Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Uusi keksintö. Automaattinen raideajoneuvojen kääntösilta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« : Maaliskuu 29, 2013, 15:03:37 »

Hauska uutinen vuodelta 1939 löytyi Eesti Filmarhiivin sivulta.  Uutisessa Tallinnan Teknillisen Yliopiston opiskelija esittelee keksintöään, jolla linjan 4 Kopli-Baltijaam bensiiniraitiovaunu saatiin käännettyä automaattisesti ilman miesvoimaa. Vaunu ajetaan kääntösillalle niin, että merkki osoittaa painopisteeseen R ja sitten ratikka kääntyy omalla energiallaan, vai meniköhän se noin, siitä en saa selvää.

Kuvissa esiintyvät numerot 59 ja 64 olivat bensiinikäyttöisiä moottoriraitiovaunuja, joita Tallinnassa oli aina vuoden 1953 loppupuolelle saakka.

Korjattu linkki: http://filmi.arhiiv.ee/video/efa260_poordsild.wmv
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2013, 16:18:04 kirjoittanut Joni Lahti » tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2013, 20:07:19 »

Hyvin samanlainen oli Riihimäellä RLR:n varikolla, siinä korjaamon edessä. Automaattisuudesta ei tietoa, kuin sen verran, että ukkeleita siinäkin tarvittiin, kuten tuossa filmissä.
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2013, 20:20:22 »

Tuossa filminpätkässä n:o 59 käännetään ukkelien voimin, mutta n:o 64 kääntyy ns. "automaattisesti". Mitä se sitten tarkoittaa, en saa selvää muuta kuin että jollakin muulla voimalla se kääntyy.
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #3 : Huhtikuu 04, 2013, 14:20:47 »

Taitaapi toimia niin että kääntöpöytä on asennettu hieman vinoon, tällöin kun vaunun massakeskipiste ajetaan pöydän keskipisteen yli ylempänä olevalle puolelle, painovoima aikaansaa pöydän ja vaunun kääntymisen ympäri. Teoriassahan on mahdollista että massapisteet jäisivät niin tarkasti oikealle linjalle että pyörittävää momenttia ei syntyisi, mutta käytännössä varmaan vaunun heilahtelu jousituksensa varassa on riittänyt estämään tämän tilanteen syntymisen. Ja jos sellainen olisikin syntynyt, niin vaikkapa kuljettajan nojaaminen sivulle voisi riittää liikkeen alkuunsaattamiseen.

Tämä siis lukion pitkän fysiikan muistelojen tuomaa pohdiskelua, en ole itsekään kuullut näistä kääntöpöydistä aiemmin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Uusi keksintö. Automaattinen raideajoneuvojen kääntösilta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina