Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Metallivarkaat pysäyttivät junaliikenteen Saksassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Kesäkuu 27, 2012, 16:29:31 »

Hannoverin ja Hampurin välinen junaliikenne oli seisahduksissa perjantain vastaisena yönä, kun varkaat veivät junaradan maadoitusjohdot. Torstai-iltana varkaiden matkaan lähti yhteensä 46 maadoitusjohtoa sekä useita metallisia rataverkon osia kahden kilometrin matkalta.  Kahdeksan tunnin katkoksen aikana kaikkiaan 107 junaa myöhästyi yhteensä 53 tuntia.

Rataverkon metallivarkaudet ovat lisääntyneet Saksassa parin vuoden aikana merkittävästi. Rikollisuus on järjestäytynyttä. Torstai-illan varkaus oli jo kolmas junaliikenteen lamauttanut tapaus kesäkuun aikana. Deutsche Bahn lisää nykyään rataverkon metallisiin osiin keinotekoista dna:ta, jotta kadonneet osat voidaan jäljittää. Vuonna 2011 rataverkon omaisuutta varastettiin useita tuhansia kertoja.

Poliisin mukaan on ihme, että tähän mennessä kukaan ei ole kuollut kaapelivarkauksissa. Radan ilmalangoissa on 15 000 voltin jännite. Useat varkaat ovat viime vuosina kuitenkin saaneet pienemmistä sähköiskuista vakavia vammoja.

yle
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1325


« Vastaus #1 : Kesäkuu 28, 2012, 11:21:57 »

Romukupari on hinnoissaan.

Viimeisen vajaan kymmenen vuoden aikana olen lukenut ainakin parista tapauksesta, jossa on varastettu ajolangat (!!!). Olisiko toinen sattunut  Baltian maissa ja kyseessä oli jonkin isomman muutostyön aika, mutta se toinen sattui muistaakseni Saksassa, jossa yksityiseltä radalta varastettiin viikonlopun liikennetauon aikana ajolanka. Kyseessä on täytynyt olla tilanne, että kulmakuntaa ei valvota ja siksi ajojännite katkaistaan viikonlopuksi, sillä tuntuu aika uskomattomalta, että joku veisi jännitteisen ajolangan!

En tosin saa päähäni Saksasta yksityisyhtiötä, joka operoisi sähköistetyllä (sivu)radalla, eikä lähdekään löydy vallan helpolla. Mutta tämän tapainen tapaus joka tapauksessa, ja tapaus aiheutti ko. firmalle melkoisen tenkkapoon tässä tapauksessa  Iskee silmää

(Keskustelua varikolta lähtiessä: "Kuuleeko liikenteenohjaus? Yksikkö xx ajoi langattomalle osuudelle." "No kyllä siellä vaihteet piti olla oikein. " "Vaihteet ovatkin varmaan oikein mutta kun täältä on hävinnyt ajolanka." "Sanoitko että jännite on hävinnyt ajolangasta?" "Ei vaan että ajolanka on hävinnyt koko radalta..."  Virnistää  )

Tuo on jännä temppu, että kupariin lisätään keinotekoista tunnistetta, josta on helppo selvittää, että se on DB:n omaisuutta. Kaikkea ne insinöörit keksivätkin.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #2 : Kesäkuu 28, 2012, 21:39:14 »

Pitäisikö dna:n lisäksi lisätä sähkövirtaa metalliosiin vähän muuallekin, missä sen on varsinaisesti tarkoitus kulkea? Ja sitten vain vähän "Varokaa! Hengenvaara!"-kilpiä. Voin kuvitella, kuinka turhauttavaa on korjata tällaisen typerän toiminnan jälkiä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2012, 16:11:00 »

Berliinin itäpuolella on radanpätkä, jossa kulkee ajolangoissa sama jännite kuin Berliinin S-Bahnin virtakiskossa. Kun radasta tuli museorata vanhojen S-Bahn -junien ajamiseen, kyseisiin juniin iskettiin virroittimet katolle ja lankoihin vaihdettiin virta 700 V (?) tasavirraksi.
Tuollaisen johdon kai pystyisi jännitteellisenäkin katkaisemaan ilman suurta sähköiskun vaaraa, kunhan jonkinlainen eristys löytyy.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2012, 18:46:08 »

Todennäköisesti sähkölinjojen varastamiseen erikoistuneet roistot tietävät, että mistä tahansa sähkölinjasta häviää jännite nopeasti, kun sen oikosulkee. Ei se ole vaarallista, jos tietää mitä tekee (jos taas ei tiedä, niin...)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Metallivarkaat pysäyttivät junaliikenteen Saksassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina