Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Talvi alkaa hyvin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 494


« Vastaus #125 : Joulukuu 13, 2010, 16:50:23 »

VR on harventanut pääradan lähiliikennettä lumen ja pakkasen aiheuttamien kalustovikojen takia.

Kaikki Helsingin ja Tikkurilan välillä kulkevat I- ja K-junat on toistaiseksi peruttu.

Helsingin ja Keravan välillä liikennöidään N-junilla, jotka pysähtyvät kaikilla väliasemilla. N-junat kulkevat 20 minuutin vuorovälein molempiin suuntiin.

Muut lähijunat ajetaan aikataulujen mukaisesti.

Pääradan lähiliikenteen odotetaan palautuvan normaaliksi iltapäivän aikana.

Lisää tietoa muutoksista saa VR:n nettisivuilta www.vr.fi kohdasta Poikkeukset liikenteessä, VR:n puhelinpalvelusta numerosta 0600 41 900 ja asemilta. Puhelun hinta on euro lisättynä paikallisverkkomaksulla.

Lähde: VR Liikennetiedotteet 13.12.2010

Jaaha, että palautuuko liikenne huomiseksi normaaliksi Huh
Saa nähdä Hymyilee
tallennettu

Pete Nummi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #126 : Joulukuu 13, 2010, 18:22:06 »

Talvesta tämä ei välttämättä johtunut, mutta S94 myöhästyi kuitenkin tänään Tampereelta lähtiessä ihan reippaasti.
Kuljettaja puuttui? Eli Helsingin päässä ollut ilmeisesti jossakin junassa jotakin häikkää (P265?)

ISO Kiitos Lari Nylyd:ille erinomaisesta palvelusta.. Lahteen päästiin. Hymyilee

Mukava kuulla Teidän pääseen perille. Niin pääsimme mekin - kello 01:52 (1h16min myöhässä) ja siitä sitten neljällä taksilla porukkaa ympäri pääkaupunkiseutua takseilla kotiin. Itse olin nukkumassa kello 03:30... Melkoinen työvuoro, mutta perille päästiin - näin tällä kertaa... Monelta olitte perillä? Mielenkiinnosta kyselen, niin tietää kauanko tuo Tampere-Lahti taksimatka kestää tulevaisuutta varten...


Lahdessa oltiin noin 01:10 aikoihin. En huomannut katsoa kelloa silloin kun taksi Tampereelta lähti, mutta vajaa pari tuntia siinä meni.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #127 : Joulukuu 13, 2010, 20:10:25 »

Mikähän tänään viivästytti IC 5:ta Helsingissä? JuKu:ssa luki 'vaunujen liittäminen'. Mistähän junasta 5:nen saa runkonsa, olisiko ollut viimeisen vaunun pääty niin jäässä, että ei onnistunut veturin kiinnittäminen ihan 'heittämällä'? Myöhässä juna oli 80min eikä sitä tietenkään kiinni missään saanut.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #128 : Joulukuu 13, 2010, 21:53:36 »

Oliko IC 5:ssä Sr1? Jos oli Sr2, junan olisi pitänyt pystyä kirimään aikataulua jonkin verran, koska eilisestä lähtien Lahti - Luumäki -osuudella on voinut ajaa 200 km/h, IC:llä vaunujen sn:n takia todennäköisesti 160 km/h. Aikatauluissa nopeutus huomioidaan käsittääkseni 6.6.2011 alkaen.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #129 : Joulukuu 13, 2010, 22:16:49 »

Aikatauluissa nopeutus huomioidaan käsittääkseni 6.6.2011 alkaen.

Aikataulun kireys voi olla suunniteltu tietyn huippunopeuden mukaan, mutta sen lisäksi niissä on ihan kiinteä maksimirajoitus. En vitosesta ulkoa muista, mutta jos siinä on normaalisti Sr1, niin aikatauluun merkitty Sn voi hyvin olla 140. Tämä rajoitus pätee myös silloin, jos muutoin voisi kaluston ja radan puolestakin ajaa nopeammin.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #130 : Joulukuu 13, 2010, 22:53:47 »

Lahdessa oltiin noin 01:10 aikoihin. En huomannut katsoa kelloa silloin kun taksi Tampereelta lähti, mutta vajaa pari tuntia siinä meni.

Minäpä tarkistin ja kello oli 23:30 eli matka-aika 1h40min... Toisin sanoen, taisitte olla perillä noin 10-20 min myöhässä... "VR pahoittelee"  Iskee silmää
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #131 : Joulukuu 14, 2010, 09:11:25 »

Lainaus käyttäjältä: Pertti Tapola
Kokonaiskerroin siis 52, eli kustannukset ovatkin 1.8 miljoonaa euroa (virka-ajan tapauksessa) ja 36 miljoonaa 24/7-tilanteessa!  

Tosin ruuhka-ajan ulkopuolella putsaaminen on helpompaa kun junaliikenne on vähäisempää.  
...
Joten loppusumma olisi silloin 5.4 miljoonaa.  

Antamissasi kertoimissa on useita kohtia, jotka liioittelevat niitä. Kohdassa 1 väität, että vaihteelta toiselle siirtyminen kestää /keskimäärin/ 15 minuuttia. Etenkin yhdistettynä kohdan 3 huomioon tämä ei ole realistinen arvio. Todellisuudessa vaihteelta toiselle siirtyminen kestää merkittävästi tuota vähemmin, etenkin kun voidaan määrittää tietty kohtuullisen lähekkäin sijaitseva ryhmä vaihteita, joita tietty porukka partioi aloittaen kierroksen aina alusta loppuun päästyään tai toiminta voidaan organisoida siten, että edetään vaikka etelästä kohti pohjoista ja palataan sitten takaisin eteläpäähän aloittamaan reissu uudelleen.

Kohdat 1 ja 2 ilmentävät itse asiassa samaa asiaa. Kohdan 1 kertoimessa (15 min) on jo selkeästi huomioitu junaliikenne, joten sitä ei tule huomioida uudelleen. (Pohdinnan arvoinen olisi myös mahdollisuus vaihteenpuhdistushenkilösstölle siirtyä vaihteelta toiselle junalla)

Kohdan 2 poisputoaminen (ersatzlos) puolittaa kustannuslaskelmasi välittömästi. Tämän lisäksi kohdan 1 kerroin on sekin huomattavasti liian iso, mikä edelleen laskee kuluja laskemaasi verrattuna, no, arvioidaanko vaikka että kolmasosalla.

Jos annetaan kohdalle 1 arvoksi 5 min, sen kerroin on 1,3.
Tällöin lopullinen lukema on 1,3*1,3*10=16,9.
52/16,9=3,08, eli kustannukset olisivat virka-ajalla tuon perusteella noin 600 000 euroa.

Ehkä se realismi löytyy tästä alkuperäisten esitystemme puolivälistä.  Mutta kun en ole itse vaihteita puhdistanut enkä työtä suunnitellut tai johtanut, niin jää vielä epävarmuustekijöitä jäljelle.  

Joka tapauksessa on ilmeistä ettei kymmenen miestä tuota hommaa pysty hoitamaan - ovathan ne esittämäsi 300 vaihdetta 5 kilometrin matkalla (Hki+Psl+Ilmalan varikko) ja yhteen tiimiin tarvitaan 3-4 miestä.  Yhteensä vaihteita on yli 600, mutta arvataan, että nuo 300 ovat keskeisiä liikenteen kannalta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #132 : Joulukuu 14, 2010, 14:01:00 »

eilisestä lähtien Lahti - Luumäki -osuudella on voinut ajaa 200 km/h, IC:llä vaunujen sn:n takia todennäköisesti 160 km/h. Aikatauluissa nopeutus huomioidaan käsittääkseni 6.6.2011 alkaen.
Nopeutus on kuitenkin mitä ilmeisimmin jo huomioitu Allegron aikataulussa.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #133 : Joulukuu 14, 2010, 19:52:41 »

Aikatauluissa nopeutus huomioidaan käsittääkseni 6.6.2011 alkaen.

Aikataulun kireys voi olla suunniteltu tietyn huippunopeuden mukaan, mutta sen lisäksi niissä on ihan kiinteä maksimirajoitus. En vitosesta ulkoa muista, mutta jos siinä on normaalisti Sr1, niin aikatauluun merkitty Sn voi hyvin olla 140. Tämä rajoitus pätee myös silloin, jos muutoin voisi kaluston ja radan puolestakin ajaa nopeammin.

Ei kai aikataulun Sn muuten rajoita kuin että väliasemalta ei saa lähteä etuajassa? Esimerkiksi H-junan tuntiaikataulu on laadittu Sm1/Sm2-kaluston mukaan ja Sm4:n sattuessa kalustoksi myöhässäoloja on kurottu kiinni ajamalla 140-160 km/h. Tosin en tiedä, onko aikatauluun H-junille merkitty Sn 120 tai onko vain Sm4-vuoroille merkitty Sn 160.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #134 : Joulukuu 14, 2010, 20:21:51 »

Tosin en tiedä, onko aikatauluun H-junille merkitty Sn 120 tai onko vain Sm4-vuoroille merkitty Sn 160.

Kaikilla H-junilla aikataulu-Sn on 140. Ja aikatauluun merkittyä Sn:ää ei tosiaan saa ylittää, vaikka muutoin kalusto ja rata antaisikin periksi.
tallennettu
Hannu Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 73


« Vastaus #135 : Joulukuu 14, 2010, 20:29:55 »

Empä oikein usko että "h" junalle laadittaisiin aikataulu 140km/h kun junatkaan millä niitä yleensä ajetaan ei kulje kuin 120km/h, siis sm1-2, sm4:sia käytetään enemmänkin R-juna tyypissä minkä aikataulut on laadittu suuremmalle nopeudelle.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #136 : Joulukuu 14, 2010, 20:37:08 »

Kouvolasta Lahteen näyttää olevan tarjolla 6-7 minuuttia ylimääräistä aikaa tällä hetkellä, jos Pendolinolla tullaan mitä pääsee. Tervetullut mahdollisuus ottaa aikataulua kiinni myöhästymistilanteessa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #137 : Joulukuu 14, 2010, 21:00:40 »

Empä oikein usko että "h" junalle laadittaisiin aikataulu 140km/h kun junatkaan millä niitä yleensä ajetaan ei kulje kuin 120km/h, siis sm1-2, sm4:sia käytetään enemmänkin R-juna tyypissä minkä aikataulut on laadittu suuremmalle nopeudelle.

Jep. Aikataulu on laadittu siten, että 120 km/h:lla pysyy aikataulussa (vieläpä helposti). Siitä huolimatta aikatauluun merkitty sn on 140.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #138 : Joulukuu 14, 2010, 22:21:09 »

Rail-lehti kertoo Englannin talviongelmista: jäänpoistokalusto huollettavana pahimman sään aikaan, 80 matkustajaa jätetty yöksi junaan linjalle tai jollekin syrjäasemalle... Taitavat olla globaaleja nämä rautateiden ongelmat. Pian varmaan (toivottavasti ei) kerrotaan, että Intiassa juna suistunut raiteilta tulvan heikentämältä penkalta?

Linkki: http://www.railmagazine.com/news/default.asp?storyID=25
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #139 : Joulukuu 15, 2010, 18:56:43 »

Rail-lehti kertoo Englannin talviongelmista: jäänpoistokalusto huollettavana pahimman sään aikaan, 80 matkustajaa jätetty yöksi junaan linjalle tai jollekin syrjäasemalle... Taitavat olla globaaleja nämä rautateiden ongelmat. Pian varmaan (toivottavasti ei) kerrotaan, että Intiassa juna suistunut raiteilta tulvan heikentämältä penkalta?

Linkki: http://www.railmagazine.com/news/default.asp?storyID=25

Voisi tietysti hieman tarkentaa, että tuo vaunujen huollot ja linjalle jäänti tapahtuivat yleensä hyvin leudolla alueella etelä-englannissa jossa junat ottavat sähkön kolmannesta raiteesta (l. virtakisko) jonka päälle jos kertyy jäätä, niin virta ei jaksa enään kulkea. Aika ikävää tosiaan, että porukka joutunut jäämään juaan yöpymään, tosin tekstissa mainittiin, että heidtä evakuoitiin aseman tiloihin. Juna liikennöivät yhtiön puhemiehen/tiedottajan vastaus oli perinteisen ympäripyöreä ja jopa vähättelevä tyyliin 'jos matkustajalla on ollut mielestään erittäin huono matka/kokemus, niin voimme ehkä harkita jotain elettä...'  Virnistää
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #140 : Joulukuu 15, 2010, 21:02:58 »

Tänään kello 21:40, eli n. 37 minuutin päästä YLE TV1:n ohjelmassa A-plus VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro keskustelee ainakin seuraavista aiheista: talviongelmat, kalustohankinnat, kilpailun avautuminen sekä yhteistyö Venäjän kanssa.
tallennettu
Kjell Knapas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #141 : Joulukuu 16, 2010, 18:28:04 »

Vähän myöhään jäi postaaminen, mutta su ja ma matkoilla Psl-Kni-Psl (siis yhteensä neljässä eri Sm-yksikössä) automaattikuulutukset asemista eivät olleet toiminnassa. Yhden kerran naiskonduktööri kuulutti "Seuraavina Kilo ja Kera", mutta muuten mentiin ilman kuulutuksia. Onko kyseessä käytäntöjen muutos vai ongelma? Jos kyseessä on ongelma, niin onko se laajempikin vai koskiko se vain noita vuoroja?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #142 : Joulukuu 16, 2010, 19:56:19 »

Kjell, sama havainto tiistaina. Ymmärtääkseni johtuu aikataulukauden aiheuttamasta kuulutuslaitteiden vanhentuneesta datasta, jota ei logistisista syistä aivan kaikkiin ole saatu päivitettyä heti uuden kauden alkuun.

Ilmeisesti vaikka yksittäinen juna pysyisikin ennallaan, laite ei suostu pukahtamaan, jos on päiväys vanhentunut. Ajatuksena siis, että parempi olla hiljaa kuin kuulutella mahdollisesti väärin.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #143 : Joulukuu 16, 2010, 20:04:26 »

Tänään näytti ainakin Ri ja Tkl asemilla olevan lisäksi ongelmia aikataulutietojen päivittymisessä laiturinäyttöihin. Niissä kiersi teksti, jossa ensin ilmoitettiin ko. ongelman olemassaolosta, sitten kerrottiin, että vikaa etsitään ja lopuksi pahoiteltiin tilannetta. Ja junathan kulkivat taas vähän miten sattuu.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #144 : Joulukuu 16, 2010, 22:06:41 »

Todellakin. Lappeenrannan suuntaan vaikutti olevan juna kuin juna sellaisen 30-40min myöhässä. Osassa syynä tuo 'vaunujen liittäminen'. Jopa P103 oli lähes 40min myöhässä, mutta niin oli myös perässä tuleva IC 3:nkin.

Ovat hieman vähemmän myöhässä nämä iltajunat. Kummallista kyllä, IC 12 joka lähti 30min myöhässä kun odotti 5:sta runkoa onkin saanut aika taulua kiinni, Lahteen odotellaan 'vain' 12min aiktaulua jälessä, mitenkäs nyt moinen kiriminen...  Virnistää
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #145 : Joulukuu 16, 2010, 23:02:41 »

" jota ei logistisista syistä aivan kaikkiin ole saatu päivitettyä heti uuden kauden alkuun"
siis lähes kaikki päivittämättä;-) no how cares..
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #146 : Joulukuu 17, 2010, 09:34:26 »

Ruotsissa on kaikki paremmin kuin Suomessa, osa II talvena 2010-2011.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/Ruotsi%20k%C3%A4rsii%20yh%C3%A4%20lumikaaoksesta/art-1288356718275.html
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2462


« Vastaus #147 : Joulukuu 17, 2010, 10:33:32 »

Totta se vaan on, Skånessa sataa harvoin lunta, mutta kun sataa, niin tulee paljon kerralla. Nyt ilman lumiauroja on vaikeampi selvitä kuin ennen säästötoimenpiteitä aurojen kanssa.  http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1885391/har-befrias-pagatagen-fran-snon
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2462


« Vastaus #148 : Joulukuu 17, 2010, 10:40:15 »

Tässä ehkä selkeämpi kuva paikallisista lumiongelmista, silloin kun niitä on http://www.ystadsallehanda.se/skane/article1021826/Oklart-naumlr-taringgen-brkan-boumlrja-garing-igen.html
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #149 : Joulukuu 17, 2010, 10:45:24 »


Mä sain tästä asiasta aikoinaan noottia suomalaisilta kavereiltani, kun vietin kesälomat Ruotsissa serkkupojan, serkkutytön ja äidin siskon (moster) luona mm. Västervikissä. Kontrasti Ruotsin ja Suomen välillä oli ihan oikeasti totta vielä 80-luvullakin - valtaosin Ruotsin eduksi. Olen tätä mieltä osin vielä tänä päivänäkin, ainakin mitä tulee kiskoliikenneosastoon ja sen järjestelyihin. Mainittakoon ohi aiheen, että serkkuni sai aikaan naurunremakan, kun kertoi kaveriporukalleen "Jag såg en LADA i Finland!", ja tämä siis tapahtui vuonna 1989.

Toisaalta näin minä 80-luvulla Ruotsissa rikssvenskaa puhuvan neekerinkin. Tämä Déjà vu-ilmiö toistui vasta viime vuonna, kun törmäsin Tornionjokilaaksossa meänkieltä puhuvaan toiminimi Kebapiajauhelihasalatian omistajaan.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Talvi alkaa hyvin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina