Otsikko: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: V.V - Joulukuu 17, 2009, 19:20:29 17.12. klo 19.00 Joensuusta klo 15.14 Helsinkiin lähtenyt InterCity 10 myöhässä
Joensuusta klo 15.14 Helsinkiin lähtenyt InterCity (IC 10) on aikataulustaan myöhässä noin 1,5 tuntia veturivian vuoksi. 17.12. klo 18.56 Oulusta klo 12.50 Helsinkiin lähtenyt InterCity 54 myöhässä Oulusta klo 12.50 Helsinkiin lähtenyt InterCity (IC 54) on aikataulustaan myöhässä noin 60 minuuttia veturivian vuoksi. Matkustajat kuljetetaan Tampereelta Turkuun bussilla. 17.12. klo 18.44 Helsingistä klo 13.06 Rovaniemelle lähtenyt InterCity 49 myöhässä Helsingistä klo 13.06 Rovaniemelle lähtenyt InterCity (IC 49) on aikataulustaan myöhässä noin 2 tuntia veturivian vuoksi. 17.12. klo 18.41 Seinäjoelta klo 17.38 Helsinkiin lähtenyt InterCity2-juna 182 myöhässä Seinäjoelta klo 17.38 Helsinkiin lähtenyt InterCity2-juna (IC2 182) on aikataulustaan myöhässä noin 50 minuuttia veturin vaihdosta johtuen. Mikäs nyt on? En muista päivää, jolloin olisi näin monta veturivikaa ilmennyt? Onko tämä nyt sitten jokin "ennätys"? Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 17, 2009, 19:35:52 On varmasti hajonnut useampiakin vetureita saman päivän aikana, vaan monestako on tiedoitettu julkisesti. 8)
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: V.V - Joulukuu 17, 2009, 19:37:01 Tämä taisi olla ensimmäinen kerta tiedotuksen osalta! 8)
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 17, 2009, 19:45:05 Olisiko kireillä pakkasilla osaa asiaan?
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: V.V - Joulukuu 17, 2009, 19:49:47 Tässä tuli mieleen että katsokaas Jukusta Hämeenlinna (http://service.vr.fi/juku/asema.action?asema=HL&junalaji=M&lang=fi) ja mietitte millä junalla menisitte Helsinkiin nyt aseman penkillä istuessa. Odotellessa taitaa tulla kylmä...
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Eero Hoikkala - Joulukuu 17, 2009, 20:17:40 IC10:n arvioitu aikataulu tällä hetkellä:
Lappeenranta 17:32 17:45 17:34 17:50 Matkustajien odotus Kouvola 18:17 (arvio) 20:17 Veturivika 18:20 (arvio) 20:20 Lahti 18:52 21:12 18:54 21:14 Tikkurila 19:32 21:52 Tämän mukaan Ic78 ohittaisi Ic10:n Kouvola-Lahti -välillä. Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Markku Blomgren - Joulukuu 17, 2009, 20:29:11 Rupesinkin miettimään, että missä välissä se veturi kerkesi hajota kun 10 ohitti bussin jossa istuin joutsenon kohdilla ja oli kohtuu ajoissa. Kun S7 tuli 10min myöhässä vastaan lauritsalassa niin rupesin katsomaan jukusta, mutta siellä ei ollut mitään erikoista, 7 kai odotti 10:iä, vaikka välillä on kohtaus järjestetty esim. muukossa. Veturi lienee hajonnut Lappeesta lähdön jälkeen, onkohan matkustavaisille tullut kylmä...ellei kyseessä ollut sitten perinteinen jarrujen jäätyminen...
...josta pääsemmekin kysymykseen joka on hieman mietityttänyt minua, miten ilmajärjestelmän vedenpoisto on hoidettu vetureissa, jäähdyttimellä (kondensaatiokuivain) vai ihan kosteudenpoistopatruunoilla? EDIT: 9 oli näemmä 28min myöhässä Lappeessa, ei tainnut olla vitonen enään odottomassa asemalla, joten tuli matkustavaisille kävelyreissu... ::) Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 17, 2009, 20:41:24 ...josta pääsemmekin kysymykseen joka on hieman mietityttänyt minua, miten ilmajärjestelmän vedenpoisto on hoidettu vetureissa, jäähdyttimellä (kondensaatiokuivain) vai ihan kosteudenpoistopatruunoilla? Kuivaimet voisi olla adsorptiokuivaimia (toimivat pakkasessakin). Joskus olen semmoisen asentanutkin, mutten sen laitteen toimintatapaa tarkemmin tiedä. Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Harri Junttila - Joulukuu 17, 2009, 21:06:16 Ja lisää ongelmia listaan S 53 : Helsinki - Oulu jukussa lukee Kokkola 19:35 19:53 19:40 20:39 Tekninen vika
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Heikki Piirainen - Joulukuu 17, 2009, 21:09:03 YLEkin uutisoi: http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/12/vrlla_myohastymisten_viikko_1291123.html
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Jorma Toivonen - Joulukuu 17, 2009, 21:23:30 Onkohan kellään tietoa, monessako noista em. junista on ollut vetovoimana Sr2-sarjan veturi? Onhan noissa vetureissa ilmankuivaimia, mutta pitäisiköhän niitäkin välillä huoltaa ja onkohan vika ollut jarrujärjestelmissä, vaiko jo "ilmantuottajassa"? Pitkähkö (?) kylmäkausi alkaa aiheuttamaan vähitellen ongelmia - ei ole raiteilla kesäkeli.
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: V.V - Joulukuu 17, 2009, 21:28:24 Arvatkaapa mistä nyt kirjoitan? IC2 182:n vaidetussa veturissa ilmeni veturivika Tampereella!
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: V.V - Joulukuu 17, 2009, 21:39:42 Arvatkaapa mistä nyt kirjoitan? IC2 182:n vaidetussa veturissa ilmeni veturivika Tampereella! Jukussa kulkutieto tämän junan osalta näyttää mielenkiintoiselta, Seinäjoella ennen lähtöa vaihdettu veturi jouduttiin vaihtamaan Tampereella uuteen veturivian takia. Pääseköhän juna Helsinkiin nyt Tampeerella vaihdetun veturin kanssa?Nyt ei mene hyvin! Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Perttu Karttunen - Joulukuu 17, 2009, 21:44:34 Jokohan IC 10 sais täyteen kerää koko sarja - listan. Eilen näytti jo lupaavalta. Vielä kun saisi sen Myöhästyminen venäjällä tuone listaansa. Eilen oli jo mm. Vankivaunun käsittelyä syynä :D
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Harri Junttila - Joulukuu 17, 2009, 21:52:43 Jukussa kulkutieto tämän junan osalta näyttää mielenkiintoiselta, Seinäjoella ennen lähtöa vaihdettu veturi jouduttiin vaihtamaan Tampereella uuteen veturivian takia. Pääseköhän juna Helsinkiin nyt Tampeerella vaihdetun veturin kanssa? No eiköhän siinä toteudu ei kahta ilman kolmatta, luulisi riihimäellä viimeistään korkkaavan :) Jotenkin luulen että sen junan henkilökunnalla työvuoron jälkeen saattaa tehdä mieli ihan selkeästi lähteä ryyppäämään ;DNyt ei mene hyvin! Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: V.V - Joulukuu 17, 2009, 21:54:57 Onko IC 10:n huomautuksissa ollut myös este radalla, henkilövahinko, ilkivalta, muu häiriö, vaunujen liittäminen, tasoristeysonnettemuus, sääolosuhteet?
No! Ei viilata pilkkua :) Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: V.V - Joulukuu 17, 2009, 22:02:34 Jukussa kulkutieto tämän junan osalta näyttää mielenkiintoiselta, Seinäjoella ennen lähtöa vaihdettu veturi jouduttiin vaihtamaan Tampereella uuteen veturivian takia. Pääseköhän juna Helsinkiin nyt Tampeerella vaihdetun veturin kanssa? No eiköhän siinä toteudu ei kahta ilman kolmatta, luulisi riihimäellä viimeistään korkkaavan :) Jotenkin luulen että sen junan henkilökunnalla työvuoron jälkeen saattaa tehdä mieli ihan selkeästi lähteä ryyppäämään ;DNyt ei mene hyvin! Kyllä IC 10:n henkilökunta 2,5:n tunnin myöhästymisen jälkeen saa olla melko onnellisia, jos Helsinkiin asti päästään! :) Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Pekka Kerttula - Joulukuu 17, 2009, 22:16:57 Tikkurilasta lähti klo 21:30 etelään menevä IC, jonka keulalla joko 1 tai 2 Sr1 + Sr2. Satuin näkemään pohjoiseen menevästä R-junasta käsin.
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: V.V - Joulukuu 17, 2009, 22:28:48 Tikkurilasta lähti klo 21:30 etelään menevä IC, jonka keulalla joko 1 tai 2 Sr1 + Sr2. Satuin näkemään pohjoiseen menevästä R-junasta käsin. Näkemäsi juna oli varmaan IC54. Ainakin Jukun mukaan.Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Joulukuu 18, 2009, 12:28:03 ...josta pääsemmekin kysymykseen joka on hieman mietityttänyt minua, miten ilmajärjestelmän vedenpoisto on hoidettu vetureissa, jäähdyttimellä (kondensaatiokuivain) vai ihan kosteudenpoistopatruunoilla? Junissa käytetään kaksitornisia adsorbtiokuivaimia, joissa aina toinen torni on käytössä ja toista elvytetään. Tenutuslaitteetkin on varalla jos kuivaimeen tulee vikaa. Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: V.V - Joulukuu 18, 2009, 15:05:59 Tänään IC2 176:ssa veturivika Toijalassa.
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Mikko Otava - Joulukuu 18, 2009, 15:07:58 Myös Oulu-Helsinki? rekkajuna oli eilen puolen päivän tienoilla deeverin hinauksessa Tampereen asemalla. Veturina Sr2. Lie mihin hyytynyt, kun Seinämäeltä ko. juna lähti vielä sähkövedolla 9 aikoihin aamulla.
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: V.V - Joulukuu 18, 2009, 15:17:58 Alkaa tuntua nyt siltä että meilkein kaikki hyytyneet veturit ovat olleet Sr2:ia.
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Joulukuu 18, 2009, 15:54:20 Alkaa tuntua nyt siltä että meilkein kaikki hyytyneet veturit ovat olleet Sr2:ia. Takuu meni umpeen. Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Joulukuu 18, 2009, 17:01:15 Sr2-vetureita on hyydyttänyt ADD:n vikaantuminen. Joku järjestelmän suodatin on tukkeutunut pakkaskelillä, jonka ADD on tulkinnut vialliseksi virrottimen hiileksi ja pudottaa virrottimen.
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 18, 2009, 18:58:41 Sr2-vetureita on hyydyttänyt ADD:n vikaantuminen. Joku järjestelmän suodatin on tukkeutunut pakkaskelillä, jonka ADD on tulkinnut vialliseksi virrottimen hiileksi ja pudottaa virrottimen. Eikös se virroittimen hiilen eheys varmisteta paineilmalla... Hiilen sisällä on paineilmakanava. Hiilen kuluessa liikaa / vaurioituessa ilma sitten vuotaa ulos ja syntynyt äkillinen paineen lasku tarkoittaa näin ollen hiilivikaa. Yksinkertainen systeemi, jonka luulisi toimivan luotettavasti pakkasellakin... Paitsi Sr2:n lämmittämättömässä konehuoneessa? :) Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Markku Blomgren - Joulukuu 18, 2009, 19:33:26 Ja tänään jatkui myöhästymiset, esim. S7:n kohdalla oli syynä 'vaunujen odotus'... ;D
IC77/9 jäi myöhään jo Helsingissä, syynä 'vaunujen liittäminen', eikös noi rungot laiteta yhteen jo ilmalassa vai tehdäänkö se asemalla? Ilmajohdot varmaan tyylekkäästi jäässä? S75:lla oli Kouvolassa myös 'vaunujen odotus', ajetaankos vielä S7 ja 75 yhdessä Kouvolaan? Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Joulukuu 18, 2009, 21:13:45 Automatic dropping device tuo taisi olla. En mitenkään muista mikä sen oikea suomenkielinen nimi on, mutta kyseessä on kuitenkin järjestelmä joka virroitinhiilen vaurioituessa pudottaa virroittimen ajolangan suojelemiseksi. Kuten tuossa sanottiin, niin hiilessä on ilmakanava jossa on paineilmaa sisällä. Paineen lasku tulkitaan hiilen vioittumiseksi ja virroitin pudotetaan pikapudotuksella alas.
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: V.V - Joulukuu 18, 2009, 22:53:51 S60 teknisen vian tai pikemminkin Jukun mukaan "veturivian" takia myöhässä.
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Joulukuu 18, 2009, 23:13:18 Hmm.. Olikin tuo ADD vähän virheellinen termi. Virroittimen laskeva suojajärjestelmä sekin on, mutta tuo hiilen valvonta ei tainnut ollakaan sitä kautta.
No, vikapaikka on kuitenkin siinä hiilen kunnon valvonnassa. Ei Sr2:n ohjekirjakaan tuota systeemiä tunne, joten jää nimi nyt kertomatta. Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: V.V - Joulukuu 19, 2009, 15:17:36 Tänään vuorostaan veturiviasta kärsi IC50.
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Pasi Nousiainen - Joulukuu 19, 2009, 16:11:04 Ja S 8 myöhässä 1,5 tuntia myöhässä henkilövahingon takia, itse tulin kutosella ja veturina Sr1 ja ei oltu Tikkurilassa myöhässä kuin 15 minuuttia. Tällä viikolla ei Karjalan radalla oikein kulje.
Otsikko: Vs: Uusi ennätys veturivioissa saman päivän aikana? Kirjoitti: Tapani Parviainen - Tammikuu 05, 2010, 11:56:16 Rupesinkin miettimään, että missä välissä se veturi kerkesi hajota kun 10 ohitti bussin jossa istuin joutsenon kohdilla ja oli kohtuu ajoissa. Kun S7 tuli 10min myöhässä vastaan lauritsalassa niin rupesin katsomaan jukusta, mutta siellä ei ollut mitään erikoista, 7 kai odotti 10:iä, vaikka välillä on kohtaus järjestetty esim. muukossa. Veturi lienee hajonnut Lappeesta lähdön jälkeen, onkohan matkustavaisille tullut kylmä...ellei kyseessä ollut sitten perinteinen jarrujen jäätyminen... ...josta pääsemmekin kysymykseen joka on hieman mietityttänyt minua, miten ilmajärjestelmän vedenpoisto on hoidettu vetureissa, jäähdyttimellä (kondensaatiokuivain) vai ihan kosteudenpoistopatruunoilla? EDIT: 9 oli näemmä 28min myöhässä Lappeessa, ei tainnut olla vitonen enään odottomassa asemalla, joten tuli matkustavaisille kävelyreissu... ::) Kaikissa linjaliikennevetureissa on ilmankuivaimet! |