Otsikko: Rataosien hiljeneminen Venäjä-yhdysliikenteen päättymisen seurauksena Kirjoitti: Johannes Erra - Elokuu 18, 2022, 19:39:54 Tätä kirjoitettaessa näyttää ilmiselvältä, että Venäjän suurhyökkäys Ukrainaa vastaan tulee jatkumaan, ja osana Suomen Venäjä-suhteen uudelleenarviointia kaikki rautatieliikenne suomalais-venäläisen valtionrajan yli tulee päättymään joulukuussa 2022.
Vaikka muuttuneet kuljetusvirrat tuovatkin varmasti jonkin verran lisää kotimaan tavaraliikennettä raiteille, muutos tarkoittaa tavaraliikenteen kokonaisvolyymin merkittävää laskua, joillakin rataosilla lähelle nollaa. Nyt kysynkin, onko odotettavissa, että jotkut radat, muutkin kuin raja-asemilta rajan yli, menettäisivät aivan kaiken liikenteensä? Jääkö esimerkiksi Luumäki-Vainikkala ensi vuodesta lukien kokonaan vaille käyttöä? Tai Niiralan rata Tohmajärveltä tai peräti Säkäniemestä Niiralaan asti? Vartiuksen radalla kulkee tulevaisuudessakin ainakin raakapuuta Arolasta (vaiko myös Ypykkävaarasta?) länteen, mutta entä Vartiuksesta? Muualla kuin rajan läheisyydessä Loviisan rata vaikuttaisi menettävän kaiken tai lähes kaiken liikenteen (ks. toinen ketju aiheesta). Onko muita vastaavia esimerkkejä? Otsikko: Vs: Rataosien hiljeneminen Venäjä-yhdysliikenteen päättymisen seurauksena Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Elokuu 18, 2022, 19:53:14 Muualla kuin rajan läheisyydessä Loviisan rata vaikuttaisi menettävän kaiken tai lähes kaiken liikenteen (ks. toinen ketju aiheesta). Onko muita vastaavia esimerkkejä? Mäntyluoto - Tahkoluoto Lahti - Mukkula (Siilinjärvi) - Sänkimäki - Luikonlahti - (Viinijärvi) Ja moni muu lyhyempi teollisuusraide. Otsikko: Vs: Rataosien hiljeneminen Venäjä-yhdysliikenteen päättymisen seurauksena Kirjoitti: Johannes Erra - Elokuu 18, 2022, 21:59:31 Kiitokset tästä listasta. Ajattelin rataosilla liikennepaikkojen välejä, en niinkään teollisuus/yksityisraiteita, koska jälkimmäisiä joka tapauksessa on enemmälti.
Toivottavasti täydet tai lähes täydet hiljenemiset eivät paisu tuota pidemmäksi listaksi. Riskihän on, ainakin heikoimmassa kunnossa olevien ratojen osalta, että kuljetetuissa tonneissa tulee nyt sen verran pudotusta että halu investoida ratoihin heikkenee. Toisaalta nyt pahiten sulku-uhan alla olevalla Kaskisten radalla venäläistä yhdysliikennettä ei kait ole ollutkaan ainakaan merkittävästi. Otsikko: Vs: Rataosien hiljeneminen Venäjä-yhdysliikenteen päättymisen seurauksena Kirjoitti: Ilkka Hovi - Elokuu 19, 2022, 07:21:07 Yllätys eilen (18.4) Operail vei venäläisiä säiliövaunuja Kotka - Kouvola rataosalla noin klo 16 aikoihin.
Otsikko: Vs: Rataosien hiljeneminen Venäjä-yhdysliikenteen päättymisen seurauksena Kirjoitti: Mika Hakala - Elokuu 19, 2022, 07:38:19 Nyt on se tilanne, kuin viime helmi-maaliskuussa poliitikon lupaus: "sähkön hinta ei nouse", turvallinen vyöhyke unohdettaville lupauksille, kun ensi talvesta ei tiedä.
Voihan olla, että VR transpoint "voikin" kuljettaa hiilivaunut Vainikkalasta Tahkoluotoon, kunhan vain Operail tai joku muu operaattori hoitaa kansainvälisen liikenteen Venäjälle/:ltä. Näin yhtiö pesisi kätensä ja perustavia muutoksia voisi sitten lupailla vaaleissa... Otsikko: Vs: Rataosien hiljeneminen Venäjä-yhdysliikenteen päättymisen seurauksena Kirjoitti: Teppo Niemi - Elokuu 19, 2022, 07:44:42 Voihan olla, että VR transpoint "voikin" kuljettaa hiilivaunut Vainikkalasta Tahkoluotoon, kunhan vain Operail tai joku muu operaattori hoitaa kansainvälisen liikenteen Venäjälle/:ltä. Näin yhtiö pesisi kätensä ja perustavia muutoksia voisi sitten lupailla vaaleissa... Eihän uuden juna-ajan alussa Dr16 vetureissa ollut 1500 V AC sähkönsyöttöäkään. Otsikko: Vs: Rataosien hiljeneminen Venäjä-yhdysliikenteen päättymisen seurauksena Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Elokuu 19, 2022, 16:21:37 Kiinnostaisi tietää mistä firmat saavat korvaavat tuotteet kaikelle sille mitä venäjältä on tullut?
Mikä toiminto se on jota VR lakkaa tekemästä? Venäläiset veturithan tuovat vaunut Suomen puolelle. Mutta liikenteenohjaushan pitää olla ja vaihtotyötä. Otsikko: Vs: Rataosien hiljeneminen Venäjä-yhdysliikenteen päättymisen seurauksena Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Elokuu 19, 2022, 16:35:57 Kiinnostaisi tietää mistä firmat saavat korvaavat tuotteet kaikelle sille mitä venäjältä on tullut? Mikä toiminto se on jota VR lakkaa tekemästä? Venäläiset veturithan tuovat vaunut Suomen puolelle. Mutta liikenteenohjaushan pitää olla ja vaihtotyötä. VR:n käsissä taitaa olla vaunuihin liittyvää toimistotyötä ja myös integraatioita Venäjän rautateiden tietojärjestelmiin, mitä muilla ei ole. Otsikko: Vs: Rataosien hiljeneminen Venäjä-yhdysliikenteen päättymisen seurauksena Kirjoitti: Arto Papunen - Elokuu 19, 2022, 21:55:20 Voiko toisaalta joillakin rataosilla liikenne lisääntyä ja voisko tulla painetta saada Kemijärvi-Salla tai Pesiökylä-Taivalkoski rata taas käyttöön että saataisiin hankkia enemmän raakapuuta kotimaasta.. Tietysti ensimmäisenä tulee mieleen meneekö se Kaskisten rata kiinni vai ei kun sielläkin Teuvalla puunlastausta..
|