John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« : Kesäkuu 20, 2021, 22:13:52 » |
|
Saksassa UEF (Ulmer Eisenbahnfreunde )täyttää tänä vuonna 50v. UEF aloitti toimintansa vuonna 1971 alunperin hankkimansa höyryveturin 98812(Bayerische GTL 4/4) jonka se sittemmin hankki omistukseensa. DBn höyrykielto ajoi nämä harrastejunat alussa yksityisradoille Ettlingen-Bad Herrenalb ja Amstetten-Gerstetten. Sittemmin yhteistyö ja höyryajot ovat jatkuneet Albtal -Verkehrsgesellschafltin kanssa ja sen rataverkolla.Veturit jotka yhdistyksen käytössä ovat olleet mainitaan 98812,86346,01173,01509,01143,997203,751118,011066,moottorivaunu T05. Tällä hetkellä ovat käyttövalmiudessa höyryveturit 751118, 58311 ja 997203.(lähde Der Modelleisenbahner)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 21, 2021, 06:11:59 » |
|
Saksassa UEF (Ulmer Eisenbahnfreunde )täyttää tänä vuonna 50v. UEF aloitti toimintansa vuonna 1971 alunperin hankkimansa höyryveturin 98812(Bayerische GTL 4/4) jonka se sittemmin hankki omistukseensa. DBn höyrykielto ajoi nämä harrastejunat alussa yksityisradoille Ettlingen-Bad Herrenalb ja Amstetten-Gerstetten. Sittemmin yhteistyö ja höyryajot ovat jatkuneet Albtal -Verkehrsgesellschafltin kanssa ja sen rataverkolla.Veturit jotka yhdistyksen käytössä ovat olleet mainitaan 98812,86346,01173,01509,01143,997203,751118,011066,moottorivaunu T05. Tällä hetkellä ovat käyttövalmiudessa höyryveturit 751118, 58311 ja 997203.(lähde Der Modelleisenbahner)
Eli siis saman ikäinen kuin suomalainen Museorautatie Forssa - Humppila ry (MFH), joka 1970-luvun lopussa muutti nimensä Museorautatieyhdistys ry:ksi. Eli juhlavuosi on myös Suomessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 08, 2021, 21:45:27 » |
|
Veturi Br 41018 kuuluvan yhdistyksen edellämäinitulla höyryveturilla joka on ollut korjauksessa Meiningenin pajalla on suoritettu rasituskoeajo 30.6.21. Meiningenin lähiradoilla. Näin voimme toivoa upean Mikado veturin palaavan museojuna ja tilausliikenteeseen jo lähiaikoina!(video löytyy youtubesta)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 08, 2021, 22:30:21 » |
|
3.7.21 oli kulussa yhtiön Bahnnostalgie Thueringen BR 441144-9 vetoinen höyryjuna nimeltään Regenbogen Express eli Sateenkaari Express.Se liikennöi Arnstadt-Sömmerda- Arnstadt alueilla .Junan veturi oli sama kuin jo aiemmin tunnettu Rodelblitz junan vetäjä.(Video youtube)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #4 : Elokuu 16, 2021, 16:19:09 » |
|
Ulmer Eisenbahnreunde(UEF) omistama höyryveturi 58311 täytti 100v.Tämän kunniaksi sillä liikennöitiin 20.6.21 välillä Karlsruhe,Ettlingen ja Bad Herrenalb. UEFn hyvän huollon ja kunnossapidon ansiosta tuo G12 veturi onkin yksi koko maan eniten käytössä olevien höyryvetureiiden joukossa..(lähde:Der Modelleisenbahner)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #5 : Elokuu 16, 2021, 16:30:36 » |
|
Bundesbahn höyryveturi klassikko Br 41018 oli koeajollaan Werratalbahnilla 30.6.21. Veturin omistaja Dampflok-Gesellschaft Muenchen e.V (DGM) suoritti siellä rasituskoeajon .Veturi oli valmistunut vähän aikaa sitten Meiningenin pajallta ja myös saanut tuoreen katsastusleiman.(Der Modelleisenbahner)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2021, 17:16:20 » |
|
Stockholms Ångloksförening (SÅS) liikennoi 4-5-9.21 parivuotisen tauon jälkeen lyhyenmatkan pendeliliikennettä välillä Liljeholmskajen-Västberga. Veturinaan höyryveturi S1 nro1921 vuodelta 1952(Nohab) ja vaunukalusto tulee muodostumaan n 100v täyttäneistä avosiltaisista puuvaunuista juna tulee kantamaan nimeä Ångpendeln eli Höyrypendeli.Edestakainen matka kestää noin 40 minuuttia.Lähdöt Liljeholmskaijenilta klo 10,11,12 ja 13 paikallista aikaa.Hinta 100Kr aikuiset ja 50Kr lapset,alle 5 vuotiaat ilmaiseksi.(Hae Stockholms Ånglokssälskap/resor&evenemang) 28-29.8 yhdistys suorittaa koeajaoja samalla reitillä!
Tämän lisäksi yhdistys tiedottaa höyryveturin E10 nro 1747 vuodelta 47 jo piakkoin ehkä tämän vuoden aikana tulevan ajokuntoon ja sen vetämiä junia on odotettavissa.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2021, 14:51:11 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 04, 2021, 14:36:54 » |
|
Saksassa Bayern Bahn(Bayerisches Eisenbahnmuseum) liikennöi Br01 höyryvetoisella junalla veturinaan (BR 001-180-9) päivämäärällä 18.9.21 välillä Nördlingen-Donauwörth-Ingolstadt Hbf-Regensburg Hbf. Osasta matkaa vetää E194-192-1.Neuenmarkt-Wirsbergissä tutustuminen Deutsches Eisenbahnmuseum kokoelmiin! Tarkemmin www Bayernbahn de Ps. tuolla reissulla ei tiedon mukaan tulla liikennöimöön kuuluisalla "Schiefe Ebenellä".
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2021, 19:27:20 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 06, 2021, 14:13:14 » |
|
UEF(UlmerEisenbahnfreunde) yhdistys liikennöi höyryjunalla 26.9.21 otsikolla "Dampfnostalgie Karlsruhe" välillä Karlsruhe -Ettlingen Stadt-Bad Herrenalb.
UEF liikennöi myös 12.9.21 höyryjunalla väliä Amstetten-Gerstetten.
Myös Hessencourir yhdistys liikennöi 12.9,10.10ja 31.10.21 höyryjunilla rataosallaan Kassel Wilhelmshöhe-Naumburg ja takaisin. Ja joulukuussa on Joulupukki ym. junia. Usein nämä suositut junat on jo ennakolta loppuunmyytyjä! Ne ovatkin monelle yhdistykselle koko vuoden suurin tulonlähde!
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2021, 18:19:30 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 09, 2021, 14:50:06 » |
|
SÅS(Stockholms Ångloksförening) liikennöi sovitusti pendeliliikennettä Tukholmassa (kts. ed.) viikonloppuna S1 veturillaan vetäen museovaunuja 4-5.9.21 . Liikennöinti onnistui kiitettävästi ja yleisömenestys oli suuri tietenkin huomioiden coronarajoitusten turvavälit..Tämä johtaakin siihen että SÅSlta voi olla tulossa Luciajuna Liljeholmenista Södertäljeen ja mahdollisesti juna Katrineholmiin vielä tänä vuonna mutta aikataulut on yhä auki!
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2021, 15:05:44 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 19, 2021, 20:12:10 » |
|
Ruotsin SJK (Svenska Järnvägsklubben ) ajoi museojunan 16-17-10.21 reitillä Gävle -Sundsvall-Ånge-Gävle veturinaan Sähköveturi Litt D 432 junassa oli 8 museovaunua.Alunperin oli tarkoitus suorittaa matka B-luokan höyryveturivedolla mutta tähän tulleen vian takia se suunnitelma ei valitettavasti toteutunut!
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2021, 19:01:31 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 24, 2021, 19:10:01 » |
|
Edellämainittu SÅS on nyt tässä kuussa saanut onnistuneesti koeajettua öljypolttoisen höyryveturinsa litt E10 numero 1747(Nohab 1947) lauantaina 16.10.21,lisäksi mainitaan että veturia tullaan käyttämään lähitulevaisuuden museojunissa!(SÅS)
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2021, 19:31:42 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #12 : Marraskuu 07, 2021, 13:20:55 » |
|
Stockholms Ånglokssälskap SÅS on ajanut tilausjunan välillä Stockholm C-Märsta 30.10.21. Veturina oli yhdistyksen S1 höyryveturi. Junan matkustajat olivat pukeutuneet historiallisiin asuihin tilausjunan nimi oli"Sir Roger Express". SÅS näkee tämän matkan myös hyvänä valmentautumisena tuleviin tilausjuniinsa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #13 : Marraskuu 14, 2021, 18:04:31 » |
|
Malmköpingin museoraitiotie Ruotsissa ajaa joululiikennettä 4-5-12.21 .klo11-15. Tapahtuma on yhteydessä Malmköpingissä pidettäviin joulumarkkinoihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #14 : Marraskuu 18, 2021, 17:05:55 » |
|
SÅS(Stockholms Ångloksförening) liikennöi sovitusti pendeliliikennettä Tukholmassa (kts. ed.) viikonloppuna S1 veturillaan vetäen museovaunuja 4-5.9.21 . Liikennöinti onnistui kiitettävästi ja yleisömenestys oli suuri tietenkin huomioiden coronarajoitusten turvavälit..Tämä johtaakin siihen että SÅSlta voi olla tulossa Luciajuna Liljeholmenista Södertäljeen ja mahdollisesti juna Katrineholmiin vielä tänä vuonna mutta aikataulut on yhä auki!
SÅS tiedottaa mahdollisesta Lucia höyryjunasta. 1.12.21 Ruotsissa kiristyvien Cotona rajoitusten takia päätöstä tästä junasta ei toistaiseksi ole voitu tehdä.(SÅS)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #15 : Marraskuu 21, 2021, 19:41:40 » |
|
Western Maryland scenic Railway yhtiö USA koeajoi Mallet höyryvetyrinsa 1309 tänään. Yhtiön omistama Mallet höyryveturi 1309 on (compound articulated class H6 )pyöräjärjestykseltään.2-6-6-2 . Koeajojuna kävi paikassa Helmstetter Curve ja takaisin. Veturi on alunperin kuulunut Chesaspeake&Ohio rautatielle jolla se veti hiilijunia vuoteen 1956 asti.Veturin valmistaja on Baldwin ja viimeinen sen valmistama Pohjois-Amerikan markkinoille!.(koeajovideo on youtubessa)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #16 : Marraskuu 25, 2021, 23:11:04 » |
|
Norjassa Dovrebanen (välillä Otta -Trondheim) on viettänyt 100v, juhlaanasa 17.9.21. Tilaisuutta juhlistettiin höyryvetoisilla juhlajunilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #17 : Tammikuu 10, 2022, 23:39:00 » |
|
Näillä näkymin ehkä viimeinen Plandampf tapahtuma(aikataulunmukaiset höyryjunat) Saksan Werratalissa ajettiin lokakuussa 21 vetureina Br 44,41 ja 52 luokat.Se että tapahtuman tulevaisuus nähdään epävarmana on joidenkin tahojen vetäytyminen ja korkealle noussut kustannuspaine. DB on vetäytynyt koko nastalgiajuna projektistaan Thueringenin maakunnassa vuodelle 22.Samoin tuttu ja perinteinen alkuvuoteen ajoittuva Rodelblitz nostalgiajuna tapahtuma on peruttu.(Modelleisenbahner)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #18 : Tammikuu 28, 2022, 23:54:34 » |
|
Buckower Kleinbahn Berliinin lähellä viettää tänä vuonna 125v juhlaansa.Tapahtumaa kunnioitetaan asemajuhla(Bahnhofsfest)tapahtumalla 25kesäkuuta 2022. Rata oli alunperin 750mm kapearaide rautatie joka levennettiin ja sähköistettiin jo 30-luvulla.Juhlassa tullaan näkemään ainakin paljon sähkömoottorivaunu ym.retro kalustoa ! Ainakin edellinen tapahtuma videolta katsottuna oli julhlallinen tykin kunnialaukauksineen ja historiallisine kunniakomppanioineen ym .Rata on ollut 20v museoratana. Mainitaan että 750mm aikana siellä toimi mm Helene Cn2t (Henschel) joka sittemmin kunnostautui Jagsttalbahnilla museojunien vetäjänä 70-80luvuilla Saksan Baden-Wuerttembergissä kts kapearaide havaintoja.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2022, 00:17:07 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 11, 2022, 00:01:43 » |
|
Stockholms Ångloksförening (SÅS) liikennoi 4-5-9.21 parivuotisen tauon jälkeen lyhyenmatkan pendeliliikennettä välillä Liljeholmskajen-Västberga. Veturinaan höyryveturi S1 nro1921 vuodelta 1952(Nohab) ja vaunukalusto tulee muodostumaan n 100v täyttäneistä avosiltaisista puuvaunuista juna tulee kantamaan nimeä Ångpendeln eli Höyrypendeli.Edestakainen matka kestää noin 40 minuuttia.Lähdöt Liljeholmskaijenilta klo 10,11,12 ja 13 paikallista aikaa.Hinta 100Kr aikuiset ja 50Kr lapset,alle 5 vuotiaat ilmaiseksi.(Hae Stockholms Ånglokssälskap/resor&evenemang) 28-29.8 yhdistys suorittaa koeajaoja samalla reitillä!
Tämän lisäksi yhdistys tiedottaa höyryveturin E10 nro 1747 vuodelta 47 jo piakkoin ehkä tämän vuoden aikana tulevan ajokuntoon ja sen vetämiä junia on odotettavissa.
SÄS on alustavasti ilmoittanut ajavansa vastaavanlaista höyrypendeli liikennettä(Ångpendeln)Liljeholmin laiturilta päivämäärällä 23-24.4.22. Myös muutakin liikennettä on jatkossa suunnitteilla!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 12, 2022, 17:16:00 » |
|
Ruotsin rautatiemuseo(www järnvägsmuseet se.)Tiedottaa omilla sivuillaan vuoden 22 ajoista joista ensimmäinen suntautuu LKABn Mamlbananille joka täyttää 120v.siellä tullaann ajamaan historiallisella kalustolla tapahtuma järjestetään 30.6-3.7.22.Samaan aikaan järjestetään Kirunafestivalen tapahtuma.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2022, 13:43:53 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #21 : Maaliskuu 12, 2022, 22:01:49 » |
|
Edellämainittu SÅS on nyt tässä kuussa saanut onnistuneesti koeajettua öljypolttoisen höyryveturinsa litt E10 numero 1747(Nohab 1947) lauantaina 16.10.21,lisäksi mainitaan että veturia tullaan käyttämään lähitulevaisuuden museojunissa!(SÅS)
Tästä veturista on maininta SÅS ajosuunnitelmissa se halutaan selvästi saada ajoon vuodelle 2022"Trafikhelg i Katrineholm" Yhteistyö "KÅS"kanssa (Katrineholms Ånglokkssälskap).Ajankohtaa ei vielä ole tiedossa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #22 : Huhtikuu 24, 2022, 19:24:24 » |
|
Stockholms Ångloksförening (SÅS) liikennoi 4-5-9.21 parivuotisen tauon jälkeen lyhyenmatkan pendeliliikennettä välillä Liljeholmskajen-Västberga. Veturinaan höyryveturi S1 nro1921 vuodelta 1952(Nohab) ja vaunukalusto tulee muodostumaan n 100v täyttäneistä avosiltaisista puuvaunuista juna tulee kantamaan nimeä Ångpendeln eli Höyrypendeli.Edestakainen matka kestää noin 40 minuuttia.Lähdöt Liljeholmskaijenilta klo 10,11,12 ja 13 paikallista aikaa.Hinta 100Kr aikuiset ja 50Kr lapset,alle 5 vuotiaat ilmaiseksi.(Hae Stockholms Ånglokssälskap/resor&evenemang) 28-29.8 yhdistys suorittaa koeajaoja samalla reitillä!
Tämän lisäksi yhdistys tiedottaa höyryveturin E10 nro 1747 vuodelta 47 jo piakkoin ehkä tämän vuoden aikana tulevan ajokuntoon ja sen vetämiä junia on odotettavissa.
SÄS on alustavasti ilmoittanut ajavansa vastaavanlaista höyrypendeli liikennettä(Ångpendeln)Liljeholmin laiturilta päivämäärällä 23-24.4.22. Myös muutakin liikennettä on jatkossa suunnitteilla! Ilmoitettu Ångpendeln on ajettu onnistuneesti viikonloppuna 23-24.4.22.(SÅS)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #23 : Huhtikuu 24, 2022, 19:33:24 » |
|
Edellåmainittu SÅS on suunnitellut viikonlopuksi 14-15.5.22 höyryliikennettä Katrineholmin alueella ja samalla esitellä valmistunutta E10 höyryveturiaan talli alueella. Höyryjuna liikennöisi välillä Katrineholm-Flen/Vingsåker.Huom.viimeiset tiedot kannattaa varmistaa yhdistysten kotisivuilta. Liikennöinti hoidetaan tod,näk. yhdistyksen höyryveturilla litt S1(1921)vuodelta 1952. Muita suummitelmia syksylle syyskuussa vielä samanlainen Ångpendeln Tukholmassa ja myöhemmin Luciajuna joka peruuntui 2021. Toimintakuntoon saatetun E 10 höyryveturin 1747 vuodelta 1947 käytöstä ei vielä tarkempaa tietoa.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2022, 20:28:24 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5024
|
« Vastaus #24 : Huhtikuu 26, 2022, 17:22:07 » |
|
Hessencourrier museorautatie joka liikennöi höyryjunilla Saksassa paikkakuntien Kassel-Wilhelmshöhe ja Naumburrg (33,4km)välillä avaa kiikennekautensa 260522, Tämän liikennekauden ajot osoitteessa (wwwHessencourrier de) Radan vetokalustoa ovat:V15,81008,524544,HC 206,HC5, joista 81004 ei ole ajokuntoinen ja 524544 on saamassa käyttöluvan ja muut ajokuntoisia, Rata on huomattavan nousuvoittoinen (parhaimmillaan 29promillea)mikä edellyttää vetureilta raskasta työskentelyä.Mielenkiintoa lisää että veturi HC 206 Eh2t, (E-Kuppler) Kraus Maffei Muenchen 1941,paino 64t, on yksi tämän radan alkuperäisistä vetureista joita oli alunperin 6 kappaletta vuosina 1925-1941 tämä on niistä viimeinen..Yhdistys osti tämän itselleen v.82. Se oli liikennekäytössä vuoteen 70.Yhdistys kunnosti sen ajokuntoon se saatiin käyttöön vuonna 85 ja sille annettiin nimi Naumburg .E akselijärjestyksen omaavista normaaliraiteen höyryvetureista tämä on harvinaisuus.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2022, 18:19:19 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|