Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Matkustajajunien aikataulut 11.8.2014 alkaen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1125


« Vastaus #75 : Elokuu 18, 2014, 10:52:37 »

Kun nyt aikataulukauden vaihtumisen jälkeen runkojen kokoonpanoja on run... korjaan rukattu, vaatiiko kaksikerrosvaunujen niputtaminen tai irroittaminen jonkinlaisia erityistoimenpiteitä? Olen ymmärtänyt, että kaksikerrosvaunut ovat painetiiviitä, mutta Pendolinot olisivat paineistettuja. Olenko väärässä?

Eli kaksikerrosvaunujen väliköissä voi kuulla, ja kuuleekin, vastaantulevan junan aiheuttaman paineiskun. Tätä taas ei Pendolinossa kuule. Sen sijaan Pendolinossa kuuluu "poks" vastaantulevaa junaa kohdatessa tai vaikkapa tunneliin ajaessa. Tämä "poks" lienee jonkinlaisen ilmalukon sulkeutumisääni ja tällaista ilmalukkoa siis ei kaksikerrosvaunuissa ole. Vai onko?
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #76 : Elokuu 18, 2014, 16:26:25 »

  Mistähän IC 707 Kvl-Pmk tulee saamaan vaunustonsa kun IC 700 Kuo-Kvl muuttuu Pendoliinoksi?
Edellispäivän 706:sta?
Eikös 706 käänny 709:ksi? Joka tapauksessa pohjoiseen menee yksi IC enemmän kuin etelään.

Kun IC 709 puolestaan kääntyy seuraavan aamun IC 912:ksi Turkuun, aloin etsiä ratkaisua mysteeriin sieltä suunnalta. Verkkokaupan tutkailujen perusteella näyttäisi mahdolliselta, että IC 909 (Tku 9.05–Tpe 10.47, jolla ei ole järkevää paluujunaa Turun suuntaan) kääntyy IC 170:ksi (Tpe 11.07–Hki 12.52). Sieltä vaunusto ehtisi periaatteessa tyhjävaunujunana Kouvolaan IC 5:n ja IC 109:n välissä, jolloin vaunusto olisi käytettävissä klo 15.40 aikoihin lähtevään IC 707-junaan.

Tämä on toki vain arvaus, vaikkakin mielestäni valistunut sellainen (esim. verkkokaupan mukaan IC 909:ssa, IC 170:ssa ja IC 707:ssa olisi samanlainen vaunusto eli Edb+Ed+Eds+Rx/Rk+Expt). Mutta tiedämme tietenkin vasta elokuussa varmuudella, miten tämä kuvio menee.
   Olit oikeassa. Juuri mainitsemallasi paikalla lähtee tyhjävaunujuna, tänään 18.8. sitä veti Sr1. Ainoa mikä askarruttaa on lauantai. Käsittääkseni 12.52. Tampereelta saapuva runko lähtee sinne takaisin 14.06. Ajetaankohan silloin tyhjävaunujuna Kouvolaan suoraan Ilmalasta johonkin aikaan.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1083


« Vastaus #77 : Elokuu 18, 2014, 16:43:43 »

Eli kaksikerrosvaunujen väliköissä voi kuulla, ja kuuleekin, vastaantulevan junan aiheuttaman paineiskun. Tätä taas ei Pendolinossa kuule. Sen sijaan Pendolinossa kuuluu "poks" vastaantulevaa junaa kohdatessa tai vaikkapa tunneliin ajaessa. Tämä "poks" lienee jonkinlaisen ilmalukon sulkeutumisääni ja tällaista ilmalukkoa siis ei kaksikerrosvaunuissa ole. Vai onko?

Kuuluu niissä kaksikerrosvaunuissakin "poks" (joskus kovempaa joskus hiljempaa), kun ilmastoinnin venttiili menee kiinni paineiskusta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #78 : Elokuu 18, 2014, 18:21:20 »

  Mistähän IC 707 Kvl-Pmk tulee saamaan vaunustonsa kun IC 700 Kuo-Kvl muuttuu Pendoliinoksi?
Edellispäivän 706:sta?
Eikös 706 käänny 709:ksi? Joka tapauksessa pohjoiseen menee yksi IC enemmän kuin etelään.

Kun IC 709 puolestaan kääntyy seuraavan aamun IC 912:ksi Turkuun, aloin etsiä ratkaisua mysteeriin sieltä suunnalta. Verkkokaupan tutkailujen perusteella näyttäisi mahdolliselta, että IC 909 (Tku 9.05–Tpe 10.47, jolla ei ole järkevää paluujunaa Turun suuntaan) kääntyy IC 170:ksi (Tpe 11.07–Hki 12.52). Sieltä vaunusto ehtisi periaatteessa tyhjävaunujunana Kouvolaan IC 5:n ja IC 109:n välissä, jolloin vaunusto olisi käytettävissä klo 15.40 aikoihin lähtevään IC 707-junaan.

Tämä on toki vain arvaus, vaikkakin mielestäni valistunut sellainen (esim. verkkokaupan mukaan IC 909:ssa, IC 170:ssa ja IC 707:ssa olisi samanlainen vaunusto eli Edb+Ed+Eds+Rx/Rk+Expt). Mutta tiedämme tietenkin vasta elokuussa varmuudella, miten tämä kuvio menee.
   Olit oikeassa. Juuri mainitsemallasi paikalla lähtee tyhjävaunujuna, tänään 18.8. sitä veti Sr1. Ainoa mikä askarruttaa on lauantai. Käsittääkseni 12.52. Tampereelta saapuva runko lähtee sinne takaisin 14.06. Ajetaankohan silloin tyhjävaunujuna Kouvolaan suoraan Ilmalasta johonkin aikaan.

Käsität väärin. 170 kääntyy jokapäivä 102xx:ksi. 14:06 junan (IC 173) runko tulee lauantaisin muistaakseni Ilmalasta (muina päivinä 48:sta).
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #79 : Elokuu 18, 2014, 20:00:23 »

  Mistähän IC 707 Kvl-Pmk tulee saamaan vaunustonsa kun IC 700 Kuo-Kvl muuttuu Pendoliinoksi?
Edellispäivän 706:sta?
Eikös 706 käänny 709:ksi? Joka tapauksessa pohjoiseen menee yksi IC enemmän kuin etelään.

Kun IC 709 puolestaan kääntyy seuraavan aamun IC 912:ksi Turkuun, aloin etsiä ratkaisua mysteeriin sieltä suunnalta. Verkkokaupan tutkailujen perusteella näyttäisi mahdolliselta, että IC 909 (Tku 9.05–Tpe 10.47, jolla ei ole järkevää paluujunaa Turun suuntaan) kääntyy IC 170:ksi (Tpe 11.07–Hki 12.52). Sieltä vaunusto ehtisi periaatteessa tyhjävaunujunana Kouvolaan IC 5:n ja IC 109:n välissä, jolloin vaunusto olisi käytettävissä klo 15.40 aikoihin lähtevään IC 707-junaan.

Tämä on toki vain arvaus, vaikkakin mielestäni valistunut sellainen (esim. verkkokaupan mukaan IC 909:ssa, IC 170:ssa ja IC 707:ssa olisi samanlainen vaunusto eli Edb+Ed+Eds+Rx/Rk+Expt). Mutta tiedämme tietenkin vasta elokuussa varmuudella, miten tämä kuvio menee.
   Olit oikeassa. Juuri mainitsemallasi paikalla lähtee tyhjävaunujuna, tänään 18.8. sitä veti Sr1. Ainoa mikä askarruttaa on lauantai. Käsittääkseni 12.52. Tampereelta saapuva runko lähtee sinne takaisin 14.06. Ajetaankohan silloin tyhjävaunujuna Kouvolaan suoraan Ilmalasta johonkin aikaan.

Käsität väärin. 170 kääntyy jokapäivä 102xx:ksi. 14:06 junan (IC 173) runko tulee lauantaisin muistaakseni Ilmalasta (muina päivinä 48:sta).
  Asia tuli selväksi, kiitos!
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2596


« Vastaus #80 : Elokuu 18, 2014, 20:39:14 »

Käsität väärin. 170 kääntyy jokapäivä 102xx:ksi. 14:06 junan (IC 173) runko tulee lauantaisin muistaakseni Ilmalasta (muina päivinä 48:sta).
102xx?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #81 : Elokuu 23, 2014, 11:39:15 »

Tietääkö kukaan mitä tapahtuu H 325:n rungolle kun se on saapunut Kouvolaan. Sitähän ei enää tarvita aamun ensimmäiseen paluujunaan kun se on veturijuna. Palaako ko. runko jonkin toisen junan mukana vai ajetaanko se tyhjävaunujunana?
tallennettu
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 73


« Vastaus #82 : Elokuu 23, 2014, 12:20:21 »

Tietääkö kukaan mitä tapahtuu H 325:n rungolle kun se on saapunut Kouvolaan. Sitähän ei enää tarvita aamun ensimmäiseen paluujunaan kun se on veturijuna. Palaako ko. runko jonkin toisen junan mukana vai ajetaanko se tyhjävaunujunana?

Näyttäisi palaavan junana 10688 heti 78:n perässä.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #83 : Elokuu 23, 2014, 20:17:54 »

Tietääkö kukaan mitä tapahtuu H 325:n rungolle kun se on saapunut Kouvolaan. Sitähän ei enää tarvita aamun ensimmäiseen paluujunaan kun se on veturijuna. Palaako ko. runko jonkin toisen junan mukana vai ajetaanko se tyhjävaunujunana?

Näyttäisi palaavan junana 10688 heti 78:n perässä.

Olenko oikeassa, että lauantaisin ei ko. junaa ajeta, silloin kai se tarvitaan sunnuntaiaamuna lähtevään vuoroon?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 883


« Vastaus #84 : Elokuu 23, 2014, 20:39:59 »

Olenko oikeassa, että lauantaisin ei ko. junaa ajeta, silloin kai se tarvitaan sunnuntaiaamuna lähtevään vuoroon?

Olet oikeassa, lauantai-sunnuntai-yö onkin ainoa jolloin Kouvolassa yöpyy Sm4.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #85 : Syyskuu 06, 2014, 08:26:01 »

Nyt kun IC 714/715 Oulu - Kajaani - Oulu ajetaan (ainakin matkahaun mukaan) vain kolmella vaunulla.EDB. ED. EDFS olisi mukava tietää, että vedetäänkö ne Sr1:llä vai 2:lla. Kenties joku siellä päin liikkuva havainnoitsija voisi kertoa?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #86 : Syyskuu 06, 2014, 18:52:25 »

Nyt kun IC 714/715 Oulu - Kajaani - Oulu ajetaan (ainakin matkahaun mukaan) vain kolmella vaunulla.EDB. ED. EDFS olisi mukava tietää, että vedetäänkö ne Sr1:llä vai 2:lla. Kenties joku siellä päin liikkuva havainnoitsija voisi kertoa?

Siin on vielä Rk ravintolavaununa ja kulkee Oulu-Kuopio-Oulu. Kajaanissa 714 seisoo 55 minuuttia. Sr1:llä aika varmasti vedetään. Sr2:t on aikalailla varattuna moniin muihin juniin, joissa nopeudesta on hyötyäkin.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #87 : Syyskuu 06, 2014, 20:41:03 »

Nyt kun IC 714/715 Oulu - Kajaani - Oulu ajetaan (ainakin matkahaun mukaan) vain kolmella vaunulla.EDB. ED. EDFS olisi mukava tietää, että vedetäänkö ne Sr1:llä vai 2:lla. Kenties joku siellä päin liikkuva havainnoitsija voisi kertoa?

Siin on vielä Rk ravintolavaununa ja kulkee Oulu-Kuopio-Oulu. Kajaanissa 714 seisoo 55 minuuttia. Sr1:llä aika varmasti vedetään. Sr2:t on aikalailla varattuna moniin muihin juniin, joissa nopeudesta on hyötyäkin.

Kiitos vastauksesta! Jostain syystä kirjoitin Kajaani vaikka tarkoitin Kuopio.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #88 : Syyskuu 20, 2014, 20:55:28 »

IC2 181 (Helsinki 19.06 - Seinäjoki 22.21) korvataan S 65:lla (Helsinki 19.06 - Vaasa 23.07). Vaasaan tulee siis uusi myöhäisillan yhteys.

Nyt vasta huomasin, että 11.8.2014 aloittaneen S 65:n myötä Pendolinolla pääsee nykyisin myös Lempäälään. S 65 pysähtyy siellä joka päivä klo 20.40.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Matkustajajunien aikataulut 11.8.2014 alkaen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina