyden ulkoilmaan, mutta jos letku on jo valmiiksi paineeton, ei hätäjarrun vetäminen auta mitään.
Hetkinen! Jos tämä on totta, ainakin minulla on ollut täysin väärä käsitys jarrujen toiminnasta. Olen ymmärtänyt, että junan katketessa jarruletkusta katoaa paine, minkä seurauksena jarrut kiinnittyvät. Nyt väität, että jarrujen kiinnittämiseen nimenomaan vaaditaan painetta.

Päivän uutisten yhteydessä VR:n edustaja (en muista kuka, istuin koko päivän auton ratissa eikä siinä oikein tule tehtyä muistiinpanoja) ihmetteli kovasti juuri sitä, etteivät jarrut kytkeytyneet junan katketessa.
tallennettu
Pekka Keränen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #46 : Tammikuu 05, 2010, 01:22:20 »

Siis kun jarruletkusta katoaa paine niin jarrut menevät varmasti kiinni. Mutta ne menevät kiinni apusäiliössä olevan paineilman avulla. Jos tämä säiliö tyhjennetään "lypsykahvalla" niin jarrut taas avautuvat, tällä kertaa jousivoimalla. Tämän jälkeen vaunu on vailla paineilmaa ja ainoastaan mekaaninen käsijarru toimii. Hätäjarru on viraton. Vasta useamman minuutin lataaminen veturilla palauttaa paineilmajarrut. Vika neljän vaunun jarruissa on aivan absurdi ajatus.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #47 : Tammikuu 05, 2010, 01:27:32 »

Hetkinen! Jos tämä on totta, ainakin minulla on ollut täysin väärä käsitys jarrujen toiminnasta. Olen ymmärtänyt, että junan katketessa jarruletkusta katoaa paine, minkä seurauksena jarrut kiinnittyvät. Nyt väität, että jarrujen kiinnittämiseen nimenomaan vaaditaan painetta.

Jarrut kiinnittyvät jarrusäiliöissä olevalla paineilmalla. Tämän paineilman siirtymisen jarrusylintereihin aikaansaa jarrujohdon paineenalenema. Eli jarrujen kiinnittämiseen vaaditaan sekä painen poistamista (jarrujohdosta), että painetta (jarrusäiliöstä jarrusylintereihin). Failsafe tulee siitä, että jarrujohto kulkee koko junan läpi, mutta jarrusäiliöt ovat vaunukohtaisia.
tallennettu
Teemu Hurskainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #48 : Tammikuu 05, 2010, 01:38:31 »

Olisiko runkoa siirretty vastoin säännöksiä "lypsettynä"? Paineilmalinja tyhjänä ja letkut irti... Joku kusi pahasti jarrunkoittelussa, jätti koettamatta tai käytti koetinlaitetta väärin, kun oli kylmä ja kiire Iskee silmää Rungon katkeamiseen: ruuvikytkin löysällä ja jäässä, pääsi "hyppäämään"? Ihan spekulaatiota vain.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #49 : Tammikuu 05, 2010, 02:34:48 »

Tehdäänkö Helsingissä asemalla jonkinlainen jarrujentarkastus ennen lähtöä jos juna on saatettu Ilmalassa? Jos ei ja jos kyse on ollut runkoa järjestellessä lypsetyistä vaunuista, joita ei tietokatkoksen vuoksi ole kytketty yhteen, olisiko juna lähtenyt Helsingistä matkustajat kyydissään vain veturin ja mahdollisesti ensimmäisen vaunun jarrut toimivina?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Juna törmäsi hotelliin Helsingissä!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina