Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Romusta raiteille 15 000 työtunnissa - Hv3 höyryveturi Heikki on ainoa lajissaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« : Elokuu 23, 2016, 14:11:16 »

Tekniikka&Talouden juttu Tapani Laaksomiehen kunnostamasta Hv3-veturista

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/romusta-raiteille-15-000-tyotunnissa-hv3-hoyryveturi-heikki-on-ainoa-lajissaan-6575875
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Elokuu 23, 2016, 15:57:35 »

Lainaus
Nyt Heikki on ainoa käyttökuntoinen halkoja polttava matkustajajunaveturi Euroopassa.

Juu, mutta ei ole. Hiilikonettakin voi ajaa haloilla.  Hymyilee
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Elokuu 23, 2016, 21:02:49 »

Lainaus
Nyt Heikki on ainoa käyttökuntoinen halkoja polttava matkustajajunaveturi Euroopassa.

Juu, mutta ei ole. Hiilikonettakin voi ajaa haloilla.  Hymyilee

Nipotanpa: Halkoja polttava != Halkoja polttamaan kykenevä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #3 : Elokuu 23, 2016, 21:53:18 »

Lainaus
Nyt Heikki on ainoa käyttökuntoinen halkoja polttava matkustajajunaveturi Euroopassa.

Juu, mutta ei ole. Hiilikonettakin voi ajaa haloilla.  Hymyilee

Nipotanpa: Halkoja polttava != Halkoja polttamaan kykenevä.

Juu, mutta uutisen lukevalle tavan tallaajalle voi peräti muodostua käsitys, että kyseessä on suunnilleen ainoa toimiva höyryveturi... Ja hiilikoneesta tuokin halkoja polttava on tehty. Ei tällaisia lausuntoja kannattaisi edes uutisiin kirjoittaa.
tallennettu
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #4 : Elokuu 24, 2016, 07:16:05 »

Veturin omistaja voinee tarvittaessa asiaa kommentoida tarkemmin, mutta minä epäilen halkopolttoisuuden (= muutoksen) johtuneen ihan käytännön syistä; hiilipolttoisessa on hieman erilainen varustelu ainakin tulipesässä ja hiilien logistiikka on myös tänä päivänä sangen hankala asia. Halkopoltto tarkoittaa siis eurojen säästöä. Se on mielestäni hyvä peruste museojunaliikennöinnissä ja markkinataloudessa vallitsevat lainalaisuudet huomioiden.

Ja kuten yllä on jo todettu, hiilikoneessa voi hyvillä mielin polttaa halkoja, mutta toisin päin en lähtisi kokeilemaan. Halkopolttoisia pikajunavetureita saadaan siis polttoainevalinnalla Suomeen pari ja Eurooppaan hyvinkin helposti muutama kourallinen lisää. Näitä ainutlaatuisuuksia saa mistä tahansa, kun vaan tarpeeksi rajataan ja rajoitutaan...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Marraskuu 01, 2016, 19:09:38 »

 Vanhemmat golleegat kertoivat että talvella kovilla pakkasilla ja huonoilla ja raskailla tuiskukeleillä halkopolttoisiin vetureihin saatiin kuupallinen-pari hiiliä halkojen lisäksi. Lämmitettäessä laitettiin halkoja, sitten muutama lapiollinen hiiliä ja taas halkoja. Tämä auttoi varsinkin Tv ja Hv sarjan vetureissa lämmittäjän työssä huomattavasti.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Romusta raiteille 15 000 työtunnissa - Hv3 höyryveturi Heikki on ainoa lajissaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina