Otsikko: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Jukka Virolainen - Helmikuu 25, 2022, 15:36:40 Saattaa tulla bannia tälle palstalle, mutta eikö olisi nyt aiheellista lopettaa raideliikenne kokonaan Venäjälle/ Venäjältä maailman tapahtumien takia? Kivihiilet, öljyt sun muut nyt seis....
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Simo Virtanen - Helmikuu 25, 2022, 15:57:21 Odotetaan nyt ennen kiskojen panostamista länsimaiden pakotteet ja diktaattorin asettamat vastapakotteet. Voi olla, että Kaakkois-Suomessakin vapautuu raidekapasiteettia ihan riittävästi, eikä hiilijunat enää hetkeen häiritse kokemäenjoenlaakson asukkaita.
Toisaalta täytyy muistaa, että rautatieliikenne on kulkenut läpi noottien ja vallankumousten. En laittaisi rahojani likoon kummankaan vaihtoehdon puolesta. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Helmikuu 27, 2022, 19:26:47 Ulkoministeriö kehottaa välttämään kaikkea matkustamista Venäjälle
https://yle.fi/uutiset/3-12335978 Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Helmikuu 27, 2022, 20:17:33 Ulkoministeriö kehottaa välttämään kaikkea matkustamista Venäjälle Kannattaisiko VR:n lopettaa Allegro-liikenne Venäjän alueelle ja ajaa korkeintaan Vainikkalaan? Muuten kun voi käydä niin ettei junaa saa takaisin? Tai vaihtoehtoisesti sanoa että menkää bussilla? https://yle.fi/uutiset/3-12335978 Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Jorma Toivonen - Helmikuu 27, 2022, 22:10:11 Rainerille vinkkinä: Allegrot omistaa Oy Karelian Trains Ltd, jonka puolestaan omistavat puoleksi suomalainen VR-Yhtymä Oy ja venäläinen ОАО Российские железные дороги. Ajattelitko, että suomalainen operaattori kaappaisi junat itselleen?
SKS Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Lasse Reunanen - Helmikuu 28, 2022, 00:00:11 Voi olla, että pakotteiden takia liikenne on pakko lopettaa. Junan omistussuhteet on sitten tuollaisten yritysten ongelma, mitkä ovat ottaneet suuren taluodellisen riskin tehdessään venäläisten kanssa yhteistyötä. On todennäköisesti silti VR:lle edullisempaa vaikka hylätä junat Venäjälle, kuin joutua kansainvälisten pakotteiden listalle.
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Arto Papunen - Helmikuu 28, 2022, 00:25:19 Toivottavasti vaikutukset tavaraliikenteeseen jäisivät vähäisiksi.. Harmi kun VR:n kilpailijoiden toiminta on niin suureksi osaksi tätä rajaliikennettä.
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Lasse Reunanen - Helmikuu 28, 2022, 01:42:08 Ihmettelen suuresti, jos tavaraliikenne Venäjälle ei katkea. Myös ohi aiheen, ihmettelen suuresti, jos Venäjä ei vastapakotteena sulje Saimaan kanavaa.
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Uwe Geuder - Helmikuu 28, 2022, 02:11:11 Ihmettelen suuresti, jos tavaraliikenne Venäjälle ei katkea. Ottamatta kantaa siihen, katkeaako tavaraliikenne vai ei, pitää muistaa, että 91% Suomen raakaöljytuonnista tulee Venäjältä. Jos katkea, on ihan pakko rajoittaa yksityisautoilua hyvin vahvasti moneksi kuukaudeksi. En usko, että joku poliitikko uskaltaa. Paitsi ehkä Putin, jos haluaa kääntää Lännen julkista mielipidettä pakotteista. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Helmikuu 28, 2022, 06:38:36 Ihmettelen suuresti, jos tavaraliikenne Venäjälle ei katkea. Ottamatta kantaa siihen, katkeaako tavaraliikenne vai ei, pitää muistaa, että 91% Suomen raakaöljytuonnista tulee Venäjältä. Jos katkea, on ihan pakko rajoittaa yksityisautoilua hyvin vahvasti moneksi kuukaudeksi. En usko, että joku poliitikko uskaltaa. Paitsi ehkä Putin, jos haluaa kääntää Lännen julkista mielipidettä pakotteista. Kirjoittavat tuolla vähän eri tavalla: Suomi ei ole venäläisen raakaöljyn varassa – bensaa ja dieseliä tuodaan merkittävässä määrin Ruotsista ja muualta Länsi-Euroopasta. Muun muassa ABC- ja St1 -ketjujen hankinnat kohdistuvat koko Itämeren alueelle. Nesteelläkin kolmasosa öljystä tulee muualta kuin Venäjältä. Venäläistä raakaöljyä tuodaan Suomeen käytännössä vain Nesteen tarpeisiin. Bensan myynnistä ABC-, St1- ja Shell -asemien markkinaosuus on yhtiöiden mukaan noin 56 prosenttia ja dieselistä noin 34 prosenttia. https://www.hs.fi/talous/art-2000008635989.html Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Arto Papunen - Helmikuu 28, 2022, 06:45:05 Menee tietysti vähän asian vierestä, mutta kuinkakohan Virossa on rajaliikenteen ja Viron sisäisten kuljetusten suhde raiteilla, että kuinka voi rankaista Operailia kokonaisuudessaan. Ja oliko sillä myös tytäryhtiöiden kautta sitä vaunuvuokraustoimintaa muuallakin..
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Helmikuu 28, 2022, 09:16:43 Rainerille vinkkinä: Allegrot omistaa Oy Karelian Trains Ltd, jonka puolestaan omistavat puoleksi suomalainen VR-Yhtymä Oy ja venäläinen ОАО Российские железные дороги. Ajattelitko, että suomalainen operaattori kaappaisi junat itselleen? Sen tiedän että se on 50/50 yhteisyritys mutta Allegrot on rekisteröity Suomeen ja Karelian Trainsin kotipaikka on Helsinki. Junia ei missään nimessä pidä antaa venäläisille vaan maksaa vaikka sitten vuokraa heille kunnes liikenne alkaa uudelleen. Ne ovat arvokkaita junia joita voi käyttää VR:n kotimaan liikenteessä myös eli niitä ei saa missään nimessä menettää. Lliikenne todennäköisesti keskeytyy jos sota jatkuu ja EU määrää lisää pakotteita, ja erityisratkaisu on sitten joko juna joka menee rajalle asti ja RZD:n juna joka tulee Vainikkalaan tai junaliikenteen lopettaminen kokonaan. Maantieraja-asemia tuskin kokonaan suljetaan. SKS Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Simo Virtanen - Helmikuu 28, 2022, 09:44:58 Ihmettelen suuresti, jos tavaraliikenne Venäjälle ei katkea. Ottamatta kantaa siihen, katkeaako tavaraliikenne vai ei, pitää muistaa, että 91% Suomen raakaöljytuonnista tulee Venäjältä. Jos katkea, on ihan pakko rajoittaa yksityisautoilua hyvin vahvasti moneksi kuukaudeksi. En usko, että joku poliitikko uskaltaa. Paitsi ehkä Putin, jos haluaa kääntää Lännen julkista mielipidettä pakotteista. Kuten Jukka tuossa jo vastasikin, niin ei ole mitään tuollaista ongelmaa. Vielä 1980-luvulla Suomessa sai myydä vain Nesteen jalostamaa bensaa, mutta EU:n myötä senkin tuonti vapautui. Karkeasti jaettuna NEOT (St1, Shell ja ABC) myy länsibensaa ja Neste+Teboil venäläisestä öljystä Suomessa jalostettua. Myös maakaasun tuonti on nopeasti muuttunut. Mediassa toistetaan vielä 2019 lukemia, joissa Venäjältä tuonti oli 100 %. Kuitenkin jo 2021 venäläisen kaasun osuus oli vain 50 % kun toinen puolikas tuli laivoilla LNG:nä ja putkella Baltiasta. Sähköä Venäjältä on tuotu, koska sitä on sieltä saatu halvalla. Ihan vapaasti saa laittaa rajalla kytkimet 0-asentoon. Ei vaikuta meidän sähkötehon riittävyyteen. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Mika Hakala - Helmikuu 28, 2022, 11:36:15 Nyt pitäisi viimeistään alkaa löytymään määrärahat siihen Laitaatsalmen rautatiesiltaan, ellei istuvapuolue ole Putinin lahjoilla voideltu.
Jos tulee hyökkäys Suomeen, on Kouvola kiistatta yksi strategisesti merkittävimmistä kohteista ja se halvaannuttaa Etelä-Karjalan kunnolla, kun huolto- ja evakointijunat joutuvat kulkemaan Joensuun kautta. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Simo Virtanen - Helmikuu 28, 2022, 13:20:25 Nyt pitäisi viimeistään alkaa löytymään määrärahat siihen Laitaatsalmen rautatiesiltaan, ellei istuvapuolue ole Putinin lahjoilla voideltu. Jos tulee hyökkäys Suomeen, on Kouvola kiistatta yksi strategisesti merkittävimmistä kohteista ja se halvaannuttaa Etelä-Karjalan kunnolla, kun huolto- ja evakointijunat joutuvat kulkemaan Joensuun kautta. Ehkä lähempänä olisi Kaakonkulman tehtaiden puuhuolto, jos vastapakotteet lyövät rajan kiinni. Sitä vartenhan rata viimeksikin peruskorjattiin. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Pentti Köylijärvi - Helmikuu 28, 2022, 13:45:51 Nyt pitäisi viimeistään alkaa löytymään määrärahat siihen Laitaatsalmen rautatiesiltaan, ellei istuvapuolue ole Putinin lahjoilla voideltu. Jos tulee hyökkäys Suomeen, on Kouvola kiistatta yksi strategisesti merkittävimmistä kohteista ja se halvaannuttaa Etelä-Karjalan kunnolla, kun huolto- ja evakointijunat joutuvat kulkemaan Joensuun kautta. Lähtisivätköhän yllä oletetussa tilanteessa huolto- ja evakointijunat Etelä-Karjalasta kohti koillista? Imatralla rata on vain 8,5 km rajasta väheten pienimilleen Parikkalassa (ennen Savonlinnan radan erkanemista) alle kilometriin rajasta. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Maaliskuu 01, 2022, 04:59:49 Allegro-junat Pietarista Helsinkiin täynnä maasta poistuvia venäläisiä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ea974852-c148-4154-a3e9-893e794e9246 Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 01, 2022, 19:58:39 Henkilöliikennettä kannattaa jatkaa niin kauan kuin vain voi, jotta ihmisillä on mahdollisuus poistua Venäjältä niin halutessaan. Sen sijaan tavaraliikenteessä kaiken yhteistyön voisi lopettaa välittömästi. Eiköhän teollisuus saa raaka-aineita muualtakin.
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 02, 2022, 22:52:28 Henkilöliikennettä kannattaa jatkaa niin kauan kuin vain voi, jotta ihmisillä on mahdollisuus poistua Venäjältä niin halutessaan. Sen sijaan tavaraliikenteessä kaiken yhteistyön voisi lopettaa välittömästi. Eiköhän teollisuus saa raaka-aineita muualtakin. Lisäksi huomattava osa Venäjän tavaraliikenteestä on kolmansiin maihin siirtokuormattavaa roinaa, jonka myyjä/ostaja voi muilla keinoin kuljetuttaa.Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 05, 2022, 23:24:05 Venäjän raideliikenne voi osoittautua pian ainoaksi toimivaksi liikennemuodoksi kun lentoliikenne tulee pian pysähtymään. Ei ole osia, eikä lentokoneita saada pidettyä lentokuntoisina ainakaan läntisten standardien mukaan.
Nykyisin Venäjän sisäinekin lentoliikenne on hoidettu yksinomaan länsimaisilla koneilla, jotka ovat vieläpä pääosin lännestä liisattuja. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Maaliskuu 06, 2022, 10:56:07 Venäjän raideliikenne voi osoittautua pian ainoaksi toimivaksi liikennemuodoksi kun lentoliikenne tulee pian pysähtymään. Ei ole osia, eikä lentokoneita saada pidettyä lentokuntoisina ainakaan läntisten standardien mukaan. Boeing ja Airbus lienevät siis tehneet sen mitä spekuloin Flightradarin äärellä...Nykyisin Venäjän sisäinekin lentoliikenne on hoidettu yksinomaan länsimaisilla koneilla, jotka ovat vieläpä pääosin lännestä liisattuja. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 06, 2022, 12:25:06 Aeroflot ilmoitti lopettavansa kaikki ulkomaanlennot. Lähiulkomaahansa eli Valko-Venäjälle liikennöivät edelleen.
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Pasi Utriainen - Maaliskuu 06, 2022, 13:06:37 Lannoitteita ja niiden raaka-aineita tulee rajan tuolta puolen merkittävästi. Lannoitteiden hinnat ovat jo nyt nousseet paljon ja Venäjän tuonnin loppuminen ampuisi hinnat pilviin.
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 06, 2022, 13:46:09 Lannoitteita ja niiden raaka-aineita tulee rajan tuolta puolen merkittävästi. Lannoitteiden hinnat ovat jo nyt nousseet paljon ja Venäjän tuonnin loppuminen ampuisi hinnat pilviin. Siirtyminen luomuviljelyyn tulee silloin hyvin houkuttelevaksi vaihtoehdoksi. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 07, 2022, 10:12:49 Enkä muutoinkaan julistaisi venäläisen transiton ja lannoitteiden / niiden raaka-aineiden tuonnille loppua. Venäjä sotii aikansa, mutta ei sillä sen jälkeen ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin saada raaka-aineiden vienti käyntiin.
Kuvaavaa on, että nytkään ei ole pakotteita - eikä Venäjän asettamia vastapakotteita - näiden myynnille ja kuljetuksille. Ylipäätään vastapakotesektorilla on ihmeen hiljaista eli ei ole lentoliikenteen lisäksi tullut mitään muuta. Joko kremlissä pukkaa muita kiireitä tai sitten ymmärtävät pitää pian ainoan länsivaluutan lähteen toiminnassa. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 07, 2022, 10:46:21 Enkä muutoinkaan julistaisi venäläisen transiton ja lannoitteiden / niiden raaka-aineiden tuonnille loppua. Venäjä sotii aikansa, mutta ei sillä sen jälkeen ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin saada raaka-aineiden vienti käyntiin. Kuvaavaa on, että nytkään ei ole pakotteita - eikä Venäjän asettamia vastapakotteita - näiden myynnille ja kuljetuksille. Ylipäätään vastapakotesektorilla on ihmeen hiljaista eli ei ole lentoliikenteen lisäksi tullut mitään muuta. Joko kremlissä pukkaa muita kiireitä tai sitten ymmärtävät pitää pian ainoan länsivaluutan lähteen toiminnassa. Venäjän asettama ammoniumnitraatin vientikielto voisi olla sellainen vastapakote. Maaseudun Tulevaisuus uutisoi siitä joitain viikkoja sitten: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.1767913 Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 07, 2022, 10:50:13 Enkä muutoinkaan julistaisi venäläisen transiton ja lannoitteiden / niiden raaka-aineiden tuonnille loppua. Venäjä sotii aikansa, mutta ei sillä sen jälkeen ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin saada raaka-aineiden vienti käyntiin. Kuvaavaa on, että nytkään ei ole pakotteita - eikä Venäjän asettamia vastapakotteita - näiden myynnille ja kuljetuksille. Ylipäätään vastapakotesektorilla on ihmeen hiljaista eli ei ole lentoliikenteen lisäksi tullut mitään muuta. Joko kremlissä pukkaa muita kiireitä tai sitten ymmärtävät pitää pian ainoan länsivaluutan lähteen toiminnassa. Venäjän asettama ammoniumnitraatin vientikielto voisi olla sellainen vastapakote. Maaseudun Tulevaisuus uutisoi siitä joitain viikkoja sitten: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.1767913 Kyllä. Tuokin tosin oli jo ennen sotaa. Ehkä vanja ajatteli, että ammoniumnitraatilla olisi muutakin käyttöä kuin peltoihin "tuhlaaminen". Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 07, 2022, 19:38:18 Nyt puun tuonnille itärajan takaa voi tulla stoppi...
Lainaus Kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä PEFC on linjannut, että Venäjältä ja Valko-Venäjältä peräisin oleva puu ja puuperäiset materiaalit ovat konfliktipuuta Ukrainan sodan takia. https://www.hs.fi/talous/art-2000008665270.html Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 07, 2022, 21:11:17 Nyt puun tuonnille itärajan takaa voi tulla stoppi... Lainaus Kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä PEFC on linjannut, että Venäjältä ja Valko-Venäjältä peräisin oleva puu ja puuperäiset materiaalit ovat konfliktipuuta Ukrainan sodan takia. Metsäyhtiöitä ja eräitä rautaiteoperaattoreita voi sylettää, mutta kyllä suomalainen metsänomistaja puuta myy kunhan hinta on sopiva. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 08, 2022, 00:17:19 Nyt puun tuonnille itärajan takaa voi tulla stoppi... Lainaus Kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä PEFC on linjannut, että Venäjältä ja Valko-Venäjältä peräisin oleva puu ja puuperäiset materiaalit ovat konfliktipuuta Ukrainan sodan takia. Metsäyhtiöitä ja eräitä rautaiteoperaattoreita voi sylettää, mutta kyllä suomalainen metsänomistaja puuta myy kunhan hinta on sopiva. Osaako joko suorilta sanoa, onko Operail enää ajanut Suomessa yhtään mitään tässä viimeisen viikon aikana? Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Arto Papunen - Maaliskuu 08, 2022, 00:48:57 Näkeehän sen tuolta, että Operail ajanut tuota Kotkan liikennettä aikalailla joka päivä junallisen. Ja muutama hiilijunakin ollut kulussa..
Onko sitten Fenniarailin UPM-kuljetukset hieman vähentyneet kun niitä junia hieman peruttu. Toisaalta Fenniaraililla uutena ne kaksi yritystä Kouvolassa minkä tavaraa kuljettavat, oliko toinen vaarallisia aineita ja toinen lannoitteita vai mitä. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 08, 2022, 00:54:15 Liitteenä tässä pienimuotoinen tilastollinen analyysi raja-asemien Vainikkala, Niirala ja Vartius tavarajunaliikenteestä viikoittain viime marraskuusta alkaen (Imatra ei mukana tarkastelussa epätarkkuuksien välttämiseksi). Mittayksikkö on ajettua junaa viikossa. Logistiikkahan on se instituutio, jossa maiden väliset suhteet näkyvät ensiksi lähes reaaliajassa.
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Arto Lopia - Maaliskuu 09, 2022, 02:39:22 Nyt puun tuonnille itärajan takaa voi tulla stoppi... Lainaus Kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä PEFC on linjannut, että Venäjältä ja Valko-Venäjältä peräisin oleva puu ja puuperäiset materiaalit ovat konfliktipuuta Ukrainan sodan takia. Metsäyhtiöitä ja eräitä rautaiteoperaattoreita voi sylettää, mutta kyllä suomalainen metsänomistaja puuta myy kunhan hinta on sopiva. Osaako joko suorilta sanoa, onko Operail enää ajanut Suomessa yhtään mitään tässä viimeisen viikon aikana? Eilen meni hiilikiviä, ja on ihan varma havainto. Ellei sitten tyhjiä vaunuja Hangossa ajeluttanet. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Arto Lopia - Maaliskuu 09, 2022, 02:56:18 Tää on aika mielenkiintoinen juttu muutenkin. Jos Venäjältä jatkossakin viedään kivihiiltä ulkomaille, niin saattaahan se lisätä Hangon liikennettä. Kuka nyt haluaisi ajattaa laivansa Venäjän satamiin jos tarjolla on jokin vapaan maailman satama, jossa paatin takavarikointi on vähemmän todennäköistä. Käytännössähän noille sotatoimialueille matkaaville laivoille ei saa minkäänlaista vakuutusta. Onko Pietarin alueen satamat sotatoimialuetta, niin vakuutusyhtiöltä voi kysyä.
Toki etelänaapurin moraalia voi jokainen arvella, mutta toimintahan tapahtuu "muualla" maailmassa. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 09, 2022, 09:22:14 Venäjällä on kaivettu panssarijunat esiin ja lähetetty Ukrainaan. Veturi vaikuttaa panssaroimattomalta. Voi olla vähän jännät paikat veturimiehistöllä. Ehkä heitä ja vetureita riittää Venäjällä, joten ei ole niin väliä.
Tunnustan erehtyneeni luulemaan, että Parolan panssarijuna olisi ainoa lajissaan. https://twitter.com/i/status/1501240423653818377 Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 10, 2022, 16:43:13 Yle uutisoi nyt Venäjän raideliikenteen tilanteesta:
Lainaus VR on pysäyttänyt eri puolille Suomea satoja venäläisiä junanvaunuja, joissa epäillään olevan EU:n pakotteiden alaisia lasteja. Junaliikenne Suomen ja Venäjän välillä keskeytettiin viime yönä useiksi tunneiksi, jotta lisää pakotteiden alaisia kuljetuksia ei pääsisi Suomeen. https://yle.fi/uutiset/3-12352029 Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 10, 2022, 17:02:32 Nyt olisi oikea ajankohta pysäyttää Allegro-liikenne tai ajaa korkeintaan rajalle asti. On vaara että Allut takavarikoidaan kuten lentokoneetkin.
https://www.hs.fi/talous/art-2000008673724.html Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 10, 2022, 17:15:08 Nyt olisi oikea ajankohta pysäyttää Allegro-liikenne tai ajaa korkeintaan rajalle asti. On vaara että Allut takavarikoidaan kuten lentokoneetkin. https://www.hs.fi/talous/art-2000008673724.html Siitä hankalia junia, että niiden omistus on jaettu 50-50 VR:n ja RZD:n kesken. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 10, 2022, 18:04:31 Nyt olisi oikea ajankohta pysäyttää Allegro-liikenne tai ajaa korkeintaan rajalle asti. On vaara että Allut takavarikoidaan kuten lentokoneetkin. https://www.hs.fi/talous/art-2000008673724.html Siitä hankalia junia, että niiden omistus on jaettu 50-50 VR:n ja RZD:n kesken. Oli miten oli mutta niiden ajamine sinne pitäisi lopettaa koska muuten ne jää sinne. VR voi vaikka maksaa RZD:lle kahden junan käyvän arvon edestä tai luopua kahdesta junasta jos venäläiset niin kovasti haluaa niitä. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Matti Melamies - Maaliskuu 10, 2022, 20:29:13 Rainer. Jos Venäjä kieltää junaliikenteen sinne, niin mitä hittoa VR tekisi parilla turhalla Allulla?
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 10, 2022, 20:42:00 Rainer. Jos Venäjä kieltää junaliikenteen sinne, niin mitä hittoa VR tekisi parilla turhalla Allulla? Voi käyttää kotimaan liikenteessä. Parannettu versio pendolinosta. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 10, 2022, 20:49:24 Rainer. Jos Venäjä kieltää junaliikenteen sinne, niin mitä hittoa VR tekisi parilla turhalla Allulla? Voi käyttää kotimaan liikenteessä. Parannettu versio pendolinosta. Laajempaa kotimaan liikenteen käyttöä ajatellen ainakin lupa-asioihin täytyisi hakea muutosta sillä Allegron käyttö on rajoitettu vain Helsinki-Vainikkala rataosuudelle. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 10, 2022, 22:44:32 Rainer. Jos Venäjä kieltää junaliikenteen sinne, niin mitä hittoa VR tekisi parilla turhalla Allulla? Voi käyttää kotimaan liikenteessä. Parannettu versio pendolinosta. Laajempaa kotimaan liikenteen käyttöä ajatellen ainakin lupa-asioihin täytyisi hakea muutosta sillä Allegron käyttö on rajoitettu vain Helsinki-Vainikkala rataosuudelle. Tuo kuulostaa kyllä vitsiltä. Kuka rajoittaa? Venäjäiset? Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Maaliskuu 10, 2022, 23:01:43 Laajempaa kotimaan liikenteen käyttöä ajatellen ainakin lupa-asioihin täytyisi hakea muutosta sillä Allegron käyttö on rajoitettu vain Helsinki-Vainikkala rataosuudelle. Tuo kuulostaa kyllä vitsiltä. Kuka rajoittaa? Venäjäiset? Suomalaiset viranomaiset, koska Allegron raideleveys on hyväksytty vain rajan ylittävään liikenteeseen. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 10, 2022, 23:18:29 Laajempaa kotimaan liikenteen käyttöä ajatellen ainakin lupa-asioihin täytyisi hakea muutosta sillä Allegron käyttö on rajoitettu vain Helsinki-Vainikkala rataosuudelle. Tuo kuulostaa kyllä vitsiltä. Kuka rajoittaa? Venäjäiset? Suomalaiset viranomaiset, koska Allegron raideleveys on hyväksytty vain rajan ylittävään liikenteeseen. No silloinhan sillä pitäisi saada ajaa vain välillä Valtakunnanraja-Vainikkala! On kyllä aikamoinen selitys noille esteille. On ollut n 10 vuotta sitten puhetta kanssa että Allegro-vuoroja tulisi Tampereelta Pietariin ja se olisi ollut täysin teknisesti mahdollista mutta jotain kaupallisia esteitä tuli. Aikoinaan kun Allegrot aloittivat liikenteen niin Sibeliuksen vaunut laitettiin kotimaan liikenteeseen. Mahdollisesti pyörät sorvattiin mutta sinä olivat muutokset. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 10, 2022, 23:45:29 Rainer. Jos Venäjä kieltää junaliikenteen sinne, niin mitä hittoa VR tekisi parilla turhalla Allulla? Voi käyttää kotimaan liikenteessä. Parannettu versio pendolinosta. Laajempaa kotimaan liikenteen käyttöä ajatellen ainakin lupa-asioihin täytyisi hakea muutosta sillä Allegron käyttö on rajoitettu vain Helsinki-Vainikkala rataosuudelle. Eipä tuo 1 mm leveysero per pyörä liene kovin vaikea toteutettava. Tarvitaanko edes uusia pyöräkertoja, vai riittääkö sorvaus? Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Matti Melamies - Maaliskuu 10, 2022, 23:50:15 Onko VR:llä pulaa matkustajakalustosta? Tampereen onnettomuuspendot taitavat mennä romuksi ja kohta osa muistakin.
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 11, 2022, 00:31:37 Onko VR:llä pulaa matkustajakalustosta? Tampereen onnettomuuspendot taitavat mennä romuksi ja kohta osa muistakin. Mä en usko siihen, että ne menisivät romuksi. Ei sellainen olisi millään tavoin järkevää omaisuuden käyttöä. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 11, 2022, 08:20:02 Onko VR:llä pulaa matkustajakalustosta? Tampereen onnettomuuspendot taitavat mennä romuksi ja kohta osa muistakin. Allegrot tulisivat esim korvaamaan pendoja jotka ovat "korjauksessa" ja kun tämä pandemia nyt loppuu alkavat matkustajat palata juniin niin että viikonloppuisin myydään eioota.Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Maaliskuu 11, 2022, 09:14:27 Hmmm, pelätään, että venäläiset varastaa Allegrot ja sitten ehdotetaan, että Suomi varastaisi ne ensiksi. Parempaa varkautta?
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 11, 2022, 10:07:48 Hmmm, pelätään, että venäläiset varastaa Allegrot ja sitten ehdotetaan, että Suomi varastaisi ne ensiksi. Parempaa varkautta? Niiden kotimaa on Suomi ja kotivarikko on Ilmala ja periaatteessa ne kaikki voidaan takavarikoida osana EU:n pakotteita. Jos ne junat päästää Venäjälle niin ne takavarikoidaan siellä ennemmin tai myöhemmin kuten lentokoneiden kanssa tulee tapahtumaan. [EDIT:] jos ne takavarikoidaan osana pakotteita niin silloin niitä ei tietenkään voi käyttää missään kaupallisessa liikenteessä ennenkuin tämä koko sotahärdelli on ratkennut. Jos matkustajaliikennettä Venäjän suuntaan välttämättä haluaa pitää yllä, niin rajalle voi ajaa jollain rähjäisemmällä junalla. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Mikko Ketolainen - Maaliskuu 12, 2022, 23:02:48 Ihmettelen suuresti, jos tavaraliikenne Venäjälle ei katkea. Ottamatta kantaa siihen, katkeaako tavaraliikenne vai ei, pitää muistaa, että 91% Suomen raakaöljytuonnista tulee Venäjältä. Jos katkea, on ihan pakko rajoittaa yksityisautoilua hyvin vahvasti moneksi kuukaudeksi. En usko, että joku poliitikko uskaltaa. Paitsi ehkä Putin, jos haluaa kääntää Lännen julkista mielipidettä pakotteista. Kuten Jukka tuossa jo vastasikin, niin ei ole mitään tuollaista ongelmaa. Vielä 1980-luvulla Suomessa sai myydä vain Nesteen jalostamaa bensaa, mutta EU:n myötä senkin tuonti vapautui. Karkeasti jaettuna NEOT (St1, Shell ja ABC) myy länsibensaa ja Neste+Teboil venäläisestä öljystä Suomessa jalostettua. Myös maakaasun tuonti on nopeasti muuttunut. Mediassa toistetaan vielä 2019 lukemia, joissa Venäjältä tuonti oli 100 %. Kuitenkin jo 2021 venäläisen kaasun osuus oli vain 50 % kun toinen puolikas tuli laivoilla LNG:nä ja putkella Baltiasta. Sähköä Venäjältä on tuotu, koska sitä on sieltä saatu halvalla. Ihan vapaasti saa laittaa rajalla kytkimet 0-asentoon. Ei vaikuta meidän sähkötehon riittävyyteen. Vuosia sitten tuli paikalliselle Nesteelle venäläisillä rekisterikilvillä varustettu Lada Samara tankkaamaan. Autosta nousi kaksi nuorta miestä ja he alkoivat ensin kyselemään henkilökunnalta, että mistä päin polttoaine tulee heille. Kuultuaan, että polttoaine tulee Kokkolasta, he istuivat saman tien takaisin autoonsa ja lähtivät tankkaamatta pois. Jotta olisi polttoaine kelvannut, niin olisikohan polttoaineen pitänyt tulla Porvoosta? Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Matias Kauramäki - Maaliskuu 13, 2022, 18:06:31 Onkos kukaan vielä bongannut z-kirjainta junan vaunuista?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/808cc6fb-fca6-4d68-8c42-4cad66801830 Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 13, 2022, 21:19:18 Onkos kukaan vielä bongannut z-kirjainta junan vaunuista? Kapinakylästä sähköttivät, että Z-kirjainta näkyy junissa melko taajaan. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Maaliskuu 18, 2022, 16:55:38 Ruokosuolle Niiralasta menevä liikenne näyttää loppuneen.
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Pasi Utriainen - Maaliskuu 19, 2022, 12:38:19 Ruokosuolle Niiralasta menevä liikenne näyttää loppuneen. https://www.yara.fi/uutiset-ja-tapahtumat/uutiset/yara-suomi-on-lopettanut-raaka-ainehankinnan-uralchemilta-ja-uralkalilta/ Kalisuolaa ja ammoniakkia on jonkinverran varastossa, mutta korvaavia toimittajia kartoitetaan. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Arto Lopia - Maaliskuu 23, 2022, 02:58:12 No nyt sinne on sitten mennyt anarkistien tai järjestäytyneen rikollisjärjestön viesti maalattuina Operailin vetämiin vaunuihin. Näin töherrellyn vaunuston maanantaina.
Täytyy jatkossa miettiä mitä tietoa täällä julkaisee. Tietenkin jokainen voi tutustua rautateiden toimintaan ja liikenteeseen, mutta se loogisuus saattaa olla monelle töhrijälle aivan ylivoimainen asia. Onneksi suomesta ei nyt ihan mahottoman moneen maahan junia kulje. Pysyy tavan pölöjätkin kartalla. Oishan se hieman noloa laitta saksaan vaunusto jossa hakaristit on aivan väärin piirreltyjä. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Mika Hakala - Maaliskuu 23, 2022, 07:56:30 Täytyy jatkossa miettiä mitä tietoa täällä julkaisee. Kyseessä on ollut Greenpeace aktivistit ja 17-18.3 välisenä yönä Kouvolan ratapihalla tapahtuneesta töhrimisestä uutisoitiin sekä Kouvolan sanomissa, että Ylessä niin laajalti että Koverhar ja Operail mainittiin näissä julkaisuissa. Kys. äärijärjestö on ollut Venäjän hiilistä varmana tietoinen viimeistään silloin, kuin Porin radan äänimetelistä tehtiin median myötä koko kansan tietoiseksi. Silloin uutisoitiin myös muutaman millin raideleveyseroista, seikoista jotka tekevät venäläisissä vaunuissa huomattavaa meteliä ja "mihin tarkoitukseen hiiltä kuljetetaan". En lähtisi miettimään mitään harrastemedian itsekriittistä sensuuria tästä tapauksesta. Idealistit kohtaavat ja vetävät aatemailmakohtaista tietoa ihan arkisista lähteistä eri tavalla, kuin perusyksilö. (Harmi, että rautatieliikenteen kehittäminen tavaraliikenteessä eivät valitettavasti ole GP:n kiinnostuksen kohteita ollenkaan) Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 23, 2022, 22:14:22 Ruokosuolle Niiralasta menevä liikenne näyttää loppuneen. https://www.yara.fi/uutiset-ja-tapahtumat/uutiset/yara-suomi-on-lopettanut-raaka-ainehankinnan-uralchemilta-ja-uralkalilta/ Kalisuolaa ja ammoniakkia on jonkinverran varastossa, mutta korvaavia toimittajia kartoitetaan. "Yara tekee kaikkensa vähentääkseen riippuvuuttaan Venäjästä raaka-ainehankinnassa ja selvittää parhaillaan vaihtoehtoisia raaka-ainetoimittajia. Yaralla on globaalina toimijana laajoja verkostoja ja myös omia ammoniakkitehtaita, mutta uusien logististen reittien järjestäminen vie aikaa." Siilinjärven tehdas on kyllä haastavassa paikassa. Käytännössä rautatie on ainoa vaihtoehto sellaisten ammoniakki määrien rahtaamiselle, mutta mistä sellaista määrää löytyisi edes sopivia vaunuja, vaikka johonkin suomalaiseen satamaan saataisiin ammoniakkilaivojen purku järjestettyä? Ehkä nestekontteja voisi maailmalta löytyä? Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 23, 2022, 22:46:24 Ruokosuolle Niiralasta menevä liikenne näyttää loppuneen. https://www.yara.fi/uutiset-ja-tapahtumat/uutiset/yara-suomi-on-lopettanut-raaka-ainehankinnan-uralchemilta-ja-uralkalilta/ Kalisuolaa ja ammoniakkia on jonkinverran varastossa, mutta korvaavia toimittajia kartoitetaan. "Yara tekee kaikkensa vähentääkseen riippuvuuttaan Venäjästä raaka-ainehankinnassa ja selvittää parhaillaan vaihtoehtoisia raaka-ainetoimittajia. Yaralla on globaalina toimijana laajoja verkostoja ja myös omia ammoniakkitehtaita, mutta uusien logististen reittien järjestäminen vie aikaa." Siilinjärven tehdas on kyllä haastavassa paikassa. Käytännössä rautatie on ainoa vaihtoehto sellaisten ammoniakki määrien rahtaamiselle, mutta mistä sellaista määrää löytyisi edes sopivia vaunuja, vaikka johonkin suomalaiseen satamaan saataisiin ammoniakkilaivojen purku järjestettyä? Ehkä nestekontteja voisi maailmalta löytyä? Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Lasse Reunanen - Maaliskuu 24, 2022, 10:47:01 Suomen raideleveys olisi pitänyt muuttaa eurooppalaiseksi heti Suomen itsenäistyttyä. Viimeistään Neuvostoliiton hajottua. Suomelle ei tuosta Venäjän raideleveydestä ole kuin haittaa ja riskejä.
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 24, 2022, 12:30:33 Ruokosuolle Niiralasta menevä liikenne näyttää loppuneen. https://www.yara.fi/uutiset-ja-tapahtumat/uutiset/yara-suomi-on-lopettanut-raaka-ainehankinnan-uralchemilta-ja-uralkalilta/ Kalisuolaa ja ammoniakkia on jonkinverran varastossa, mutta korvaavia toimittajia kartoitetaan. "Yara tekee kaikkensa vähentääkseen riippuvuuttaan Venäjästä raaka-ainehankinnassa ja selvittää parhaillaan vaihtoehtoisia raaka-ainetoimittajia. Yaralla on globaalina toimijana laajoja verkostoja ja myös omia ammoniakkitehtaita, mutta uusien logististen reittien järjestäminen vie aikaa." Siilinjärven tehdas on kyllä haastavassa paikassa. Käytännössä rautatie on ainoa vaihtoehto sellaisten ammoniakki määrien rahtaamiselle, mutta mistä sellaista määrää löytyisi edes sopivia vaunuja, vaikka johonkin suomalaiseen satamaan saataisiin ammoniakkilaivojen purku järjestettyä? Ehkä nestekontteja voisi maailmalta löytyä? Missäpä vaihdat telit? Ja löytyykö sellaista määrää telinvaihtokelpoisia ammoniakin kuljettamiseen kelpoisia vaunuja nopealla toimitusajalla? Uusia toki saa tilattua, mutta toimitusaika lienee vähintään kuukausia. Onneksi Siilinjärvellä on se avolouhos samalla tontilla. Ilman sitä voisi pian olla pönkä tehtaan ovella tai mistä sitä tietää vaikka Siileen jäisi vain kaivostoiminta. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 24, 2022, 13:11:02 Ruokosuolle Niiralasta menevä liikenne näyttää loppuneen. https://www.yara.fi/uutiset-ja-tapahtumat/uutiset/yara-suomi-on-lopettanut-raaka-ainehankinnan-uralchemilta-ja-uralkalilta/ Kalisuolaa ja ammoniakkia on jonkinverran varastossa, mutta korvaavia toimittajia kartoitetaan. "Yara tekee kaikkensa vähentääkseen riippuvuuttaan Venäjästä raaka-ainehankinnassa ja selvittää parhaillaan vaihtoehtoisia raaka-ainetoimittajia. Yaralla on globaalina toimijana laajoja verkostoja ja myös omia ammoniakkitehtaita, mutta uusien logististen reittien järjestäminen vie aikaa." Siilinjärven tehdas on kyllä haastavassa paikassa. Käytännössä rautatie on ainoa vaihtoehto sellaisten ammoniakki määrien rahtaamiselle, mutta mistä sellaista määrää löytyisi edes sopivia vaunuja, vaikka johonkin suomalaiseen satamaan saataisiin ammoniakkilaivojen purku järjestettyä? Ehkä nestekontteja voisi maailmalta löytyä? Missäpä vaihdat telit? Ja löytyykö sellaista määrää telinvaihtokelpoisia ammoniakin kuljettamiseen kelpoisia vaunuja nopealla toimitusajalla? Uusia toki saa tilattua, mutta toimitusaika lienee vähintään kuukausia. Onneksi Siilinjärvellä on se avolouhos samalla tontilla. Ilman sitä voisi pian olla pönkä tehtaan ovella tai mistä sitä tietää vaikka Siileen jäisi vain kaivostoiminta. Kuvittelisin että ruotsalaiset ja norjalaiset standardisäiliövaunut ovat telinvaihdon jälkeen Suomen rataverkkoon sopivia, ehkä jotkut suomalaisetkin Ruotsissa. Hyväksyminen puuttuu mutta sillekin on ollut vuosikymmeniä aikaa. Toisaalta jos jostain saataisiin junalautta ostettua tai vuokrattua ja jos Ruotsin itärannikolla on jossain rampit sellaisen kuormaamiseen, niin voitaisiin kenties kuljettaa vaunuja Skandinaviasta suorana laivakuljetuksena Uudenkaupungin lannoitetehtaalle. Ylipäänsä jos lannoitteiden tai ammoniakin saatavuusongelma uhkaa ruokahuoltoa niin Suomen hallituksen olisi aika laittaa asia kuntoon korkeammalla prioriteeteilla. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 24, 2022, 14:14:42 Suomessa puuhataan nyt lakimuutosta idän liikenteen puutavaravaunujen käytön sallimiseksi kotimaan liikenteessä.
https://valtioneuvosto.fi/-/kotimaan-puunkuljetuksiin-esitetaan-helpotusta Käytännössä VR ja Metsä Fibre omistavat muutamia satoja idän liikenteen raakapuuvaunuja, joita voisi tällöin käyttää. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 24, 2022, 14:31:28 Suomessa puuhataan nyt lakimuutosta idän liikenteen puutavaravaunujen käytön sallimiseksi kotimaan liikenteessä. https://valtioneuvosto.fi/-/kotimaan-puunkuljetuksiin-esitetaan-helpotusta Käytännössä VR ja Metsä Fibre omistavat muutamia satoja idän liikenteen raakapuuvaunuja, joita voisi tällöin käyttää. Toivottavasti on sen verran järki kädessä, että turvallisuusvaatimukset tehdään kuitenkin tiukemmiksi kuin GOST-standardien mukaan. Ja että on joku aikaraja, jonka sisällä vaunut täytyy päivittää täysin turvallisiksi. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Arto Papunen - Maaliskuu 24, 2022, 21:58:48 Eli Operail ei voisi kuitenkaan hyödyntää omaa vaunukalustoaan ja tuoda niitä tilapäisesti Suomeen Virosta.. Vai kuinkahan tuo pitkäkestoinen vuokrasopimus mielletään...
Ja kuinka nuo Kuusankoski-Vainikkala ja Fenniarailin junat, kuinkas niiden vaunujen omistussuhteet? Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juha Vuorinen - Maaliskuu 25, 2022, 10:39:11 Toivottavasti on sen verran järki kädessä, että turvallisuusvaatimukset tehdään kuitenkin tiukemmiksi kuin GOST-standardien mukaan. Ja että on joku aikaraja, jonka sisällä vaunut täytyy päivittää täysin turvallisiksi. Kerrohan Tuukka tarkemmin, millä lailla turvallisuusvaatimukset nyt ovat löysempiä ja millä tavalla vaunuja pitää muuttaa, että ne ovat "täysin turvallisia"? Väitteesi kun voidaan ymmärtää niin, että Suomessa on sallittu ajettavaksi yhdysliikennettä jotenkin vaarallisella kalustolla. Miten näet, että sellainen olisi voitu sallia vai onko Suomen sisäisissä kuljetuksissa jotenkin erilaiset fysiikan lait? Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 25, 2022, 11:46:15 Venäläisen kaluston jarrut toimivat kaksipaineperiaatteella, ne ovat siis ihan jo teknisesti vaarallisempia kuin kolmipainejarrut.
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 25, 2022, 11:52:19 Toivottavasti on sen verran järki kädessä, että turvallisuusvaatimukset tehdään kuitenkin tiukemmiksi kuin GOST-standardien mukaan. Ja että on joku aikaraja, jonka sisällä vaunut täytyy päivittää täysin turvallisiksi. Kerrohan Tuukka tarkemmin, millä lailla turvallisuusvaatimukset nyt ovat löysempiä ja millä tavalla vaunuja pitää muuttaa, että ne ovat "täysin turvallisia"? Väitteesi kun voidaan ymmärtää niin, että Suomessa on sallittu ajettavaksi yhdysliikennettä jotenkin vaarallisella kalustolla. Miten näet, että sellainen olisi voitu sallia vai onko Suomen sisäisissä kuljetuksissa jotenkin erilaiset fysiikan lait? Pari epäkohtaa jos nyt mainitsen: Jarrut ovat epävarmemmat kuin länsikalustossa, telit ovat jäykemmät kuin länsikalustossa. Suomessa ei ole erilaiset fysiikan lait kuin Venäjällä, mutta Suomessa on suurempi kunnioitus ihmishenkiä kohtaan kuin Venäjällä. Venäjällä ollaan valmiimpia ottamaan riskejä rahan säästämiseksi kuin Suomessa ollaan. Suomesta ei voisi käydä tehokkaasti kauppaa Venäjän kanssa, jos emme sallisi sitä, että tänne liikennöidään venäläisillä vaunuilla. Ne ovat läntiseen verrattuna vaarallisempaa kalustoa. Läntisille turvallisuusvaatimuksille on hyvät perusteet, ja vaikka GOST-standardin mukaiset vaunut ovat niitä huomattavasti vaarallisempaa kalustoa, nekin voidaan hyväksyä pakottavassa tilanteessa. Jos antaa länsivaunuille turvallisuuden puolesta kouluarvosanaksi vaikkapa 9½, niin venäläisvaunut saisivat sitten ehkä 7+. Ihan riittävä, että saa päättötodistuksen, mutta silti alempi kuin perusvaatimusten täyttäminen eli 8. Kysyit myös, mitä muutoksia vaunuihin tulisi tehdä. Tähän en valitettavasti osaa vastata, mutta sen osaan sanoa, että ne muutokset ovat mahdollisia. Esim. Destia on tehnyt venäläisvaunuihinsa tarvittavat muutostyöt ja saanut ne rekisteröityä Suomen rekisteriin. Eli vielä: Kyllä, Suomessa on sallittu yhdysliikenteen ajaminen kalustolla, joka on rautateiden mittapuulla vaarallista. Sellainen on voitu sallia, koska Suomen on haluttu voivan käydä kauppaa Venäjän kanssa, ja pääosin tuo ei onnistuisi ilman noiden vaarallisten vaunujen liikennöinnin sietämistä. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Maaliskuu 25, 2022, 16:10:06 Venäläisten tavaravaunujen toimintaventtiileissä on myös optio kolmipaineisena toimimiseen, mutta meikäläisissä vetureissa ei pidemmissä junissa paineilman tuottokyky riittäisi sen käyttöön. Venäjälläkin sitä käytetään vain vuoristoisilla rataosilla jossa on tarve jarrutella vähän mutta tiheästi. Ja nyt täytyy sekin ymmärtää, että mahdollisesti sallimalla vaunujen liikennöinti täällä, vähentää se puun kuljetusta maanteitse, ja rekkaliikenne on aina vaarallisempaa kuin rautatieliikenne, oli kaluston jarrut millaiset tahansa.
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Reijo Kankkunen - Maaliskuu 26, 2022, 14:31:18 Ruokosuolle Niiralasta menevä liikenne näyttää loppuneen. https://www.yara.fi/uutiset-ja-tapahtumat/uutiset/yara-suomi-on-lopettanut-raaka-ainehankinnan-uralchemilta-ja-uralkalilta/ Kalisuolaa ja ammoniakkia on jonkinverran varastossa, mutta korvaavia toimittajia kartoitetaan. Tuee kouvolan kautta tällä viikkollkinkasi ammoniakkij unaa. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juha Vuorinen - Maaliskuu 30, 2022, 19:10:58 Venäläisen kaluston jarrut toimivat kaksipaineperiaatteella, ne ovat siis ihan jo teknisesti vaarallisempia kuin kolmipainejarrut. Väite on virheellinen ja harhaanjohtava. Kaksipainejarrut eivät ole millään mittapuulla vaarallisempia. Niistä puuttuu mahdollisuus osittaiseen irrotukseen, mutta vaaraa se ei millään tavalla lisää. On eri asia, jos joku ei osaisi niitä käyttää, mutta toivottavasti sellaisia kuljettajia ei Suomessa ole... Olisi paljon olennaisempaa puhua vaikka jarrutustehosta, mutta, kuten tiedetään, se on huomioitu jarrupainojärjestelmässä. Eli vielä: Kyllä, Suomessa on sallittu yhdysliikenteen ajaminen kalustolla, joka on rautateiden mittapuulla vaarallista. Sellainen on voitu sallia, koska Suomen on haluttu voivan käydä kauppaa Venäjän kanssa, ja pääosin tuo ei onnistuisi ilman noiden vaarallisten vaunujen liikennöinnin sietämistä. Huh! Kovaa tekstiä. Aika kaksinaismoralistista olisi, jos olisi totta. Turvallisuus on toki suhteellista, mutta kun puhutaan hyväksyttävästä turvallisuustasosta, niin se selvästi ylitetään, kun vaunuilla liikennöinti Suomessa on sallittu yhdysliikenteessä. Samojen vaunujen liikennöinti sisäisessä liikenteessä 1) ei voi olla sen vaarallisempaa ja 2) kumulatiivinenkaan todennäköisyys jollekin hirvittävän ikävälle ei ole sen suurempi, koska liikenteen kokonaismäärä on yhdysliikenteen vähentymisen myötä pienempi. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 30, 2022, 19:24:17 Lakiesitys on parhaillaan lausuntopalvelussa nähtävänä kommenteille. Suora osoite on tässä:
https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=d4623783-0a14-438a-9376-11dbbf59cf3f Sivun alareunasta Avaa kaikki väliotsikot -painiketta painamalla avautuu jo annetut lausunnot. Esitettyä lakiesitystä kannattavat: - Metsäteollisuus ry - Väylävirasto - Stora Enso - Fenniarail Oy - Yhteinen Toimialaliitto ry - Traficom - yksityishenkilö - Operail Finland Oy Suoraan tai epäsuorasti vastaan ovat: - VR-Yhtymä Oy - Raideammattilaiset JHL ry - Rautatiealan Unioni RAU ry Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Antti Ojala - Maaliskuu 31, 2022, 10:52:12 Kiinnostavia perusteluja lausunnoissa. Joitakin havaintoja:
- VR on huolissaan rataverkon kulumisesta ja turvallisuudesta, joista kummastakaan rataverkon haltija itse ei ole huolissaan, kunhan mainitut reunaehdot täyttyvät. - Metsäteollisuus toistaa jo tutuksi tullutta viestiään kroonisesta vaunupulasta. Kun biotuoteteollisuuden kapasiteettia on muutenkin lisätty, nykyisessä markkinaturbulenssissa on itsestäänselvää että vaunukapasiteetista on tulossa pullonkaula alan kehitykselle. - VR vakuuttaa ettei mitään vaunupulaa ole, kunhan omat romut haetaan varastosta ja paikataan kuntoon, mutta ei näe että tässä olisi turvallisuusongelmaa. - LVM:n luonnos lakiesityksestä on määräaikainen ja kestoltaan joko reilut puolitoista vuotta tai neljä vuotta. Väite kotimaisen vaunukaluston uhanalaiseksi joutumisesta on outo, koska mikään rautatieoperaattori ei investoi vaunuihin parin vuoden käyttöä varten. - Huoltosertifikaatit ovat paperitavaraa ja siten hankittavissa alan palveleviin huoltoliikkeisiin talouspakotteista riippumatta. Varaosien ja huollon jääminen "rautaesiripun" taakse on outo väite tilanteessa, jossa VR itse kuitenkin jatkaa yhdysliikennettä Venäjälle. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 31, 2022, 11:06:14 Venäläisen kaluston jarrut toimivat kaksipaineperiaatteella, ne ovat siis ihan jo teknisesti vaarallisempia kuin kolmipainejarrut. Väite on virheellinen ja harhaanjohtava. Ei ole, kuten sinulle on toisaalla useammankin ammattilaisen suulla todettu. Kaksipainejarrut eivät ole kovin vaaralliisia, mutta ihan jo ominaisuuksiensa vuoksi _vaarallisempia_ kun kolmipainejarrut. Joissain harvinaisehkoissa, mutta mahdollisissa tilanteissa kaksipainejarrujen jarrutusteho ja/tai tehokkaa jarrutuksen alkamisviiveet ovat huonommat, mikä on ihan objektiivisesti vaarallisempaa. Ei kovin vaarallista, mutta _vaarallisempaa_. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 31, 2022, 13:21:55 Venäläisillä vaunuilla lienee alempi nopeusrajoitus, onko se 60 lm/h. Se asettaa rajoituksia aikatauluille ja liikenteenohjaukselle.
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juha Vuorinen - Maaliskuu 31, 2022, 13:42:22 Venäläisillä vaunuilla lienee alempi nopeusrajoitus, onko se 60 lm/h. Se asettaa rajoituksia aikatauluille ja liikenteenohjaukselle. Ei ole. Sn 80 on ihan yleinen. Olennaisempia tekijöitä junan todelliselle (keski)nopeudelle ovat muut tekijät kuin suurin vaunujen suurin sallittu rakenteellinen nopeus. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 31, 2022, 14:04:07 Toi mainittu 60 km/h on ollut yleinen rajoitus kuormatuille venäläisille säiliövaunuille. Raakapuuvaunuilla on sallittu 80 km/h.
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Nikolas Peippo - Maaliskuu 31, 2022, 14:35:19 Toi mainittu 60 km/h on ollut yleinen rajoitus kuormatuille venäläisille säiliövaunuille. Raakapuuvaunuilla on sallittu 80 km/h. Kuormattu IVY-VAK-(säiliö tai ilman)vaunu aiheuttaa 70km/h rajoituksen. 60km/h tulee muistaakseni akselipainon tai junapainon ylittäessä tietyn rajan. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Aapo Halminen - Maaliskuu 31, 2022, 16:43:44 Lisäksi OSJD-kalustolla ("venäläiset vaunut") on isossa osassa lyhyitä vaihteita 20 km/h nopeusrajoitus, mikä aiheuttaa omat hankaluutensa. Kaikkein hankalinta on, jos liikennepaikan jälkeen on ylämäki ja täytyy lähteä sivulta liikeelle.
Kaikilla radoilla tätä 20 km/h rajoitusta ei suinkaan ole, mutta suurella osalla kyllä. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Maaliskuu 31, 2022, 17:09:59 Toi mainittu 60 km/h on ollut yleinen rajoitus kuormatuille venäläisille säiliövaunuille. Raakapuuvaunuilla on sallittu 80 km/h. Kuormattu IVY-VAK-(säiliö tai ilman)vaunu aiheuttaa 70km/h rajoituksen. 60km/h tulee muistaakseni akselipainon tai junapainon ylittäessä tietyn rajan. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Huhtikuu 01, 2022, 01:58:12 Kenties on myös tarpeetonta puhua venäläisestä kalustosta venäläisenä, koska on kysymys jostain laajemmasta. OSJD on itseasiassa instituutio, johon kuuluu 28 muutakin maata Venäjän lisäksi. Sekä kuusi touhua valvovaa maata ja koko joukko yrityksiä rautatiealalta.
https://en.osjd.org/ Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Nikolas Peippo - Huhtikuu 01, 2022, 10:21:09 Toi mainittu 60 km/h on ollut yleinen rajoitus kuormatuille venäläisille säiliövaunuille. Raakapuuvaunuilla on sallittu 80 km/h. Kuormattu IVY-VAK-(säiliö tai ilman)vaunu aiheuttaa 70km/h rajoituksen. 60km/h tulee muistaakseni akselipainon tai junapainon ylittäessä tietyn rajan. Tosiaan joo, JPP:hän siinä ensin tuppaa myös tulemaan vastaan. Mutta olin puoliksi oikeassa, akselipainon kanssa ;p Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Pekka Siiskonen - Huhtikuu 01, 2022, 10:24:11 Kuinka monta tonnikilometriä kaikki koti- ja ulkomaisten liikennöitsijöiden yhdysliikenteeseen soveltuvat vaunut yhteensä kulkivat Suomen rataverkolla ennen Venäjän talouspakotteita vuosittain? Kuinka monta tonnikilometriä suomalaisomistuksessa olevien yhdysliikenteen vaunujen olisi tarkoitus väliaikaisella luvalla vuosittain kulkea, jos ne olisivat väliaikaisesti sisäisessä liikenteessä?
Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Huhtikuu 01, 2022, 14:19:50 Kuinka monta tonnikilometriä kaikki koti- ja ulkomaisten liikennöitsijöiden yhdysliikenteeseen soveltuvat vaunut yhteensä kulkivat Suomen rataverkolla ennen Venäjän talouspakotteita vuosittain? Kuinka monta tonnikilometriä suomalaisomistuksessa olevien yhdysliikenteen vaunujen olisi tarkoitus väliaikaisella luvalla vuosittain kulkea, jos ne olisivat väliaikaisesti sisäisessä liikenteessä? Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuonna 2020 kansainvälistä liikennettä oli 3 422 miljoonaa tonnikilometriä. On varsin vaikea tässä vaiheessa arvioida mitä reittejä nämä tulisivat kulkemaan Suomen sisällä, joten tuohon toiseen kysymykseen on hankala vastata. Otsikko: Vs: Venäjän raideliikenne Kirjoitti: Arto Papunen - Huhtikuu 04, 2022, 22:39:49 Olisi voinut laittaa erikseen Ulkomaat osioon, mutta tässä puhetta viroksi Venäjän liikenteestä Virossa, taidetaan Suomestakin joku lause sanoa.. Eli kohdasta 17.25-> lähtien.
https://vikerraadio.err.ee/1608534481/paevakaja |