Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Pietu Tuovinen - Maaliskuu 27, 2018, 13:50:51



Otsikko: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke
Kirjoitti: Pietu Tuovinen - Maaliskuu 27, 2018, 13:50:51
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK patistavat yhdessä maan hallitusta päättämään liikenteen runkoverkoista.

Mahtijärjestöjen mielestä hallituksen on viipymättä valmisteltava infrainvestointien pitkän aikavälin työjärjestys.

Olennaista on riittävän tiukka priorisointi. Tärkeimpien väylien valinnassa on huomioitava eri reittien kansantaloudellinen merkitys.

Päätöksenteossa tulee huomioida elinkeinoelämän eri toimialojen tiedot kuljetusten volyymeistä ja massoista mutta myös eri väylien kuljetusten rahalliset arvot.

Liittojen mielestä Suomen tärkein hanke sijaitsee Suomen ulkopuolella.

SAK:n ja EK.n mielestä Rail Balticalla on nyt paremmat mahdollisuudet toteutua kuin koskaan ja siksi Suomen tulisi voimakkaasti lobata hankkeen puolesta.

Rail Baltica helpottaisi myös helpottaisi EU-rahoituksen saamista Suomen pääradoille.

Suomen sisäisistä runkoverkoista pitäisi tehdä päätös yhtenäisestä ja korkeasta palvelutasosta sekä sitoutua siihen lakisääteisesti.

Palvelutasoa säädettäessä on huomioitava liikenteen kustannustehokkuus, häiriöttömyys ja turvallisuus kaikkina vuoden- ja vuorokauden aikoina.

Rautateiden henkilöliikenteessä on päästävä 160 km/h tasolle ja tavaraliikenteessä vähintään 25 tonnin akselipainoihin.

https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/ek-ja-sak-rail-baltica-suomen-tarkein-infrahanke-investointikohteet-valittava-taloudellisin-perustein-6710980?utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje


Otsikko: Vs: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke
Kirjoitti: Vesa Höijer - Maaliskuu 27, 2018, 16:58:38
Olen tällä hetkellä Siguldassa, Latviassa. Täällä Rail Balticaa rakennetaan jo.


Otsikko: Vs: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 27, 2018, 18:07:06
Olen tällä hetkellä Siguldassa, Latviassa. Täällä Rail Balticaa rakennetaan jo.

....häh?

Sigulda on Riian ja Pärnun välissä samassa merkityksessä kuin Porvoo on Helsingin ja Tampereen välissä.


Otsikko: Vs: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke
Kirjoitti: Vesa Höijer - Maaliskuu 27, 2018, 18:26:10
Laitan kuvan, kun olen palannut Suomeen  :D


Otsikko: Vs: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke
Kirjoitti: Tauno Hermola - Maaliskuu 27, 2018, 20:37:12
Olen tällä hetkellä Siguldassa, Latviassa. Täällä Rail Balticaa rakennetaan jo.

....häh?

Sigulda on Riian ja Pärnun välissä samassa merkityksessä kuin Porvoo on Helsingin ja Tampereen välissä.

Ehkä paremmin niin, että Sigulda on Riian ja Tallinnan välissä samassa merkityksessä kuin Karjaa on Helsingin ja Turun välissä ;D

Mutta näyttää tuollainen itäinen vaihtoehtokin kartoissa olevan:

http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/map/maps.html?corridor=2 (http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/map/maps.html?corridor=2)
(Hiirellä tökkimällä kartta antaa hiukan lisätietoa eri rataosuuksista)

Jos haluat sanoa, että se ei ole Rail Baltica, se sinulle suotakoon :D


Otsikko: Vs: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke
Kirjoitti: Jari Välimaa - Maaliskuu 28, 2018, 07:31:08
Olen tällä hetkellä Siguldassa, Latviassa. Täällä Rail Balticaa rakennetaan jo.

Rail Baltican rakennustyöt alkavat 2019, siihen saakka ollaan suunnitteluvaiheessa. Tuo mitä rakennetaan/korjataan on vanha linja, joita myös päivitetään EU rahoilla. Mutta varsinainen uusi UIC standardin ja 5 Miljardin euron rakennushanke on siis 2019 alkamassa

http://www.railbaltica.org/about-rail-baltica/project-timeline/

Suunnitelma kartat löytyvät samasta paikasta kohdasta Feasibility Studies

http://www.railbaltica.org/about-rail-baltica/documentation/





Otsikko: Vs: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke
Kirjoitti: Vesa Höijer - Huhtikuu 01, 2018, 17:23:08
Tässä kerrotaan, että Siguldassa korjataan Rail Balticaa. Tai voi siinä lukea muutakin, en osaa latviaa.


Otsikko: Vs: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke
Kirjoitti: Vesa Höijer - Huhtikuu 01, 2018, 20:33:41
Rata Tallinnasta Valgaan on hyvässä kunnossa, ja väli Valga-Riika on hiljattain remontoitu. Seuraavaksi ottaaa radan Jelgava-Šiauliai uudelleen käyttöön, ja rata pikajunalle Tallinna-Riika-Vilna olisi valmis.

Sitten Liettua-Puola-Saksa-osuus. Oikorata Pärnun kautta Tallinnaan joskus myöhemmin.


Otsikko: Vs: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Huhtikuu 01, 2018, 20:56:53
Kyltin suomennos:

Lainaus
Olemassaolevan rautatien uudelleenrakennus Rail Baltican reitillä.

1) Uudelleenrakennus/modernisointi: pohjoinen rajanylittävä osuus Valmiera-Valka sekä etelän rajanylittävä osuus Jelgava-Liettuan raja;
2) Uudelleenrakennus/modernisointi: Sigulda-Valmiera.

Rahoituksen vastaanottaja: LDz

Rahoittanut Euroopan Unioni
Euroopan liikenneverkko (TEN-T)


Otsikko: Vs: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke
Kirjoitti: Jyrki Längman - Huhtikuu 02, 2018, 02:25:49
Rata Tallinnasta Valgaan on hyvässä kunnossa, ja väli Valga-Riika on hiljattain remontoitu. Seuraavaksi ottaaa radan Jelgava-Šiauliai uudelleen käyttöön, ja rata pikajunalle Tallinna-Riika-Vilna olisi valmis

Mikäköhän mahtaisi olla matka-aika tällä railbaltikan esiaseteella (pikajuna Tallinna-Riika-Vilna)


Open railmapissa on nähtävillä railbaltikan reitti
https://www.openrailwaymap.org/


Otsikko: Vs: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Huhtikuu 02, 2018, 13:43:56
Rata Tallinnasta Valgaan on hyvässä kunnossa, ja väli Valga-Riika on hiljattain remontoitu. Seuraavaksi ottaaa radan Jelgava-Šiauliai uudelleen käyttöön, ja rata pikajunalle Tallinna-Riika-Vilna olisi valmis

Mikäköhän mahtaisi olla matka-aika tällä railbaltikan esiaseteella (pikajuna Tallinna-Riika-Vilna)


Aika tasan sama kuin bussilla. Jos tavoitteena olisi todella ensisijaisesti Tallinnan, Tarton ja Riian yhdistäminen vähin välipysähdyksin, ilmeisesti n. 3,5-4 tuntia riittäisi. Jolloin se olisi hieman bussiyhteyttä nopeampikin. Riiasta Vilnaan rata taitaa olla suorempi kuin Tallinnasta Riikaan, eli siinäkin pitäisi onnistua bussia nopeampi yhteys. Eli ehkä joku 7 tuntia olisi ajoaika? Bussilla yhdeksisen tuntia, nopeimmillaan n. 8,5 h.


Otsikko: Vs: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke
Kirjoitti: Vesa Höijer - Huhtikuu 02, 2018, 13:49:07
Mutta radan sähköistys lisäisi sen suosiota (ympäristötietoisen kuluttajan valinta). Ja junassa on mukavampi nukkua.


Otsikko: Vs: EK ja SAK: Rail Baltica Suomen tärkein infrahanke
Kirjoitti: Jari Välimaa - Huhtikuu 12, 2018, 10:45:49

Kansainvälinen RailBaltica kokous on pidetty Tallinnassa, seuraavan linkin takaa löytyy esitykset, myös miten RailBaltica vaikuttaa Suomeen englanniksi.

http://www.railbaltica.org/forum/programme.