Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Elektriraudteen uudet Flirtit  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #25 : Syyskuu 10, 2012, 21:26:11 »

Viron ensimmäinen Flirt virallisissa esittelykuvissa 4.9.2012 http://www.flickr.com/photos/elektriraudtee/sets/72157631435232424/  On dieselversio.

Flirt -hanke oli vielä elokuun alussa vaikeuksissa valtion, Edelaraudteen ja Elektriraudteen välisissä sopimuskiistojen johdosta.
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #26 : Marraskuu 07, 2012, 18:03:59 »

Ensimmäiset Elekrtiraudteen Stadler –junat tulevat Viroon viimeistään marraskuun loppuun mennessä. Junat tulevat Viroon reittiä Puola-Valkovenäjä-Daugavpils-Riika-Valga-Tartto-Tallinna. Tässä erässä tulee kaksi nelivaunuista junaa, toinen on sähköjuna ja toinen taas dieselvetoinen. EPL 16.10.2012.

Valgaan pitäisi mennä loppukuuksi päivystämään:)
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #27 : Marraskuu 07, 2012, 21:54:42 »

Ensimmäiset Elekrtiraudteen Stadler –junat tulevat Viroon viimeistään marraskuun loppuun mennessä. Junat tulevat Viroon reittiä Puola-Valkovenäjä-Daugavpils-Riika-Valga-Tartto-Tallinna. Tässä erässä tulee kaksi nelivaunuista junaa, toinen on sähköjuna ja toinen taas dieselvetoinen. EPL 16.10.2012.

Valgaan pitäisi mennä loppukuuksi päivystämään:)

Ne junat tuodaan reittiä Valko-Venäjä - Daugavpils - Riika - Valga - Tartto - Tallinna. Jokin latvialaiskaupunki voisi siis olla vielä hiivatillisempi bongauspaikka kuin Valga. Toisaalta, Valgassa saattaisi päästä näkemään joitain maahansaapumismuodollisuuksia. Suostuisikohan Elektriraudtee kysyttäessä kertomaan tarkemmasta aikataulusta?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #28 : Marraskuu 08, 2012, 00:01:44 »

Ne junat tuodaan reittiä Valko-Venäjä - Daugavpils - Riika - Valga - Tartto - Tallinna. Jokin latvialaiskaupunki voisi siis olla vielä hiivatillisempi bongauspaikka kuin Valga. Toisaalta, Valgassa saattaisi päästä näkemään joitain maahansaapumismuodollisuuksia. Suostuisikohan Elektriraudtee kysyttäessä kertomaan tarkemmasta aikataulusta?
Vaikuttaakohan tähän hiukan erikoiseen reittiin se, että Flirtejä on jo ennestään Valko-Venäjällä ja mahdollisesti joskus tulossa Latviaan, mutta ei ainakaan tähän tietoon Liettuaan? Jospa Liettua ei ole sallinut heillä tyyppihyväksymättömän kaluston kauttakulkua? Kun Minsk-Vilna-väli saadaan sähköistettyä koko matkalta, kaukoliikennesisustetut Flirtit olisivat oivallisia ajamaan tiheää, laadukasta liikennettä näiden kahden pääkaupungin välillä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #29 : Marraskuu 08, 2012, 03:13:46 »

Ne junat tuodaan reittiä Valko-Venäjä - Daugavpils - Riika - Valga - Tartto - Tallinna. Jokin latvialaiskaupunki voisi siis olla vielä hiivatillisempi bongauspaikka kuin Valga. Toisaalta, Valgassa saattaisi päästä näkemään joitain maahansaapumismuodollisuuksia. Suostuisikohan Elektriraudtee kysyttäessä kertomaan tarkemmasta aikataulusta?
Vaikuttaakohan tähän hiukan erikoiseen reittiin se, että Flirtejä on jo ennestään Valko-Venäjällä ja mahdollisesti joskus tulossa Latviaan, mutta ei ainakaan tähän tietoon Liettuaan? Jospa Liettua ei ole sallinut heillä tyyppihyväksymättömän kaluston kauttakulkua? Kun Minsk-Vilna-väli saadaan sähköistettyä koko matkalta, kaukoliikennesisustetut Flirtit olisivat oivallisia ajamaan tiheää, laadukasta liikennettä näiden kahden pääkaupungin välillä.

Paljon enemmän vaikutusta lienee sillä, että ne Viron Flirtit tehdään Puolassa paikassa, johon tulee 1520-milliset kiskot ja kyseiset kiskot sattuvat viemään vain Valko-Venäjälle. Jos siis halutaan välttää sekä rekkakuljetus että siirtotelit, on joka tapauksessa mentävä Valko-Venäjän läpi. Ja koska Valko-Venäjällä ja Latvialla on yhteistä rajaa ja kyseisellä rajanpätkällä rautateiden rajanylityspaikka, ei ole mitään tarvetta nähdä sitä ylimääräistä vaivaa, joka siitä aiheutuisi, että siirrolle Liettuan kautta hankittaisiin luvat.
Vaihtoehtoinahan tuossa olisivat siis PL->BY->LT->LV->EE ja PL->BY->LV->EE, eli Liettuan kautta kulkeminen ei toisi mitään lisäarvoa. Se, että Flirtit ovat jo ennestään käytössä Valko-Venäjällä lienee vaikuttanut lähinnä siten, että on päätetty mieluummin raahata junat raiteita pitkin kuin rekkakuljetuksena.
Ja selvää lienee, miksi Valko-Venäjältä on katsottu järkevämmäksi jatkaa Viroon Latvian kuin Venäjän kautta Iskee silmää
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #30 : Marraskuu 08, 2012, 20:51:37 »

Paljon enemmän vaikutusta lienee sillä, että ne Viron Flirtit tehdään Puolassa paikassa, johon tulee 1520-milliset kiskot ja kyseiset kiskot sattuvat viemään vain Valko-Venäjälle.
No tämä selittää kyllä jo asian. Mikä paikkakunta on kyseessä? Enpä olekaan kuullut, että Flirtejä tehdään muuallakin kuin Bussnangissa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #31 : Marraskuu 08, 2012, 22:14:32 »

Paljon enemmän vaikutusta lienee sillä, että ne Viron Flirtit tehdään Puolassa paikassa, johon tulee 1520-milliset kiskot ja kyseiset kiskot sattuvat viemään vain Valko-Venäjälle.
No tämä selittää kyllä jo asian. Mikä paikkakunta on kyseessä? Enpä olekaan kuullut, että Flirtejä tehdään muuallakin kuin Bussnangissa.

Tällainen löytyi: http://www.stadlerrail.com/en/portrait/locations/poland-pl/ . Kaupunki olisi siis Siedlce, sijaitsee tällä kartalla Varsovasta suoraan itään: http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/poland/poland.gif . Ilmeisesti 1520-milliset kiskot eivät tuo aivan perille asti, vaan rekkakuljetuksena on osa reissusta hoidettava joka tapauksessa. Koeajothan noilla kuitenkin on tehty "Valko-Venäjän rajan pinnassa olevalla 1520 mm rataosuudella Puolassa", eli ehkä siitä sitten kätevästi saavat kapineet liikkumaan.

Sivun https://picasaweb.google.com/lh/photo/kw6xjcvtOVoXCvz_zyg1Jf3eCbhbZEZ5s2Afky8cSCo?feat=directlink kuvan koordinaatit töksähtävät tähän: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.028&lon=23.5285&zoom=13&layers=M .
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #32 : Marraskuu 09, 2012, 14:26:40 »

Elektriraudtee muuten yrittää myydä tarjousten perusteella vanhaa kalustoaan, joka otetaan liikenteestä kesäkuussa 2013. Tavoitteena on ollut saada nämä vempaimet Flirttien edestä pois. Yhtään tarjousta ei ole vielä tullut myynnissä oleville 48 vaunulle. Voivat jäädä käteen, mihinkä ne sitten pannaan? Delfi Majandus 8.11.2012 http://tinyurl.com/ceumsdm
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #33 : Marraskuu 09, 2012, 14:31:41 »

Elektriraudtee muuten yrittää myydä tarjousten perusteella vanhaa kalustoaan, joka otetaan liikenteestä kesäkuussa 2013. Tavoitteena on ollut saada nämä vempaimet Flirttien edestä pois. Yhtään tarjousta ei ole vielä tullut myynnissä oleville 48 vaunulle. Voivat jäädä käteen, mihinkä ne sitten pannaan? Delfi Majandus 8.11.2012 http://tinyurl.com/ceumsdm

Mitenkähän suuri työ olisi muuttaa tuota kalustoa 25 kV:lle? Iskee silmää
(Koska RVR on tehnyt myös 25 kV verkolle vastaavia junia, luulisi "moduuleille" löytyvän tila kohtuullisen pienellä vaivalla (?))
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #34 : Marraskuu 09, 2012, 16:37:10 »

Eiköhän tuota neuvostoaikaista kalustoa ole jo aika maksimaalinen aika tekohengitetty? Virossa on kaksi ohjausvaunua Torzhokista vuodelta 2002, loput ovat enintään vuodelta 1983. Onhan sisustus ja ohjaamot peruskorjattu, mutta vieläkö jossakin päin löytyisi intoa jatkaa liikennöintiä tuolla kalustolla? Venäjälläkin on kalusto uusiutunut kovaa vauhtia, joskin teknisesti samansukuisella kalustolla (ET2M, ED4M). Tietysti nuo voitaisiin kaupata vaikka jonnekin Armeniaan tai Abhasiaan. Saatujen tarjousten määrä puhuu puolestaan.
tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #35 : Marraskuu 11, 2012, 18:36:45 »

Laitetaan Viron Flirt-hankinta oikeisiin mittasuhteisiin. Samalla rakennetaan laiturit 550mm korkeudelle ja muutenkin asemia remontoidaan, nopeuksia nostetaan jne. Eikä enää käytetä SA-3 henkilöliikenteessä vaan yksiköissä on Scharfenberg-kytkimet. Oikeastaan liikenne siirtyy monelta osin todella paljon eteenpäin yhdellä rysäyksellä. Entisistä neuvostotasavalloista Viro on tämän jälkeen lähimpänä Länsi-Eurooppaa kun ollut tähän asti melkein kehittymättömin.

Ja tapahtuu sitä myös tavaraliikenteen puolelle: Eesti Raudteen uusista DF7G-E vaihtovetureista ensimmäinen on tullut jo Viroon ja Sillamäen satama hankkinut uuden TEM-TMH veturin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2012, 19:46:38 kirjoittanut Joona Packalén » tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #36 : Marraskuu 12, 2012, 01:19:03 »

Entisistä neuvostotasavalloista Viro on tämän jälkeen lähimpänä Länsi-Eurooppaa kun ollut tähän asti melkein kehittymättömin.

Täh? Vertaatko sä tässä nyt Kirgisiaan, Valko-Venäjään, Georgiaan, Ukrainaan vai Moldovaan? Latvia ja Liettuakin ovat vähemmän länsimaisia kuin Viro, vaikka hyvin länsimaisia nekin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #37 : Marraskuu 12, 2012, 14:21:29 »

Täh? Vertaatko sä tässä nyt Kirgisiaan, Valko-Venäjään, Georgiaan, Ukrainaan vai Moldovaan? Latvia ja Liettuakin ovat vähemmän länsimaisia kuin Viro, vaikka hyvin länsimaisia nekin.
Aitäh! Asiayhteydessä puhuin tietenkin rautatieliikenteestä. Kazakhstan on hankkinut uusia vetureita ja vaunuja, Georgia moottorivaunuja, Liettua Skodia ja Venäjä Sapsanit jne. Virossa ei sen sijaan ole kalustoa juurikaan päivitetty.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #38 : Marraskuu 12, 2012, 15:07:11 »

Täh? Vertaatko sä tässä nyt Kirgisiaan, Valko-Venäjään, Georgiaan, Ukrainaan vai Moldovaan? Latvia ja Liettuakin ovat vähemmän länsimaisia kuin Viro, vaikka hyvin länsimaisia nekin.
Aitäh! Asiayhteydessä puhuin tietenkin rautatieliikenteestä. Kazakhstan on hankkinut uusia vetureita ja vaunuja, Georgia moottorivaunuja, Liettua Skodia ja Venäjä Sapsanit jne. Virossa ei sen sijaan ole kalustoa juurikaan päivitetty.

Mitä nyt vähän vetureita osteltu ameriikoista ja perusparanneltu ratoja jonnii vertaa ;-)
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #39 : Marraskuu 12, 2012, 15:27:01 »

Täh? Vertaatko sä tässä nyt Kirgisiaan, Valko-Venäjään, Georgiaan, Ukrainaan vai Moldovaan? Latvia ja Liettuakin ovat vähemmän länsimaisia kuin Viro, vaikka hyvin länsimaisia nekin.
Aitäh! Asiayhteydessä puhuin tietenkin rautatieliikenteestä. Kazakhstan on hankkinut uusia vetureita ja vaunuja, Georgia moottorivaunuja, Liettua Skodia ja Venäjä Sapsanit jne. Virossa ei sen sijaan ole kalustoa juurikaan päivitetty.

Mitä nyt vähän vetureita osteltu ameriikoista ja perusparanneltu ratoja jonnii vertaa ;-)


Vetureita ostettu Ameerikoista, Kazakstaneista ja Kiinasta, tarkoittanet? Hymyilee Ja aika iso osa asemistakin on jo remontoitu.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #40 : Marraskuu 15, 2012, 21:08:59 »

Flirtien siirtoajot kohti Pääskülan varikkoa Tallinnassa on aloitettu. Sivun http://www.elektriraudtee.ee/uuerongiteekond mukaan juna(t?) ovat (/on?) tänään "aamulla" ollut (/olleet?) Baranavichyssä ja tänään "illalla" Maladziecnassa Valko-Venäjällä. Tätä kirjoittaessa aletaan kaiken järjen mukaan siis olla lähellä Latvian rajaa.

(Kaupunkien nimet hassussa muodossa, koska google maps tottelee selaimeni kieliasetuksia. Arvaisin noiden paikkojen olevan meikäläisemmällä kirjoitusasulla Baranovitši ja Molodetšno...)

Joukolla virolaisia junaharrastajia on ilmeisesti proggiksena saada järjestettyä vierailu varikolle ensimmäisen Flirtin saavuttua. Luulen, että jokunen vorkkaajakin saattaisi sinne haluta mukaan, jos toteutuu(?)
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #41 : Marraskuu 15, 2012, 21:15:51 »

On muuten hienot kylkimerkinnät tässä kuvassa: http://www.flickr.com/photos/elektriraudtee/8184780614/in/set-72157632007152854/lightbox/ Hymyilee)

Missä vaiheessa Suomen ensimmäisiin Sm5-juniin liimailtiin kylkimerkinnät? Sveitsissä vai Suomessa?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #42 : Marraskuu 16, 2012, 20:09:02 »

Viron flirtit on tuotu Puolan kokoonpanotehtaalle 1520 mm radan ulottuviin kumipyörillä Lauri Lapkinin 26.9.2012 kuvan mukaan http://tinyurl.com/curar9q
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #43 : Marraskuu 17, 2012, 00:55:48 »

Joukolla virolaisia junaharrastajia on ilmeisesti proggiksena saada järjestettyä vierailu varikolle ensimmäisen Flirtin saavuttua. Luulen, että jokunen vorkkaajakin saattaisi sinne haluta mukaan, jos toteutuu(?)

Ajankohta, jolle tuollaista on suunniteltu on tammikuun alkupuoli, tarkoituksena nähdä uudet flirtit ja vanhat RVR:n junat varikolla sekä selvittää, mitä Elektriraudtee aikoo tulevaisuudessa. Saa nähdä, mitä ELR vastaa lähetettyyn mailiin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #44 : Marraskuu 17, 2012, 17:44:28 »

Tänään 17.11.2012 sitten saapui ensimmäinen Sähköflirt Viroon. Juna oli nelivaunuinen yksikkö. Rajanylitys tapahtui kello 10.20 Valgassa ja jatkoon Tallinnaan juna lähti kello 12.20. Junan on tarkoitus olla Ülemistessa klo 17.20  ja Pääskülan varikolla noin klo 22.00. Kuvia tapahtumasta löytyy sivulta http://majandus.delfi.ee/news/uudised/fotod-elektriraudtee-uus-rong-saabus-eestisse.d?id=65278272

tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #45 : Huhtikuu 14, 2013, 19:42:17 »

Elektriraudteen diesel-Flirt liikkeellä:

http://www.youtube.com/watch?v=3SDGKfTXjrg

Ei tainnut olla edes ensimmäinen kerta, kyllä täältä löytyy jo useampiakin kuvia:

http://gallery.balticrailpics.net/thumbnails.php?album=131
tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #46 : Toukokuu 21, 2013, 16:24:14 »

Jos meillä Suomessa tuskaillaan infran kanssa, niin ei ole helppoa Virossakaan. Uutisen mukaan kestää 10 vuotta, ennen kuin uusilla Flirteillä voidaan ajaa huippunopeutta.

http://news.err.ee/economy/1dbd0967-3ae8-4c04-af7d-a14290bea4c4
tallennettu
Kari Rantamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #47 : Heinäkuu 01, 2013, 21:47:34 »

http://arileht.delfi.ee/news/tarbija/arilehe-fotod-ja-videod-esimene-uus-rong-laks-ilutulestiku-saatel-teele.d?id=66374308  Elektriraudteen uuden junan ensimmäinen matka oli tänään. Elektriraudtee tulee vaihtamaan heinäkuun aikana kaikki vanhat junat uusiin, niin että 26. päivä heinäkuuta alkaen pitäisi olla käytössä vain uusia junia.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #48 : Heinäkuu 03, 2013, 14:43:27 »

Jos meillä Suomessa tuskaillaan infran kanssa, niin ei ole helppoa Virossakaan. Uutisen mukaan kestää 10 vuotta, ennen kuin uusilla Flirteillä voidaan ajaa huippunopeutta.

http://news.err.ee/economy/1dbd0967-3ae8-4c04-af7d-a14290bea4c4

Tää on itse asiassa ensimmäinen kerta kun luen Viron edes jollain tasolla suunnittelevan nopeuksia, jotka ylittävät 160 km/h.
Ja jo viiden vuoden päästä saattaisi olla nopeutena 140 km/h. Hienoa!

Nyt on oikea aika sijoittaa rahojaan Baltian rautateihin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Elektriraudteen uudet Flirtit  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina