Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2336
|
« Vastaus #175 : Toukokuu 18, 2014, 09:05:00 » |
|
Mun mielestä ei se tiedon saaminen ole niin pakollista, että kuvaamista kannattaisi lopettaa. Kuvailtiinhan ennen veturit kartalla-palveluakin, ja junan odotteleminen loi aina jännitystä että tuleeko sitä vai ei. Toki palvelu oli hyödyllinen ja kätevä, mutta ei minun maailma kaatunut kun se loppui Samaa mieltä kyllä olen. Tieto onkin sellainen lisäarvoa tuottava juttu, minkä puuttumisen takia ei kannata hyvää harrastusta jättää. Enempi minua tällaisen palvelun tekijänä harmittaa kaikenlainen yleisen kehityksen pysähtyneisyys maassamme.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1782
|
« Vastaus #176 : Toukokuu 18, 2014, 16:39:06 » |
|
Samaa mieltä, tärkeää on minulle myös luonnossa liikkuminen, välillä epätavallisiinkin aikoihin. Junaa odotellessa voi ottaa pari kuvaa vaikka aamusumuisesta järvestä tai hiljaa paikalle uiskentelevasta vesilinnusta. Ja jos jotain jää tulematta, usein tulee sitten vastapainoksi jotain ylimääräistä. Tänään Falunin ja Borlängen välillä yllätti yksinäisenä veturina liikkunut TMX 104. Se jätti kesäiseen metsään melko museaalisen tuoksun, vaikka ei olekaan museoveturi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #177 : Toukokuu 19, 2014, 00:39:33 » |
|
Samaa mieltä, tärkeää on minulle myös luonnossa liikkuminen, välillä epätavallisiinkin aikoihin. Junaa odotellessa voi ottaa pari kuvaa vaikka aamusumuisesta järvestä tai hiljaa paikalle uiskentelevasta vesilinnusta. Ja jos jotain jää tulematta, usein tulee sitten vastapainoksi jotain ylimääräistä. Tänään Falunin ja Borlängen välillä yllätti yksinäisenä veturina liikkunut TMX 104. Se jätti kesäiseen metsään melko museaalisen tuoksun, vaikka ei olekaan museoveturi. Minua henkilökohtaisesti ei suuremmin kiinnosta ajaa yhteensä n. 100 km. (maksaa nykyisin aivan rahaa) viritellä välineet, odotella, odotella ja odotella tietämättä onko juna mennyt jo tunti sitten tai mahtaako olla tunnin myöhässä vai tuleeko lainkaan... Toisaalta taas parin tunnin turhaksi koetun odotuksen jälkeen kun kasaa vermeet kyytiin ja lähdet ajelemaan kotiin niin näet kaivatun junan viilettävän sieltä metsän siimeksestä... Hyvä harrastus, mutta ei ainakaan minulle niin tärkeä että lähtisin hyttysten syötäväksi / pakkasen puremaksi aivan vain huvin vuoksi "erilaista kokemusta" hakemaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1231
|
« Vastaus #178 : Toukokuu 19, 2014, 09:09:58 » |
|
En ymmärrä miksei sinne veturikarttaan voi laittaa kaikkia vetureita/vetokalustoa näkyviin. Nehän voisi pistää sinne ilman kalustonumeroita eli esim. "S91 Hki-Jy Sm3" Silloin säilyisi ainakin dieselvetosten tavarajunien kohdalla jännitys, millaisella veturi "köörillä" sieltä tullaan. Tätä perustelen sillä kun tästä ketjusta luin että Britannian vastaavassa palvelussa on näkyvilla mm junan jarrupaino tiedot.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1782
|
« Vastaus #179 : Toukokuu 19, 2014, 10:33:29 » |
|
Yhden isomman kuvausmatkan ehdin tehdä Veturit kartalla -sovellusta hyödyntäen. Liikuin Iisalmen ja Haapajärven välillä yhden heinäkuisen 24-tuntisen. Olihan se toki kätevää katsoa jo hyvissä ajoin etukäteen, että jotain lähestyy lännestä juuri parahiksi, kun osun 4-tien ja radan risteyskohtaan Pyhäsalmen länsipuolella. Riittävän metsässä kun oltiin, ei ollut kenttää junatilanteen toteamiseksi. Piti siis tarkistaa tilanne valtatiellä ollessa ja suunnata vasta sitten sinne metsään. Kiuruveden puunhakijaa ei näkynyt graafisissa sinä päivänä, joten arvelin, että tuossapa lienee Kiuruvedellä joku tavarajuna, joka lähtee kohta Ylivieskan suuntaan. Odottelin keskellä metsää Lavapuron mäen harjalla jotain puolen tunnin ja tunnin väliltä, mutta eihän se Kiuruveden puunhakija länteen tietenkään lähtenyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1231
|
« Vastaus #180 : Toukokuu 19, 2014, 12:49:07 » |
|
Pimeänä syysiltana oli mukava jäädä odotteleen joskus 20min myöhässä kulkenutta T3812 junaa, kun oli etukäteen katsonut veturikartasat että se tulee vaikkapa kolmella deeverillä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 332
|
« Vastaus #181 : Toukokuu 19, 2014, 18:41:12 » |
|
Suurimman hyödyn tuosta sovelluksesta sai hiljaisilla radoilla, joilla ehkä kulki yksi juna päivässä. Yllättävän hyvin kenttää oli Pihtiputaan ja Haapajärven välillä (jopa Karhunpiilossa oli 3G-yhteys) sekä Ämmänsaaren radalla. Sen sijaan Maanselän tienoilla kenttää ei ollut.
Vetureiden häivyttyä kartalta ollaan palattu normaalitilanteeseen, jossa oltiin muutamia vuosia sitten eikä sovellusta enää ole edes kaivannut. Se oli vain sellaista ekstraa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2596
|
« Vastaus #182 : Toukokuu 19, 2014, 19:44:03 » |
|
jopa Karhunpiilossa oli 3G-yhteys
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Mikael Erkkilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 36
|
« Vastaus #183 : Kesäkuu 16, 2014, 20:04:31 » |
|
Nykyään kun kartalla ei ole enään muita kuin matkustajajunia, koko palvelu on kuin huono versio vr:n junat kartalla-palvelusta. Veturikartalta kun ei pysty edes katsomaan junien aikatauluja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2336
|
« Vastaus #184 : Kesäkuu 16, 2014, 20:33:44 » |
|
Nykyään kun kartalla ei ole enään muita kuin matkustajajunia, koko palvelu on kuin huono versio vr:n junat kartalla-palvelusta. Veturikartalta kun ei pysty edes katsomaan junien aikatauluja. Junan aikataulun voisi kyllä jotenkin liittää siihen mukaan. Täytyy kirjata kehitysidea ylös.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #185 : Kesäkuu 23, 2014, 09:53:16 » |
|
Nykyään kun kartalla ei ole enään muita kuin matkustajajunia, koko palvelu on kuin huono versio vr:n junat kartalla-palvelusta. Veturikartalta kun ei pysty edes katsomaan junien aikatauluja. Vaikka ne aikataulut tietty voi olla hyvä lisä, mutta ainakin henkilökohtaisesti odotan suunnattomasti sitä että saataisiin vielä veturit kartalla takaisin siihen malliin kuin se parhaimmillaan oli ja siihen käyttötarkoitukseensa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 894
|
« Vastaus #186 : Kesäkuu 24, 2014, 19:07:43 » |
|
Odottavan aika on pitkä toivotaan, parasta että serveri aukeaisi uudestaan.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #187 : Kesäkuu 24, 2014, 21:36:31 » |
|
Veturit kartalla-palvelun nykymuodossa on kuitenkin yksi lisä verrattuna Junat kartalla-palveluun; lähijunien numerot näkyvät, esim. K 9443.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #188 : Syyskuu 02, 2014, 09:04:13 » |
|
Veturit kartalla-palvelun nykymuodossa on kuitenkin yksi lisä verrattuna Junat kartalla-palveluun; lähijunien numerot näkyvät, esim. K 9443.
Kieltämättä aivan totta, mutta kyseinen ominaisuus ei paljon lohduta meitä pohjoisen asukkeja varsinkaan kun lähiseudulla ei kulje muuta kuin tavaraliikennettä, joten edelleen suurella odotuksella kaipaillaan entisen mallista veturit kartalla palvelua. Toivottavasti se joskus vielä mahdollistuu uudelleen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2336
|
« Vastaus #189 : Syyskuu 25, 2014, 03:48:09 » |
|
Mie oon saanut tänä vuonna yli 600 sähköpostiviestiä aiheesta miksi veturit ei enää näy kartalla, eikä loppua lie ole näkyvissä. Valitettavasti voin vain todeta, että VR ei ole virallisesti kauhean kiinnostunut aiheesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 894
|
« Vastaus #190 : Syyskuu 25, 2014, 17:46:32 » |
|
Ei välttämättä ole tarkoituskaan, avata veturit kartalla uudestaan. Kun asia sanotaan rehellisesti, eikä päätös hovissa muutu.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2336
|
« Vastaus #191 : Syyskuu 25, 2014, 18:18:18 » |
|
Ei välttämättä ole tarkoituskaan, avata veturit kartalla uudestaan. Kun asia sanotaan rehellisesti, eikä päätös hovissa muutu.
Siltä vaikuttaa, ettei asia enää tästä mihinkään suuntaan edisty. Olenkin jo ajat sitten siirtynyt kehittämään vastaavanlaista karttaa ja paria muuta palvelua Britannian raideliikenteestä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #192 : Syyskuu 25, 2014, 18:49:52 » |
|
Ei välttämättä ole tarkoituskaan, avata veturit kartalla uudestaan. Kun asia sanotaan rehellisesti, eikä päätös hovissa muutu.
Siltä vaikuttaa, ettei asia enää tästä mihinkään suuntaan edisty. Olenkin jo ajat sitten siirtynyt kehittämään vastaavanlaista karttaa ja paria muuta palvelua Britannian raideliikenteestä. kenenköhän "munille pitäis potkaista" että heräisivät uuteen huomiseen ja tajuaisivat tehdä asialle jotain
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 676
|
« Vastaus #193 : Syyskuu 25, 2014, 20:32:15 » |
|
Ainakaan Liikenneviraston suunnalta tähän asiaan ei ole tulossa helpotusta. Heidän mukaansa palvelua seuraavat tavalliset matkustajat hämmentyisivät, mikäli matkustajajunien seassa näkyisi muita junia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 913
|
« Vastaus #194 : Syyskuu 25, 2014, 20:35:10 » |
|
Ainakaan Liikenneviraston suunnalta tähän asiaan ei ole tulossa helpotusta. Heidän mukaansa palvelua seuraavat tavalliset matkustajat hämmentyisivät, mikäli matkustajajunien seassa näkyisi muita junia.
Tämä on taas sitä ajattelua, että Liikenneviraston pitäisi tarjota valmis palvelu kaikelle kansalle. Olisi helpompaa, jos Liikennevirasto jakaisi vain dataa ja jokainen tehköön sellaisen kartan niillä junilla, joita haluaa nähdä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 357
|
« Vastaus #195 : Syyskuu 25, 2014, 21:19:07 » |
|
Ainakaan Liikenneviraston suunnalta tähän asiaan ei ole tulossa helpotusta. Heidän mukaansa palvelua seuraavat tavalliset matkustajat hämmentyisivät, mikäli matkustajajunien seassa näkyisi muita junia.
On siinäkin selitys! Samaa tasoa kuin VR:n hallintoneuvoston pj:n taannoinen selitys, että Suomen rataverkko on niin liikennöity, että radoillemme ei ilman lisärakentamista mahdu muun kuin Yhden Ainoan Sallitun Kaupallisen Kiskoliikenneoperaattorin junia. Mikä estäisi koodaamasta muut kuin henkilöliikenteen junat vaikka eri värillä tai jollain tietyllä symbolilla, jotta ne erottuisivat eivätkä aiheuttaisi viattomissa matkustajissa hämmennystä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #196 : Syyskuu 25, 2014, 21:40:59 » |
|
Ainakaan Liikenneviraston suunnalta tähän asiaan ei ole tulossa helpotusta. Heidän mukaansa palvelua seuraavat tavalliset matkustajat hämmentyisivät, mikäli matkustajajunien seassa näkyisi muita junia.
Lähde? Viittaavatko he tässä nyt Veturit kartalla-palveluun? Ne tavarajunat voisivat olla oletusarvoisesti pois näkyvistä, ja ne saisi laitettua näkyviin jollakin asetusnapilla. Kai tämäkin ratkaisu kävisi eikä tuskin kukaan hämmentyisi asiasta? Mikä estäisi koodaamasta muut kuin henkilöliikenteen junat vaikka eri värillä tai jollain tietyllä symbolilla, jotta ne erottuisivat eivätkä aiheuttaisi viattomissa matkustajissa hämmennystä?
Tai juurikin näin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 676
|
« Vastaus #197 : Syyskuu 26, 2014, 06:50:53 » |
|
Ainakaan Liikenneviraston suunnalta tähän asiaan ei ole tulossa helpotusta. Heidän mukaansa palvelua seuraavat tavalliset matkustajat hämmentyisivät, mikäli matkustajajunien seassa näkyisi muita junia.
Lähde? Viittaavatko he tässä nyt Veturit kartalla-palveluun? He selittävät asian viestissään hieman epäselvästi. Ilmeisesti he puhuvat joko Junalähdöt-palvelusta, tai sitten jostakin muusta palvelusta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #198 : Syyskuu 26, 2014, 11:49:26 » |
|
Liikennevirastolla ei ole käytettävissään VR:n gps-dataa heidän vetureistaan. Ja vaikka VR ne jossain vaiheessa antaisikin Liikenneviraston käytettäväksi niin mistäpä pieraistaisiin rahat JunatKartalla-palvelun tuottamiseksi? Muutenkin valtio joutuu karsimaan tällä hetkellä menoistaan, nääs fyffet on loppu. OIKEASTI.
Toivotaan palvelua muutaman vuosikymmenen päästä uudelleen, sikälimikäli tää rakkaamme Suomi-neito joskus vielä suosta nousisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2336
|
« Vastaus #199 : Syyskuu 26, 2014, 12:40:01 » |
|
Eihän tässä nyt kaivattu kuin dataa. Karttapalvelu on toissijainen seikka, ja oikeastaan minulla niitä on jo valmiina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|