Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Itämeren tunnelit  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« : Lokakuu 10, 2011, 23:32:18 »

Nyt kun Helsingin ja Tallinnan välisen rautatietunnelin kohinassa on hiljainen vaihe, ovat norjalaiset kehittäneet oman suuren suunnitelmansa: tunneli Malmöstä Stralsundiin. Matka-aika Oslon ja Berliinin välillä lyhenee viiteen tuntiin nykyisestä yli viidestätoista.
Suunnittelu on jo aloitettu ja rahatkin ovat valmiina!
'
http://www.ostsee-zeitung.de/nachrichten/brennpunkt/index_artikel_komplett.phtml?SID=e380227d3d4016224b8cf79cf6b8ba33&param=news&id=3257317
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1325


« Vastaus #1 : Lokakuu 11, 2011, 10:18:27 »

Joo-o. Tuosta ei ole maantieteellisesti pitkäkään matka Fehmarnin salmeen, johon suunnitellaan kiinteätä yhteyttä Fehmarnin Puttgardenin ja Tanskan Rödbyn väliin. Kannattaakohan näitä miljardihankkeita rakentaa melkein kiinni toisiinsa?

Fehmarnilta oli tarkoitus rakentaa 18 km pitkä silta Tanskaan, mutta viime vuoden lopulla on päätetty kuitenkin tunneliratkaisusta. Lopullinen päätös hankkeesta tehdään ensi vuoden puolella.

Toteutuessaan tunneli olisi vähintäänkin kiintoisa: sitä ei kaiveta tai porata, vaan se tehdään merenpohjaan 40 m syvyyteen laskettavista betonielementeistä, joiden leveys on 40 ja korkeus 10 metriä. Tätä tekniikkaa ei ole aiemmin käytetty näin pitkissä rakenteissa. Tunneli on siis yhdistetty rautatie- ja maantietunneli.

Fehmarnin saari tuli tunnetuksi 1963, kun Saksan ja Tanskan yhdistävä Linnuntie-linja saatiin valmiiksi. Siinä Hampurin suunnasta kuljetaan sillalla Fehmarnin saarelle, josta on 45 minuuttia kestävä Fehmarnin salmen ylittävä junalauttayhteys Tanskan Rödbyhyn, josta edelleen useamman sillan, mm. Storstrømin 3,2 -kilometrisen sillan kautta kohti Kööpenhaminaa. Linnuntielinja nopeutti junaliikennettä tuntuvasti valmistuessaan, mutta vastaavasti Ison-Beltin sillan valmistuminen 1997 mahdollisti tavarajunaliikenteen siirtämisen pois Linnuntielinjalta; liikenne kannattaa ajattaa 160 km pidempää kiertotietä, kun hankala junalautan käyttö Fehmarnin salmessa jää pois.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2011, 10:12:27 »

NDR on tehnyt pätkän asiasta ajankohtaisohjelmaansa, joka löytyy tästä:

http://www.ndr.de/mediathek/index.html?media=nordmagazin7451

Tunneli on muuten suunniteltu Trelleborgista Stralsundiin. Kun tunnelit Ventspilsin ja Nynäshamnin, Naantalin ja Kapellskärin, Vaasan ja Uumajan väleille on rakennettu saattaa olla Helsingin ja Talinnan välisen tunnelin vuoro.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Itämeren tunnelit  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina