Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Venäjän raideliikenne  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #25 : Maaliskuu 07, 2022, 10:46:21 »

Enkä muutoinkaan julistaisi venäläisen transiton ja lannoitteiden / niiden raaka-aineiden tuonnille loppua. Venäjä sotii aikansa, mutta ei sillä sen jälkeen ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin saada raaka-aineiden vienti käyntiin.

Kuvaavaa on, että nytkään ei ole pakotteita - eikä Venäjän asettamia vastapakotteita - näiden myynnille ja kuljetuksille.

Ylipäätään vastapakotesektorilla on ihmeen hiljaista eli ei ole lentoliikenteen lisäksi tullut mitään muuta. Joko kremlissä pukkaa muita kiireitä tai sitten ymmärtävät pitää pian ainoan länsivaluutan lähteen toiminnassa.

Venäjän asettama ammoniumnitraatin vientikielto voisi olla sellainen vastapakote. Maaseudun Tulevaisuus uutisoi siitä joitain viikkoja sitten: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.1767913
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #26 : Maaliskuu 07, 2022, 10:50:13 »

Enkä muutoinkaan julistaisi venäläisen transiton ja lannoitteiden / niiden raaka-aineiden tuonnille loppua. Venäjä sotii aikansa, mutta ei sillä sen jälkeen ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin saada raaka-aineiden vienti käyntiin.

Kuvaavaa on, että nytkään ei ole pakotteita - eikä Venäjän asettamia vastapakotteita - näiden myynnille ja kuljetuksille.

Ylipäätään vastapakotesektorilla on ihmeen hiljaista eli ei ole lentoliikenteen lisäksi tullut mitään muuta. Joko kremlissä pukkaa muita kiireitä tai sitten ymmärtävät pitää pian ainoan länsivaluutan lähteen toiminnassa.

Venäjän asettama ammoniumnitraatin vientikielto voisi olla sellainen vastapakote. Maaseudun Tulevaisuus uutisoi siitä joitain viikkoja sitten: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.1767913

Kyllä. Tuokin tosin oli jo ennen sotaa. Ehkä vanja ajatteli, että ammoniumnitraatilla olisi muutakin käyttöä kuin peltoihin "tuhlaaminen".
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #27 : Maaliskuu 07, 2022, 19:38:18 »

Nyt puun tuonnille itärajan takaa voi tulla stoppi...

Lainaus
Kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä PEFC on linjannut, että Venäjältä ja Valko-Venäjältä peräisin oleva puu ja puuperäiset materiaalit ovat konfliktipuuta Ukrainan sodan takia.

https://www.hs.fi/talous/art-2000008665270.html
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #28 : Maaliskuu 07, 2022, 21:11:17 »

Nyt puun tuonnille itärajan takaa voi tulla stoppi...

Lainaus
Kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä PEFC on linjannut, että Venäjältä ja Valko-Venäjältä peräisin oleva puu ja puuperäiset materiaalit ovat konfliktipuuta Ukrainan sodan takia.

Metsäyhtiöitä ja eräitä rautaiteoperaattoreita voi sylettää, mutta kyllä suomalainen metsänomistaja puuta myy kunhan hinta on sopiva.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #29 : Maaliskuu 08, 2022, 00:17:19 »

Nyt puun tuonnille itärajan takaa voi tulla stoppi...

Lainaus
Kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä PEFC on linjannut, että Venäjältä ja Valko-Venäjältä peräisin oleva puu ja puuperäiset materiaalit ovat konfliktipuuta Ukrainan sodan takia.

Metsäyhtiöitä ja eräitä rautaiteoperaattoreita voi sylettää, mutta kyllä suomalainen metsänomistaja puuta myy kunhan hinta on sopiva.

Osaako joko suorilta sanoa, onko Operail enää ajanut Suomessa yhtään mitään tässä viimeisen viikon aikana?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #30 : Maaliskuu 08, 2022, 00:48:57 »

Näkeehän sen tuolta, että Operail ajanut tuota Kotkan liikennettä aikalailla joka päivä junallisen. Ja muutama hiilijunakin ollut kulussa..

Onko sitten Fenniarailin UPM-kuljetukset hieman vähentyneet kun niitä junia hieman peruttu. Toisaalta Fenniaraililla uutena ne kaksi yritystä Kouvolassa minkä tavaraa kuljettavat, oliko toinen vaarallisia aineita ja toinen lannoitteita vai mitä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #31 : Maaliskuu 08, 2022, 00:54:15 »

Liitteenä tässä pienimuotoinen tilastollinen analyysi raja-asemien Vainikkala, Niirala ja Vartius tavarajunaliikenteestä viikoittain viime marraskuusta alkaen (Imatra ei mukana tarkastelussa epätarkkuuksien välttämiseksi). Mittayksikkö on ajettua junaa viikossa. Logistiikkahan on se instituutio, jossa maiden väliset suhteet näkyvät ensiksi lähes reaaliajassa.


* ivyjunat_11_2021-2_2022.png (67.41 kilotavua, 3361x2196 - tarkasteltu 222 kertaa.)
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #32 : Maaliskuu 09, 2022, 02:39:22 »

Nyt puun tuonnille itärajan takaa voi tulla stoppi...

Lainaus
Kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä PEFC on linjannut, että Venäjältä ja Valko-Venäjältä peräisin oleva puu ja puuperäiset materiaalit ovat konfliktipuuta Ukrainan sodan takia.

Metsäyhtiöitä ja eräitä rautaiteoperaattoreita voi sylettää, mutta kyllä suomalainen metsänomistaja puuta myy kunhan hinta on sopiva.

Osaako joko suorilta sanoa, onko Operail enää ajanut Suomessa yhtään mitään tässä viimeisen viikon aikana?

Eilen meni hiilikiviä, ja on ihan varma havainto. Ellei sitten tyhjiä vaunuja Hangossa ajeluttanet.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #33 : Maaliskuu 09, 2022, 02:56:18 »

Tää on aika mielenkiintoinen juttu muutenkin. Jos Venäjältä jatkossakin viedään kivihiiltä ulkomaille, niin saattaahan se lisätä Hangon liikennettä. Kuka nyt haluaisi ajattaa laivansa Venäjän satamiin jos tarjolla on jokin vapaan maailman satama, jossa paatin takavarikointi on vähemmän todennäköistä. Käytännössähän noille sotatoimialueille matkaaville laivoille ei saa minkäänlaista vakuutusta. Onko Pietarin alueen satamat sotatoimialuetta, niin vakuutusyhtiöltä voi kysyä.

Toki etelänaapurin moraalia voi jokainen arvella, mutta toimintahan tapahtuu "muualla" maailmassa.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #34 : Maaliskuu 09, 2022, 09:22:14 »

Venäjällä on kaivettu panssarijunat esiin ja lähetetty Ukrainaan. Veturi vaikuttaa panssaroimattomalta. Voi olla vähän jännät paikat veturimiehistöllä. Ehkä heitä ja vetureita riittää Venäjällä, joten ei ole niin väliä.

Tunnustan erehtyneeni luulemaan, että Parolan panssarijuna olisi ainoa lajissaan.

https://twitter.com/i/status/1501240423653818377
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #35 : Maaliskuu 10, 2022, 16:43:13 »

Yle uutisoi nyt Venäjän raideliikenteen tilanteesta:

Lainaus
VR on pysäyttänyt eri puolille Suomea satoja venäläisiä junanvaunuja, joissa epäillään olevan EU:n pakotteiden alaisia lasteja. Junaliikenne Suomen ja Venäjän välillä keskeytettiin viime yönä useiksi tunneiksi, jotta lisää pakotteiden alaisia kuljetuksia ei pääsisi Suomeen.

https://yle.fi/uutiset/3-12352029
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 988


« Vastaus #36 : Maaliskuu 10, 2022, 17:02:32 »

Nyt olisi oikea ajankohta pysäyttää Allegro-liikenne tai ajaa korkeintaan rajalle asti. On vaara että Allut takavarikoidaan kuten lentokoneetkin.

https://www.hs.fi/talous/art-2000008673724.html

tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #37 : Maaliskuu 10, 2022, 17:15:08 »

Nyt olisi oikea ajankohta pysäyttää Allegro-liikenne tai ajaa korkeintaan rajalle asti. On vaara että Allut takavarikoidaan kuten lentokoneetkin.

https://www.hs.fi/talous/art-2000008673724.html



Siitä hankalia junia, että niiden omistus on jaettu 50-50 VR:n ja RZD:n kesken.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 988


« Vastaus #38 : Maaliskuu 10, 2022, 18:04:31 »

Nyt olisi oikea ajankohta pysäyttää Allegro-liikenne tai ajaa korkeintaan rajalle asti. On vaara että Allut takavarikoidaan kuten lentokoneetkin.

https://www.hs.fi/talous/art-2000008673724.html



Siitä hankalia junia, että niiden omistus on jaettu 50-50 VR:n ja RZD:n kesken.

Oli miten oli mutta niiden ajamine sinne pitäisi lopettaa koska muuten ne jää sinne. VR voi vaikka maksaa RZD:lle  kahden junan käyvän arvon edestä tai luopua kahdesta junasta jos venäläiset niin kovasti haluaa niitä.


tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 51


« Vastaus #39 : Maaliskuu 10, 2022, 20:29:13 »

Rainer. Jos Venäjä kieltää junaliikenteen sinne, niin mitä hittoa VR tekisi parilla turhalla Allulla?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 988


« Vastaus #40 : Maaliskuu 10, 2022, 20:42:00 »

Rainer. Jos Venäjä kieltää junaliikenteen sinne, niin mitä hittoa VR tekisi parilla turhalla Allulla?

Voi käyttää kotimaan liikenteessä. Parannettu versio pendolinosta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #41 : Maaliskuu 10, 2022, 20:49:24 »

Rainer. Jos Venäjä kieltää junaliikenteen sinne, niin mitä hittoa VR tekisi parilla turhalla Allulla?

Voi käyttää kotimaan liikenteessä. Parannettu versio pendolinosta.

Laajempaa kotimaan liikenteen käyttöä ajatellen ainakin lupa-asioihin täytyisi hakea muutosta sillä Allegron käyttö on rajoitettu vain Helsinki-Vainikkala rataosuudelle.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 988


« Vastaus #42 : Maaliskuu 10, 2022, 22:44:32 »

Rainer. Jos Venäjä kieltää junaliikenteen sinne, niin mitä hittoa VR tekisi parilla turhalla Allulla?

Voi käyttää kotimaan liikenteessä. Parannettu versio pendolinosta.

Laajempaa kotimaan liikenteen käyttöä ajatellen ainakin lupa-asioihin täytyisi hakea muutosta sillä Allegron käyttö on rajoitettu vain Helsinki-Vainikkala rataosuudelle.

Tuo kuulostaa kyllä vitsiltä. Kuka rajoittaa? Venäjäiset?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 917


« Vastaus #43 : Maaliskuu 10, 2022, 23:01:43 »


Laajempaa kotimaan liikenteen käyttöä ajatellen ainakin lupa-asioihin täytyisi hakea muutosta sillä Allegron käyttö on rajoitettu vain Helsinki-Vainikkala rataosuudelle.

Tuo kuulostaa kyllä vitsiltä. Kuka rajoittaa? Venäjäiset?


Suomalaiset viranomaiset, koska Allegron raideleveys on hyväksytty vain rajan ylittävään liikenteeseen.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 988


« Vastaus #44 : Maaliskuu 10, 2022, 23:18:29 »


Laajempaa kotimaan liikenteen käyttöä ajatellen ainakin lupa-asioihin täytyisi hakea muutosta sillä Allegron käyttö on rajoitettu vain Helsinki-Vainikkala rataosuudelle.

Tuo kuulostaa kyllä vitsiltä. Kuka rajoittaa? Venäjäiset?


Suomalaiset viranomaiset, koska Allegron raideleveys on hyväksytty vain rajan ylittävään liikenteeseen.

No silloinhan sillä pitäisi saada ajaa vain välillä Valtakunnanraja-Vainikkala!

On kyllä aikamoinen selitys noille esteille.

On ollut n 10 vuotta sitten  puhetta kanssa että Allegro-vuoroja tulisi Tampereelta Pietariin ja se olisi ollut täysin teknisesti mahdollista mutta jotain kaupallisia esteitä tuli.

Aikoinaan kun Allegrot aloittivat liikenteen niin Sibeliuksen vaunut laitettiin kotimaan liikenteeseen. Mahdollisesti pyörät sorvattiin mutta sinä olivat muutokset.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #45 : Maaliskuu 10, 2022, 23:45:29 »

Rainer. Jos Venäjä kieltää junaliikenteen sinne, niin mitä hittoa VR tekisi parilla turhalla Allulla?

Voi käyttää kotimaan liikenteessä. Parannettu versio pendolinosta.

Laajempaa kotimaan liikenteen käyttöä ajatellen ainakin lupa-asioihin täytyisi hakea muutosta sillä Allegron käyttö on rajoitettu vain Helsinki-Vainikkala rataosuudelle.

Eipä tuo 1 mm leveysero per pyörä liene kovin vaikea toteutettava. Tarvitaanko edes uusia pyöräkertoja, vai riittääkö sorvaus?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Matti Melamies
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 51


« Vastaus #46 : Maaliskuu 10, 2022, 23:50:15 »

Onko VR:llä pulaa matkustajakalustosta? Tampereen onnettomuuspendot taitavat mennä romuksi ja kohta osa muistakin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #47 : Maaliskuu 11, 2022, 00:31:37 »

Onko VR:llä pulaa matkustajakalustosta? Tampereen onnettomuuspendot taitavat mennä romuksi ja kohta osa muistakin.

Mä en usko siihen, että ne menisivät romuksi. Ei sellainen olisi millään tavoin järkevää omaisuuden käyttöä.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 988


« Vastaus #48 : Maaliskuu 11, 2022, 08:20:02 »

Onko VR:llä pulaa matkustajakalustosta? Tampereen onnettomuuspendot taitavat mennä romuksi ja kohta osa muistakin.
Allegrot tulisivat esim korvaamaan pendoja jotka ovat "korjauksessa" ja kun tämä pandemia nyt loppuu alkavat matkustajat palata juniin niin että viikonloppuisin myydään eioota.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #49 : Maaliskuu 11, 2022, 09:14:27 »

Hmmm, pelätään, että venäläiset varastaa Allegrot ja sitten ehdotetaan, että Suomi varastaisi ne ensiksi. Parempaa varkautta?
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Venäjän raideliikenne  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina