Resiina  |  Resiina-lehti  |  Aihe: Resiina 2/2024  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Markku Nummelin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 19


« : Kesäkuu 12, 2024, 10:16:09 »

Resiina 2/2024 on valmis loppusilausta vaille ja viimeisten tarkistusten jälkeen se luovutettaneen painolle 17.6.2024. Painokapasiteetti on sieltä varattu. Eli kesäkuun lopulla lehti on lukijoilla. Nyt heinäkuussa vietämme Porvoon rautatien 150-vuotisjuhlia ja siksi Porvoon rautatie eri vaiheineen ja myös nykyinen museorautatie ovat läpimenevä teema lehdessä. Lehdestä otetaan normaalia hieman suurempi painos Porvoon juhlia varten. Ja lehden sivumääräkin on varsin iso...

Resiinan toimitus työskentelee kesälläkin, joten voitte jo nyt toimittaa uutisia kesän tapahtumista seuraavan lehden Tasoristeys-palstaa varten. Tuleva Kakkonen kirjaa raideliikenteen tapahtumat 11.6.2024 asti ja siitä eteenpäin sitten seuraavassa lehdessä.

Hyviä tulevia lukuhetkiä ja hyvää kesää koko toimituskunnan puolesta!
tallennettu
Jukka Peltonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #1 : Kesäkuu 26, 2024, 14:00:47 »

Resiina 2/2024 saapunut 04300 kiittää.
tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 50


« Vastaus #2 : Kesäkuu 26, 2024, 16:13:45 »

Saapunut tänään jo pääradan vartta Lempäälä 37500 asti. Hieno tuhti lukupaketti tämä, Kiitos!
tallennettu
Markku Nummelin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 19


« Vastaus #3 : Kesäkuu 26, 2024, 16:22:03 »

Olemme saaneet Resiinan toimitukseen tiedon ainakin kahdesta Tampereelle tulleesta lehdestä 2/2024, joissa ilmeisesti yksi arkki on mukana kahdesti oikean toisen arkin puuttuessa. Selvitämme onko virheellisiä lehtiä muuallakin ja käymme asiaa läpi kirjapainon kanssa. Ilmeisestikin pääosa lehdistä on kunnossa. Jos saamassasi lehdessä on tällainen virhe, ilmoita siitä sähköpostilla osoiterekisterin hoitajalle Marko Tuomiselle, jotta saat uuden lehden. Sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi(ät)resiinalehti.fi 
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 409


« Vastaus #4 : Kesäkuu 26, 2024, 23:51:40 »

Resiina 2/2024 saapunut, 00500 kiittää.
tallennettu
Jukka Tölkkö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 22


« Vastaus #5 : Kesäkuu 27, 2024, 01:01:33 »

00370 kiittää virheettömästä lukupaketista.
tallennettu
Marko Nyby
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #6 : Kesäkuu 27, 2024, 08:21:53 »

33560:een eilen saapunut lehti on virheetön ja jälleen kerran hieno kokonaisuus.
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 140


« Vastaus #7 : Kesäkuu 27, 2024, 16:19:34 »

60550 kiittää ja kumartaa, Resiina tulikin sopevasti - akat lähti justihin rovinssihin ja ny saan rauhas lukia lehtä iliman toimeksantoja.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #8 : Eilen kello 06:16:28 »

Noin yleisestä mielenkiinnosta olisi hauska tietää, mikä on lehdessä olevan Porvoon-rataa käsittelevän artikkelin tausta ja syntyhistoria.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1157


« Vastaus #9 : Eilen kello 08:28:30 »

Resiinan taitossa on perusongelma: kuvat ovat jo niin pieniä, että niiden informaatioarvo lähentelee nollaa. Esimerkiksi Porvoon radan historiaa käsittelevässä jutussa sivulla 11 on mielenkiintoinen kuva, mutta se on leiskattu niin pieneksi, että junan kalustosta ei saa tolkkua. Samaa pätee jutun pääkuvaan. Historiallisissa jutuissa kuvituksen arvo on muutakin kuin rasterilätkä taittoa elävöittämässä.

Onko todellakin niin, että Porvoon radan 150-vuotista historiaa käsittelevää juttua varten ei löytynyt karttojen lisäksi kuin neljä valokuvaa? Kuvien määrän lisääminen edellyttää tietenkin lisää sivuja ellei tekstiä toimiteta lyhyemmäksi — sivumäärä on jokaisessa lehdessä rajallinen resurssi. Tekoälyä kannattaa muuten kokeilla tekstien lyhentämisessä. Vaikka lopputulos edellyttää tekstin tarkistamista, nopeutuu itse prosessi huomattavasti. Joskus syntyy lähes virheetön lopputulos.
tallennettu
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 139


« Vastaus #10 : Eilen kello 11:55:59 »

Resiinan taitossa on perusongelma: kuvat ovat jo niin pieniä, että niiden informaatioarvo lähentelee nollaa. Esimerkiksi Porvoon radan historiaa käsittelevässä jutussa sivulla 11 on mielenkiintoinen kuva, mutta se on leiskattu niin pieneksi, että junan kalustosta ei saa tolkkua. Samaa pätee jutun pääkuvaan. Historiallisissa jutuissa kuvituksen arvo on muutakin kuin rasterilätkä taittoa elävöittämässä.

Sivun 4 aloituskuvan sekä sivun 11 alareunan kuvien originaalit ovat noin 11x16 cm paperikuvia. Lehdessä molemmat on julkaistu valo- ja värityskorjattuina suurennettuna sivun leveyteen, noin kokoon 13x20 cm. Valitettavasti näistä kuvista ei kertakaikkisesti löydy pikseleitä leiskattavaksi läpi aukeaman; pistetiheys vain harvenee ja rasterit suurenee... On myös hyvä muistaa mitkä ovat offset-painolaatuisen lehden tekniset rajoitukset ja mikä on kuvan tarkoitus lehdessä; onko se tarjota tutkijalle paras mahdollinen alusta tutkia kuvasta yksityiskohtia? Ei ole. Tähän käyttöön kuvia voinee kysyä niiden yhteydessä mainituista lähteistä. Aineiston haltijoilla voi olla myös lehdelle toimitettua parempilaatuisia originaaleja, muita kuvia samasta aiheesta jne.


* Prv 02.jpg (1854.72 kilotavua, 2560x846 - tarkasteltu 38 kertaa.)
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #11 : Tänään kello 07:01:10 »

Resiinan taitossa on perusongelma: kuvat ovat jo niin pieniä, että niiden informaatioarvo lähentelee nollaa. Esimerkiksi Porvoon radan historiaa käsittelevässä jutussa sivulla 11 on mielenkiintoinen kuva, mutta se on leiskattu niin pieneksi, että junan kalustosta ei saa tolkkua. Samaa pätee jutun pääkuvaan. Historiallisissa jutuissa kuvituksen arvo on muutakin kuin rasterilätkä taittoa elävöittämässä.

Sivun 4 aloituskuvan sekä sivun 11 alareunan kuvien originaalit ovat noin 11x16 cm paperikuvia. Lehdessä molemmat on julkaistu valo- ja värityskorjattuina suurennettuna sivun leveyteen, noin kokoon 13x20 cm. Valitettavasti näistä kuvista ei kertakaikkisesti löydy pikseleitä leiskattavaksi läpi aukeaman; pistetiheys vain harvenee ja rasterit suurenee... On myös hyvä muistaa mitkä ovat offset-painolaatuisen lehden tekniset rajoitukset ja mikä on kuvan tarkoitus lehdessä; onko se tarjota tutkijalle paras mahdollinen alusta tutkia kuvasta yksityiskohtia? Ei ole. Tähän käyttöön kuvia voinee kysyä niiden yhteydessä mainituista lähteistä. Aineiston haltijoilla voi olla myös lehdelle toimitettua parempilaatuisia originaaleja, muita kuvia samasta aiheesta jne.

Olen Petrin kanssa samoilla linjoilla: Toisinaan on syntynyt vaikutelma, ettei Resiinan taittaja ole ymmärtänyt kuvien merkitystä informaatiolähteinä, vaan on pitänyt nitä vain kuvituskuvina.

Mutta luettuani Juhan vastauksen ymmärrän, ettei kyse ainakaan aina ole ollut ymmärtämättömyydestä, vaan kuvien riittämättömästä koosta/laadusta.
Tähän ongelmaan saattaisi saada avun kuvienparannusohjelmilla. Ne eivät tietenkään voi lisätä yksitysikohtia kuviin, mutta ne saattavat muutoin parantaa kuvien laatua. Ja kasvattaa kuvakokoa ilman että kuva pikselöityy/rasteroituu. Rasterilla painettujen kuvien kanssa nekään kuitenkaan tuskin onnistuvat.

Kokeilin kuvalla, joka on raskaasti kropattu suuremmasta kuvasta. Mielestäni kuva suurentui hyvin ja kuvan terävyys parani huomattavasti. Esim. littera ja muut tekstit luonnollisesti jäivät vai hahmoiksi, mutta mielestäni tulivat silti paremmiksi kuin alkuperäisessä kuvassa.

Tein kokeen netistä löytämälläni ilmaisella Upscale-ohjelmalla. https://www.stickermule.com/upscale Ehkä toimitus voisi harkita jonkin tällaisen parannusohjelman käyttöä tarvittaessa?


* hkm.HKMS000005 km0000peuu-0-master crop2.jpg (196.69 kilotavua, 1133x702 - tarkasteltu 10 kertaa.)

* upscaled-2x-hkm.HKMS000005 km0000peuu-0-master crop2.jpg (798.17 kilotavua, 2266x1404 - tarkasteltu 10 kertaa.)
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiina-lehti  |  Aihe: Resiina 2/2024  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina