Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2134


« : Maaliskuu 13, 2015, 11:58:03 »

Näin uutisoi Yleisradio Oy:n Yle Uutiset-Talous nettisivuillaan http://yle.fi/uutiset/vr_tilaa_90_miljoonalla_eurolla_junanvaunuja_transtechilta/7865435. kalusto tulee käyttöön vuosikymmenen lopulla IC-juniin ja sillä korvataan vanhat siniset vaunut. Kymmen uusista vaunuista on makuuvaunuja.
tallennettu
Rasmus Piironen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #1 : Maaliskuu 13, 2015, 12:51:57 »

jes tuli suomeen
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #2 : Maaliskuu 13, 2015, 14:59:25 »

jes tuli suomeen

Eipä tullut yllätyksenä.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #3 : Maaliskuu 13, 2015, 15:05:43 »

Asian pitäisikin olla niin selvä, yllätyksetön. Kaikessa hankinnassa, kyllä oma suu saa olla lähimpänä.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 434


« Vastaus #4 : Maaliskuu 13, 2015, 15:39:49 »

Erityisesti tämmöisinä aikoina. Siinä ei tarvitse kahta ajatusta työstää.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #5 : Maaliskuu 13, 2015, 16:48:25 »

Se on toinen juttu, onko jäljellä olevat siniset vaunut todella niin huonoja, että niiden kanssa tarvitsee hoppuilla pataan laiton kanssa. Sinisten kadotessa nousee arvatenkin myös lippujen hinnat, kun porukan on siirryttävä korvaaviin vaihtoehtoihin. Kovin paljon lisäarvoa siitä matkustajalle ei tosin tule, jos vain vaunun väri vaihtuu.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #6 : Maaliskuu 13, 2015, 17:07:13 »

Erinomaista, että vaunuhankinnat osataan kilpailuttaa sillä tavalla, että tilaus jää kotimaahan eivätkä rahat valu ulkomaille.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1123


« Vastaus #7 : Maaliskuu 13, 2015, 17:48:20 »

Erinomaista, että vaunuhankinnat osataan kilpailuttaa sillä tavalla, että tilaus jää kotimaahan eivätkä rahat valu ulkomaille.

Utriainen on kaiketi huumorituulella...  Iskee silmää
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #8 : Maaliskuu 13, 2015, 18:57:14 »

Olis se todella naurettavaa, jos näitä oltaisiin tilattu ulkomailta. Mielestäni piisaa, että Sm3, Sm4, Sm5, Sm6, Sr2, Sr 3 ja tuleva diesel on ja tullaan tilaamaan ulkomailta. VR on kuitenkin valtion omistama yhtiö ja pidän järkevänä ja oikeana, että tilauksia saadaan Suomeen. Aikas iso pommi täytyy tulla, jotta näitä kakskerroksisia tullaan tilaamaan ulkomailta. Jos näin tulee tapahtumaan, niin uskon mallin muutteuneen samalla uudenaikaisempaan.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1123


« Vastaus #9 : Maaliskuu 13, 2015, 19:09:38 »

Olis se todella naurettavaa, jos näitä oltaisiin tilattu ulkomailta. Mielestäni piisaa, että Sm3, Sm4, Sm5, Sm6, Sr2, Sr 3 ja tuleva diesel on ja tullaan tilaamaan ulkomailta. VR on kuitenkin valtion omistama yhtiö ja pidän järkevänä ja oikeana, että tilauksia saadaan Suomeen. Aikas iso pommi täytyy tulla, jotta näitä kakskerroksisia tullaan tilaamaan ulkomailta. Jos näin tulee tapahtumaan, niin uskon mallin muutteuneen samalla uudenaikaisempaan.

Saisinko hieman tarkennusta kansantaloustieteilijä Manniselta tähän asiaan, kiitos.
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #10 : Maaliskuu 13, 2015, 19:22:54 »

Olis se todella naurettavaa, jos näitä oltaisiin tilattu ulkomailta. Mielestäni piisaa, että Sm3, Sm4, Sm5, Sm6, Sr2, Sr 3 ja tuleva diesel on ja tullaan tilaamaan ulkomailta. VR on kuitenkin valtion omistama yhtiö ja pidän järkevänä ja oikeana, että tilauksia saadaan Suomeen. Aikas iso pommi täytyy tulla, jotta näitä kakskerroksisia tullaan tilaamaan ulkomailta. Jos näin tulee tapahtumaan, niin uskon mallin muutteuneen samalla uudenaikaisempaan.

Saisinko hieman tarkennusta kansantaloustieteilijä Manniselta tähän asiaan, kiitos.

No kumpi on mielestäsi parempi.
Esim. Vaunut tilataan Suomesta tohon kyseiseen hintaan tai Ruotsista 87 miljoonalla? Veikkaan tätä ensimmäistä vaihtoehtoa parempana.
Suomessa on muutenkin menty tässä kilpailutuksessa. Esim Keski-Suomesta ajetaan pyykkejä Viroon pestäväksi, kun oletetaan säästävänsä pari euroa, mutta porukka lähtee kilometritehtaalle. Siihen laskettas myöskin ne kustannukset mitä työttömistä koituu.

Porin kaupunki päätti olla tilaamatta maitoa Satamaidolta ja porukkaa kilometritehtaalle omasta kaupungista. Minkäköhän takia meijeri on siirtymässä Ulvilaan tulevaisuudessa. Jää siinäkin Pori nuolemaan näppejä verotulojen menetyksen kautta. Asioita pitäisi ajatella hiukan erisuunnilta.

Kiitoksia uudesta virkanimestäni.  Hymyilee
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #11 : Maaliskuu 13, 2015, 20:08:46 »

Ei ole järkevää hankkia lisää vaunutyyppejä, kun kerran olemassa olevia ja hyväksi todettuja saa hyvään hintaan.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1123


« Vastaus #12 : Maaliskuu 13, 2015, 20:13:43 »

No mitä nyt perusmatematiikkaan kansantaloustasolla tulee, on vapaa kilpailu ja vapaa markkinatalous toiminut kautta maailmanhistorian freesimmin kuin korrupt..., korjaan suunnitelmatalous.

Marko voi joutessaan paneutua vaikka tähän:
http://keskustelu.transparency.fi/aihealue/rakenteellinen-korruptio/

Ne, joita asia kiinnostaa puoluepoliittiselta näkövinkkeliltä kahteltuna, voivat marssia yli Pitkänsillan Hakaniemen suuntaan.

Olennaisinta on kuitenkin se, että Transtech sai kaupan - ilman voitelurahoja. Kai.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #13 : Maaliskuu 13, 2015, 21:33:25 »

Vr selkeästi keskittyy näihin veturivetoisiin juniin matkustajaliikenteessä. Mietin vaan onko puhtaasti kustannusasia eli onko edullisempi veturi+matkustajavaunut+ohjausvaunu vs. vastaavaa "EMU" moottorijuna vai miksikä niitä nimitetään.
Toivottavasti transtech saisi myös vientiin näitä vaunuja, ei oo tainnut mennä Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen Suomen rajojen ulkopuolelle yhtään vaunua. Luulis esim SJ:n olevan kiinnostunut kalustosta kun on kehitetty kalottialueelle jos hinta ja laatu kohtaa. Heillähän on näitä veturivetoisia intercityjunia kans.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2462


« Vastaus #14 : Maaliskuu 13, 2015, 23:43:23 »

En nyt ole ihan varma tulkitsenko Mikon kommentteja ihan oikein, mutta ensimmäinen mielikuva on, että ihan kaikilla luennoilla ei ole tullut käytyä tai ainakaan kuunneltua mistä puhutaan.

Onhan siinä vissi ero kipailutetaanko Helsingin bussilinja 23 vai Suomen vaunuteollisuus. Ensimmäisessä kaikki työpaikat säilyvät Suomessa. Voitot valuu veroparatiisiin yhtä helpolla riippumatta onko omistaja suomalainen vai ulkomainen.

Jos vaunuteollisuus lakkautetaan, niin työpaikat, verotulot ja kauppahinta menee muihin maihin ja Suomeen jää sosiaalikulut. Kilpailua pitää kannattaa, mutta saa myös ajatella seurauksia. Ei teollisuudesta, etenkään viennistä, saa luopua kovin helpolla. Ainakin minun nationalekonomin proffani Åbo Akademissa piti oikein luentosarjan aiheesta millä edellytyksillä kannattaa ostaa ulkomailta oman maan valmistuksen sijasta. Yksi tärkeä edellytys oli toisen alan vientiteollisuuden kasvu, sellaisen tuotteen, jota sen toisen maan kannattaa ostaa eikä tehdä itse. Raaka-aineiden vienti ei ole sellainen edellytys, kuten monen Afrikan maan kohdalla on nähty vuosikymmenten mittaan.

Jos taas ajatellaan Stubbin ym "nykyisten internationaalien" ideoita Euroopasta yhtenä alueena (minkä sisällä kilpaillaan), niin laskekaapa huviksenne mikä on suomalaisten sananvalta mies-ja-ääni-periaatteella. Moni Keski-Eurooppalainen kaupunki lyö yksinään enemmän ääniä tiskiin kuin koko Suomi. Se siitä pienen kansan äänivallasta. Jos ei suomalainen periferia pärjää omin avuin, niin ketä se kiinnostaa Etelä-Euroopassa? Parempi pitää oma perusteollisuus kunnossa.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #15 : Maaliskuu 14, 2015, 01:36:29 »

Transtechillä on tämän tilaukseen jälkeen kovat ajat , vr on uusinu siniset vaunut. Uusia tilauksia ei tuu tässä mittaluokassa. Jos firma ei saa myytyy vientii vaunuja tai sitä uutta spåraa niin aikapitkälle taru on siinä.
VR tekohengittää transtech:iä enää muutaman vuoden. Toivottavasti olisin väärässä..
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1123


« Vastaus #16 : Maaliskuu 14, 2015, 09:14:08 »

Eljaksen yllä olevaan kommenttiin sen verran, että onhan se nyt tietysti aivan älyttömän hyvä juttu, että Transtech sai tämän(kin) tilauksen. Se on hyvä juttu Suomelle ja mikä tärkeintä, myös Kainuulle.

Mitä Transtechin tuotteiden laatuun tulee, ainakin näin matkustajan näkövinkkelistä arvioiden se on erittäin korkealla tasolla. Ei Transtechin hihnalta ole ainakaan omasta mielestäni tullut ainuttakaan totaalipommia tämän reilun neljännesvuosisadan aikana.

Pointtini tuossa aiemmin oli se, oliko kyseessä kilpailutus vai "kilpailutus". Mitä muihin Eljaksen kirjoittamiin asioihin tulee, olen toki täsmälleen samoilla linjoilla Eljaksen kanssa.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 423


« Vastaus #17 : Maaliskuu 14, 2015, 10:38:37 »

Vr selkeästi keskittyy näihin veturivetoisiin juniin matkustajaliikenteessä. Mietin vaan onko puhtaasti kustannusasia eli onko edullisempi veturi+matkustajavaunut+ohjausvaunu vs. vastaavaa "EMU" moottorijuna vai miksikä niitä nimitetään.
Toivottavasti transtech saisi myös vientiin näitä vaunuja, ei oo tainnut mennä Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen Suomen rajojen ulkopuolelle yhtään vaunua. Luulis esim SJ:n olevan kiinnostunut kalustosta kun on kehitetty kalottialueelle jos hinta ja laatu kohtaa. Heillähän on näitä veturivetoisia intercityjunia kans.

Ainakin autonkuljetusvaunuja Transtech on myynyt isoja määriä Venäjälle viime vuosina.

Ruotsiin ei ole pitkään aikaan ostettu uustuotantona matkustajavaunuja veturivetoisiin juniin, vaan painopiste on moottorijunissa. Lisäksi on aika kyseenalaista, voiko Transtechin kaksikerrosvaunukonseptin sovittaa ruotsalaiseen kuormaulottumaan. Nykyinen kaksikerroskalusto Ruotsissa on "keskieurooppalaista" mallia, eli esim. sisäänkäynti on välikerroksesta.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2462


« Vastaus #18 : Maaliskuu 14, 2015, 11:12:54 »

Panun kommenttiin "Ruotsiin ei ole pitkään aikaan ostettu uustuotantona matkustajavaunuja veturivetoisiin juniin" sanoisin, että siinähän on valtavan suuri potentiaalinen mahdollisuus. Jos tekninen ratkaisu löytyy, niin kiireesti vaan tekemään lisenssivalmistussopimus jonkun ruotsalaisen vaunuvalmistajan kanssa. Jos Snälltåget (Veolia) innostuisi, niin siinä tulisi mukana markkinoita laajemmaltikin.

Tonin uhkakuva "Transtechillä on tämän tilaukseen jälkeen kovat ajat" on erittäin relevantti. Muistellaampa vain kuinka kävi yli puolelle maailman veturitehtaista, kun nopea dieselöinti tehtiin n. 1955-1970. Markkinat täynnä, joten lappu luukulle. VR:llä ei ole mitään strategiaa, joka edellyttäisi suuria kalusto-ostoja Transtechiltä. Nyt olisi jo kiire hallituksen ja eduskunnan luoda edellytykset tulevalle kiskokalustotarpeelle muiden toimijoiden avulla. Suomi tarvitsisi kyllä ihan toisenlaisen hallituksen kuin viimeiset 10 vuotta. Mutta suomalaiset ovat taipuvaisia itseruoskintaan ja mieluiten äänestävät samat möhlärit uudestaan. Turvallista valita sellainen, joka ei viimeksikään osannut tehdä työtään?

Mitenkäs suomalaista vaunuteollisuutta onkaan markkinoitu? Onko tukisivua, jonne vähintään kerran viikossa tulee uusia kuvia tuotteista, valokuvia ympäri rata- ja katuverkkoja, piirroksia kalustosta ja teleistä (H0 ehkä). Onko alan kansainväliselle harrastuslehdistölle jatkuva postitusvirta julkaisuvapaata materiaalia, taas kuvia, piirroksia ja toimituslistojen päivityksiä? Onko siis otettu huomioon, että näitä lehtiä lukevat myös alan ammattilaisetkin. Ehkä Suomestakin löytyy joku VR:n tai HSL:n tai LVM:n tai Liikenneviraston palveluksessa oleva, joka lukee Resiinaa tai seuraa Vorgia?

Laaja ilmaismateriaalin syöttäminen pitää firman esillä ja voisi nostaa esim. Transtechin (suomalainen vaunutehdas) ensimmäiseksi hakulöydöksi Googleen eikä järjestyksessä viidenneksi sen nimiseksi firmaksi (äsken kokeilin Ruotsissa asetuksella anna englanninkieliset ja ruotsalaiset tulokset etusijalla).
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #19 : Maaliskuu 14, 2015, 19:06:34 »

Suomi tarvitsisi kyllä ihan toisenlaisen hallituksen kuin viimeiset 10 vuotta. Mutta suomalaiset ovat taipuvaisia itseruoskintaan ja mieluiten äänestävät samat möhlärit uudestaan. Turvallista valita sellainen, joka ei viimeksikään osannut tehdä työtään?

Tosin kymmenen viime vuoden aikana Suomessa on ollut kolme hallitusta, jotka ovat kaikki olleet kokoonpanoltaan erilaisia.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2462


« Vastaus #20 : Maaliskuu 14, 2015, 19:30:03 »

Suomi tarvitsisi kyllä ihan toisenlaisen hallituksen kuin viimeiset 10 vuotta. Mutta suomalaiset ovat taipuvaisia itseruoskintaan ja mieluiten äänestävät samat möhlärit uudestaan. Turvallista valita sellainen, joka ei viimeksikään osannut tehdä työtään?

Tosin kymmenen viime vuoden aikana Suomessa on ollut kolme hallitusta, jotka ovat kaikki olleet kokoonpanoltaan erilaisia.
Kyllä vaan, ja kaikissa iso miehitys. Siinä on jo syntynyt iso joukko poliittisen palkkiohomman saaneita, jotka eivät enää ansaitse päästä tuleviin hallituksiin.
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #21 : Maaliskuu 14, 2015, 20:01:49 »

http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/vr-group-on-kaynnistanyt-matkustajavaunujen-hankinnan--040620141017/

Vähän oli erillainen tämä tilaus mistä viime kesänä tiedotettiin.
Alkuperäinen hankinta oli 46 tilausta ja 185 optiovaunua. Nyt tilattava määrä on ainoastaan 27 vaunua, joista kymmenen vaunun littera on jo selvillä. 17 vaunua on vielä kysymysmerkkin alla.
Mahdammeko nähdä lähiaikoina lisätilauksia??
Mahdollistaisko tämä näin suuri optio ajattelu, että IC1 kalusto tultaisiin 2020 luvun alussa korvaamaan IC2 kalustolla. Tällä hetkellä on hieman yli 200 sinistä vielä käytössä. Samaa määrää uusia ei tulla tarviimaan, jos ei mitään radikaalia kasvua matkustajamäärissä tapahdu. Ainoa lähiajan parannus on nopea yhteys Ouluun. Pää- ja Pohjanmaan radalla varmasti tullaan näkemään matkustajia enemmän.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #22 : Maaliskuu 14, 2015, 23:59:56 »

Paljonkos sinisiä ravintoloita on vielä käytössä? Käsittääkseni ei tarvitsisi kovin paljoa ravintoloita hankkia lisää jolloin ERd:t ja Rx:t riittäisivät kaikkiin juniin?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #23 : Maaliskuu 15, 2015, 00:31:21 »

Paljonkos sinisiä ravintoloita on vielä käytössä? Käsittääkseni ei tarvitsisi kovin paljoa ravintoloita hankkia lisää jolloin ERd:t ja Rx:t riittäisivät kaikkiin juniin?

Rkt-vaunuja on enää Kolarin junissa.
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #24 : Maaliskuu 15, 2015, 00:53:52 »

Paljonkos sinisiä ravintoloita on vielä käytössä? Käsittääkseni ei tarvitsisi kovin paljoa ravintoloita hankkia lisää jolloin ERd:t ja Rx:t riittäisivät kaikkiin juniin?

Rkt-vaunuja on enää Kolarin junissa.
Jaa. Kyllä vielä 2 viikon ajan on Rkt-vaunuja myös Rovaniemen ja Kuopion välisessä junaparissa P 710/711 ja lauantaisin junassa P 410 Rovaniemeltä Kokkolaan. Myös Rovaniemen lisäyöjunassa P 267/264 on ollut Rkt-vaunu (lähiaikoina 23840).
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina