Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: TS: VR päätti salata tavaraliikenteen tietopalvelunsa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« : Joulukuu 28, 2013, 12:46:32 »

"VR on sulkenut joulukuussa osan keväällä avaamastaan tietopalvelusta, jossa junaliikennettä pystyi seuraamaan reaaliajassa.

Avoimia ovat enää matkustajajunien kulkutiedot. Aiemmin tietoja sai kaikkien VR:n junien liikkeistä ja kaluston käyttöasteesta."

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/577625/VR+paatti+salata+tavaraliikenteen+tietopalvelunsa
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 250


« Vastaus #1 : Joulukuu 28, 2013, 13:51:26 »

Kovasti koittaa VR:n nykyjohto saada meriittejä päästäkseen Pohjois-Korean rautatieyhtiön palvelukseen. Jopa Venäjällä taitaa olla avoimempaa nykyään.

Oikeasti tuon datan julkisuudella ei olisi mitään haittaa ollut, mutta on kiva tehdä kiusaa junakuvaamisen harrastajille. Noh, graafisten aikataulujen pitää olla julkisia mutta taitaa aika usein olla niin että junaa ei varatulla viivallaan kuulu...
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #2 : Joulukuu 28, 2013, 14:05:12 »

Tuo Otto Lehtikuusen lausunto on nyt niin täyttä roskaa kun olla ja voi. Hahhah ei voi muuta kuin nauraa.... Sori vaan

Toivottovasti Vr suhtautuisi asiallisesti rautatieharrastajiin, niin sitten mekin suhtautuisimme. Salailu ei auta mitään. Oikeasti veturit kartalla palvelun salaamisella ei ole mitään järkevää perusteita. Siitä on suuri ilo harrastajille, mutta ei mitään haittaa Vr:lle. Jos joku esim. haluaa tehdä terroriteon, niin eikai kukaan usko edes leikillään että junien salaaminen siinä auttaa kyllä ne muuten saa selville junat.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2013, 16:29:54 kirjoittanut Riku Outinen » tallennettu
Teemu Tuomisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 232


« Vastaus #3 : Joulukuu 28, 2013, 16:03:55 »

Tuosta saisi kyllä tehtyä makean jutun iltasanomiin...
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #4 : Joulukuu 28, 2013, 16:14:09 »

Heikko ja ontuva selitys, että kehtaakin puhua täyttä paskaa!.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #5 : Joulukuu 28, 2013, 16:16:37 »

Olkaamme onnellisia siitä, että saamme nähdä edes henkilöjunien tiedot. Saattaa vielä tulla sekin päivä eteemme, etteivät asemillakaan ole aikatauluja näkyvissä, milloinka henkilöjunat tulevat ja lähtevät. Jos hyvin tiukasti tulkitaan, henkilöjunienkin aikataulut kuuluvat myös yrityssalaisuuden piiriin ja niitä ei ole syytä ulkopuolisille näyttää ei edes meille matkustaville veronmaksajille, joina kuitenkin omistamme kyseisen yrityksen tai paremminkin ”VR-leikkiyhtiön”. 
Sitten asemien infotaulut voitaisiin peittää vihreällä teipillä ja siihen tummemmalla vihreällä, teksti: Aikataulumme kuuluvat yrityssalaisuuden piiriin ja pienemmällä sulkuihin (Venäjällä on vielä huomattavasti tiukempaa, iloitkaamme tästä täysin rinnoin)  Pyörittää silmiään
Lisäksi infotaulut on syytä varustaa huomioteipeillä, jotta ne huomioitaisiin, eikä vahinkoja pääsisi sattumaan.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1702


« Vastaus #6 : Joulukuu 28, 2013, 19:36:20 »

Tuosta saisi kyllä tehtyä makean jutun iltasanomiin...

Keskiverto iltahömpän lukija, toimittajasta puhumattakaan, ei ymmärrä tuosta höykäsenpöläystä. Mitä kukaan ylipäätään tekisi tavarajunien tiedoilla?  Huh
tallennettu
Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2993


« Vastaus #7 : Joulukuu 28, 2013, 19:51:23 »

Tästäkö johtui ettei tänään näkynyt Junat kartalla Venäjältä tulevaa tilausjunaa KUopioon?
Itselleen Vr tekee myös hallaa, veturikuskin käytti Veturit kartalla palvelua katsoivat siitä oliko tavarajuna ajoissa vaiko myöhässä.Tavajuniin pitäis laittaa mistä lähti ja minnekkä on matkalla ja veturin kuvakin niinhän on esim Fligtradar24.com palvelussakin!
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1702


« Vastaus #8 : Joulukuu 28, 2013, 19:55:39 »

Itselleen Vr tekee myös hallaa, veturikuskin käytti Veturit kartalla palvelua katsoivat siitä oliko tavarajuna ajoissa vaiko myöhässä.

Tuota perustetta ei ääneen kannata kailottaa. Kuulostaa yhtä hasardilta kuin autoilijat käyttäisivät nettipalvelua tasoristeysten ylittämiseen. Jos pyhä netti ei kerro junia liikkuvan, niin laput silmillä yli vaan..
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #9 : Joulukuu 28, 2013, 20:57:39 »

Itselleen Vr tekee myös hallaa, veturikuskin käytti Veturit kartalla palvelua katsoivat siitä oliko tavarajuna ajoissa vaiko myöhässä.

Tuota perustetta ei ääneen kannata kailottaa. Kuulostaa yhtä hasardilta kuin autoilijat käyttäisivät nettipalvelua tasoristeysten ylittämiseen. Jos pyhä netti ei kerro junia liikkuvan, niin laput silmillä yli vaan..

Nyt en ihan ymmärtänyt viestiäsi.
terv. veturikuski joka on käyttänyt palvelua nähdäkseen missä tavarajuna kulkee
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1702


« Vastaus #10 : Joulukuu 28, 2013, 21:09:06 »

Itselleen Vr tekee myös hallaa, veturikuskin käytti Veturit kartalla palvelua katsoivat siitä oliko tavarajuna ajoissa vaiko myöhässä.

Tuota perustetta ei ääneen kannata kailottaa. Kuulostaa yhtä hasardilta kuin autoilijat käyttäisivät nettipalvelua tasoristeysten ylittämiseen. Jos pyhä netti ei kerro junia liikkuvan, niin laput silmillä yli vaan..

Nyt en ihan ymmärtänyt viestiäsi.
terv. veturikuski joka on käyttänyt palvelua nähdäkseen missä tavarajuna kulkee

Jos minä olisin VR:llä tai missään muussakaan firmassa tiedottamassa tämänkaltaisista asioista, niin kiistäisin tuollaisen käytön ehdottomasti ja ilman mitään muttia.

Virallinen totuus on, ettei junaturvallisuus voi perustua tuollaisiin nettipalveluihin.

Firman sisällä asia olisi tietysti toisinpäin eli työntekijöille avattaisiin käyttäjätunnuksilla toimiva versio ja työkalut jaettaisiin työnantajan puolesta. Ongelmanahan tuollaisessa nettiversiossa on, ettei se suinkaan toimi kaikkialla rataverkolla.


Edit: Sanotaan nyt vielä tuosta Lehtipuun kommenteista, että silkkaa huuhaatahan ne ovat ja mielestäni VR-konsernin pitäisi pitää palvelu avoinna myös harrastajille.
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #11 : Joulukuu 28, 2013, 22:40:00 »

Eipä ole graafisiakaan päivitetty yli kuukauteen, sillä:
 http://gratu.miso.fi/aikataulut/ voimassa 24.11.2013 saakka.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #12 : Joulukuu 28, 2013, 22:44:54 »

Palvelun käytössä pit(ää/i)kin ottaa huomioon se, että kaikki tavarajunat eivät palvelussa näkyneet, ja sitä ei näin ollen voi käyttää esimerkiksi tilanteessa jossa turvallisuus on kiinni palvelun käytöstä (turvamieskäyttö, punaisia päin ajattaminen, tasoristeyksen ylitys jne...). Osassa vetureista oli GPS-lähetin pimeänä. Veturien sijaintitiedot olivat lähinnä informatiivisia "ainakin tällaista on liikenteessä".

Minun mielestä Lehtipuun lausunnossa ei ole perää, onhan tavarajunien (veturien) GPS-sijaintitiedot saatavilla Britanniassakin. Tietääkseni niissä oli myös lisäksi vetotapa (jota ei ole Veturit kartalla-palvelussa, eikä VR sitä sinne tietenkään ole toimittanut), mutta junannumerot oli datasta anonymisoitu (poistettu), kuten se myös Veturit kartalla-palvelussa oli ennen 3.12.2013. (Feedissä tavarajunien junannumeroita ei koskaan ollutkaan). Ainoastaan veturien numerot näkyivät, syötteen id:eiden eri vetureiden vastaavuuksien perusteella.

Harmillista että VR:llä on tuollainen asenne. Lisäarvo liikenteenohjaajille, veturinkuljettajille ja rautatieharrastajille oli kohtuullisen suuri. Eikä sitä oikein mitenkään voi korvata muunlaisella palvelulla.

Ajantasaisten graafisten aikataulujen puute on kyllä vielä pahempi ongelma. Niihin on aina turvauduttu "muinaisina aikoina ennen Veturit kartalla-sivun olemassaoloa", kun kuvaamista on suunniteltu. Nyt ei ole niitäkään ollut toviin saatavilla. Liikennevirastoon pitäisi jonkun antaa aiheesta palautetta? Ilman niitä harrastaminen on melko mahdotonta, ellei välttämättä halua olla pelkkä henkilöliikenneharrastaja.

Tieto on valtaa ja tiedon panttaaminen ei ole nykyaikaa.
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #13 : Joulukuu 28, 2013, 22:51:58 »

Eipä ole graafisiakaan päivitetty yli kuukauteen, sillä:
 http://gratu.miso.fi/aikataulut/ voimassa 24.11.2013 saakka.
Muistikuvan mukaan Liikennevirastolla on tekeillä jokin korvaava palvelu noiden graafisten tilalle (mahtoiko nimi olla LIIKE tms.?) Toinen vaihtoehto on, että graafisetkin on salattu jonkin asian vuoksi, jonka oikeaa laitaa ei viitsitä kertoa, kun rautatieharrastajat ovat niin vaarallisia..  Pyörittää silmiään
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #14 : Joulukuu 28, 2013, 23:11:55 »

Eipä ole graafisiakaan päivitetty yli kuukauteen, sillä:
 http://gratu.miso.fi/aikataulut/ voimassa 24.11.2013 saakka.
Muistikuvan mukaan Liikennevirastolla on tekeillä jokin korvaava palvelu noiden graafisten tilalle (mahtoiko nimi olla LIIKE tms.?) Toinen vaihtoehto on, että graafisetkin on salattu jonkin asian vuoksi, jonka oikeaa laitaa ei viitsitä kertoa, kun rautatieharrastajat ovat niin vaarallisia..  Pyörittää silmiään
Kyllä ne päivittäiset grafiikat olisi hyvä saada esille.

edit. Outisen uhoa vähän pienemmälle  Virnistää
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2014, 14:29:52 kirjoittanut Riku Outinen » tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #15 : Joulukuu 28, 2013, 23:22:47 »

Itselleen Vr tekee myös hallaa, veturikuskin käytti Veturit kartalla palvelua katsoivat siitä oliko tavarajuna ajoissa vaiko myöhässä.

Tuota perustetta ei ääneen kannata kailottaa. Kuulostaa yhtä hasardilta kuin autoilijat käyttäisivät nettipalvelua tasoristeysten ylittämiseen. Jos pyhä netti ei kerro junia liikkuvan, niin laput silmillä yli vaan..

Nyt en ihan ymmärtänyt viestiäsi.
terv. veturikuski joka on käyttänyt palvelua nähdäkseen missä tavarajuna kulkee

Jos minä olisin VR:llä tai missään muussakaan firmassa tiedottamassa tämänkaltaisista asioista, niin kiistäisin tuollaisen käytön ehdottomasti ja ilman mitään muttia.

Virallinen totuus on, ettei junaturvallisuus voi perustua tuollaisiin nettipalveluihin.

Eihän sillä ole mitään tekemistä junaturvallisuuden kanssa, jos minä esim. Tampereella keskellä yötä taukoa viettäessäni (=nukkuessa sohvalla) haluan välillä tarkistaa kuinka lähellä Tamperetta se juna on, jotta osaan pistää oikeaan aikaan kengät jalkaan ja mennä laiturille junaa vastaan.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #16 : Joulukuu 28, 2013, 23:24:28 »

Eipä ole graafisiakaan päivitetty yli kuukauteen, sillä:
 http://gratu.miso.fi/aikataulut/ voimassa 24.11.2013 saakka.
Muistikuvan mukaan Liikennevirastolla on tekeillä jokin korvaava palvelu noiden graafisten tilalle (mahtoiko nimi olla LIIKE tms.?) Toinen vaihtoehto on, että graafisetkin on salattu jonkin asian vuoksi, jonka oikeaa laitaa ei viitsitä kertoa, kun rautatieharrastajat ovat niin vaarallisia..  Pyörittää silmiään
Onhan se nyt perkele ettei meidän auvoisessa "hyvinvointivaltiossa" saada niitä päivittäisiä grafiikoita esille. Kyllä tuo liik enne vir astonkin suhtauminenkin on aivan perseestä. Täytyy laittaa ukaasi liikkelle tuosta, tämä on aivan naurettavaa yksi hiton farssi. Ihan vaan terveisiä sinne suuntaan, ottakaa järki nyt siihen kauniseen käteen.

LIIKE on palvelu, johon on pääsy käyttäjätunnuksen ja salasanan takana, vaikka graafiset aikataulut sinänsä julkista tietoa ovatkin. Soisin kyllä Liikennevirastolta Gratun päivittämisen jatkamista, koska kyseessä kuitenkin on hyvä, nopea ja kevyt palvelu josta graafiset aikataulut on myös työtehtäviin noudettu.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #17 : Joulukuu 28, 2013, 23:33:22 »

Eipä ole graafisiakaan päivitetty yli kuukauteen, sillä:
 http://gratu.miso.fi/aikataulut/ voimassa 24.11.2013 saakka.
Muistikuvan mukaan Liikennevirastolla on tekeillä jokin korvaava palvelu noiden graafisten tilalle (mahtoiko nimi olla LIIKE tms.?) Toinen vaihtoehto on, että graafisetkin on salattu jonkin asian vuoksi, jonka oikeaa laitaa ei viitsitä kertoa, kun rautatieharrastajat ovat niin vaarallisia..  Pyörittää silmiään
Onhan se nyt perkele ettei meidän auvoisessa "hyvinvointivaltiossa" saada niitä päivittäisiä grafiikoita esille. Kyllä tuo liik enne vir astonkin suhtauminenkin on aivan perseestä. Täytyy laittaa ukaasi liikkelle tuosta, tämä on aivan naurettavaa yksi hiton farssi. Ihan vaan terveisiä sinne suuntaan, ottakaa järki nyt siihen kauniseen käteen.

Täyttä vittuilua tuo ettei grafiikoita näy, varsinkin jos joku rataosa on remontissa esim Llh-Pri/Rma, ketä huvittaa mennä bongailemaan jos ei tiedä mitä on kulussa. Mistä löytyy vakinaisten junien luettelo, ennen kaikki oli selvempää.
tallennettu
Janne Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 13


« Vastaus #18 : Joulukuu 28, 2013, 23:33:48 »

Virallinen totuus on, ettei junaturvallisuus voi perustua tuollaisiin nettipalveluihin.

Firman sisällä asia olisi tietysti toisinpäin eli työntekijöille avattaisiin käyttäjätunnuksilla toimiva versio ja työkalut jaettaisiin työnantajan puolesta. Ongelmanahan tuollaisessa nettiversiossa on, ettei se suinkaan toimi kaikkialla rataverkolla.

1) En usko, että Nikolas olisi tarkoittanut turvallisuuskriittisten toimintojen perustamista tuon paikannustiedon varaan. Ennemmin "Nice to know"-tiedon, eli esimerkiksi siihen, että onko jokin juna tulossa missä kohdassa. Tai jopa siihen, että näkee mihin kohtaan juna on Siuron onnettomuden tavoin hajonnut. GPS:n tarkkuus nimittäin riittää kohtuuhyvin tähän.

Turvallisuuskriittististä järjestelmistä huolehtinevat asetinlaite ja raidevirtapiirit.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2595


« Vastaus #19 : Joulukuu 28, 2013, 23:41:10 »

Mistä löytyy vakinaisten junien luettelo
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/ammattiliikenteen_palvelut/rataverkolla_liikennointi/liikennesuunnittelu/muutokset_saannolliseen ??
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #20 : Joulukuu 29, 2013, 01:54:51 »

Tai jopa siihen, että näkee mihin kohtaan juna on Siuron onnettomuden tavoin hajonnut. GPS:n tarkkuus nimittäin riittää kohtuuhyvin.
Palvelu näyttäisi veturin sijainnin pallona, mutta viimeinen vaunu, johon törmättiin, olisi kuitenkin jossain muualla. Pitäisi siis olla tarkat tiedot avustettavan junan pituudesta ja kätevä tapa mitata tämän jälkeen junan pituus kartalta. Edelleen oltaisiin vähän hataralla pohjalla liikkeellä, vaikka GPS kertoisikin veturin tarkan sijainnin.
tallennettu
Juhana Konttinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #21 : Joulukuu 29, 2013, 09:48:39 »

Edellisessä viestissäkin mainitussa Siuron tapauksessa avustettavan junan veturin sijainti oli arvioitu n. 2 km väärin. GPS:n apu olisi pienentänyt virhettä merkittävästi.

Itse tiedon salailusta: Tuntuu ihmeelliselle, että tässä tapauksessa annettiin tiedon aluksi olla vapaasti saatavilla pitkään. Kun tiettävästi mitään haittaa ei ilmennyt (vaan päin vastoin), todettiin asiassa olevan kuitenkin jokin ongelma ja tieto salattiin. On vaikea käsittää mitään järkevää perustetta, jolla aikataulun mukainen liikenne pitäisi salata. Fyysisten junien reittejä ja liikkeitä ei kuitenkaan voida piilottaa, joten terrorismi, yritysvakoilu tms.seikat eivät ole perusteita. Ennemminkin tällä hetkellä fyysisten kappaleiden näkyvyyttä pyritään korostamaan silmiä raastavilla tarratöherryksillä. Loistavasti toteutettu Veturit kartalla toi iloa harrastajille ja hyötyä ammattilaisille. Sitä oudoksuttavammalle tuntuu tämä salaus-reaktio vastauksena tuohon tilanteeseen.
tallennettu
Olli Saari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #22 : Joulukuu 29, 2013, 10:23:37 »

Jos syy onkin kilpailun avaamisessa, veturit kartalla ohjelmasta kilpailija näki mitkä veturit olivat jouten tai mihin väliin mahtuisi junia kulkuun, eikös tässä jokunen aikaa siten VR evännyt kilpailijalta mahdollisuuden vuokrata vetureita käyttöönsä.
tallennettu
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 259


« Vastaus #23 : Joulukuu 29, 2013, 10:55:00 »

Tässä kannattaa ehkä myös huomioida että tuota veturidataa ei VR koskaan varsinaisesti avannut tai julkaissut rajapintaan, vaan data "löytyi" penkomalla Junat Kartalla-sovelluksen takana olevia järjestelmiä. Avoimen datan sijasta olisi ehkä kuvaavampaa puhua vuotavasta datasta, mikä tekee tuosta järjestelmissä olevan aukon sulkemisesta hiukan ymmärrettävämpää mielestäni.

Sinänsä aukko on ollut olemassa Junat Kartalla-palvelun julkaisusta lähtien ja VR siitä kyllä tiesi suurin piirtein samoista ajoista lähtien, syystä tai toisesta se päätettiin kuitenkin tukkia vasta nyt kun oli kaikille avoimia palveluita ja käyttäjiä alkoi olla enemmän...?

Sinänsä ihan ymmärrettävää ettei tällainen tietojen vuotaminen järjestelmistä ole kovin toivottu tilanne minkään yrityksen kannalta. Meille harrastajille tilanne on tietysti päinvastainen ja mielelläni olisin nähnyt tuon datan jatkavan virtaustaan. Grafiikoiden puuttuminen kyllä haittaa jo harrastamista merkittävästi, toivotaan että tilanne tästä parantuu kun tilanne vakiintuu.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #24 : Joulukuu 29, 2013, 14:51:08 »

Tuosta saisi kyllä tehtyä makean jutun iltasanomiin...

Keskiverto iltahömpän lukija, toimittajasta puhumattakaan, ei ymmärrä tuosta höykäsenpöläystä. Mitä kukaan ylipäätään tekisi tavarajunien tiedoilla?  Huh

Muutamia käyttötarkoituksia:
    Liikenteenohjaaja pystyy tarkkailemaan junien nopeuksia mäkipaikoissa ja päättelemään siitä tilannetta eteenpäin.
    Veturinkuljettaja voi seurata vastaan tulevaa liikennettä ja sovittaa oman nopeutensa vastaavasti sellaiseksi, että voi välttää junan pysäyttämisen ja säästää energiaa.
    Konduktööri voi seurata liikennetilannetta ja tiedottaa matkustajille mahdollisen viivästyksen syyn ja keston.
    Tukkiauton kuljettaja näkee milloin juna saapuu kuormauspaikalle, että pääsee sitä lastaamaan.
    Tiedoista voi ennustaa liikenteen sujuvuutta ja kehittää sitä tietoa hyödyntäviä uusia sovelluksia matkustajille.
    Tietoja voi käyttää liikenteen sujuvuuden analysointiin ja rataosien välityskyvyn seuraamiseen.
    Radanvarren asukkaat voi seurata liikennettä.
    Radan läheltä asunnon hankintaa aikova voi seurata liikennettä.
    Harrastajat voi seurata liikennettä ja säästää polttoainetta kuvausretkillä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: TS: VR päätti salata tavaraliikenteen tietopalvelunsa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina