Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Vähiin käy ennen kuin loppuu - Suomessa kulussa enää 19 pikajunaa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1121


« : Elokuu 14, 2015, 16:35:03 »

Plarasin VR:n aikataulut läpi ja hoksasin, että pikajunia on rataverkollamme liikenteessä enää 19 kappaletta. Junien numerot alla:
P402, P710, P408, P410, P270, P272
P403, P401, P411, P711, P405, P407, P263

P718, P712, P810
P719, P811, P713

Niin se vaan pikajunienkin aikakausi alkaa lähestyä vääjäämättä kohti loppuaan. Taitaa olla niin, että termi pikajuna on teknistaloudellisen käyttöikänsä päässä, eikä sen käyttöä voida enää jatkaa järkevin taloudellisin panostuksin.

Yleisimpien alojen erikoisasiantuntijoille kysymys: milloin pikajunaliikenne Suomessa alkoi? Ovatko pikajunat ehtineet täyttää suomalaisissa erityisolosuhteissa 100 vuotta? Kauanko muiden junien elinkaari Suomessa kesti, kuten kiitojunien, moottorikiitojunien, moottoripikajunien ja niin edelleen? Entä erikoispikajunien? Miten oli asianlaita kiitotavarajunien kohdalla? Listaa saa jatkaa ja täydentää, jos ja kun muistatte muidenkin "junabrändien" nimiä.

Mainittakoon näin sivumennen, että muuan toimittaja Teemu Muhonen kirjoitti taannoin hulvattoman hauskan jutun Voima-lehteen otsikolla "Idän vikajunan arvoitus".
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2443


« Vastaus #1 : Elokuu 14, 2015, 17:27:23 »

Suomen Valtion Rautateiden ensimmäinen pikajuna asetettiin kulkuun 16.5.1897 lukien. Sitä ennen oli ollut kulussa yöjunia harvennetuin pysähdyksin, mutta niitä ei vielä nimetty pikajuniksi. Ensimmäinen pikajunapari (junat 2 ja 7) kulki Helsingin ja Pietarin välillä välin toisena yöjunaparina.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #2 : Elokuu 14, 2015, 18:20:28 »

Rataverkollamme kulkee edelleen yksi kiitotavarajuna: TK 3069 Tampere Viinikka (23:27) - Oulu (6:30). Normaalisti Sr2-veturilla ja nopeus 100 km/h.
tallennettu
Rasmus Piironen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #3 : Elokuu 14, 2015, 18:45:30 »

Onko kellään kuvia kyseisestä kiitotavara junasta
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #4 : Elokuu 14, 2015, 18:51:00 »

Onko kellään kuvia kyseisestä kiitotavara junasta


Vorgissa on: http://vaunut.org/kuvat/?tag0=16%7CT%7C3069
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #5 : Elokuu 14, 2015, 19:22:09 »

Rataverkollamme kulkee edelleen yksi kiitotavarajuna: TK 3069 Tampere Viinikka (23:27) - Oulu (6:30). Normaalisti Sr2-veturilla ja nopeus 100 km/h.

Eikö 3069:n "pari" 5010 ole kiitotavara?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Elokuu 15, 2015, 18:28:45 »

Miten usein Kolarin junat on nykyisin Dr16:lla, vai onko aina deevereillä? Entä onko Vaasan radalla enää Dv12-vetoisia taajiksia (Jy-Vs), vai onko ne Seinäjoki-Vaasa -osuudella sähköllä? Entä Nurmeksen rata, kuinka harvassa on siniset vuorot?
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #7 : Elokuu 15, 2015, 18:47:46 »

Miten usein Kolarin junat on nykyisin Dr16:lla, vai onko aina deevereillä? Entä onko Vaasan radalla enää Dv12-vetoisia taajiksia (Jy-Vs), vai onko ne Seinäjoki-Vaasa -osuudella sähköllä? Entä Nurmeksen rata, kuinka harvassa on siniset vuorot?

Kolarin junat vedetään kulkutiedoista katsoen (lähes) aina Dr16-vetureilla eli deevereitä niissä tuskin kovin usein näkyy.

Taajamajunat 445 ja 450 vedetään koko matkallaan dieselillä eli veturia ei Seinäjoella vaihdeta. Vaasan radan vetovoimatilanne on hiljattain päivitetty Pohjanmaan havaintoketjuun jos sitä kiinnostaa katella.  Iskee silmää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 15, 2015, 18:53:44 »

Miten usein Kolarin junat on nykyisin Dr16:lla, vai onko aina deevereillä? Entä onko Vaasan radalla enää Dv12-vetoisia taajiksia (Jy-Vs), vai onko ne Seinäjoki-Vaasa -osuudella sähköllä? Entä Nurmeksen rata, kuinka harvassa on siniset vuorot?

Kolarin junat vedetään kulkutiedoista katsoen (lähes) aina Dr16-vetureilla eli deevereitä niissä tuskin kovin usein näkyy.

Taajamajunat 445 ja 450 vedetään koko matkallaan dieselillä eli veturia ei Seinäjoella vaihdeta. Vaasan radan vetovoimatilanne on hiljattain päivitetty Pohjanmaan havaintoketjuun jos sitä kiinnostaa katella.  Iskee silmää

Okei kiitti Hymyilee
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #9 : Elokuu 15, 2015, 19:27:24 »

Entä Nurmeksen rata, kuinka harvassa on siniset vuorot?

Nurmekseen ei ole ainakaan säännöllisesti ajettu veturivetoisia matkustajajunia elokuun 2014 jälkeen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Elokuu 15, 2015, 19:42:49 »

Entä Nurmeksen rata, kuinka harvassa on siniset vuorot?

Nurmekseen ei ole ainakaan säännöllisesti ajettu veturivetoisia matkustajajunia elokuun 2014 jälkeen.

Joo, vähän arvelinki. Kiitti tiedosta!
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 740


« Vastaus #11 : Elokuu 15, 2015, 20:47:28 »



Kuvassa ensimmäinen moottorikiitojuna on juuri pysähtynyt Vaajakosken asemalle 1954. Olikohan se samalla myös ensimmäinen dieselmoottorijuna?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #12 : Elokuu 16, 2015, 07:04:15 »

Puumoteilla (Dm2 tai vastaava) on ymmärtääkseni ajettu paikallisliikennettä ainakin Lievestuoreen ja Petäjäveden välillä jo ennen vuotta 1954.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #13 : Elokuu 16, 2015, 07:07:42 »

Pikajunien listassa P 810 ja 811 ovat ratatöiden aikaisia poikkeusjunia, syksyllä P 710 ja 711 palaavat normaalreitilleen Kuopio-Rovaniemi.
tallennettu
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #14 : Elokuu 18, 2015, 14:54:07 »

Huomasin hiljattain yöpikajunien muuttuneen IC-juniksi. Esim P273 -> IC273. Samalla huomasin muutakin muutosta kyseisissä junissa. Aiemmin on noissa yöjunissa ollut Eipt-vaunu (jossa toisella puolella käytävää yksittäiset penkit), mutta nykyään näyttää olevan Expt, jonka avo-osasto on varattu lemmikkien kanssa matkustaville.

Onko niin, että enää ei pääse nauttimaan yöjunassa yksittäisestä penkistä? Jossain 8xx-junassa näyttäisi toki olevan Erd. Mahtaako talvikaudeksi olla tulossa muita yöjunia...
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #15 : Elokuu 18, 2015, 16:50:21 »

Huomasin hiljattain yöpikajunien muuttuneen IC-juniksi. Esim P273 -> IC273. Samalla huomasin muutakin muutosta kyseisissä junissa. Aiemmin on noissa yöjunissa ollut Eipt-vaunu (jossa toisella puolella käytävää yksittäiset penkit), mutta nykyään näyttää olevan Expt, jonka avo-osasto on varattu lemmikkien kanssa matkustaville.

Onko niin, että enää ei pääse nauttimaan yöjunassa yksittäisestä penkistä? Jossain 8xx-junassa näyttäisi toki olevan Erd. Mahtaako talvikaudeksi olla tulossa muita yöjunia...
Mutta siis se ERd on yöjunaan sopimaton vaunu matkustajaosaston osalta. LED-valot, tiiviisti sijoitetut penkit, ei kunnollista kääntyvää selkänojaa, ahtaat jalkatilat. Se vaunu on suunniteltu tietokoneella työskentelemiseen, ruokailuun ja kokouksiin tms. Ei nukkumiseen. Päiväjunissa se on ihan kiva, mutta yöjunaan yksi huonoimmista vaihtoehdoista. Kannattaa valita Ex tai EFits jos haluaa matkustaa mukavimmin yöjunan päivävaunussa ja Expt ei sovi. Ex-vaunu tosin löytyy vain junaparista 273/266, joten Kemijärven yöjunassa joutuu tyytymään EFitsiin tai ERd:hen. Kolarin junissa toki on vielä Eipt, mutta ne eivät kulje päivittäin.
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #16 : Elokuu 18, 2015, 20:29:11 »

Huomasin hiljattain yöpikajunien muuttuneen IC-juniksi. Esim P273 -> IC273. Samalla huomasin muutakin muutosta kyseisissä junissa. Aiemmin on noissa yöjunissa ollut Eipt-vaunu (jossa toisella puolella käytävää yksittäiset penkit), mutta nykyään näyttää olevan Expt, jonka avo-osasto on varattu lemmikkien kanssa matkustaville.

Onko niin, että enää ei pääse nauttimaan yöjunassa yksittäisestä penkistä? Jossain 8xx-junassa näyttäisi toki olevan Erd. Mahtaako talvikaudeksi olla tulossa muita yöjunia...
Joululiikenteen junia matkahausta haettaessa taisi ainakin löytyä junaparit P 263/262 ja 269/270/2 Kolariin kuten ennenkin. Rovaniemen sininen yöjuna 267/264 lienee historiaa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Elokuu 18, 2015, 21:23:46 »

Onko niin, että enää ei pääse nauttimaan yöjunassa yksittäisestä penkistä? Jossain 8xx-junassa näyttäisi toki olevan Erd. Mahtaako talvikaudeksi olla tulossa muita yöjunia...

Mitä 8xx-junia tarkoitat? Tietääkseni 8xx-sarja on normaalista poikkeavia ja niitä on ilmeisesti syksyllä menossa Rovaniemen suuntaan jonkin ratatöiden takia?
tallennettu
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #18 : Elokuu 19, 2015, 19:57:36 »

Onko niin, että enää ei pääse nauttimaan yöjunassa yksittäisestä penkistä? Jossain 8xx-junassa näyttäisi toki olevan Erd. Mahtaako talvikaudeksi olla tulossa muita yöjunia...

Mitä 8xx-junia tarkoitat? Tietääkseni 8xx-sarja on normaalista poikkeavia ja niitä on ilmeisesti syksyllä menossa Rovaniemen suuntaan jonkin ratatöiden takia?

Samaa vähän ihmettelin. Numero vaikutti erikoiselta. Ilmeisesti tarkoitan juuri noita.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Vähiin käy ennen kuin loppuu - Suomessa kulussa enää 19 pikajunaa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina