Eihän ERd-vaunuja ollut tarkoitus lyhyille reiteille laittaa?
Veikkaisin, että pidemmällä tähtäimellä kaikkiin IC-juniin, kakkosella tai ilman, tulee ravintolavaunu. Uusi kaksikerrosvaunutilaus optioineen voi sisältää hyvinkin lisää ERd-vaunuja.
Ja kun vähän ajattelee niin tuossahan ei käytännössä hävitä mitään (okei joo, vaunu maksaa). Sama Avecran työntekijä vaihtaa vaan kärryn takaa tiskin taakse. Ravintolavaunu myös palvelee paremmin kuin kärry. Joo tiedän, kärry tulee jokaisen lue, mutta jos matkustaja hyppää vaikka vaunuun 1 ja matkustaa Karjaa-Turku, niin kärrymyyjä ei enään hänen lue tulekkaan, koska on käynyt jo Espoon kohdilla vaunussa 1. Matkustajaa myös tuskin huvittaa lähtee etsimään ympäri junaa kärrymyyjää. Tässä mielessä tosiaan ravintolavaunu palvelee paljon paremmin.
Onkohan kärrytyöntekijöillä valmius myös ravintolavaunun hoitoon tai kuinka nopeasti valmius on mahdollista toteuttaa?
Ravintolavaunu olisi tosiaan logistiikan kannalta kätevämpi kuin kärrymyynti. Kerran olen ollut todistamassa myös tilannetta, jossa kärry oli vaunun yläkerrassa, kun juna pysähtyi Espoon asemalla. Kyytiin nousseet matkustajat odottivat kiltisti kärryn takana, kunnes pääsivät omille paikoilleen. Tilanne kesti kohdalla olleen penkkirivin myyntitapahtumien verran, minkä jälkeen myyjä siirsi kärryn pois tieltä ja matkustajien päästyä paikoilleen palasi takaisin jatkamaan myyntiä seuraavan penkkirivin kohdalta. Kärryn ohi on mahdotonta päästä käytävällä. Toki matkustajilla olisi ollut mahdollisuus kiertää alakerran kautta kärryn toiselle puolelle, mutta vaarana olisi ollut, että sillä aikaa kärry olisi ehtinyt siirtyä matkustajan oman paikan toiselle puolelle ja ollut jälleen edessä.
Onkohan niin, että vaunun 1 lisäksi myös Ekstra-luokan (vaunu 2) matkustajat hyötyvät kärrymyynnistä vain, jos nousevat kyytiin Helsingistä tai Pasilasta? Ekstra-luokka palvellaan ensimmäisenä ennen vaunua 1.