Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: John Lindroth - Kesäkuu 20, 2021, 22:13:52



Otsikko: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Kesäkuu 20, 2021, 22:13:52
Saksassa UEF (Ulmer Eisenbahnfreunde )täyttää tänä vuonna  50v. UEF aloitti toimintansa vuonna 1971 alunperin hankkimansa höyryveturin 98812(Bayerische GTL 4/4) jonka se sittemmin hankki omistukseensa. DBn höyrykielto ajoi nämä harrastejunat alussa yksityisradoille  Ettlingen-Bad Herrenalb ja Amstetten-Gerstetten. Sittemmin yhteistyö ja höyryajot ovat jatkuneet Albtal -Verkehrsgesellschafltin kanssa ja sen rataverkolla.Veturit jotka yhdistyksen käytössä ovat olleet mainitaan 98812,86346,01173,01509,01143,997203,751118,011066,moottorivaunu T05. Tällä hetkellä ovat käyttövalmiudessa höyryveturit 751118, 58311 ja 997203.(lähde Der Modelleisenbahner)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: Teppo Niemi - Kesäkuu 21, 2021, 06:11:59
Saksassa UEF (Ulmer Eisenbahnfreunde )täyttää tänä vuonna  50v. UEF aloitti toimintansa vuonna 1971 alunperin hankkimansa höyryveturin 98812(Bayerische GTL 4/4) jonka se sittemmin hankki omistukseensa. DBn höyrykielto ajoi nämä harrastejunat alussa yksityisradoille  Ettlingen-Bad Herrenalb ja Amstetten-Gerstetten. Sittemmin yhteistyö ja höyryajot ovat jatkuneet Albtal -Verkehrsgesellschafltin kanssa ja sen rataverkolla.Veturit jotka yhdistyksen käytössä ovat olleet mainitaan 98812,86346,01173,01509,01143,997203,751118,011066,moottorivaunu T05. Tällä hetkellä ovat käyttövalmiudessa höyryveturit 751118, 58311 ja 997203.(lähde Der Modelleisenbahner)

Eli siis saman ikäinen kuin suomalainen Museorautatie Forssa - Humppila ry (MFH), joka 1970-luvun lopussa muutti nimensä Museorautatieyhdistys ry:ksi. Eli juhlavuosi on myös Suomessa.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Heinäkuu 08, 2021, 21:45:27
Veturi Br 41018 kuuluvan yhdistyksen edellämäinitulla höyryveturilla joka on ollut korjauksessa Meiningenin pajalla on suoritettu rasituskoeajo 30.6.21. Meiningenin lähiradoilla. Näin voimme toivoa upean Mikado veturin palaavan museojuna ja tilausliikenteeseen jo lähiaikoina!(video löytyy youtubesta)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Heinäkuu 08, 2021, 22:30:21
3.7.21 oli kulussa yhtiön Bahnnostalgie Thueringen BR 441144-9 vetoinen höyryjuna nimeltään Regenbogen Express eli Sateenkaari Express.Se liikennöi Arnstadt-Sömmerda- Arnstadt alueilla .Junan veturi oli sama kuin jo aiemmin tunnettu Rodelblitz junan vetäjä.(Video youtube)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Elokuu 16, 2021, 16:19:09
Ulmer Eisenbahnreunde(UEF) omistama höyryveturi 58311 täytti 100v.Tämän kunniaksi sillä liikennöitiin 20.6.21 välillä Karlsruhe,Ettlingen ja Bad Herrenalb. UEFn hyvän huollon ja kunnossapidon ansiosta  tuo G12  veturi onkin yksi koko maan eniten käytössä olevien  höyryvetureiiden joukossa..(lähde:Der Modelleisenbahner)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Elokuu 16, 2021, 16:30:36
Bundesbahn höyryveturi klassikko Br 41018 oli koeajollaan Werratalbahnilla 30.6.21. Veturin omistaja Dampflok-Gesellschaft Muenchen e.V (DGM) suoritti siellä rasituskoeajon .Veturi oli valmistunut vähän aikaa  sitten Meiningenin pajallta ja myös saanut tuoreen katsastusleiman.(Der Modelleisenbahner)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Elokuu 17, 2021, 17:16:20
Stockholms Ångloksförening (SÅS) liikennoi 4-5-9.21  parivuotisen tauon jälkeen lyhyenmatkan pendeliliikennettä välillä Liljeholmskajen-Västberga. Veturinaan höyryveturi S1 nro1921 vuodelta 1952(Nohab) ja vaunukalusto tulee muodostumaan n 100v täyttäneistä avosiltaisista puuvaunuista juna tulee kantamaan nimeä Ångpendeln eli Höyrypendeli.Edestakainen matka kestää noin 40 minuuttia.Lähdöt Liljeholmskaijenilta klo 10,11,12 ja 13 paikallista aikaa.Hinta 100Kr aikuiset ja 50Kr lapset,alle 5 vuotiaat ilmaiseksi.(Hae Stockholms Ånglokssälskap/resor&evenemang)
28-29.8 yhdistys suorittaa koeajaoja samalla reitillä!

Tämän lisäksi yhdistys tiedottaa  höyryveturin E10 nro 1747 vuodelta 47 jo piakkoin ehkä tämän vuoden aikana tulevan ajokuntoon ja sen vetämiä junia on odotettavissa.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Syyskuu 04, 2021, 14:36:54
Saksassa Bayern Bahn(Bayerisches Eisenbahnmuseum) liikennöi Br01 höyryvetoisella junalla veturinaan (BR 001-180-9) päivämäärällä 18.9.21 välillä Nördlingen-Donauwörth-Ingolstadt Hbf-Regensburg Hbf. Osasta matkaa vetää E194-192-1.Neuenmarkt-Wirsbergissä tutustuminen Deutsches Eisenbahnmuseum kokoelmiin!
Tarkemmin www Bayernbahn de
Ps. tuolla reissulla ei tiedon mukaan tulla liikennöimöön kuuluisalla "Schiefe Ebenellä".


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Syyskuu 06, 2021, 14:13:14
UEF(UlmerEisenbahnfreunde) yhdistys liikennöi höyryjunalla 26.9.21 otsikolla "Dampfnostalgie Karlsruhe" välillä Karlsruhe -Ettlingen Stadt-Bad Herrenalb.

UEF liikennöi myös 12.9.21 höyryjunalla väliä Amstetten-Gerstetten.


Myös Hessencourir yhdistys liikennöi 12.9,10.10ja 31.10.21 höyryjunilla rataosallaan Kassel Wilhelmshöhe-Naumburg ja takaisin. Ja joulukuussa on Joulupukki ym. junia. Usein nämä suositut junat on jo ennakolta loppuunmyytyjä! Ne ovatkin monelle yhdistykselle koko vuoden suurin tulonlähde!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Syyskuu 09, 2021, 14:50:06
SÅS(Stockholms Ångloksförening)  liikennöi sovitusti pendeliliikennettä Tukholmassa (kts. ed.) viikonloppuna S1 veturillaan vetäen museovaunuja 4-5.9.21 . Liikennöinti onnistui kiitettävästi ja yleisömenestys oli suuri tietenkin huomioiden coronarajoitusten turvavälit..Tämä johtaakin siihen että SÅSlta voi olla tulossa Luciajuna Liljeholmenista Södertäljeen ja mahdollisesti juna Katrineholmiin vielä tänä vuonna mutta aikataulut on yhä auki!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Lokakuu 19, 2021, 20:12:10
Ruotsin SJK (Svenska Järnvägsklubben ) ajoi museojunan 16-17-10.21 reitillä Gävle -Sundsvall-Ånge-Gävle veturinaan Sähköveturi Litt D 432 junassa oli 8 museovaunua.Alunperin oli tarkoitus suorittaa matka B-luokan höyryveturivedolla mutta tähän tulleen vian takia se suunnitelma ei valitettavasti toteutunut!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Lokakuu 24, 2021, 19:10:01
Edellämainittu SÅS on nyt tässä kuussa saanut onnistuneesti koeajettua öljypolttoisen höyryveturinsa litt E10 numero 1747(Nohab 1947) lauantaina 16.10.21,lisäksi mainitaan että veturia tullaan käyttämään lähitulevaisuuden museojunissa!(SÅS)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Marraskuu 07, 2021, 13:20:55
Stockholms Ånglokssälskap SÅS on ajanut tilausjunan välillä Stockholm C-Märsta 30.10.21. Veturina oli yhdistyksen S1 höyryveturi. Junan matkustajat olivat pukeutuneet historiallisiin  asuihin tilausjunan nimi oli"Sir Roger Express". SÅS näkee tämän matkan myös hyvänä valmentautumisena tuleviin tilausjuniinsa.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Marraskuu 14, 2021, 18:04:31
Malmköpingin museoraitiotie Ruotsissa ajaa joululiikennettä 4-5-12.21 .klo11-15. Tapahtuma on yhteydessä Malmköpingissä pidettäviin joulumarkkinoihin.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Marraskuu 18, 2021, 17:05:55
SÅS(Stockholms Ångloksförening)  liikennöi sovitusti pendeliliikennettä Tukholmassa (kts. ed.) viikonloppuna S1 veturillaan vetäen museovaunuja 4-5.9.21 . Liikennöinti onnistui kiitettävästi ja yleisömenestys oli suuri tietenkin huomioiden coronarajoitusten turvavälit..Tämä johtaakin siihen että SÅSlta voi olla tulossa Luciajuna Liljeholmenista Södertäljeen ja mahdollisesti juna Katrineholmiin vielä tänä vuonna mutta aikataulut on yhä auki!

SÅS tiedottaa mahdollisesta Lucia höyryjunasta. 1.12.21 Ruotsissa kiristyvien Cotona rajoitusten takia päätöstä tästä junasta ei toistaiseksi ole voitu tehdä.(SÅS)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Marraskuu 21, 2021, 19:41:40
Western Maryland scenic Railway yhtiö USA koeajoi Mallet höyryvetyrinsa 1309 tänään.
Yhtiön omistama Mallet höyryveturi 1309 on (compound articulated class H6 )pyöräjärjestykseltään.2-6-6-2 .
Koeajojuna kävi paikassa Helmstetter Curve ja takaisin. Veturi on alunperin kuulunut Chesaspeake&Ohio rautatielle jolla se veti hiilijunia vuoteen 1956 asti.Veturin valmistaja on Baldwin ja viimeinen sen valmistama Pohjois-Amerikan markkinoille!.(koeajovideo on youtubessa)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Marraskuu 25, 2021, 23:11:04
Norjassa Dovrebanen (välillä Otta -Trondheim) on viettänyt 100v, juhlaanasa 17.9.21. Tilaisuutta juhlistettiin höyryvetoisilla juhlajunilla.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Tammikuu 10, 2022, 23:39:00
Näillä näkymin ehkä viimeinen Plandampf tapahtuma(aikataulunmukaiset höyryjunat) Saksan Werratalissa ajettiin lokakuussa 21 vetureina Br 44,41 ja 52 luokat.Se että tapahtuman tulevaisuus nähdään epävarmana on joidenkin tahojen vetäytyminen ja korkealle noussut kustannuspaine. DB on vetäytynyt koko nastalgiajuna projektistaan Thueringenin maakunnassa vuodelle 22.Samoin tuttu ja perinteinen alkuvuoteen ajoittuva Rodelblitz nostalgiajuna tapahtuma on peruttu.(Modelleisenbahner)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Tammikuu 28, 2022, 23:54:34
Buckower Kleinbahn Berliinin lähellä  viettää tänä vuonna 125v juhlaansa.Tapahtumaa kunnioitetaan asemajuhla(Bahnhofsfest)tapahtumalla 25kesäkuuta 2022. Rata oli alunperin 750mm kapearaide rautatie joka levennettiin ja sähköistettiin jo 30-luvulla.Juhlassa tullaan näkemään ainakin paljon sähkömoottorivaunu ym.retro kalustoa ! Ainakin edellinen tapahtuma videolta katsottuna oli julhlallinen tykin kunnialaukauksineen ja historiallisine kunniakomppanioineen ym  .Rata on ollut 20v museoratana. Mainitaan että 750mm aikana siellä toimi mm Helene Cn2t (Henschel) joka sittemmin kunnostautui Jagsttalbahnilla museojunien vetäjänä 70-80luvuilla Saksan Baden-Wuerttembergissä kts kapearaide havaintoja.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 11, 2022, 00:01:43
Stockholms Ångloksförening (SÅS) liikennoi 4-5-9.21  parivuotisen tauon jälkeen lyhyenmatkan pendeliliikennettä välillä Liljeholmskajen-Västberga. Veturinaan höyryveturi S1 nro1921 vuodelta 1952(Nohab) ja vaunukalusto tulee muodostumaan n 100v täyttäneistä avosiltaisista puuvaunuista juna tulee kantamaan nimeä Ångpendeln eli Höyrypendeli.Edestakainen matka kestää noin 40 minuuttia.Lähdöt Liljeholmskaijenilta klo 10,11,12 ja 13 paikallista aikaa.Hinta 100Kr aikuiset ja 50Kr lapset,alle 5 vuotiaat ilmaiseksi.(Hae Stockholms Ånglokssälskap/resor&evenemang)
28-29.8 yhdistys suorittaa koeajaoja samalla reitillä!

Tämän lisäksi yhdistys tiedottaa  höyryveturin E10 nro 1747 vuodelta 47 jo piakkoin ehkä tämän vuoden aikana tulevan ajokuntoon ja sen vetämiä junia on odotettavissa.
SÄS on alustavasti ilmoittanut ajavansa vastaavanlaista höyrypendeli liikennettä(Ångpendeln)Liljeholmin laiturilta päivämäärällä 23-24.4.22. Myös muutakin liikennettä on jatkossa suunnitteilla!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 12, 2022, 17:16:00
Ruotsin rautatiemuseo(www järnvägsmuseet se.)Tiedottaa omilla sivuillaan vuoden 22 ajoista joista ensimmäinen suntautuu LKABn Mamlbananille joka täyttää 120v.siellä tullaann ajamaan historiallisella kalustolla tapahtuma järjestetään 30.6-3.7.22.Samaan aikaan järjestetään Kirunafestivalen tapahtuma.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 12, 2022, 22:01:49
Edellämainittu SÅS on nyt tässä kuussa saanut onnistuneesti koeajettua öljypolttoisen höyryveturinsa litt E10 numero 1747(Nohab 1947) lauantaina 16.10.21,lisäksi mainitaan että veturia tullaan käyttämään lähitulevaisuuden museojunissa!(SÅS)
Tästä veturista on maininta SÅS ajosuunnitelmissa se halutaan selvästi saada ajoon vuodelle 2022"Trafikhelg i Katrineholm" Yhteistyö "KÅS"kanssa (Katrineholms Ånglokkssälskap).Ajankohtaa ei vielä ole tiedossa!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Huhtikuu 24, 2022, 19:24:24
Stockholms Ångloksförening (SÅS) liikennoi 4-5-9.21  parivuotisen tauon jälkeen lyhyenmatkan pendeliliikennettä välillä Liljeholmskajen-Västberga. Veturinaan höyryveturi S1 nro1921 vuodelta 1952(Nohab) ja vaunukalusto tulee muodostumaan n 100v täyttäneistä avosiltaisista puuvaunuista juna tulee kantamaan nimeä Ångpendeln eli Höyrypendeli.Edestakainen matka kestää noin 40 minuuttia.Lähdöt Liljeholmskaijenilta klo 10,11,12 ja 13 paikallista aikaa.Hinta 100Kr aikuiset ja 50Kr lapset,alle 5 vuotiaat ilmaiseksi.(Hae Stockholms Ånglokssälskap/resor&evenemang)
28-29.8 yhdistys suorittaa koeajaoja samalla reitillä!

Tämän lisäksi yhdistys tiedottaa  höyryveturin E10 nro 1747 vuodelta 47 jo piakkoin ehkä tämän vuoden aikana tulevan ajokuntoon ja sen vetämiä junia on odotettavissa.
SÄS on alustavasti ilmoittanut ajavansa vastaavanlaista höyrypendeli liikennettä(Ångpendeln)Liljeholmin laiturilta päivämäärällä 23-24.4.22. Myös muutakin liikennettä on jatkossa suunnitteilla!
Ilmoitettu Ångpendeln on ajettu onnistuneesti viikonloppuna 23-24.4.22.(SÅS)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Huhtikuu 24, 2022, 19:33:24
Edellåmainittu SÅS on suunnitellut viikonlopuksi  14-15.5.22 höyryliikennettä Katrineholmin alueella ja samalla esitellä valmistunutta E10 höyryveturiaan talli alueella. Höyryjuna liikennöisi välillä Katrineholm-Flen/Vingsåker.Huom.viimeiset tiedot kannattaa varmistaa yhdistysten kotisivuilta.
Liikennöinti hoidetaan tod,näk. yhdistyksen höyryveturilla litt S1(1921)vuodelta 1952.
Muita suummitelmia syksylle syyskuussa vielä samanlainen Ångpendeln Tukholmassa ja myöhemmin Luciajuna joka peruuntui 2021.
Toimintakuntoon saatetun E 10 höyryveturin 1747 vuodelta 1947 käytöstä ei vielä tarkempaa tietoa.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Huhtikuu 26, 2022, 17:22:07
Hessencourrier museorautatie  joka liikennöi höyryjunilla Saksassa paikkakuntien Kassel-Wilhelmshöhe ja Naumburrg (33,4km)välillä avaa kiikennekautensa 260522, Tämän liikennekauden ajot osoitteessa (wwwHessencourrier de)
Radan vetokalustoa ovat:V15,81008,524544,HC 206,HC5, joista 81004 ei ole ajokuntoinen ja 524544 on saamassa käyttöluvan ja muut ajokuntoisia,
Rata on huomattavan nousuvoittoinen (parhaimmillaan 29promillea)mikä edellyttää vetureilta raskasta työskentelyä.Mielenkiintoa lisää että veturi HC 206 Eh2t, (E-Kuppler) Kraus Maffei Muenchen 1941,paino 64t, on yksi tämän radan alkuperäisistä vetureista joita oli alunperin 6 kappaletta vuosina 1925-1941 tämä on niistä viimeinen..Yhdistys osti tämän itselleen v.82. Se oli liikennekäytössä vuoteen 70.Yhdistys kunnosti sen ajokuntoon se saatiin  käyttöön vuonna 85 ja sille annettiin nimi Naumburg .E akselijärjestyksen omaavista normaaliraiteen höyryvetureista tämä on harvinaisuus.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Kesäkuu 26, 2022, 18:50:50
Saksassa yhdistys" Nostalgiezugreisen"  toteutti  18.6.22 nostalgiajunan Hampurista Berliiniin veturinaan BR 01509 joka aikoinaan veti aikataulunmukaisia junia Saksan ja DDRn välillä.Berliinissä juna saapui suoraan Tekniikkamuseon raiteistolle.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Heinäkuu 21, 2022, 12:01:23
Ulmer Eisenbahnfreunde (UEF) juhlatapahtuma 50+1v vietettiin  Saksan Amstettennissä (Wuertt) 9-10.7.22.
tilaisuuteen osallistuivat veturit junineen  023058-1(Eurovapor),S 3/6 3673(Bayrisches Eisenbahnmuseum),V100 1018 Karlsruhesta,Badische 75 11 18 ,E94088, ja kapearaidehöyry 99 72 03 joka liikennöi junineen Alb-kapearaideradalla.
Br 23 ja E94 ajoivat pendeliliikennettä Geislingenin ja Amstettenin välillä.
UEF järjesti erinomaisen tapahtuman hienossa säässä!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Syyskuu 19, 2022, 16:29:47
Suuri höyryveturitapahtuma" 14.Dresdner Damploktreffen" toteutuu tänä vuonna ajalla 23-25.9.22.Paikalle saapuu suuri määrä höyryvetoisia erikoisjunia eri puolilta Saksaa ja läheisistä naapurimaista.Tilaisuus on laaja- alainen höyry ja rautatieharrastuksen suurtapahtuma!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Lokakuu 10, 2022, 02:09:23
Ruotsissa SÅS(Stockholms Ångloksförening)on ajanut kaksi nostalgia höyryjunaa Liljeholmenin ja Södertäljen välillä 17.9.22 veturina toimi yhdistyksen S1 veturi 1921!
Seuraavaksi on suunnitteilla ajaa Luciajuna Södertäljeen joka 2021 jouduttiin peruuttamaan Koronan vuoksi tämän junan aikataulua ei ole vielä julkaistu,


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Marraskuu 11, 2022, 16:50:03
Edellämainittu SÅS(Stockholms Ånglokssälskap) ajaa höyrypendeli liikennettä Tukholmassa Liljeholmenin ja  Västsbergan välillä päivämäärällä 10-11/12 .
Edellämainitusta Luciajunasta ei ole vielä päätöstä(SÅS)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Marraskuu 18, 2022, 20:58:28
Ruotsin Skånessa toimiva "Ångtåget på Österlen" ajaa höyryvetoisia joulutonttujunia  päivämäärillä 4/12 ja 11/12 22 rataosallaan Brosarp ja St.Olof välillä.Tämä on samalla Ruotsin vanhin normaaliraiteinen museorata.(Varaus yhdistyksen sivuilta)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Joulukuu 10, 2022, 23:37:53
Edellåmainittu SÅS on suunnitellut viikonlopuksi  14-15.5.22 höyryliikennettä Katrineholmin alueella ja samalla esitellä valmistunutta E10 höyryveturiaan talli alueella. Höyryjuna liikennöisi välillä Katrineholm-Flen/Vingsåker.Huom.viimeiset tiedot kannattaa varmistaa yhdistysten kotisivuilta.
Liikennöinti hoidetaan tod,näk. yhdistyksen höyryveturilla litt S1(1921)vuodelta 1952.
Muita suummitelmia syksylle syyskuussa vielä samanlainen Ångpendeln Tukholmassa ja myöhemmin Luciajuna joka peruuntui 2021.
Toimintakuntoon saatetun E 10 höyryveturin 1747 vuodelta 1947 käytöstä ei vielä tarkempaa tietoa.
SÅS on peruuttanut tämän vuoden Luciajunan ja samalla kaiken höyryajon tälle vuodelle!(SÅS hallitus)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Joulukuu 24, 2022, 20:31:57
Tunnettu Rodelblitz henkilöjuna  Saksassa tullaan tänä vuonna ajamaan päivämäärillä 28.1,29,1 ja 4 sekä 5.2.23.Tänä vuonna junaa ei Koronan takia ajettu. Junan veturina toimii perinteisesti Baureihe 411144  Mikado ja vaunustona on ollut  4 Reko vaunua nyt vaunustoon on tullut joitain muutoksia. Junan lähtöasemana toimii Eisenach.(Werrabahn Eisenach de.)Lippuja saa netistä.Usein juna on ollut jo valmiiksi koppuunmyyty.Tieto junasta on erittäin hyvä koska ilmassa oli pelkoa että tämän traditionaalisen  junan historia olisi tullut tiensä päähän.Junassa on erinomaisen päljon ääniharrastajia koska veturi joutuu työskentelemään raskaasti nousupitoisella rataosuudellaan.Tämän Mikadon äänimaailma on erinomaisen äänielämyksen tuottava!Nyt Werrabahn järjestää ajon omatoimisesti ennen tätä sen tarjosi DB Regio ag.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Tammikuu 01, 2023, 22:40:04
Rodelblitz joka edellämainittu niin sitä veti vuosien 1998-2003 sarjan 52 höyryveturi 528075. Vuodesta 2004 junan veturina on toiminut sarjan 41 numerolla 411144 joka kunnostettiin Thueringenin osavaltion tuella!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Tammikuu 06, 2023, 17:00:49
Saksassa ajetaan myös Loppiaishöyryjunia eli "Dreikönigsdampf".Esimerkiksi  Zollernbahn ajaa tänään Loppiaishöyryjunansa nimellä "Murgtalexpress" sitä mennään jopa höyrypikajunana.Vetureina tulee toimimaan upeat 01519 ja 527596.
Tapahtuma ajetaan välillä Turbingen-Reutlingen Hbf-Plochingen-Esslingen-Ludwigsburg-Karlsruhe Hbf-Rastatt-Baiersbronn ja takaisin.Karlsruheen asti ja sieltä takaisin toimii 01519.Loppuosuudella 527596. Matkaan sisältyy fotoajo osuuksia.(Eisenbahnfreunde Zollernbahn)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Tammikuu 07, 2023, 21:24:58
Myös Saksan Schwarzwaldbahnilla järjestettiin "Dreikönigsdampf" eli Loppiaishöyryjuna tapahtuma.jossa upea ja muhkea-ääninen  Br 01202 veti 4 vaunuisen "Suisse Train Bleu"erikoisjunan maantieteellisesti upeaa ja tunneleista rikasta Schwarzwaldin rataa Donaueschingeniin.Matkanjärjestäjänä toimi ZRT.
ZRT=Zermatt Train Travel AG,Kotipaikka BRIG Sveitsi,perustettu 2005.
Koko matkaohjelma. 6.1.23 Lyss-Basel-Donaueschingen ja 7.1.23 Donaueschingen-Schaffhausen-Lyss.
Tuota matkan höyryveturia ylläpitää yhdistys "Verein-Pacific 01202" Yhdistys on perustettu 1989,sen osoite on
CH-3250 Lyss,Sveitsi.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Tammikuu 08, 2023, 17:19:38
Saksassa edellisten lisäksi myös GES yhdistys jonka kotipaikka on Stuttgartissa järjesti Dreikönigsdampf tapahtuman eli loppiaishöyryjunan "Strohgäubahnilla"joka sijaitsee Stuttgartin lähialueella ja kulkee paikkakuntien Korntal-Weissach välillä ollen pituudeltaan 22km. Veturina toimi Br64419 lempinimeltään"Bubikopf" junassa oli 14 akselia.
Tuon edellämainitun veturin kattila -aika umpeutuu 5/23.(Lähde Ges)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Tammikuu 16, 2023, 23:50:55
Iso-Britanniassa A4 Pacific veturi 60007 "Sir Nigel Gresley"LNER 4498 on tehnyt paluun pääratojen matkustajajunaliikenteeseen(Mainline traffic)).Veturille tehtiin tätä ennen  noin 1miljonaa Puntaa maksanut konepajakorjaus.Ensimmäinen pääradan ajo tapahtui 22.5.22.Veturilla on tällä hetkellä kokomusta ulkoasu.Mainittakoon että tämä certifiointi päärata käyttöön on kohtuullisen vaativa erilaisine kattila ja turvalaite ym.velvotteineen.
Samaan sarjaan kuuluva A4 veturi 4468 Mallard pitää hallussaan höyryveturien nopeus maailmanennätystä.
A4 Pacific vetureita rakennettiin yhteensä 35 kappaletta vuosina 1935-38 rakennuttajana LNER Doncaster Works.Ainoastaan 6 yksilöä on vielä olemassa.
Tämän lisäksi mainitaan että A4 Pacific"Union of South Africa"veturi LNER 60009  jäi pois hieman ennenaikaisesti kattilavaurion takia lokakuussa 21.sille oli suunniteltu jäähyväisajo tammikuulle 22 joka täten ei toteutunut.Veturin viimeksi vetämä pääratojen juna oli "Yorkshireman " välillä Ealing Broadway-York  7.3.20.
Veturi on siirrettu Buryn liikennenuseoon toukokuussa 22.
Nyt tämän loisteliaan veturin omstaja John Cameron on ilmoittanut saaneensa luvan omalle museolleen vuonna 23  paikkakunnalla Fife jonne veturi tultaneen siirtämään  jo aivan lähiaikoina se tulee saamaan sinne seurakseen veturin LNER 61994 "The Great Marquess".


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Tammikuu 21, 2023, 21:18:49
Englannissa Polar Express Museohöyryjuna keräsi 25.000 matkustajaa. Juna liikennöi välillä Birmingham -Dorridge 25.11-23.12.23 välisenä aikana.tiedon mukaan suuri osa matkustaneista oli Itä Euroopan migrantteja jotka ei aiemmin ole kokeneet vastaavanlaista museojuna elämystä.Junavuoroja ajettiin yhteensä 74 joista 71 kulki aikataulun mukaan nuo harvat myöhästymiset kerrotaan johtuneen vaihteiden häiriöistä. Vetovoimana oli kaikilla matkoilla  GWR Castle luokan höyryveturi Clun Castle 7029 ja avustavana joko Class 20 tai Class 47 Dieselveturi.
Matkaan viihde puolesta huolehti"the Wisl Owl Theatre Company".Makan järjestäjänä toimi Vintage Trains.(lähde Mainline Steam News,Vintage Trains)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Tammikuu 25, 2023, 01:32:05
Britannia luokan veturin"Oliver Cromwell 70013 konepajakorjaus paikkakunnalla Loughborough  (se jäi pois käytöstä 2018)edistyy ja samoin Castle luokan "Thornbury Castle" veturin,ilmoittaa Great Cantral Railway. Oliver Cromwell on kertakaikkiaan  upea Britannia luokan Pacific pikajunaveturi    jota on vertailtu tälläkin palstalla ja Resiina  lehdessä meidän Ukkopekkaamme! toivotaan kunnostusten edistyvän mallikkaasti!Sen sisarveturi Britannia 70000 on tälläkin hetkellä ajokuntoinen.
Sama yhtiö ilmoittaa veturin BR Standard Class 2 olevan valmistumassa korjauksestaa ja ja mahdollisesti jo osallistuvan syksyn tilaisuuteen "Great Central Railway Autumn Steam Gala".


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Tammikuu 31, 2023, 23:42:27
Saksassa "Eisenbahn Nostalgiefahrten Bebra "järjesti suurella menestyksellä 210123 tapahtuman "Dreizylinder Winterdampmpf in Thueringen " veturin 581111 nostalgia matkustajajunan vetämänä ja220123 höyryjunatapahtuman Saksan Thueringenissä välillä Gerstungen ja Heimbolbshausen nimellä "Kalidampf" siihen osallistuivat höyryveturit Br 41,413344 ja Br 58, 581111.Nämäi junat olivat tavarajunia.Asiasta kiinnostuneille löytyy lisäinfoa Youtubesta haulla "Kalidampf".


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Helmikuu 11, 2023, 18:46:25
Pakkopysähdys tänään museohöyryjunalla Saksan Vogtlandissa Falkensteinin asemalla. Asiassa syynä mainitaan huonotasoinen kivihiili joka johti paineen laskuun kattilassa ja junan myökastymiseen noin parilla tunnilla.Mainitaan ylöslämmityksen tapahtuneen haloilla ja lähiasukkaiden paikalle tuomilla paremmilla hiilillä .Jutussa mainitaan myös hiilen kohonnut hinta ja huonontunut laatu.Asiasta raportoi Chemnizin rautatiemuseon jäsen.(Die Zeit,Frankfurter Allgemeine)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Helmikuu 16, 2023, 23:42:35
Britanniassa Castle luokan höyryveturin "5043 Earl of Mount Edgcumbe" alustavat pääradoille paluuta edeltävät testiajot ovat onnistuneet ilman huomautuksia . Edessä on vielä rasituskoeajo joka on suunniteltu tapahtuvan 25 helmikuuta,tämän jälkeen veturi saanee pääradoilla toimiseen edellytetyn lisenssin ja on valmis vetämään museojunia. Testien keskipisteenä töimii Tyseleyn varikko.(Lähde Rail Advent)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Helmikuu 19, 2023, 18:38:10
Pakkopysähdys tänään museohöyryjunalla Saksan Vogtlandissa Falkensteinin asemalla. Asiassa syynä mainitaan huonotasoinen kivihiili joka johti paineen laskuun kattilassa ja junan myökastymiseen noin parilla tunnilla.Mainitaan ylöslämmityksen tapahtuneen haloilla ja lähiasukkaiden paikalle tuomilla paremmilla hiilillä .Jutussa mainitaan myös hiilen kohonnut hinta ja huonontunut laatu.Asiasta raportoi Chemnizin rautatiemuseon jäsen.(Die Zeit,Frankfurter Allgemeine)
Tähän uutiseen lisäyksenä että kyseessä oli Br50 sarjan höyryveturi 50 3648 jota hallinnoi Sächsisches Eisenbahnmuseum Chemnitz-Hilbersdorf.(Freie Presse)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 01, 2023, 00:22:02
Saksassa EFZ(Eisenbahnfreunde Zollernbahn) ajoi höyryvetoisen erikoisjunan 19.2.23.nimeltään
 EFZ Hohenzollernexpress"
Juna kuuluu yhdistyksen 50v.juhlavuoden ohjelmaan. Reitti kulki upeissa Wuerttembergin maisemissa alkaen Tuebingenistä seuraten Neckar jokea Rottenburgiin,Eyachiin josta siirryttiin aikaisemman HZL(Hohenzollerische Landesbanin) rataverkostolleverkostolle seuraavaksi Haigerloch,Hechingen ,Gammertingen,Sigmaringen. Paluumatka lähtöpisteeseen , Tuebibgen menee pitkin Zollernalbbahnia via Storzingen,Albstadt Balingen ja Hechingen.Reittivalinnallaan EFZ on halunnut kunnioitta sen alkuaikojen reittikohteita jolloin DBllä oli höyrykielto. Junan veturina toimi EFZn oma  BR 52 7596  joka on upeassa kunnossa, junassa oli 4vaunua ja tietenkin oma ravintolavaunu.Radanvarren asukkaat kunnioittivat runsain katsojajoukoin junan kulkua.(Video löytyy EFZ Hohenzollernexpress hauilla)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 02, 2023, 01:45:45
Britanniassa Castle luokan höyryveturin "Earl of Mount Edgcunbe!alustavat pääradoille paluuta edeltävät testiajot ovat onnistuneet ilman huomautuksia . Edessä on vielä rasituskoeajo joka on suunniteltu tapahtuvan 25 helmikuuta,tämän jälkeen veturi saanee pääradoilla toimiseen edellytetyn lisenssin ja on valmis vetämään museojunia. Testien keskipisteenä töimii Tyseleyn varikko.(Lähde Rail Advent)
Edellämainittu Castle luokan höyryveturi  "5043 Earl of Mount Edgcumbe" on suoittanut rasituskoeajon(Loaded testrun) päivämäärällä 24/2/23 onnistuneesti.Testi suoritettiin paikkakuntien Tyseley ja Humblestone Road(Leicester)välillä mennen tullen.Näinollen tämä Castle tulee saamaan Certifioinnin pääradoilla(Mainline)tapahtuvaa erikoisjuna liikennöintiä varten.Se joutuu töihin jo kuluvan kuun aikana jolloin sitä odottaa muun muassa pariveto toisen höyryvetojuhdan kanssa.Mainitaan vielä että rasituskoeajo junassa oli 7 neliakselista henkiloliikenteen vaunua ja junan päässä vielä 47 class dieselveturi.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 06, 2023, 23:36:17
Saksassa kahden  Br01 sarjan vetämä erikoisjuna 27.2.23 .Matkan järjestivät IGE Reisen Saksasta ja ZRT Sveitsistä matka kulki Sveitsistä Bodenseelle ja sieltä Thueringeniin ja päättyi Saksan Meiningeniin jonne myos veturi 01202 jäi konepajakorjaukseen.Matkann päätarkoitus olikin kuiinioittaa ZRTn 01202 höyryveturia ennen sen jäämistä pitkälle konepajatauolle..Junan vetureina toimivat BR01 numero 01202 ja Br01 numero 01 numero 01519 eli Reko nollaykkönen. Veturit vetivät junaana parivedossa tai toinen junan takana  vaihtelevasti.Junan muodosti 5 neliakselista teräsvaunua ja yksi kolmiakselinin kondarivaunu.Näistä neliakselisista vaunuista 4 kuului "Suisse Train Bleu" yhtiölle.Mainitaan vielä että 01519 kuuluu "Eisenbahnfreunde Zollernbahn" yhdistykselle.
Se että palstalle tulee lisää kommentoijia kuin vain minä on aina toivottavaa!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: Mikko Nyman - Maaliskuu 07, 2023, 12:46:18
Näyttäisi siltä, että tästä säikeestä on jälleen kerran tullut aavistuksen monologinen. Voisiko ylläpito tehdä jotain, jotta tämä ketju ei tulisi ensimmäisenä vastaan keskustelualueen uutisvirrassa?

Kiitos.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: Teppo Niemi - Maaliskuu 07, 2023, 14:17:03
Näyttäisi siltä, että tästä säikeestä on jälleen kerran tullut aavistuksen monologinen. Voisiko ylläpito tehdä jotain, jotta tämä ketju ei tulisi ensimmäisenä vastaan keskustelualueen uutisvirrassa?

Kiitos.
Vaikka ketju onkin monotooninen ainakin kirjoittajan suhteen, niin se on kyllä hyvä lisä Resiinan tasoristeyspalstalla oleviin ulkomaiden uutisiin. Hyvä kun joku jaksaa seurata mitä muualla Euroopassa museoradoilla tapahtuu.
Paljon parempi tämä ketju, kuin että jokaisesta tapauksesta nostettaisiin uutinen Ulkomaat osiossa. Ja mielestäni tämä ketju saa nousta kyllä eille uusimpien keskustelujen joukossa.

Kitoksia John, että jaksat koota näitä tapahtumia luettavaksemme.



Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: Hannu Peltola - Maaliskuu 07, 2023, 16:24:19
Näyttäisi siltä, että tästä säikeestä on jälleen kerran tullut aavistuksen monologinen. Voisiko ylläpito tehdä jotain, jotta tämä ketju ei tulisi ensimmäisenä vastaan keskustelualueen uutisvirrassa?

Kiitos.
Hienoa John, että jaksat nostaa näitä esille! Jos Mikko keskustelu muistuttaa monologia, voit myös vaikuttaa siihen omakätisesti sisältöä tuottamalla!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 27, 2023, 22:52:37
Britanniassa Castle luokan höyryveturin "Earl of Mount Edgcunbe!alustavat pääradoille paluuta edeltävät testiajot ovat onnistuneet ilman huomautuksia . Edessä on vielä rasituskoeajo joka on suunniteltu tapahtuvan 25 helmikuuta,tämän jälkeen veturi saanee pääradoilla toimiseen edellytetyn lisenssin ja on valmis vetämään museojunia. Testien keskipisteenä töimii Tyseleyn varikko.(Lähde Rail Advent)
Edellämainittu Castle luokan höyryveturi  "5043 Earl of Mount Edgcumbe" on suoittanut rasituskoeajon(Loaded testrun) päivämäärällä 24/2/23 onnistuneesti.Testi suoritettiin paikkakuntien Tyseley ja Humblestone Road(Leicester)välillä mennen tullen.Näinollen tämä Castle tulee saamaan Certifioinnin pääradoilla(Mainline)tapahtuvaa erikoisjuna liikennöintiä varten.Se joutuu töihin jo kuluvan kuun aikana jolloin sitä odottaa muun muassa pariveto toisen höyryvetojuhdan kanssa.Mainitaan vielä että rasituskoeajo junassa oli 7 neliakselista henkiloliikenteen vaunua ja junan päässä vielä 47 class dieselveturi.

Nyt on liikennöinyt  Britanniassa  päivämäärällä 4.3.23 kahden Castle luokan veturin parivedossa erikoisjuna 15v odottelun jälkeen.Erikoisjuna kulki paikkakuntien Birmingham Snow Hill ja Didcot Railway Centre välillä'Vetureina olivat GWR 7029 Clun Castle ja 5043 Earl of Mount Edgecumbe junassa oli yhteensä 9 Boggievaunua (video youtubessa "7029&5043 Double Headed Great Western Castles!"


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Huhtikuu 04, 2023, 23:17:54
SÅS (Stockholms Ånglokssälskap) on pitänyt vuosikokouksensa maaliskuun lopulla.Vastuuhenkilöiden valinnan ohella on tullut keskusteluun SÅS omisteisten höyryvetureiden E2 1242 ja B 1364 tulevaisuuden näkymiä jotka ovat parhaillaan sijoitettuna Katrineholmin veturitallissa.Hallitus tutkii myös mahdollisuutta alkaa liikennöidä Tukholman satamarataa "Värtabanan"jolla oli höyryjuna liikennöintiä viimeksi 90-luvulla .Rata kulkee paikkojen Norra Station ja Värtan välillä.Rataa pidetään otollisena sen vähäisen liikenteen vuoksi ja että tällä liikennöinnillä ei jurikaan ole haittaa muulle Tukholman vilkkan junaverkon aikatauluihin.Tarkempiin suunnitelmiin palataan lähiaikoina.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Huhtikuu 19, 2023, 03:47:03
Saksassa tunnettu Höyryveturitapahtuma 15-16.4.23  "Dresdener Dampfloktreffen"on saatu päätökseen.Tapahtumaan osallistuivar junineen ainakin hoyryveturit 351947,4111449,503648,528141,52854 Saksasta myös Diesel kalustoa Tsekeistä. . Erikoisjunat Dresdenin ympäristössä osittain peruutettiin lauantaina 25.4.34 rautatiesillan läheisyydessäj ja juhla-alueessa löydetyn sodanaikaisen räjähtämättömän pommin takia.16.4.23 museojunat toimivat suunnitellun aikataulun mukaisesti.
Tapahtumaan liittyvän museojunaliikenteen mielenkiintoisimpia tapahtumia oli perinteinen rinnakkaisajo Tharadtin mäessä (Tharandter Rampe) matkustajajunan vetovoimana toimi Br414411-9 ja junan takapäässä avusti museosähköveturi E 7710,vierellä kulkeneen tavarajunan veturina toimi Br 528154-8. Rinnakkaisajo tapahtui asemien
Tharandt ja Klingenberg -Colmnitz välillä. Radan varrella  oli runsaasti innostuneita kuvaajia ja muita katsojia.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Heinäkuu 01, 2023, 17:01:26
Ruotsissa SÅS(Stockholms Ånglokssälskap) luopuu yhdestä höyryvetureistaan ja vanhasta puuvaunusta.Kalusto josta luovutaan on höyryveturi K4-793 ja puumatkustajavaunu VBHJ BCo 58 eli Nässjövagnen.Veturi myydään yrittäjälle joka ulkoisen kunnostuksen jälkeen asettaa nsen näyttelyesineeksi ja puuvaunu romutetaan sen huonokuntoisuuden takia. K4 muodosti vuosina 74-79 seuran liikenteellisen selkärangan kun SÄS liikennöi Tukholman Slakthusbananilla. Tuliputkivaurioiden ja tulipesän huonokuntoisuuden takia sitä ei koskaan kunnostettu eikä seuralla sittemmin ollut sille käyttöä.Kalusto on ollut säilytettynä Västbergassa jossa on muutakin kalustoa ja ilmeisemmin kalustoa tullaan harventamaan jatkossakin. (SÅS)
SÄSn omilla sivuilla on kuvia noin reilu viikko sitten tehdyistä vaihtotöistä Västbergassa.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Heinäkuu 24, 2023, 01:25:36
 9.7.23 Saksassa ajettiin pitkästä aikaa höyrypikajuna Syltin saarelle.Veturina oli höyrypikajunaveturi 012104 perässään 11  neliakselista matkustajavaunua.Juna kulki ilman avustavaa muuta vetovoimaa. Junan mainitaan helposti saavuttaneen 120km/h nopeuden jopa 125km/h mainitaan.Tapahtuma oli suuri menestys.Paluujunan veturina oli Nohab
My 1138,tämä siksi koska höyryveturin kääntömahdollisuutta ei liene olleen.Matkan järjestivät"Nostalgie ZugReisen ja Fascination Dampf"
Video Youtube(Marschbahn.012104 Volldampf nach Sylt)
Täytyy todeta että höyrypikajuna täydessä vauhdissa on aina vaikuttava elämys!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: Hannu Peltola - Heinäkuu 25, 2023, 04:51:08
9.7.23 Saksassa ajettiin pitkästä aikaa höyrypikajuna Syltin saarelle.Veturina oli höyrypikajunaveturi 012104 perässään 11  neliakselista matkustajavaunua.Juna kulki ilman avustavaa muuta vetovoimaa. Junan mainitaan helposti saavuttaneen 120km/h nopeuden jopa 125km/h mainitaan.Tapahtuma oli suuri menestys.Paluujunan veturina oli Nohab
My 1138,tämä siksi koska höyryveturin kääntömahdollisuutta ei liene olleen.Matkan järjestivät"Nostalgie ZugReisen ja Fascination Dampf"
Video Youtube(Marschbahn.012104 Volldampf nach Sylt)
Täytyy todeta että höyrypikajuna täydessä vauhdissa on aina vaikuttava elämys!
Höyryajo Hindenbrgdammilla olisi kyllä hieno nähdä! Kiitoksia videolinkistä, se oli oikein mielenkiintoinen! 012:n lisäksi oli mukava kuunnella Nohabin EMD-koneen murinaa.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Elokuu 01, 2023, 00:01:49
USAssa jättiläismäinen höyryveturi Reading&Northern T-1No 2012 (4-8-4) on palannut mittavan kunnostuksen jälkeen loisteliaana  Reading,Blue Mountain&Northern Railway radalle asiakasliikenteeseen vuonna 2022.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Elokuu 12, 2023, 18:22:10
Saksassa tavarajunahöyryveturin rasituskoeajo Baureihe 50 luokan höyryveturille 503616 on suorittanut koeajon paikkakuntien Meiningenin veturikonepaja ja Eisenach päivämäärällä 100823 sen vetämässä tavarajunassa oli 20 neliakselista tavaravaunua.Veturi kuuluu VSE yhdistykselle(Verein Sächsischer Eisenbahnfreunde e.V.) kotipaikka Schwarzenberg DE.Video löytyy Youtubesta haulla:Lastprobefahrt mit 503616 zwischen Meiningen und Eisenach (10.8.23)
Veturilla suoritettiin tärkeä erilaisiin höyrykoneen toiminnallisiin  mittauksiin liittyvä koeajo (Indizierfahrt) 8.8.23.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Syyskuu 23, 2023, 01:51:34
Tshekeissä tarkemmin Tshekin Sleesiassa toimiva ja paikkakuntien välillä Tremesna(Röwersdorf) ja Osoblaha(Hotzenplotz)eli saksalaisittain "Hotzenplotzbahn" kapearaiteinen  760mm levyinen rautatie on tänä vuonna täyttänyt 125v. Juhlajuna ajettiin paikkakuntien välillä 16.9.23. Juhlajunaa veti komeasti kaksi radan höyryveturia.Radalla ajetaan säännöllistä diesel-vetoista matkustajaliikenntä.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Lokakuu 01, 2023, 23:55:45
Saksassa tavarajunahöyryveturin rasituskoeajo Baureihe 50 luokan höyryveturille 503616 on suorittanut koeajon paikkakuntien Meiningenin veturikonepaja ja Eisenach päivämäärällä 100823 sen vetämässä tavarajunassa oli 20 neliakselista tavaravaunua.Veturi kuuluu VSE yhdistykselle(Verein Sächsischer Eisenbahnfreunde e.V.) kotipaikka Schwarzenberg DE.Video löytyy Youtubesta haulla:Lastprobefahrt mit 503616 zwischen Meiningen und Eisenach (10.8.23)
Veturilla suoritettiin tärkeä erilaisiin höyrykoneen toiminnallisiin  mittauksiin liittyvä koeajo (Indizierfahrt) 8.8.23.

Uusi suositeltava videotallennus on ilmestynyt tästä rasituskoeajosta Youtubeen 6,9.23 jossa veturin veturin mahtava työskentelyääni todella pääsee oikeuksiinsa!Haulla "Lastprobefahrt der Dampflok 503616-5 im August 2023".


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Lokakuu 11, 2023, 00:03:20
Saksassa "Schiefe Ebene" vietti 175v juihlallisuuksiaan 30.9-1.10.23. Se on maailmankuulu radan nousuosuus paikkakuntien Neuenmarkt-Wirsberg ja Marktschorgast välillä. Juhlaa kunnioitettiin hoyryspektaakkelilla  useiden höyryjunien liikennöidessä tällä kuuluisalla rampilla .Junat liikennöi "Deutsches Dampflokmuseum"(DDM) osallistui tapahtumaan .Paikalle  Neuenmarktiin oli saapunut useita erikoisjunia ja runsas osallistujakaarti. Höyryvetureista tapahtumaan osallistui 503616,528195,01509 ja 01066.näiden lisäksi myös Wiesenthalbahnin 3 osainen vt95 kiskoautokokoonpano. Kaikki liikennöineet höyryjunat olivat diesel avusteisia dieselin antaessa työntöapua,paluujunassa alas päin tultaessa taasen diesel oli junan veturina näinollen tämä pendeli ei tarvinnut aikaa vievää vaihtoliikettä päätepisteessään. ja näissä myötävaikuttivat  veturit 212.280-4 ,213.334-5 ja 118-757-4.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Lokakuu 13, 2023, 18:22:39
Ruotsissa ajettiib 1.10.23,Nässjön Rautatiemuseon järjestämä erikoisjuna välillä Nässjö-Hultsfred. Menomatkalla junaa veti SJ dieselveturi T41 numero 200(Nohab-GM 1956)(EMD 12-567) ja paluujunassa höyryveturi SJ A5 numerolla 1545 ex KJ 17(Kalmar järnväg). Juna oli SJK (Svenska Järnvägsklubben) tilausajo.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Lokakuu 31, 2023, 01:43:40
Britanniassa höyryveturi "Britannia" Pacific sarjan Kruununjalokivi koki ikävän sylinterivaurion iltajunassa 22.8.23. Britannian Chilworthissa. Veturi ioli juuri ohittanut Chilworthin aseman erikoisjunassa "Garden of England Circular&Sunset Steam Express"kun vaurio tapahtui oikeanpuoleisessa ristikappaleessa johtaeu männän ja sylinterin vaurioon.Juna pääsi palaamaan matkustajineen tuntien odotuksen jälkeen mukana olleen dieselvedon (D47)turvin .Veturin ennustetaan palautuvan liikenteeseen vasta vuoden 24 lopulla.Video jonka loppuotoksessa kuuluu
voimakas metallinen kolahtelu löytyy Youtubesta haulla  .70000"Britannia"fails at Chilworth"Kokenut kuvaaja ei onneksi lopettanut kuvaäänitystään heti junan lähdettyä ,vaan jatkoi nauhoittamistaan,ja näinollen sai taltioitua tämän dramaattisen tapahtuman.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Joulukuu 23, 2023, 02:43:13
Saksassa Preussilainen P8 veturi BR 382267 on suorittanut onnistuneen rasituskoeajon ja 8/23 ja näinollen on valmis palaamaan pääratojen liikenteeseen.Veturin kunnostaminen kesti kauan se oli edellisen kerran liikenteessä 14.10.2017.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Tammikuu 03, 2024, 21:46:21
Saksassa tunnettu "Rodelblitz" erikoisjuna veturin BR 41 vetämänä liikennöi jälleen tänäkin vuonna päivämäärillä :27 ja 280124  sekä 03 ja 040224.
Tätä traditionaalista junaa liikennöi:" IGE Werrabahn# Eisenach e.V.
Junan reitti on Eisenach-Arnstadt-Schmalkalden-Zella Mehlis ja takaisin.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Tammikuu 24, 2024, 17:46:36
IGE Werrabahnin edustajan mukaan Saksan veturinkuljettajien lakko GDL Streik (24.1-29.1) ei näillä näkymin tule vaikurramaan Rodelblitz junan ensi viikonlopun ajoihin.Lähde :IGE"Werrabahn Eisenach"e.V., Facebookin sivulta.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Helmikuu 20, 2024, 00:19:19
Ruotsissa Skänska järnvägar "Ångtåget på Österlen"on ilmoittanut aikataulunsa ensi kesän höyryliikenteestä joka tapahtuu aikavälillä 16.6-13.8.24. Museorautatie on leveäraiteinen  se liikennöi luonnonkaunista rataosuutta asemien Brösarp ja ST.Olof välillä.Se alkoi liikennöinnin vuonna 1971 ollen Ruotsin vanhin leveäraiteinen museorata.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 16, 2024, 01:16:10
Saksassa pikajunahöyryveturi 032155-4 on suorittanut katsastuksensa 28,2,24 ja suorittanut onnistuneen koeajonsa 29.4.24 välillä Nossen -Dresden -Friedrichstadt ja takaisin.Näinollen tämän Pacific 03 veturin käytölle vuoden 24 ja tästä eteenpäin erikoisjunissa ei ole mitään esteitä!










Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 20, 2024, 17:53:16
Britanniassa harvinainen  "Blue Peter"A2 Pacific höyryveturi  LNER Peppercorn 60532 on palannut liikenteeseen 22 vuoden tauon jälkeen.Aktiivisessa käytössä tämä sarjansa ainoa säilynyt yksilo oli vv48-66.Veturin omistaa "the Royal Scot Locomotive and General Trust"(RSL&GT) Veturin kunnostus ajokuntoonvalmistui 14.3.24 LNER perinnejkorjaamolla Britannian Crewessa.Veturin rakensi "Doncaster Works".Videoita löytyy youtubesta mm haulle"Blue Peters return".


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 22, 2024, 22:54:18
"Blue Peter! A2 höyryveturi on toimitettu "Severn Valley rautatielle" Kidderminsteriin 19.3.24 viimeisteleviä säätöjä varten ennen" Mainline Test" vaativien pääratakoeajojen alkamista!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 30, 2024, 19:20:25
Britanniassa höyryveturi "Britannia" Pacific sarjan Kruununjalokivi koki ikävän sylinterivaurion iltajunassa 22.8.23. Britannian Chilworthissa. Veturi ioli juuri ohittanut Chilworthin aseman erikoisjunassa "Garden of England Circular&Sunset Steam Express"kun vaurio tapahtui oikeanpuoleisessa ristikappaleessa johtaeu männän ja sylinterin vaurioon.Juna pääsi palaamaan matkustajineen tuntien odotuksen jälkeen mukana olleen dieselvedon (D47)turvin .Veturin ennustetaan palautuvan liikenteeseen vasta vuoden 24 lopulla.Video jonka loppuotoksessa kuuluu
voimakas metallinen kolahtelu löytyy Youtubesta haulla  .70000"Britannia"fails at Chilworth"Kokenut kuvaaja ei onneksi lopettanut kuvaäänitystään heti junan lähdettyä ,vaan jatkoi nauhoittamistaan,ja näinollen sai taltioitua tämän dramaattisen tapahtuman.
"Britannia"Pacific sarjan höyryveturi 70000 on palannut pääradoille"Mainline" 7 kuukautta kestäneen kunnostuksen jälkeen Maaliskuun 24 alussa.Veturin vasemmanpuoleinen ristikappale rikkoontui elokuussa 23 veturin ollessa tilausjunan veturina.(Britannia returns!!!!!!!! video youtubesta)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: Ilkka Hovi - Maaliskuu 31, 2024, 08:01:12
"Blue Peter! A2 höyryveturi on toimitettu "Severn Valley rautatielle" Kidderminsteriin 19.3.24 viimeisteleviä säätöjä varten ennen" Mainline Test" vaativien pääratakoeajojen alkamista!
Blue Peter oli käytössä noin vuoteen 1971 mutta koska BR:n rataverkolle ei päässyt sitten höyryliikenteen loppumisen (1968 ?) ja tuohon aikaan ei ollut montaa museorautatietä jonne olisi voinut mennä.
Veturi on voinut olla jollakin noista veturimuseoista jotka olivat keränneet kokoelmiin vetureita ja vetureita on voitu käyttää museoalueella liikkumiseen. Nykyisin kun museorautateitä on runsaasti joten veturi voi päästä myös laajemmin käyttöön ja liikennettä on myös valtakunnallisella raideverkostolla. En muista nähneeni mainintaa Blue Paterista sitten vuoden 1974. Veturi oli ensimmäinen jonka tiesin olleen "harrastekäytössä" vounna 1971..


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Huhtikuu 18, 2024, 16:45:21
"16 .Dresdner Dampfloktreffen 2024" höyryveturitapahtuma likuisine erikoisjunineen ja kalustoesittelyineen pidettiin jälleen 13 ja 14.4.24.Liikenteessä olivat höyryveturit  01 1104,03 2155-4,023 058-1,23 1097,41 1144-9,50 3501,52 8079-7,52 8141-5,1111-2,77.250,ja 434.2186.
Lauantaina saapui erikoisjunia Dresdeniin sekä IG BV Dresden-Altstadt ajoi itse järjestämiään museojunia Dresdenin ympäristössä
Sunnuntaina oli vuorossa tunnettu "Parallelfahrt auf Tharandter Rampe"eli kahden höyryjunan rinnakkaisajo Tharandtin nousussa.Näistä toinen juna oli tavarajuna ,Youtubesta löytyy tapahtuman nimellä lukuisia videoita!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Huhtikuu 19, 2024, 21:02:01
Britanniassa höyryveturi "Britannia" Pacific sarjan Kruununjalokivi koki ikävän sylinterivaurion iltajunassa 22.8.23. Britannian Chilworthissa. Veturi ioli juuri ohittanut Chilworthin aseman erikoisjunassa "Garden of England Circular&Sunset Steam Express"kun vaurio tapahtui oikeanpuoleisessa ristikappaleessa johtaeu männän ja sylinterin vaurioon.Juna pääsi palaamaan matkustajineen tuntien odotuksen jälkeen mukana olleen dieselvedon (D47)turvin .Veturin ennustetaan palautuvan liikenteeseen vasta vuoden 24 lopulla.Video jonka loppuotoksessa kuuluu
voimakas metallinen kolahtelu löytyy Youtubesta haulla  .70000"Britannia"fails at Chilworth"Kokenut kuvaaja ei onneksi lopettanut kuvaäänitystään heti junan lähdettyä ,vaan jatkoi nauhoittamistaan,ja näinollen sai taltioitua tämän dramaattisen tapahtuman.
"Britannia"Pacific sarjan höyryveturi 70000 on palannut pääradoille"Mainline" 7 kuukautta kestäneen kunnostuksen jälkeen Maaliskuun 24 alussa.Veturin vasemmanpuoleinen ristikappale rikkoontui elokuussa 23 veturin ollessa tilausjunan veturina.(Britannia returns!!!!!!!! video youtubesta)
Britannia 70000 on rikkoontunut ensimmäisellä varsinaisella museojuna ajollaan konepajakorjauksen jälkeen.Tämä tapahtui 13.4.24 onneksi junan perässä assistoi dieselveturi"Class 47"näinollen päästiin asemalle.Koko museojunaajelu pelastui diesel 47805n voimin.Parhaassa tapauksessa kyse mahdollisesti ollut jonkun laakerin ylikuumeneminen. Britannia hinattiin 15.4.24 paikasta Carlisle Upperby dieselin 37521 "LSLn"Crewen varikolle korjattavaksi.Viimeinen tieto olisi kytkinkangen laakerin vika?(Lähde "Train videos 2023.)


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Toukokuu 01, 2024, 19:09:56
Höyryveturi 50 4073 on palannut palvelukseen yli 40n vuoden seisomisen jälkeen .Meiningenin pajalla yli 8v korjattavana ollut Br 50 4073 eli ns Neubaulok (uudisrakennus) on ottanut ensi askeleensa höyryssä Meiningenin pajan raiteistolla 25.4.24 jolloin veturille tehdään viimeisiä säätöjä ja tarkkaa indisointia. Veturi on viimeinen tuon sarjan edustajista jonka BEM(Bayerisches Eisenbahnmuseum Nördlingen)onnistui pelastamaan veturin toimittua ennen sitä vain ns lämmitysveturina. Vetureita rakennettiin yhteensä 88 kappaletta vuosina 56-60 tehtaalla "Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg.Tämän veturisarjan toiminta DRn palveluksessa päättyi vuonna 1980.Video(Dampflok 50 4073 ist wieder in betrieb)Youtubessa.
Tämä veturi on alunperin valmistunut 21.10.60. Veturi siirtyi BEMn omistukseen vuonna 1991.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Toukokuu 04, 2024, 23:54:26
Iso-Britannia ;Tuo jo aiemmib mainittu  A2 luokan höytyveturi 60532 "Blue Peter" on nyt suorittanut pääradan rasituskoeajon päivämäärällä 2.5.24. Ajo suoritettiin paikkakuntien Crew-Shrewsbury-Chester ja Wrexham ja paluu via Oxley jn&Stafford "West Coast"päärataa.(Video :60532 Blue Peter Loaded Test  Run -02/05/24, Youtube.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Toukokuu 14, 2024, 00:25:40
Ruotsissa NOJ (Nässjö-Oskarshamn-Järnväg)rautatie  viettää 150 v. juhlia. Juhlan kunniaksi ajetaan 25.5.24 höyryvetoinen juhlajuna Nässjön ja Oskarshamnin välillä ja takaisin. Junassa on mukana T41 diesel veturi höyryveturin sarjaa ei mainittu ,mutta Nässjön rautatiemuseo omistaa ainakin höyryveturin A5,1545 jolla liikennöitiin ainakin SJK matkalla lokakuussa 23.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Toukokuu 14, 2024, 00:41:12
Ruotsissa SÅS(Stockholms Ånglokssälskap) höyryveturiyhdistyksen liikennelupa on joutunut liikenneviranomaisen byrokratiarattaisiin eikä yhdisty saa tällä hetkellä liikennöidä eikä edes liikutella kalustoaan misään muodossa yhdistyksen kotisivukaan ei nyt toimi.Toivotaan kuitenkin parasta ja seuraillaan tilannetta!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Toukokuu 14, 2024, 01:32:40
 Edellämainitun SÅS liikennekiellon lisäksi sama koskee myös sen sisaryhdistystä KÅS(Katrineholms Ånglokssälskap
joka ei myöskään  saa ajaa kalustollaan tai liikutella sitä missään muodossa.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Toukokuu 19, 2024, 00:42:57
Iso-Britanniassa Pacific veturi 70000 on suorittanut toisen rasituskoeajonsa rikkoonnuttuaan 13.4.24 koeajollaan.Nyt koeajo suoritettiin lähtöasemalta Crewe alkaen päivämäärällä 16.5.24.. Veturissa havaittii yhä teknistä ongelmaa ja se ei täten läpäissyt testiä.Koeajolla tuli pitkä myöhästyminen teknisten ongelmien takia joiden laadusta toistaiseksi ei ole tarkemmin tiedotettu.Veturi pystyi kuitenkin liikkumaan omin voimin.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Toukokuu 24, 2024, 22:33:51
Ruotsissa NOJ (Nässjö-Oskarshamn-Järnväg)rautatie  viettää 150 v. juhlia. Juhlan kunniaksi ajetaan 25.5.24 höyryvetoinen juhlajuna Nässjön ja Oskarshamnin välillä ja takaisin. Junassa on mukana T41 diesel veturi höyryveturin sarjaa ei mainittu ,mutta Nässjön rautatiemuseo omistaa ainakin höyryveturin A5,1545 jolla liikennöitiin ainakin SJK matkalla lokakuussa 23.
[/quote
NOJ 150v juhlajunaa vetää huomenna 25.5.24 höyryveturi A5,1545.

Onnea NOJ 150v.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Toukokuu 24, 2024, 23:39:13
NOJ 150v  Juhlajunassa on vetäjänä Nässjön museon höyryneturi A5, 1545. juna ajetaan 25.5.24.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Toukokuu 29, 2024, 01:43:51
Juna NOJ 150v ajettiin hyvässä säässä ja sankkpjen yleisöjoukkojen seuraamana asemilla. Veturin 1545 komeasta äänimaailamasta tuli myös ylistävä maininta FBssä veturin työskentelystä radan nousussa.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Toukokuu 30, 2024, 22:41:58
Iso-Britanniassa Bulleid Pacific sarjan höyryveturi 34053"Sir Keith Park" on suorittanut ensimmäisen kevyen koeajonsa 29.5.24 "Swanage Railwayllä"Veturi oli yhieman yli 2 vuotta poissa liikenteestä konepajakorjauksen takia.Testaus suoritettiin asemien Swanage ja Corfe Castle välillä.Veturin omistava yhtiö on "Southern Locomotives LTD",yhtiön omistuksessa on yhteensä 3 käyttökuntoista  Buolleid Pacific veturia.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Kesäkuu 08, 2024, 21:57:20
Iso-Britanniassa Pacific veturi 70000 on suorittanut toisen rasituskoeajonsa rikkoonnuttuaan 13.4.24 koeajollaan.Nyt koeajo suoritettiin lähtöasemalta Crewe alkaen päivämäärällä 16.5.24.. Veturissa havaittii yhä teknistä ongelmaa ja se ei täten läpäissyt testiä.Koeajolla tuli pitkä myöhästyminen teknisten ongelmien takia joiden laadusta toistaiseksi ei ole tarkemmin tiedotettu.Veturi pystyi kuitenkin liikkumaan omin voimin.
onnist
Nyt Britanniassa tuo Britannia veturi 70000 on suorittanut "Mainline test" eli pääradan rasituskoeajon onnituneesti 22.5.24. Tämän jälkeen veturi on ainakin 28.5.24 vetänyt erikoidhöyryjunan "Steam Dreams"Videoita löytyy ja Britannian ääniantia on kehuttu!Näkemillä videoilla Britannia on kuljettanut junaansa melkoisella nopeudella!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Kesäkuu 15, 2024, 00:45:39
 Sveitsissä suuri Ex SNCF Höyryveturi 241-A-65 on suorittanut konepajakorjauksen jälkeen  rasituskoeajonsa 7.6.24,reitillä Koblenz-Ebilsau-Buelach onnistuneesti.veturin omistaa "Verein Dampflokdepot Full" Sveitsissä.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Kesäkuu 23, 2024, 16:08:37
Britanniassa suuri höyrytapahtuma 10.5.24 kun Castle luokan höyryveturi "Clun Castle 70292" yrittää lyödä höyryajan ennätyksen Hemerdonin mäessä vetäen erikoisjunaa Birminghamista Plymouthiin.Samalla ylitettiin kolme jyrkkää nousua Castle veturin mahtavien äänien saattamana.Kaikki mahdolliset kuvauspaikat oli oli hyvin kansoitettuja.Mukana myös tämä Saksasta tapahtumaan matkannut"PBS" kuvaajaryhmä.11.5.24 oli vuorossa Britannian neljänneksi jyrkin nousu "Hemerdon Bank"jossa kävi niin että höyryjuna joutui pysähtymään 200m ennen mäen harjaa.Näinollen tämä ennätyksen tavoittelu päättyi dramaattisesti kaikkien paikalle tulleiden katsojien edessä.Syynä tapahtuneeseen ei ollut miehistö,hiilet tai veturin tekninen vika vaan joissain matkustajavauniussa päälle menneet jarrut!
("Rekordversuch endet dramatisch,Dampflok bleibt auf steiler Strecke liegen")Video Youtubessa.Kuvannut ryhmä on PBS,
Ryhmä aikoo0 jatkossakin tulla seuraamaan mikäli ennätyskoe  tehdään uudelleen!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Heinäkuu 14, 2024, 03:35:17
Saksassa ajettiin höyryerikoisjuna perinteiseen tunnettuun merelliseen tapahtumaan "Kieler Woche" Brunschweigista Kieliin 22.6.24.Erikoisjunan veturina toimi Br 01 sarjan pikajunaveturi  012 104-6,jota hallinnoi  nuernbergiläinen yhdistys"Faszination Dampf e.v."junan loppupäässä avusti Nohab My1138.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Heinäkuu 16, 2024, 02:51:55
USAssa Big-Boy höyryveturi UPBig Boy 4014,on 14.7.24 ajanut Donner solan (Donner Pass) läpi.Juna ajettiin paikkakuntien Roseville ja Sparks välillä. Donner Pass on tunnettu jyrkistä nousuistaan,tämä on ensimmäinen kerta kun tämän kokoluokan höyryveturi ylittää solan.Junassa oli 12 UPn vaunua ja avustava diesel veturi UP 1983.(Video youtube, (UP Big Boy 4014 on Donner Pass). Veturin omistaa vuodesta 2018 joukko michiganilaisia sijoittajia yhtiössään.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Heinäkuu 18, 2024, 23:44:57
Pienoisrautatievalmistaja PIKO Sonnebergin kaupungissa täytti 75v. Tapahtumaa juhlistettiin 22.6.24  ajamalla sinne höyryvetoinen erikoisjuna"Spielzeug Express"nach Sonneberg. Junan vetäjänä toimi "Bayerisches Eisenbahnmuseum" omistama  Pacific pikajunaveturi 01O66.Junan reitti kulki Nördlingenistä Sonnebergiin ja takaisin.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Heinäkuu 19, 2024, 20:38:24
Iso-Britannia ;Tuo jo aiemmib mainittu  A2 luokan höytyveturi 60532 "Blue Peter" on nyt suorittanut pääradan rasituskoeajon päivämäärällä 2.5.24. Ajo suoritettiin paikkakuntien Crew-Shrewsbury-Chester ja Wrexham ja paluu via Oxley jn&Stafford "West Coast"päärataa.(Video :60532 Blue Peter Loaded Test  Run -02/05/24, Youtube.
Höyryveturi "Blue Peter" 60532 on nyt suorittanut ensimmäisen virallisen pääradan   ajonsa (Inaugral Run)vetämällä matkustajajunaa pääradalla(Mainline).Tämä tapahtui 13.7.24 vetämällä LSLn yksityisen Charter junan Lontoon Kings Cross asemalta Yorkiin.
Kun nyt veturi A2n (Blue Peter) korjaus ja paluu radoille on saatu onnistuneesti toteutettua pääsee yhdistys (LNWR Heritage)keskittymään toiseen omistamaansa kohteeseen Castle luokan (Ten Wheeler)veturinsa "Nunney Castle" 5029 korjauksen läpiviemiseen,veturi siirrettiin jo huhtikuussa Crewen pajalle.Alunperin yhdistyksellä oli tavoite saada veturi käyttöön jo loppukesästä 2024. Pidetään peukkuja että työ edistyy menestyksellisesti."Nunney Castle"on kaikin puolin upea ilmestys!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Elokuu 01, 2024, 23:04:40
Saksassa ajettiin 20.7.24  höyryvetoinen erikoispikajuna reitillä Hamburg Altona -Westerland Syltin saarella.Matkan järjesti "Nostalgiereisen" yhdistys veturina toimi Pacific pikajunaveturi 012 104-6 jonka omistaa "Faszinartion Dampf e.v."junassa oli 10 neliakselista matkustajavaunua ja loppupäässä avusti  Nohab ex DSB MY 1138.Mainitaan että Veturisarjalla 01.10 on tähän päivään asti voimassa oleva aikaennätys edellämainittujen asemien välisellä rataosuudella liikennöiville junille.Nykykalustollakaan tuota ei ole kyetty rikkomaan.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Elokuu 10, 2024, 23:08:38
Ruotsissa SÅS(Stockholms Ånglokssälskap) höyryveturiyhdistyksen liikennelupa on joutunut liikenneviranomaisen byrokratiarattaisiin eikä yhdisty saa tällä hetkellä liikennöidä eikä edes liikutella kalustoaan misään muodossa yhdistyksen kotisivukaan ei nyt toimi.Toivotaan kuitenkin parasta ja seuraillaan tilannetta!
Viimeisten tietojen mukaa yhdistys joutuu myös sulkemaan aiemmin aktiiviset verkkosivunsa tai ainakin luopumaan niiden päivityksestä  koska liikennelupaa ei ole saatu jatkuminen näyttää tällä hetkellä kyseenalaistelta mutta pidetään peukkua ja toivotaan kaikkea hyvää ,että kaikki lopuksi järjestyy parhain päin!


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Elokuu 18, 2024, 15:22:11
Ruotsissa Gävlen Rautatiemuseo järjestää tapahtuman "Ånglokets Dag" 24.8.24 jolloin on odotettavissa paikallista höyryliikennettä ja" Ekenholmsbanan " eli Tukholman pienoisrautatiekerho järjestää pienoisjunamessut erilaisine myyntitapahtumineen siellä samaan aikaan!!!.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: Teppo Niemi - Syyskuu 07, 2024, 12:40:24
Tänään Ruotsissa Landerydin tapahtuman yhteydessä Torupin asemalla kiskobussi suistui lähdössä Hytebrukiin vaihteessa. Ja seuraavan vaihteen risteyksessä takaisin kiskoille.
Höyryjuna jäi mottiin Torppiin.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Lokakuu 21, 2024, 21:59:28
Iso-Britanniassa "LNWR Heritage yhdistys on A2 veturinsa "Blue Peter valmistumisen jälkeen siirtänyt pajalleen Creween höyryveturinsa  "Nunney Castle 5029" viimeisteltäviä konepajatöitä varten veturin odotettiin valmistuvan jo loppukesästä 2024,mutta työtä näyttää olevan vielä kesken toivotaan että se piakkoin pääsee takaisin radoille! 5029n vetämistä junista löytyy runsaasti upeita otoksia Youtubesta!

Castle luokan veturi "Dryslwyn Castle 7018 pitää hallussaan tälle veturisarjalle virallista nopeusennätystä ollen 102MPH,vuodelta 1958 paikassa Somerford sen vetäessä Bristolian pikajunaa Bristolista Lontooseen.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: Juha Toivonen - Lokakuu 24, 2024, 17:37:32
Minulla ei juurikaan ole kokemuksia muualta, kuin Saksasta, Puolasta ja hyvin vähän Romaniasta. Kahdessa ensin mainitussa suhtautuminen museaaliseen rautatietoimintaan ja harrastusyhteisöihin on erinomaisen lämmintä ja osin innostunuttakin. Saksassa eritoten, jopa tavallisten tallaajien suhtautuminen alan yhdistyksiin, on huomattavasti kiinnostuneempaa, kuin meillä Suomessa. Myös Puolassa uskoisin harrastustoiminnan kasvavan yhä edelleen. Toki hyvin monella harrastajayhteisöllä on rajan kummallakin puolella taloudellisia haasteita, eli kaikilla yhteisöillä ei suinkaan ole vankkaa rahoitusta takanaan. Romaniassa mm. maan yksityistä elinkeinoelämää ollaan houkuttelemassa harrastustoiminnan taloudelliseen tukemiseen. Saa nähdä, - kuinka tulee onnistumaan.


Otsikko: Vs: Havaintoja rautatieyhdistyksiltä ja museoradoilta!
Kirjoitti: John Lindroth - Marraskuu 22, 2024, 00:28:31
Iso-Britanniassa Pacific höyryveturi LNER A2 "Blue Peter" on 20.11.24  vetänyt ensimmäisen kaupallisen ajonsa talvisessa maisemassa vetämällä erikoisjunan "Christmas White Rose" (Saphos Trains) lähtien Crewen asemalta suuntanaan York via Hope Valley,north Peak District,Chiney ja Edale.Olosuhteet ja sää oli kuvaajille suotuisa!
Youtube video: 60532 "Blue Peter"in The Snow! The Christmas White Rose  (kuvaaja /Marsh Steam Videos).