Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Oula Ahlholm - Marraskuu 05, 2021, 14:12:01



Otsikko: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Oula Ahlholm - Marraskuu 05, 2021, 14:12:01
Millainen se on? Onko kuvia? :)


Otsikko: Vs: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Mikko Herpman - Marraskuu 05, 2021, 14:34:01
Vaikkapa tuossa: http://vaunut.org/kuva/54481


Otsikko: Vs: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 05, 2021, 14:52:38
Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.


Otsikko: Vs: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Marraskuu 05, 2021, 15:21:07
Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta.


Otsikko: Vs: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Pentti Köylijärvi - Marraskuu 05, 2021, 17:08:11
Tässä kuva, missä ruuvikytkin kytkettynä. Nimensä mukaan kytkee vaunut toisiinsa, ruuvi -nimi tulee tuosta keskellä näkyvästä kiristysruuvista, jolla kiristetään vaunujen välinen löysä pois.

http://vaunut.org/kuva/74925


Otsikko: Vs: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Marraskuu 05, 2021, 17:48:43
Ja vanhan määräyksen mukaan piti laittaa vetävän lenkki vedettävän koukkuun. Matkustajajunissa välin piti olla kireäksi ruuvattu, tavarajunissa sai olla löysemmällä.


Otsikko: Vs: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 05, 2021, 18:52:58
Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta.

Malmivaunut kai? Onko muita?


Otsikko: Vs: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Marraskuu 05, 2021, 19:00:15
Onko automaattikytkimellisissä Shmmns-kelavaunuvariaatioissa myös ruuvikytkin, vai ei?


Otsikko: Vs: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Uwe Geuder - Marraskuu 06, 2021, 14:55:39
Ruuvikytkin on kansainvälisen rautatieliiton UIC:n standardisoima kytkin. Se on käytössä normaali- ja leveäraiteisilla rautateillä melkein kaikkialla Euroopassa.

Poikkeuksia ovat: Venäjä ja se Neuvostoliiton muut seuraajavaltiot, jossa on käytössä SA3-automaattikytkin sekä luotijunat ja usein lähiliikenteen moottorivaunujunat. Saksassa ja Ruotsin / Norjan Lapissa malmijunat, jotka ovat liian painavia ruuvikytkimelle.

Ruuvikytkimen korvaamista automaattikytkimellä on suunniteltu jo 1950-luvusta asti. Mutta Keski-Euroopassa varsinkin tavaravaunut liikkuvat paljon rajojen yli. Jos ei muutos tehdä kerralla kaikkialla, syntyisi suuria liikennöintiongelmia. Käytännössä projekti on edistynyt 70 vuoden aikana erittäin hitaasti.  

USA:ssa käytetään Janney-automaattikytkintä. Laki rautatieläisten työturvallisuuden parantamiseksi tuli voimaan jo 1893 ja siirtymäaika päättyi vuonna 1900. Sen jälkeen ruuvikytkimiä tai muuta käsin kytkettävää ei enää saanut käyttää. Janney on myös käytössä monessa muissa maissa varsinkin Amerikoissa.

Intia on valtava rautatiemaa. En ole varma, mitä siellä käytetään. Monessa kuvissa näkyy vetureissa yhdistelmäkytkin niin kuin Suomessakin. Ehkä sitten on käytössä sekä ruuvikytkin että automaattikytkin.  


Otsikko: Vs: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Marraskuu 06, 2021, 15:32:02
Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta.

Malmivaunut kai? Onko muita?
Onhan noita Sa-3:lla varustettuja tavaravaunuja muitakin. mm. teräskelavaunut ja osa rikkihappovaunuista. Samoin nykyään Kemi-Harjavalta väliä liikennöivä malmijuna.


Otsikko: Vs: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Oula Ahlholm - Marraskuu 06, 2021, 15:46:53
Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta.

Malmivaunut kai? Onko muita?
Onhan noita Sa-3:lla varustettuja tavaravaunuja muitakin. mm. teräskelavaunut ja osa rikkihappovaunuista. Samoin nykyään Kemi-Harjavalta väliä liikennöivä malmijuna.

Kemi-Harjavalta?


Otsikko: Vs: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Marraskuu 06, 2021, 16:24:40
Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta.

Malmivaunut kai? Onko muita?
Onhan noita Sa-3:lla varustettuja tavaravaunuja muitakin. mm. teräskelavaunut ja osa rikkihappovaunuista. Samoin nykyään Kemi-Harjavalta väliä liikennöivä malmijuna.

Kemi-Harjavalta?
Juna joka lähtee Kemistä numerolla 5900.


Otsikko: Vs: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Uwe Geuder - Marraskuu 06, 2021, 17:09:51
Lisää kytkinkeskustelu ainakin tuossa:

http://vaunut.org/kuva/13206
http://vaunut.org/kuva/98821
http://vaunut.org/kuva/107679
http://vaunut.org/kuva/107682
http://vaunut.org/kuva/145043
http://vaunut.org/kuva/149733
http://vaunut.org/kuva/150034

Muistan myös keskustelun, että SA-3 on niin löysä, että henkilövaunuissa käytetään puskureita ja tavarajunat kolisevat ihan kauheasti jarruttaessa ja liikkeellelähdössä. En osaa hakea sitä.

Lisäys: myös http://vaunut.org/kuva/134834 ja http://vaunut.org/kuva/145003


Otsikko: Vs: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Arto Lopia - Joulukuu 04, 2021, 22:36:44
 Vaikka nämä automaattikytkimet kestävät loputtomalta tuntuvia staattisia kuormia. Niiden välys kuitenkin aiheuttaa junan pituudesta riippuen käytännössä äärettömiä dymaamisia rasituksia. Pohjoisamerikkalaiset rautatieyhtiöt ovat havahtunet ongelmaan ja laittavat nykyään automaattikytkimien kiinityksiin erilaisia  joustavia osia.

Ei ihmisten hirttäminenkään perustunut ensisijaisesti kuristumiseen ja hengitytysteiden sulkemiseen, vaan ihmisen omapainon dynaamiseen voimaan joka katkaisi niskarangan, se oli helppoa kun eihän sen rangan tarvitse kestää vetoa, ainoastaa  päänupin painoa.


Otsikko: Vs: Ruuvikytkin?
Kirjoitti: Topi Lajunen - Joulukuu 05, 2021, 00:55:19
Pohjoisamerikkalaiset rautatieyhtiöt ovat havahtunet ongelmaan ja laittavat nykyään automaattikytkimien kiinityksiin erilaisia  joustavia osia.

VR:n sähkövetureiden automaattikytkimissä käytetään elastisia kiinnityksiä myös. Sr1:stä en ole aivan varma, mutta uudemmissa ainakin.