Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK patistavat yhdessä maan hallitusta päättämään liikenteen runkoverkoista.
Mahtijärjestöjen mielestä hallituksen on viipymättä valmisteltava infrainvestointien pitkän aikavälin työjärjestys.
Olennaista on riittävän tiukka priorisointi. Tärkeimpien väylien valinnassa on huomioitava eri reittien kansantaloudellinen merkitys.
Päätöksenteossa tulee huomioida elinkeinoelämän eri toimialojen tiedot kuljetusten volyymeistä ja massoista mutta myös eri väylien kuljetusten rahalliset arvot.
Liittojen mielestä Suomen tärkein hanke sijaitsee Suomen ulkopuolella.
SAK:n ja EK.n mielestä Rail Balticalla on nyt paremmat mahdollisuudet toteutua kuin koskaan ja siksi Suomen tulisi voimakkaasti lobata hankkeen puolesta.
Rail Baltica helpottaisi myös helpottaisi EU-rahoituksen saamista Suomen pääradoille.
Suomen sisäisistä runkoverkoista pitäisi tehdä päätös yhtenäisestä ja korkeasta palvelutasosta sekä sitoutua siihen lakisääteisesti.
Palvelutasoa säädettäessä on huomioitava liikenteen kustannustehokkuus, häiriöttömyys ja turvallisuus kaikkina vuoden- ja vuorokauden aikoina.
Rautateiden henkilöliikenteessä on päästävä 160 km/h tasolle ja tavaraliikenteessä vähintään 25 tonnin akselipainoihin.
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/ek-ja-sak-rail-baltica-suomen-tarkein-infrahanke-investointikohteet-valittava-taloudellisin-perustein-6710980?utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje