Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Dm12:n ohjaamossa yli 40 astetta lämmintä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Nousiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« : Heinäkuu 29, 2010, 22:39:40 »

http://www.ita-savo.fi/Uutiset/keskiviikkona_helle_pysäytti_junaliikenteen_10400974.html
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1415


« Vastaus #1 : Heinäkuu 30, 2010, 00:00:22 »

Kuinkahan sitä ennen pärjättiin helteillä - saatoi hieman raottaa ikkunaa, oli avattavia venttiileitä (Hr12, Sr1), ulkoa saatiin raitista ilmaa "puhalluksiin" (Hr13, Sm1-2). Nykyään kaikki "räppänät" naulataan umpeen (Sr1 saaneeraus) ja luotetaan koneelliseen ilmanvaihtoon (kukahan ne suodattimetkin vaihtaa tarvittaessa?). Olen kuullut, että monet kuljettajat eivät käytä ilmastointia esim. Dv12-sarjassa matka-ajossa - humina mahdoton, puhallus kapea-alaisesti vain kohti päälakea - avattavia (vielä) sivuikkunoita sopivasti raottamalla RAITIS ilma vaihtuu ohjaamossa ilman vedontunnetta (vielä kun olisi se avattava kattoluukku - ei tullut pakokaasut kuljettajan nenään). Ainoa suurempi ongelma (ennen ilmastointilaitteita) oli Sm1-kaluston käyttö iltapäivisin kesällä Helsingistä länteen suuntautuvissa junissa. Moottorivaunun kojeistotilan tuuletus ohjasi kaiken lämmön ohjaamoon hataran seinän rakojen läpi, yksi puhallus oli juuri kuljettajan niskan korkeudella, ei edes ohjaamon patopaine voittanut tuota kuumailmapuhallinta, joten jossain vaiheessa sarjan käytöstä luovuttiin kesäisin Kirkkonummen suunnan junissa.
tallennettu
Pauli Ruonala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #2 : Heinäkuu 30, 2010, 07:46:43 »

Olen ajanut kesällä Saksassa 628-sarjan kiskobussissa ja ainakin sivuradoilla, kun ulkona on kuuma, sisällä on kuuma, ja tässä sarjassa ei ole ilmastointia, ohjaamon ovi pidetään koko ajan auki. Tällä tavalla myös junahenkilökunta on koko ajan valmis palvelemaan asiakkaita koska kuljettaja on ainoa liikenteenharjoittajan edustaja junassa, hyvin harvoin olen kiskobussissa sivuradoilla nähnyt konduktööriä. Tälläisistä seikoista sitä huomaa olevansa ulkomailla. (Kyse on siis tästä sarjasta: http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_628) Toimisiko Suomessa jos pitäisi Dm12 ohjaamon oven auki ajon aikana?
tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #3 : Heinäkuu 30, 2010, 10:09:31 »

Jotenki on liikutavaa tämä usko modernin tekniikan kaikkivoipaisuuteen. Maallikkokin ymmärtää laitteiden vikaantumiseen, myös ilmastoinitlaiteiden. Siitä huolimatta innokkaat suunnittelijat eivät uusissa yksiköissä jätä mitään varavaihtoehtoa tuuletukselle. Maksaako todella liikaan rakentaa muutama avaimella avattava räppänä per osasto/vaunu ongelmatilanteiden varalle.
Kalusto vanhenee, uusikin, ja vikaantumiset todennäköisesti lisääntyvät. Huolossahan on helppo säästää, kyllä se hikivaunu siellä jonon jatkona menee ;-)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Dm12:n ohjaamossa yli 40 astetta lämmintä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina