Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Ruuvikytkin?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 432


« : Marraskuu 05, 2021, 14:12:01 »

Millainen se on? Onko kuvia? Hymyilee
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #1 : Marraskuu 05, 2021, 14:34:01 »

Vaikkapa tuossa: http://vaunut.org/kuva/54481
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Marraskuu 05, 2021, 14:52:38 »

Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2021, 15:21:07 »

Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta.
tallennettu
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2021, 17:08:11 »

Tässä kuva, missä ruuvikytkin kytkettynä. Nimensä mukaan kytkee vaunut toisiinsa, ruuvi -nimi tulee tuosta keskellä näkyvästä kiristysruuvista, jolla kiristetään vaunujen välinen löysä pois.

http://vaunut.org/kuva/74925
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 455


« Vastaus #5 : Marraskuu 05, 2021, 17:48:43 »

Ja vanhan määräyksen mukaan piti laittaa vetävän lenkki vedettävän koukkuun. Matkustajajunissa välin piti olla kireäksi ruuvattu, tavarajunissa sai olla löysemmällä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Marraskuu 05, 2021, 18:52:58 »

Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta.

Malmivaunut kai? Onko muita?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #7 : Marraskuu 05, 2021, 19:00:15 »

Onko automaattikytkimellisissä Shmmns-kelavaunuvariaatioissa myös ruuvikytkin, vai ei?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #8 : Marraskuu 06, 2021, 14:55:39 »

Ruuvikytkin on kansainvälisen rautatieliiton UIC:n standardisoima kytkin. Se on käytössä normaali- ja leveäraiteisilla rautateillä melkein kaikkialla Euroopassa.

Poikkeuksia ovat: Venäjä ja se Neuvostoliiton muut seuraajavaltiot, jossa on käytössä SA3-automaattikytkin sekä luotijunat ja usein lähiliikenteen moottorivaunujunat. Saksassa ja Ruotsin / Norjan Lapissa malmijunat, jotka ovat liian painavia ruuvikytkimelle.

Ruuvikytkimen korvaamista automaattikytkimellä on suunniteltu jo 1950-luvusta asti. Mutta Keski-Euroopassa varsinkin tavaravaunut liikkuvat paljon rajojen yli. Jos ei muutos tehdä kerralla kaikkialla, syntyisi suuria liikennöintiongelmia. Käytännössä projekti on edistynyt 70 vuoden aikana erittäin hitaasti.  

USA:ssa käytetään Janney-automaattikytkintä. Laki rautatieläisten työturvallisuuden parantamiseksi tuli voimaan jo 1893 ja siirtymäaika päättyi vuonna 1900. Sen jälkeen ruuvikytkimiä tai muuta käsin kytkettävää ei enää saanut käyttää. Janney on myös käytössä monessa muissa maissa varsinkin Amerikoissa.

Intia on valtava rautatiemaa. En ole varma, mitä siellä käytetään. Monessa kuvissa näkyy vetureissa yhdistelmäkytkin niin kuin Suomessakin. Ehkä sitten on käytössä sekä ruuvikytkin että automaattikytkin.  
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #9 : Marraskuu 06, 2021, 15:32:02 »

Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta.

Malmivaunut kai? Onko muita?
Onhan noita Sa-3:lla varustettuja tavaravaunuja muitakin. mm. teräskelavaunut ja osa rikkihappovaunuista. Samoin nykyään Kemi-Harjavalta väliä liikennöivä malmijuna.
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 432


« Vastaus #10 : Marraskuu 06, 2021, 15:46:53 »

Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta.

Malmivaunut kai? Onko muita?
Onhan noita Sa-3:lla varustettuja tavaravaunuja muitakin. mm. teräskelavaunut ja osa rikkihappovaunuista. Samoin nykyään Kemi-Harjavalta väliä liikennöivä malmijuna.

Kemi-Harjavalta?
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #11 : Marraskuu 06, 2021, 16:24:40 »

Ruuvikytkin löytyy jokaikisen matkustajavaunun päädystä. Lisäksi se löytyy muutamaa yksittäistä kappaletta lukuunottamatta jokaisesta suomalaisesta tavaravaunusta.
Muutamaa sataa "yksittäistä" lukuunottamatta.

Malmivaunut kai? Onko muita?
Onhan noita Sa-3:lla varustettuja tavaravaunuja muitakin. mm. teräskelavaunut ja osa rikkihappovaunuista. Samoin nykyään Kemi-Harjavalta väliä liikennöivä malmijuna.

Kemi-Harjavalta?
Juna joka lähtee Kemistä numerolla 5900.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #12 : Marraskuu 06, 2021, 17:09:51 »

Lisää kytkinkeskustelu ainakin tuossa:

http://vaunut.org/kuva/13206
http://vaunut.org/kuva/98821
http://vaunut.org/kuva/107679
http://vaunut.org/kuva/107682
http://vaunut.org/kuva/145043
http://vaunut.org/kuva/149733
http://vaunut.org/kuva/150034

Muistan myös keskustelun, että SA-3 on niin löysä, että henkilövaunuissa käytetään puskureita ja tavarajunat kolisevat ihan kauheasti jarruttaessa ja liikkeellelähdössä. En osaa hakea sitä.

Lisäys: myös http://vaunut.org/kuva/134834 ja http://vaunut.org/kuva/145003
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2021, 20:01:45 kirjoittanut Uwe Geuder » tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #13 : Joulukuu 04, 2021, 22:36:44 »

 Vaikka nämä automaattikytkimet kestävät loputtomalta tuntuvia staattisia kuormia. Niiden välys kuitenkin aiheuttaa junan pituudesta riippuen käytännössä äärettömiä dymaamisia rasituksia. Pohjoisamerikkalaiset rautatieyhtiöt ovat havahtunet ongelmaan ja laittavat nykyään automaattikytkimien kiinityksiin erilaisia  joustavia osia.

Ei ihmisten hirttäminenkään perustunut ensisijaisesti kuristumiseen ja hengitytysteiden sulkemiseen, vaan ihmisen omapainon dynaamiseen voimaan joka katkaisi niskarangan, se oli helppoa kun eihän sen rangan tarvitse kestää vetoa, ainoastaa  päänupin painoa.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #14 : Joulukuu 05, 2021, 00:55:19 »

Pohjoisamerikkalaiset rautatieyhtiöt ovat havahtunet ongelmaan ja laittavat nykyään automaattikytkimien kiinityksiin erilaisia  joustavia osia.

VR:n sähkövetureiden automaattikytkimissä käytetään elastisia kiinnityksiä myös. Sr1:stä en ole aivan varma, mutta uudemmissa ainakin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Ruuvikytkin?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina