Otsikko: Hr11 Kirjoitti: Pekka Soininen - Tammikuu 04, 2010, 20:11:56 Hr1:n l. U-P:n valta-aikana oli Hr11 kai ensimmäinen iso dieselveturi VR:llä? Onko siis litteran ääntämisen kannalta merkitsevää, onko se Hr"yksitoista" vai Hr"yksi, yksi"?
Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Tammikuu 08, 2010, 00:30:48 Hr1:n l. U-P:n valta-aikana oli Hr11 kai ensimmäinen iso dieselveturi VR:llä? Onko siis litteran ääntämisen kannalta merkitsevää, onko se Hr"yksitoista" vai Hr"yksi, yksi"? "Hr ykstoista" ja "huru ykstoista". Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Pekka Soininen - Tammikuu 08, 2010, 01:35:06 Niin että "Hurukin" tulee Hr:stä - vaikka lempinimi on Dr12:n? No kaipa silläkin on historiansa. Paljon kiitoksia.
Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Tammikuu 08, 2010, 13:01:12 Onhan sillä historiansa, syntyessään Dr12 olikin Hr12. Hr11:sta vain ehdittiin luopua ennen merkintäuudistusta; milloin se tapahtui, saa joku parempimuistinen kertoa.
Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Pekka Soininen - Tammikuu 08, 2010, 14:37:11 Oikeaan suuntaan arvasin! Näin logiikkaa tulee menneestä.
Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Esko Ampio - Tammikuu 09, 2010, 09:47:32 H= henkilö, T= tavara, V= vaihto, r =raskas, v= väliraskas, k= kevyt, m= moottorijuna. Sähköaikakaudella muuttui H ja T, D:ksi, jos dieselveturi ja S:ksi, jos sähkis. Tässä jotain, muistaakseni. V:tä tuskin vielä sähkärinä.
Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 09, 2010, 11:50:24 H= henkilö, T= tavara, V= vaihto, r =raskas, v= väliraskas, k= kevyt, m= moottorijuna. Sähköaikakaudella muuttui H ja T, D:ksi, jos dieselveturi ja S:ksi, jos sähkis. Tässä jotain, muistaakseni. V:tä tuskin vielä sähkärinä. Aikoinaan oli myös S, eli sekaveturi. "m" tarkoitti mekaanista voimansiirtoa moottorivaunussa, oli myös "s" eli sähköinen. Ja on myös sellainen mielikuva, että B olisi tarkoittanut moottorivaunujen yhteydessä bensiinikäyttöistä. Sitten uudistuksessa tuli vetureihin nuo käyttövoimaan perustuvat alkukirjaimet myös (moottorivaunuissa ilmeisesti oli alusta lähtien), akselipainorajat muuttuivat (esim. Sr12 -> Dv12) ja moottorivaunuihin tuli kaikkiin "m" voimansiirrosta riippumatta. Ja niin, aikoinaan vetureissa oli käyttövoimakin koodattu omalla tavallaan tunnukseen: höyryvetureiden numerot olivat välillä 1-9, ja dieselveturit 11:stä ylöspäin. Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Tammikuu 09, 2010, 15:39:03 Aikoinaan oli myös S, eli sekaveturi. "m" tarkoitti mekaanista voimansiirtoa moottorivaunussa, oli myös "s" eli sähköinen. Ja on myös sellainen mielikuva, että B olisi tarkoittanut moottorivaunujen yhteydessä bensiinikäyttöistä. Lisäksi vielä P, eli puukaasu. Taisi olla sota-aikojen kokeilu tuo kaasutinmoottorivaunu. Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Simo Toikkanen - Tammikuu 09, 2010, 16:01:35 Lisäksi vielä P, eli puukaasu. Taisi olla sota-aikojen kokeilu tuo kaasutinmoottorivaunu. Ps1-vaunulla tehtiin kokeiluja vuosina 1933–1936. 1936 vaunu muutettiin Ds3-sarjaan.Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: MNa - Tammikuu 09, 2010, 16:44:07 'Häkäpönttövaunusta' rautatiellä en ole ennen kuullutkaan! Olisi hienoa jos jostain löytyisi jonkinlainen kuva tai piirros tuosta viritelmästä.
Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Jorma Rauhala - Tammikuu 09, 2010, 18:40:58 'Häkäpönttövaunusta' rautatiellä en ole ennen kuullutkaan! Olisi hienoa jos jostain löytyisi jonkinlainen kuva tai piirros tuosta viritelmästä. valokuva: Suomen veturit - osa 2, sivu 67.Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Pasi Kujansuu - Syyskuu 02, 2010, 17:54:29 Jossain vaiheessa kuului viestiä viimeisen Hr11:sen pelastamiseksi, mutta tainnut se operaatio hautautua. Onko kellään mitään hajua nykytilanteesta ja tilasta?
Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 03, 2010, 23:33:39 Jossain vaiheessa kuului viestiä viimeisen Hr11:sen pelastamiseksi, mutta tainnut se operaatio hautautua. Onko kellään mitään hajua nykytilanteesta ja tilasta? Veturi edelleen Siperiassa. Jossain siellä takana hieman piilossa. Tila on vakaa (?). Ei lie vielä syytä huoleen? Pura ja kasaa -tyyppinen operaatio tuokin kuitenkin on. Missähän sen piirustukset on? Tuhkana taivaalla? Nehän mitkä oli Tampereella vielä jäljellä paperisena, poltettiin 1995. Lienevät noiden Hr11-aikojen paperit numeroalueella noin 180 000 - 220 000... porkkanoissa mennään numeroissa jo välillä 433 000 - 446 000... Seassa toki on kaikkea muutakin kuin junia, eikä kaikki numerot ole piirustuksia. Onko kellään Valmetin piirustusluetteloita? Edes luetteloita ei ole tallessa, vaikka toisaalta osa tuoreemmista (numerosta 400 000 eteenpäin) on säilynyt filmimuodossa? ??? Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Jorma Toivonen - Syyskuu 03, 2010, 23:44:12 Siinäpä Juhanille seuraava kohde??? Ei tunnu kiinnostavan muita tahoja... valitettavasti.
Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 03, 2010, 23:49:36 Siinäpä Juhanille seuraava kohde??? Ei tunnu kiinnostavan muita tahoja... valitettavasti. Heeeh.... odotellaan ja ihmetellään nyt vielä muutama vuosi näitten oranssien otusten kanssa. Toki jos hinnasta sovitaan, niin mikä jottei talvisin tekisi...Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Texwiller - Syyskuu 04, 2010, 08:45:06 Kenties realistisin hanke voisi olla Hr11:n ja sen liitevaunun kattaminen pressutallilla, jotteivät ne hapannu ainakaan enempää. Kevytpeitteitä ei kannata ajatellakaan, optimistisesti ottaen menee vielä 20 vuotta ennenkuin Hr11 pääsee entisöintiin. Toinen juttu sitten on, kuinka kauan Hr11 saa maata Hyvinkäällä.
Eli keräystili auki ja talkoot pystyyn, jos Hr11:n kohtalo huolettaa aidosti. Tuskin kaikki harrastajat todellisuudessa ovat niin kädettömiä ja kiireisiä kuin itse ajattelevat? Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Tauno Hermola - Syyskuu 04, 2010, 21:37:03 Kyllähän tuota muutama vuosi sitten yritettiin, jäi vaan kovasti sellainen mielikuva, että Hr11 ei Rautatiemuseota voisi vähempää kiinnostaa. Suunniteltua keräystä ei koskaan edes käynnistetty. Tuntuu, että Hr11 pitäisi saada Haapamäelle, ennen kuin kunnostuksesta, tai edes suojaamisesta, kannattaa edes haaveilla. Huonommaksi se ei tilannetta ainakaan voi muuttaa; Hyvinkäällä Hr11:sta kohtalo on epäilemättä sama kuin Dm4:n ja Dm8:n. Toijalassakin on vissiin tallit täynnä, joten sieltäkään ei taida apua saada.
Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 05, 2010, 01:33:59 Kyllähän tuota muutama vuosi sitten yritettiin, jäi vaan kovasti sellainen mielikuva, että Hr11 ei Rautatiemuseota voisi vähempää kiinnostaa. Suunniteltua keräystä ei koskaan edes käynnistetty. Tuntuu, että Hr11 pitäisi saada Haapamäelle, ennen kuin kunnostuksesta, tai edes suojaamisesta, kannattaa edes haaveilla. Huonommaksi se ei tilannetta ainakaan voi muuttaa; Hyvinkäällä Hr11:sta kohtalo on epäilemättä sama kuin Dm4:n ja Dm8:n. Toijalassakin on vissiin tallit täynnä, joten sieltäkään ei taida apua saada. Rahoitusta ei ole löytynyt. Se lie päällimmäisenä. Rahaa tällaisiin hommiin on erittäin vaikeaa saada mistään. Säätiöt taas yleensä tukevat tarkkaan valittuja osa-alueita, joihin ei yleensä mahdu mukaan rautatieperinne... Ja firmoilla kuten vaikkapa VR:llä irtonaista rahaa, jota voisi vain syytää johonkin, ei ole olemassa. Firmojen kiinnostus tällaisien korjausten tukemiseen vaikuttaa muutoinkin kovin vähäiseltä. Ehkä joku saattaa antaa hieman alennusta hinnoistaan. Hr11-virtuaalikolehti ei tainnut kerätä läheskään niin paljoa, kuin tuohon korjaamiseen todella tarvitaan. Korjaamiseen toki olisi mahdollisesti käytetty palkattua työvoimaa. Miksikö? Puuttuu ammattitaitoinen väki tekemään töitä talkoilla... siis tarkoitan todella sitä, että talkooporukalla ei välttämättä tee siiitä romusta veturia. Vai osaako joku täällä hitsata alumiinia ja voi tehdä sitä muutaman kuukauden korvauksetta... Ei toki tarvitse osata erityisesti mitään lähteäkseen mukaan johonkin. Siinä vaan voi vähän kestää ennen kuin oppii tekemään yksinään... Itsellä on mennyt muutama vuosi homman opetteluun (aika yksin!) ja nyt voikin sanoa "työn" sujuvan kohtalaisesti. No olin kyllä VR:llä muutaman kuukauden aikoinani. Siellä toki oppi jotain perusjuttuja. Museohommissa sitten oppii tekemään sellaisiakin asioita yksin, mihin VR tarvitsee kaksi tai kymmenen työntekijää... :) Mielestäni ei kannata ajatella Hr11:n loppusijoituspaikan siirtoa. Ehkä sen nykyinen sijainti korjaamon takapihalla on ihan ok. Sinne se kuitenkin pitäisi viedä korjattavaksi sitten joskus. Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Syyskuu 05, 2010, 02:10:35 Kyllähän tuota muutama vuosi sitten yritettiin, jäi vaan kovasti sellainen mielikuva, että Hr11 ei Rautatiemuseota voisi vähempää kiinnostaa. Suunniteltua keräystä ei koskaan edes käynnistetty. Tuntuu, että Hr11 pitäisi saada Haapamäelle, ennen kuin kunnostuksesta, tai edes suojaamisesta, kannattaa edes haaveilla. Huonommaksi se ei tilannetta ainakaan voi muuttaa; Hyvinkäällä Hr11:sta kohtalo on epäilemättä sama kuin Dm4:n ja Dm8:n. Toijalassakin on vissiin tallit täynnä, joten sieltäkään ei taida apua saada. Rahoitusta ei ole löytynyt. Se lie päällimmäisenä. Rahaa tällaisiin hommiin on erittäin vaikeaa saada mistään. Säätiöt taas yleensä tukevat tarkkaan valittuja osa-alueita, joihin ei yleensä mahdu mukaan rautatieperinne... Ja firmoilla kuten vaikkapa VR:llä irtonaista rahaa, jota voisi vain syytää johonkin, ei ole olemassa. Firmojen kiinnostus tällaisien korjausten tukemiseen vaikuttaa muutoinkin kovin vähäiseltä. Ehkä joku saattaa antaa hieman alennusta hinnoistaan. Hr11-virtuaalikolehti ei tainnut kerätä läheskään niin paljoa, kuin tuohon korjaamiseen todella tarvitaan. Korjaamiseen toki olisi mahdollisesti käytetty palkattua työvoimaa. Miksikö? Puuttuu ammattitaitoinen väki tekemään töitä talkoilla... siis tarkoitan todella sitä, että talkooporukalla ei välttämättä tee siiitä romusta veturia. Vai osaako joku täällä hitsata alumiinia ja voi tehdä sitä muutaman kuukauden korvauksetta... Ei toki tarvitse osata erityisesti mitään lähteäkseen mukaan johonkin. Siinä vaan voi vähän kestää ennen kuin oppii tekemään yksinään... Itsellä on mennyt muutama vuosi homman opetteluun (aika yksin!) ja nyt voikin sanoa "työn" sujuvan kohtalaisesti. No olin kyllä VR:llä muutaman kuukauden aikoinani. Siellä toki oppi jotain perusjuttuja. Museohommissa sitten oppii tekemään sellaisiakin asioita yksin, mihin VR tarvitsee kaksi tai kymmenen työntekijää... :) Mielestäni ei kannata ajatella Hr11:n loppusijoituspaikan siirtoa. Ehkä sen nykyinen sijainti korjaamon takapihalla on ihan ok. Sinne se kuitenkin pitäisi viedä korjattavaksi sitten joskus. Niin ko tosta olis mitään avoonta lahajootustilihomaa missään järjestetty. Mä ainakaan mihkään tilinumeroon ole missään törmänny. Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Syyskuu 05, 2010, 02:25:23 Sunki Jpl pitääs innostaa meitä tuleen sinne porktalkoosiin eikä vaan kuvaalla vaan suurta ruostetta joka voittamattomana lymyää juureksen persiis. Hiomma purut veks ja laitamma uutta tillalle, mutta uutta emmä tee. Muista se
Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Tauno Hermola - Syyskuu 05, 2010, 03:01:17 Ei tuossa http://vaunut.org/kuva/15520 kyllä alumiinia paljoa taida olla, jos ruosteen määrästä voi jotain päätellä! ;)
Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Syyskuu 05, 2010, 09:34:59 Tää on vittumaisesti sanottu, mutta KAIKKI tollaset toivottomat tapaukset, kuten Hr11 niin paaliin vaan. Konepajan romolaani tyhjäksi, samoin kaikki paska pois Haapamäeltä, jota ei koskaan tulla korjaamaan. Turha itkee että sitä ja sitä pitää säästää jos sillä ei kuiteskaa oo faktillisesti mitään virkaa. haapamäen asema on nykyseltään niinku kaatopaikka. Ne sotilasvaunut sieltä vanhasta Seinäjoen radan alusta sulattoon ja sit turhat höyryveturinraadot ja vaunun romut. Ei auta liika tunteileminen kun paikat täytyy saada siistin näköseksi.
Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Texwiller - Syyskuu 05, 2010, 10:48:34 Sunki Jpl pitääs innostaa meitä tuleen sinne porktalkoosiin eikä vaan kuvaalla vaan suurta ruostetta joka voittamattomana lymyää juureksen persiis. Hiomma purut veks ja laitamma uutta tillalle, mutta uutta emmä tee. Muista se Odotamme malttamattomana Hra Tervon ehdotuksia siitä, miten harrastajat saadaan sankoin joukoin kerääntymään Porkkanatalkoisiin. Haasteita ei puutu. Kohde sijaitsee kaukana suurimmasta osasta harrastajia, jotka ovat joko kiireisiä tai oman ilmoituksensa mukaan epäkäytännöllisiä. Työmaa on loputon - kuten kuvista voidaan nähdä - puoli junaa on ruostunut puhki. Työkohteita on vain kahdenlaisia; työläitä ja törkyisiä, tai todella vaikeita. Valtion lentokonetehdas ei ole tyytynyt oikein missään tavanomaisuuteen, puuttuvat osat on tehtävä itse tai teetettävä. Hyvän työnlaadun kritisoimista on vähän vaikea käsittää. Korjaukset voi tehdä joko nopeasti tai hyvin. Esimerkkinä Satasarvinen korjattiin aikanaan nopeasti. Haluaako kukaan, että tämäkin Dm9 on romukunnossa 10 vuodessa korjauksen valmistuttua? Porkkanahanke ei ole kenenkään yksityisomaisuutta, vaan kaikkien harrastajien yhteinen asia, kykyihin katsomatta! Kaikki jotka aidosti ovat huolissaan Porkkanasta, ovat taatusti tervetulleita talkoisiin milloin vain. Palstalla mussuttaminen ei korjaa yhtään junaa. Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Syyskuu 05, 2010, 13:16:39 Sunki Jpl pitääs innostaa meitä tuleen sinne porktalkoosiin eikä vaan kuvaalla vaan suurta ruostetta joka voittamattomana lymyää juureksen persiis. Hiomma purut veks ja laitamma uutta tillalle, mutta uutta emmä tee. Muista se Odotamme malttamattomana Hra Tervon ehdotuksia siitä, miten harrastajat saadaan sankoin joukoin kerääntymään Porkkanatalkoisiin. Haasteita ei puutu. Kohde sijaitsee kaukana suurimmasta osasta harrastajia, jotka ovat joko kiireisiä tai oman ilmoituksensa mukaan epäkäytännöllisiä. Työmaa on loputon - kuten kuvista voidaan nähdä - puoli junaa on ruostunut puhki. Työkohteita on vain kahdenlaisia; työläitä ja törkyisiä, tai todella vaikeita. Valtion lentokonetehdas ei ole tyytynyt oikein missään tavanomaisuuteen, puuttuvat osat on tehtävä itse tai teetettävä. Hyvän työnlaadun kritisoimista on vähän vaikea käsittää. Korjaukset voi tehdä joko nopeasti tai hyvin. Esimerkkinä Satasarvinen korjattiin aikanaan nopeasti. Haluaako kukaan, että tämäkin Dm9 on romukunnossa 10 vuodessa korjauksen valmistuttua? Porkkanahanke ei ole kenenkään yksityisomaisuutta, vaan kaikkien harrastajien yhteinen asia, kykyihin katsomatta! Kaikki jotka aidosti ovat huolissaan Porkkanasta, ovat taatusti tervetulleita talkoisiin milloin vain. Palstalla mussuttaminen ei korjaa yhtään junaa. No yleensä se on niin jotta ko mäjelle menee niin niin siellä vaan haahuullaan ympäriinsä ilman tietoa jotta mihin hommaan sitä oikeesti vois tarttua työrasoollaan ja saara valmista aikaaseksi. Meikälläki on täältä mäjelle rapiat 200 kilsaa matkaa joten haahulureissut ei paljoa innosta pitkän päälle. Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Timo Salminen - Syyskuu 05, 2010, 13:17:08 Kun viimeksi muistaakseni vuosi sitten otin Hr11:n puheeksi erään asioista perillä olevan tahon kanssa, hän vakuutti, ettei veturi mene samaa tietä kuin Dm4 ja Dm8 menivät. Aikahan sen näyttää, mutta toivottavasti hänen sanoissaan oli perää.
Mitä useampia erilaisia tapoja kunnostushankkeiden tukemiseen löydetään, sitä useampia tukijoita niille myös saadaan. Pistäköön siis HMVY:n johtokunta ideariihen pystyyn uusien tuenkeruutapojen kehittämiseksi. Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Texwiller - Syyskuu 05, 2010, 15:28:37 No yleensä se on niin jotta ko mäjelle menee niin niin siellä vaan haahuullaan ympäriinsä ilman tietoa jotta mihin hommaan sitä oikeesti vois tarttua työrasoollaan ja saara valmista aikaaseksi. Meikälläki on täältä mäjelle rapiat 200 kilsaa matkaa joten haahulureissut ei paljoa innosta pitkän päälle. Ai, en mä ainakaan ole käynyt Haapamäellä haahuilemassa. Ei tosiaan ole varaakaan, kun matkaa on saman verran. Talkootyömailla on joukossa aina haahuilijoita mukana, kas niillä kun on huono käskeä ketään työhön. Tämä koskee kaikkea harrastustoimintaa yleismaailmallisesti. Älä siis Tervo suotta siitä häiriinny tai anna sen syödä talkoointoa. Ehkä tavataan vielä tallilla? Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 05, 2010, 19:31:49 Sunki Jpl pitääs innostaa meitä tuleen sinne porktalkoosiin eikä vaan kuvaalla vaan suurta ruostetta joka voittamattomana lymyää juureksen persiis. Hiomma purut veks ja laitamma uutta tillalle, mutta uutta emmä tee. Muista se Justiinsa niillä kuvilla yritän pitää kiinnostusta yllä. Sehän on minusta ihan hyvä tapa tiedoittaa vähän millätavoin hommat etenee. Voin toki lopettaakin niiden kuvien pistämisen kokonaan, mikäli se ruosteen määrä häiritsee! Se vaan on semmosta. Kaiken alta minkä irroitat löytyy p*skaa ja ruostetta. Se näkyy kuvissa.Ei tuossa http://vaunut.org/kuva/15520 kyllä alumiinia paljoa taida olla, jos ruosteen määrästä voi jotain päätellä! ;) No saattaa olla niin - en oikeastaan tiedä noista materiaaleista kuin sen, että vanhoissa kiitojunarungoissa on käytetty alumiinia ja terästä sekaisin. Niin ko tosta olis mitään avoonta lahajootustilihomaa missään järjestetty. Mä ainakaan mihkään tilinumeroon ole missään törmänny. Täällä vorgissa oli se Hr11-ennakkokeräys, johon taidettiin kerätä lupauksia mahdollisista lahjoituksista. Siis vain lupauksia. ::) No yleensä se on niin jotta ko mäjelle menee niin niin siellä vaan haahuullaan ympäriinsä ilman tietoa jotta mihin hommaan sitä oikeesti vois tarttua työrasoollaan ja saara valmista aikaaseksi. Meikälläki on täältä mäjelle rapiat 200 kilsaa matkaa joten haahulureissut ei paljoa innosta pitkän päälle. Tuo on totta. Hommat pitäisi ehkä järjestää valmiiksi jo edellisenä viikonloppuna, jotta seuraavana viikonloppuna olisi suoraan jotain mistä aloittaa. Tosin yleensä tietoa tulevan viikonlopun tulijoista ei ole, joten ei sen varaan uskalla mitään tekemistä järjestää. Tallilla ei käytännössä ole työväline- ja materiaalivarastoa ja kaupat on kaukana. Meinaan vaan sitä, että kaikki työhön tarvittava pitäisi hankkia etukäteen ja tämän voisi tehdä, jos olisi tieto tulijoista ja mitä he haluaa tehdä. Jos tallille vaan tupsahtaa jostain, ei kellään välttämättä ole tarjota mitään erityistä. Siis jos ylipäänsä ketään muita on paikalla. Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Tauno Hermola - Syyskuu 05, 2010, 22:20:04 Täällä vorgissa oli se Hr11-ennakkokeräys, johon taidettiin kerätä lupauksia mahdollisista lahjoituksista. Siis vain lupauksia. ::) Tarkoitus kai oli, että Rautatiemuseo olisi ollut varsinaisen keräyksen järjestäjä. Kun ei ihan kuka tahansa oikein voi keräystä järjestää ;) eikä silloin ollut edes Resiinaa vorgin takana. Mutta kun siitä ei sitten tullut mitään. Olisi vissiin ensin pitänyt kantaa Rautatiemuseon ovesta 50000 € riihikuivaa, jos sitten olisivat kiinnostuneet. Edes veturin suojaamisesta. Pressutkin kuulemma varastetaan, jos niitä laittaa, omituista meininkiä konepajallakin ::). Rautatiemuseon foorumilla http://www.rautatie.org/forum/fi/default.asp on vuodelta 2006 kolmekin eri ketjua tuosta Hr11 hankkeesta; foorumi vain vaatii rekisteröitymisen, jotta sitä pääsee edes lukemaan. Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Tauno Hermola - Syyskuu 05, 2010, 22:31:59 Ai, en mä ainakaan ole käynyt Haapamäellä haahuilemassa. Ei tosiaan ole varaakaan, kun matkaa on saman verran. Talkootyömailla on joukossa aina haahuilijoita mukana, kas niillä kun on huono käskeä ketään työhön. Tämä koskee kaikkea harrastustoimintaa yleismaailmallisesti. Älä siis Tervo suotta siitä häiriinny tai anna sen syödä talkoointoa. Ehkä tavataan vielä tallilla? Täältä etelästä Haapamäki on vaan niin toivottoman kaukana; ei mitenkään realististista, ei ajallisesti eikä taloudellisesti, lähteä esim. viikonlopuksi sinne. Pitää kai tyytyä 'virtuaalitalkoisiin' ja lahjoittaa edes matkalipun hinta johonkin projektiin ;D p.s. Joskus taisi Haapamäelle matkustamiseen saada VR:n alennus- vai peräti vapaalippuja, mikä mahtaa olla nykyinen tilanne? Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 06, 2010, 14:05:20 Rautatiemuseon foorumilla http://www.rautatie.org/forum/fi/default.asp Lainaus käyttäjältä: Rautatiemuseon keskustelufoorumin etusivu Liittyminen foorumeidemme käyttäjäksi on helppoa, nopeaa ja täysin ilmaista. Rekisteröityneenä käyttäjänä pääset heti osallistumaan Suomen suosituimmalle rautatiekeskustelualueelle. Foorumeiltamme löydät jatkuvasti monipuolista tietoa rautateistä ja vähän muustakin. Tule viihtymään mukavassa seurassa! Ahhahahaha! :D Foorumin ylläpitäjän hehkutukselle naureskeltiin jo aikoinaan uutisryhmissä (...jolloin uutisryhmissä tai jlf.fi:n rautatieosiossa oli vilkkain foorumityylinen rautatiekeskustelu, mikäli v.orgin kuvakommentointia ei sellaiseksi laskenut. Vaunut.org oli jo tuolloin ylivoimaisesti vilkkain rautatiekommunikointimuoto verkossa.), ja silloin foorumin edustaja argumentoi varsin koomisesti, että koska uutisryhmien käyttäjien aktiivisuus-passiivisuussuhdetta ei voida mitata (koska ei ole naurettavaa rekisteröintipakkoa), niin uutisryhmää ei voi pitää "johtavana" (logiikka se on tuokin :D). Vaunut.orgia ylläpitäjä ei luonnollisesti pitänyt "kilpailijana" lainkaan. Se, että ylläpitäjä pitää asiaa jonkinlaisena "kilpailuna", kertoo ehkä enemmän ylläpitäjästä kuin itse asiasta. Saisikohan nyt foorumin edustajaa tänne kommentoimaan? Taitaa Rautatiemuseon foorumi olla todellisuudessa melko kuollut paikka, ja rekisteröitymispakko vain yrittää peitellä tätä faktaa. :) Rautatieharrastusporukka taitaa olla vähän liian pieni yhteisö sille, että tuollainen naurettava valheellinen käyttäjienkalastusmetodi oikeasti toimisi. Oikeastaan pilaa koko Rautatiemuseon mainetta osaltaan. Onkohan museon ylimmät tahot edes tietoisia tästä museon foorumin ylläpidon egoiluongelmasta? (Oletan siis, että sama taho ylläpitää foorumia, koska edelleen foorumin etusivulta löytyy varsin koominen väite. "Johtava" vain muuttunut "suosituimmaksi".) Arkistoitunut keskusteluketju Usenetin uutisryhmistä (Rautatiemuseon foorumeiden webmaster on nimimerkki TAZ2): http://www.newssit.com/viewtopic.php?p=763121&sid=70bd3dc081c031125bef6facec697fae Yo. ketjussa mainittua aiempaa hehkuttelua, vastineineen: http://sfnet.fi/group.php?id=1589&newsgroup=sfnet.harrastus.rautatiet (Löytyy muuten tuttujakin nimiä noista muinaisista keskusteluista... :)) Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Tauno Hermola - Syyskuu 06, 2010, 14:27:44 Taitaa Rautatiemuseon foorumi olla todellisuudessa melko kuollut paikka, ja rekisteröitymispakko vain yrittää peitellä tätä faktaa. :) Rautatieharrastusporukka taitaa olla vähän liian pieni yhteisö sille, että tuollainen naurettava valheellinen käyttäjienkalastusmetodi oikeasti toimisi. Oikeastaan pilaa koko Rautatiemuseon mainetta osaltaan. Onkohan museon ylimmät tahot edes tietoisia tästä museon foorumin ylläpidon egoiluongelmasta? (Oletan siis, että sama taho ylläpitää foorumia, koska edelleen foorumin etusivulta löytyy varsin koominen väite. "Johtava" vain muuttunut "suosituimmaksi".) Rautatiemuseon foorumin (yhtenä?) ylläpitäjänä näyttää olevan nimimerkki 'mattib', joka myös osallistuu melko aktiivisesti keskusteluihin (myös esim. näihin muinoisiin Hr11 keskusteluihin), joten uskallan olettaa museon johdon olevan varsin hyvin tietoinen foorumin tilanteesta ;D Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Syyskuu 06, 2010, 18:03:03 Olisin kyllä kernaasti lahjoottanut hynää pulla-hurun kunnostukseen/pelastamiseen jos keräys olis järjestetty.
Valitettavasti täs kävi niin ko useasti on tapana jotta paljo porua ja vähä villoja. Otsikko: Vs: Hr11 Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Syyskuu 07, 2010, 10:52:23 Taitaa Rautatiemuseon foorumi olla todellisuudessa melko kuollut paikka, ja rekisteröitymispakko vain yrittää peitellä tätä faktaa. Kuulun myös joukkoon, joka ei käsittänyt, miksi yhtä foorumia piti mainostaa mm. nyysseissä uhoamalla sen olevan johtava foorumi, aivan alusta asti ja jo muutenkin aikana, jolloin Museon foorumin käyttäjäjoukko ei ollut niin laaja kuin nyt. Asiasta huomauteltiin asiallisesti vastailemalla ko. henkilölle, mutta tuloksetta. Tämä propaganda teki varmasti enemmänkin hallaa koko Museon foorumille. Mutta mikään kuollut paikka se ei ole. Viestejä tulee joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta on niitä saanut läpi lukea toistakymmentäkin uutta viestiä päivässä (en ole tarkemmin laskenut, ei liene merkitystä). Oleellista sen sijaan on, että Museon foorumilla käyvät osin eri harrastajat ja osin eri asioissa, vorgiin verraten. Museon foorumilla keskustellaan paljon mm. pienoisrautateistä, niiden tekniikasta ja esikuvista sekä paljon ulkomaisista esikuvista mm. ulkomaisiin tietoihin viitaten. Väitänkin, että jo Museon foorumilta saisi pari, kolme pienoisrautatiealan opaskirjaa kasaan sopivasti toimittamalla. Vorgin käyttäjillä painottuvat enemmän ajankohtaishavainnot, matkakuvat ja valokuvaus yleensä. Oma tarpeensa oli Sr1 forumillekin, joka toivottavasti jatkaa elämäänsä nyt uudessa muodossa. Eri alojen harrastajia mahtuu koko rautatieharrastuskentälle eikä siitä tietenkään ollut edes tässä keskustelussa kyse. Uskon, että eri foorumeille riittää harrastajia keskustelemaan erilaisista asioista. |