Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Rataosien hiljeneminen Venäjä-yhdysliikenteen päättymisen seurauksena  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« : Elokuu 18, 2022, 19:39:54 »

Tätä kirjoitettaessa näyttää ilmiselvältä, että Venäjän suurhyökkäys Ukrainaa vastaan tulee jatkumaan, ja osana Suomen Venäjä-suhteen uudelleenarviointia kaikki rautatieliikenne suomalais-venäläisen valtionrajan yli tulee päättymään joulukuussa 2022.

Vaikka muuttuneet kuljetusvirrat tuovatkin varmasti jonkin verran lisää kotimaan tavaraliikennettä raiteille, muutos tarkoittaa tavaraliikenteen kokonaisvolyymin merkittävää laskua, joillakin rataosilla lähelle nollaa.

Nyt kysynkin, onko odotettavissa, että jotkut radat, muutkin kuin raja-asemilta rajan yli, menettäisivät aivan kaiken liikenteensä?

Jääkö esimerkiksi Luumäki-Vainikkala ensi vuodesta lukien kokonaan vaille käyttöä? Tai Niiralan rata Tohmajärveltä tai peräti Säkäniemestä Niiralaan asti? Vartiuksen radalla kulkee tulevaisuudessakin ainakin raakapuuta Arolasta (vaiko myös Ypykkävaarasta?) länteen, mutta entä Vartiuksesta?

Muualla kuin rajan läheisyydessä Loviisan rata vaikuttaisi menettävän kaiken tai lähes kaiken liikenteen (ks. toinen ketju aiheesta). Onko muita vastaavia esimerkkejä?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #1 : Elokuu 18, 2022, 19:53:14 »

Muualla kuin rajan läheisyydessä Loviisan rata vaikuttaisi menettävän kaiken tai lähes kaiken liikenteen (ks. toinen ketju aiheesta). Onko muita vastaavia esimerkkejä?

Mäntyluoto - Tahkoluoto
Lahti - Mukkula
(Siilinjärvi) - Sänkimäki - Luikonlahti - (Viinijärvi)

Ja moni muu lyhyempi teollisuusraide.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #2 : Elokuu 18, 2022, 21:59:31 »

Kiitokset tästä listasta. Ajattelin rataosilla liikennepaikkojen välejä, en niinkään teollisuus/yksityisraiteita, koska jälkimmäisiä joka tapauksessa on enemmälti.

Toivottavasti täydet tai lähes täydet hiljenemiset eivät paisu tuota pidemmäksi listaksi. Riskihän on, ainakin heikoimmassa kunnossa olevien ratojen osalta, että kuljetetuissa tonneissa tulee nyt sen verran pudotusta että halu investoida ratoihin heikkenee. Toisaalta nyt pahiten sulku-uhan alla olevalla Kaskisten radalla venäläistä yhdysliikennettä ei kait ole ollutkaan ainakaan merkittävästi.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #3 : Elokuu 19, 2022, 07:21:07 »

Yllätys eilen (18.4) Operail vei venäläisiä säiliövaunuja Kotka - Kouvola rataosalla noin  klo 16 aikoihin.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 415


« Vastaus #4 : Elokuu 19, 2022, 07:38:19 »

Nyt on se tilanne, kuin viime helmi-maaliskuussa poliitikon lupaus: "sähkön hinta ei nouse", turvallinen vyöhyke unohdettaville lupauksille, kun ensi talvesta ei tiedä.
Voihan olla, että VR transpoint "voikin" kuljettaa hiilivaunut Vainikkalasta Tahkoluotoon, kunhan vain Operail tai joku muu operaattori hoitaa kansainvälisen liikenteen Venäjälle/:ltä. Näin yhtiö pesisi kätensä ja perustavia muutoksia voisi sitten lupailla vaaleissa...
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #5 : Elokuu 19, 2022, 07:44:42 »


Voihan olla, että VR transpoint "voikin" kuljettaa hiilivaunut Vainikkalasta Tahkoluotoon, kunhan vain Operail tai joku muu operaattori hoitaa kansainvälisen liikenteen Venäjälle/:ltä. Näin yhtiö pesisi kätensä ja perustavia muutoksia voisi sitten lupailla vaaleissa...
Tuo sopisi ihan hyvin 'Uuden juna-ajan' myötä VR:n toimintatavaksi tulleeseen, josta keväällä nähtiin hyvä muistutus.
Eihän uuden juna-ajan alussa Dr16 vetureissa ollut 1500 V AC sähkönsyöttöäkään.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 720


« Vastaus #6 : Elokuu 19, 2022, 16:21:37 »

Kiinnostaisi tietää mistä firmat saavat korvaavat tuotteet kaikelle sille mitä venäjältä on tullut?
Mikä toiminto se on jota VR lakkaa tekemästä? Venäläiset veturithan tuovat vaunut Suomen puolelle. Mutta liikenteenohjaushan pitää olla ja vaihtotyötä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #7 : Elokuu 19, 2022, 16:35:57 »

Kiinnostaisi tietää mistä firmat saavat korvaavat tuotteet kaikelle sille mitä venäjältä on tullut?
Mikä toiminto se on jota VR lakkaa tekemästä? Venäläiset veturithan tuovat vaunut Suomen puolelle. Mutta liikenteenohjaushan pitää olla ja vaihtotyötä.

VR:n käsissä taitaa olla vaunuihin liittyvää toimistotyötä ja myös integraatioita Venäjän rautateiden tietojärjestelmiin, mitä muilla ei ole.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #8 : Elokuu 19, 2022, 21:55:20 »

Voiko toisaalta joillakin rataosilla liikenne lisääntyä ja voisko tulla painetta saada Kemijärvi-Salla tai Pesiökylä-Taivalkoski rata taas käyttöön että saataisiin hankkia enemmän raakapuuta kotimaasta.. Tietysti ensimmäisenä tulee mieleen meneekö se Kaskisten rata kiinni vai ei kun sielläkin Teuvalla puunlastausta..
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Rataosien hiljeneminen Venäjä-yhdysliikenteen päättymisen seurauksena  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina