Pekka Soininen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 114
|
« : Tammikuu 04, 2010, 20:11:56 » |
|
Hr1:n l. U-P:n valta-aikana oli Hr11 kai ensimmäinen iso dieselveturi VR:llä? Onko siis litteran ääntämisen kannalta merkitsevää, onko se Hr"yksitoista" vai Hr"yksi, yksi"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 08, 2010, 00:30:48 » |
|
Hr1:n l. U-P:n valta-aikana oli Hr11 kai ensimmäinen iso dieselveturi VR:llä? Onko siis litteran ääntämisen kannalta merkitsevää, onko se Hr"yksitoista" vai Hr"yksi, yksi"?
"Hr ykstoista" ja "huru ykstoista".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Soininen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 114
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 08, 2010, 01:35:06 » |
|
Niin että "Hurukin" tulee Hr:stä - vaikka lempinimi on Dr12:n? No kaipa silläkin on historiansa. Paljon kiitoksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 08, 2010, 13:01:12 » |
|
Onhan sillä historiansa, syntyessään Dr12 olikin Hr12. Hr11:sta vain ehdittiin luopua ennen merkintäuudistusta; milloin se tapahtui, saa joku parempimuistinen kertoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Soininen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 114
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 08, 2010, 14:37:11 » |
|
Oikeaan suuntaan arvasin! Näin logiikkaa tulee menneestä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 09, 2010, 09:47:32 » |
|
H= henkilö, T= tavara, V= vaihto, r =raskas, v= väliraskas, k= kevyt, m= moottorijuna. Sähköaikakaudella muuttui H ja T, D:ksi, jos dieselveturi ja S:ksi, jos sähkis. Tässä jotain, muistaakseni. V:tä tuskin vielä sähkärinä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 09, 2010, 11:50:24 » |
|
H= henkilö, T= tavara, V= vaihto, r =raskas, v= väliraskas, k= kevyt, m= moottorijuna. Sähköaikakaudella muuttui H ja T, D:ksi, jos dieselveturi ja S:ksi, jos sähkis. Tässä jotain, muistaakseni. V:tä tuskin vielä sähkärinä.
Aikoinaan oli myös S, eli sekaveturi. "m" tarkoitti mekaanista voimansiirtoa moottorivaunussa, oli myös "s" eli sähköinen. Ja on myös sellainen mielikuva, että B olisi tarkoittanut moottorivaunujen yhteydessä bensiinikäyttöistä. Sitten uudistuksessa tuli vetureihin nuo käyttövoimaan perustuvat alkukirjaimet myös (moottorivaunuissa ilmeisesti oli alusta lähtien), akselipainorajat muuttuivat (esim. Sr12 -> Dv12) ja moottorivaunuihin tuli kaikkiin "m" voimansiirrosta riippumatta. Ja niin, aikoinaan vetureissa oli käyttövoimakin koodattu omalla tavallaan tunnukseen: höyryvetureiden numerot olivat välillä 1-9, ja dieselveturit 11:stä ylöspäin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 09, 2010, 15:39:03 » |
|
Aikoinaan oli myös S, eli sekaveturi. "m" tarkoitti mekaanista voimansiirtoa moottorivaunussa, oli myös "s" eli sähköinen. Ja on myös sellainen mielikuva, että B olisi tarkoittanut moottorivaunujen yhteydessä bensiinikäyttöistä. Lisäksi vielä P, eli puukaasu. Taisi olla sota-aikojen kokeilu tuo kaasutinmoottorivaunu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 09, 2010, 16:01:35 » |
|
Lisäksi vielä P, eli puukaasu. Taisi olla sota-aikojen kokeilu tuo kaasutinmoottorivaunu.
Ps1-vaunulla tehtiin kokeiluja vuosina 1933–1936. 1936 vaunu muutettiin Ds3-sarjaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 09, 2010, 16:44:07 » |
|
'Häkäpönttövaunusta' rautatiellä en ole ennen kuullutkaan! Olisi hienoa jos jostain löytyisi jonkinlainen kuva tai piirros tuosta viritelmästä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 09, 2010, 18:40:58 » |
|
'Häkäpönttövaunusta' rautatiellä en ole ennen kuullutkaan! Olisi hienoa jos jostain löytyisi jonkinlainen kuva tai piirros tuosta viritelmästä.
valokuva: Suomen veturit - osa 2, sivu 67.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Kujansuu
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 02, 2010, 17:54:29 » |
|
Jossain vaiheessa kuului viestiä viimeisen Hr11:sen pelastamiseksi, mutta tainnut se operaatio hautautua. Onko kellään mitään hajua nykytilanteesta ja tilasta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 03, 2010, 23:33:39 » |
|
Jossain vaiheessa kuului viestiä viimeisen Hr11:sen pelastamiseksi, mutta tainnut se operaatio hautautua. Onko kellään mitään hajua nykytilanteesta ja tilasta?
Veturi edelleen Siperiassa. Jossain siellä takana hieman piilossa. Tila on vakaa (?). Ei lie vielä syytä huoleen? Pura ja kasaa -tyyppinen operaatio tuokin kuitenkin on. Missähän sen piirustukset on? Tuhkana taivaalla? Nehän mitkä oli Tampereella vielä jäljellä paperisena, poltettiin 1995. Lienevät noiden Hr11-aikojen paperit numeroalueella noin 180 000 - 220 000... porkkanoissa mennään numeroissa jo välillä 433 000 - 446 000... Seassa toki on kaikkea muutakin kuin junia, eikä kaikki numerot ole piirustuksia. Onko kellään Valmetin piirustusluetteloita? Edes luetteloita ei ole tallessa, vaikka toisaalta osa tuoreemmista (numerosta 400 000 eteenpäin) on säilynyt filmimuodossa?
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2010, 00:49:53 kirjoittanut Juhani Pirttilahti »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 03, 2010, 23:44:12 » |
|
Siinäpä Juhanille seuraava kohde??? Ei tunnu kiinnostavan muita tahoja... valitettavasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #14 : Syyskuu 03, 2010, 23:49:36 » |
|
Siinäpä Juhanille seuraava kohde??? Ei tunnu kiinnostavan muita tahoja... valitettavasti.
Heeeh.... odotellaan ja ihmetellään nyt vielä muutama vuosi näitten oranssien otusten kanssa. Toki jos hinnasta sovitaan, niin mikä jottei talvisin tekisi...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Syyskuu 04, 2010, 08:45:06 » |
|
Kenties realistisin hanke voisi olla Hr11:n ja sen liitevaunun kattaminen pressutallilla, jotteivät ne hapannu ainakaan enempää. Kevytpeitteitä ei kannata ajatellakaan, optimistisesti ottaen menee vielä 20 vuotta ennenkuin Hr11 pääsee entisöintiin. Toinen juttu sitten on, kuinka kauan Hr11 saa maata Hyvinkäällä.
Eli keräystili auki ja talkoot pystyyn, jos Hr11:n kohtalo huolettaa aidosti. Tuskin kaikki harrastajat todellisuudessa ovat niin kädettömiä ja kiireisiä kuin itse ajattelevat?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 04, 2010, 21:37:03 » |
|
Kyllähän tuota muutama vuosi sitten yritettiin, jäi vaan kovasti sellainen mielikuva, että Hr11 ei Rautatiemuseota voisi vähempää kiinnostaa. Suunniteltua keräystä ei koskaan edes käynnistetty. Tuntuu, että Hr11 pitäisi saada Haapamäelle, ennen kuin kunnostuksesta, tai edes suojaamisesta, kannattaa edes haaveilla. Huonommaksi se ei tilannetta ainakaan voi muuttaa; Hyvinkäällä Hr11:sta kohtalo on epäilemättä sama kuin Dm4:n ja Dm8:n. Toijalassakin on vissiin tallit täynnä, joten sieltäkään ei taida apua saada.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #17 : Syyskuu 05, 2010, 01:33:59 » |
|
Kyllähän tuota muutama vuosi sitten yritettiin, jäi vaan kovasti sellainen mielikuva, että Hr11 ei Rautatiemuseota voisi vähempää kiinnostaa. Suunniteltua keräystä ei koskaan edes käynnistetty. Tuntuu, että Hr11 pitäisi saada Haapamäelle, ennen kuin kunnostuksesta, tai edes suojaamisesta, kannattaa edes haaveilla. Huonommaksi se ei tilannetta ainakaan voi muuttaa; Hyvinkäällä Hr11:sta kohtalo on epäilemättä sama kuin Dm4:n ja Dm8:n. Toijalassakin on vissiin tallit täynnä, joten sieltäkään ei taida apua saada.
Rahoitusta ei ole löytynyt. Se lie päällimmäisenä. Rahaa tällaisiin hommiin on erittäin vaikeaa saada mistään. Säätiöt taas yleensä tukevat tarkkaan valittuja osa-alueita, joihin ei yleensä mahdu mukaan rautatieperinne... Ja firmoilla kuten vaikkapa VR:llä irtonaista rahaa, jota voisi vain syytää johonkin, ei ole olemassa. Firmojen kiinnostus tällaisien korjausten tukemiseen vaikuttaa muutoinkin kovin vähäiseltä. Ehkä joku saattaa antaa hieman alennusta hinnoistaan. Hr11-virtuaalikolehti ei tainnut kerätä läheskään niin paljoa, kuin tuohon korjaamiseen todella tarvitaan. Korjaamiseen toki olisi mahdollisesti käytetty palkattua työvoimaa. Miksikö? Puuttuu ammattitaitoinen väki tekemään töitä talkoilla... siis tarkoitan todella sitä, että talkooporukalla ei välttämättä tee siiitä romusta veturia. Vai osaako joku täällä hitsata alumiinia ja voi tehdä sitä muutaman kuukauden korvauksetta... Ei toki tarvitse osata erityisesti mitään lähteäkseen mukaan johonkin. Siinä vaan voi vähän kestää ennen kuin oppii tekemään yksinään... Itsellä on mennyt muutama vuosi homman opetteluun (aika yksin!) ja nyt voikin sanoa "työn" sujuvan kohtalaisesti. No olin kyllä VR:llä muutaman kuukauden aikoinani. Siellä toki oppi jotain perusjuttuja. Museohommissa sitten oppii tekemään sellaisiakin asioita yksin, mihin VR tarvitsee kaksi tai kymmenen työntekijää... Mielestäni ei kannata ajatella Hr11:n loppusijoituspaikan siirtoa. Ehkä sen nykyinen sijainti korjaamon takapihalla on ihan ok. Sinne se kuitenkin pitäisi viedä korjattavaksi sitten joskus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #18 : Syyskuu 05, 2010, 02:10:35 » |
|
Kyllähän tuota muutama vuosi sitten yritettiin, jäi vaan kovasti sellainen mielikuva, että Hr11 ei Rautatiemuseota voisi vähempää kiinnostaa. Suunniteltua keräystä ei koskaan edes käynnistetty. Tuntuu, että Hr11 pitäisi saada Haapamäelle, ennen kuin kunnostuksesta, tai edes suojaamisesta, kannattaa edes haaveilla. Huonommaksi se ei tilannetta ainakaan voi muuttaa; Hyvinkäällä Hr11:sta kohtalo on epäilemättä sama kuin Dm4:n ja Dm8:n. Toijalassakin on vissiin tallit täynnä, joten sieltäkään ei taida apua saada.
Rahoitusta ei ole löytynyt. Se lie päällimmäisenä. Rahaa tällaisiin hommiin on erittäin vaikeaa saada mistään. Säätiöt taas yleensä tukevat tarkkaan valittuja osa-alueita, joihin ei yleensä mahdu mukaan rautatieperinne... Ja firmoilla kuten vaikkapa VR:llä irtonaista rahaa, jota voisi vain syytää johonkin, ei ole olemassa. Firmojen kiinnostus tällaisien korjausten tukemiseen vaikuttaa muutoinkin kovin vähäiseltä. Ehkä joku saattaa antaa hieman alennusta hinnoistaan. Hr11-virtuaalikolehti ei tainnut kerätä läheskään niin paljoa, kuin tuohon korjaamiseen todella tarvitaan. Korjaamiseen toki olisi mahdollisesti käytetty palkattua työvoimaa. Miksikö? Puuttuu ammattitaitoinen väki tekemään töitä talkoilla... siis tarkoitan todella sitä, että talkooporukalla ei välttämättä tee siiitä romusta veturia. Vai osaako joku täällä hitsata alumiinia ja voi tehdä sitä muutaman kuukauden korvauksetta... Ei toki tarvitse osata erityisesti mitään lähteäkseen mukaan johonkin. Siinä vaan voi vähän kestää ennen kuin oppii tekemään yksinään... Itsellä on mennyt muutama vuosi homman opetteluun (aika yksin!) ja nyt voikin sanoa "työn" sujuvan kohtalaisesti. No olin kyllä VR:llä muutaman kuukauden aikoinani. Siellä toki oppi jotain perusjuttuja. Museohommissa sitten oppii tekemään sellaisiakin asioita yksin, mihin VR tarvitsee kaksi tai kymmenen työntekijää... Mielestäni ei kannata ajatella Hr11:n loppusijoituspaikan siirtoa. Ehkä sen nykyinen sijainti korjaamon takapihalla on ihan ok. Sinne se kuitenkin pitäisi viedä korjattavaksi sitten joskus. Niin ko tosta olis mitään avoonta lahajootustilihomaa missään järjestetty. Mä ainakaan mihkään tilinumeroon ole missään törmänny.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #19 : Syyskuu 05, 2010, 02:25:23 » |
|
Sunki Jpl pitääs innostaa meitä tuleen sinne porktalkoosiin eikä vaan kuvaalla vaan suurta ruostetta joka voittamattomana lymyää juureksen persiis. Hiomma purut veks ja laitamma uutta tillalle, mutta uutta emmä tee. Muista se
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #20 : Syyskuu 05, 2010, 03:01:17 » |
|
Ei tuossa http://vaunut.org/kuva/15520 kyllä alumiinia paljoa taida olla, jos ruosteen määrästä voi jotain päätellä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #21 : Syyskuu 05, 2010, 09:34:59 » |
|
Tää on vittumaisesti sanottu, mutta KAIKKI tollaset toivottomat tapaukset, kuten Hr11 niin paaliin vaan. Konepajan romolaani tyhjäksi, samoin kaikki paska pois Haapamäeltä, jota ei koskaan tulla korjaamaan. Turha itkee että sitä ja sitä pitää säästää jos sillä ei kuiteskaa oo faktillisesti mitään virkaa. haapamäen asema on nykyseltään niinku kaatopaikka. Ne sotilasvaunut sieltä vanhasta Seinäjoen radan alusta sulattoon ja sit turhat höyryveturinraadot ja vaunun romut. Ei auta liika tunteileminen kun paikat täytyy saada siistin näköseksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #22 : Syyskuu 05, 2010, 10:48:34 » |
|
Sunki Jpl pitääs innostaa meitä tuleen sinne porktalkoosiin eikä vaan kuvaalla vaan suurta ruostetta joka voittamattomana lymyää juureksen persiis. Hiomma purut veks ja laitamma uutta tillalle, mutta uutta emmä tee. Muista se
Odotamme malttamattomana Hra Tervon ehdotuksia siitä, miten harrastajat saadaan sankoin joukoin kerääntymään Porkkanatalkoisiin. Haasteita ei puutu. Kohde sijaitsee kaukana suurimmasta osasta harrastajia, jotka ovat joko kiireisiä tai oman ilmoituksensa mukaan epäkäytännöllisiä. Työmaa on loputon - kuten kuvista voidaan nähdä - puoli junaa on ruostunut puhki. Työkohteita on vain kahdenlaisia; työläitä ja törkyisiä, tai todella vaikeita. Valtion lentokonetehdas ei ole tyytynyt oikein missään tavanomaisuuteen, puuttuvat osat on tehtävä itse tai teetettävä. Hyvän työnlaadun kritisoimista on vähän vaikea käsittää. Korjaukset voi tehdä joko nopeasti tai hyvin. Esimerkkinä Satasarvinen korjattiin aikanaan nopeasti. Haluaako kukaan, että tämäkin Dm9 on romukunnossa 10 vuodessa korjauksen valmistuttua? Porkkanahanke ei ole kenenkään yksityisomaisuutta, vaan kaikkien harrastajien yhteinen asia, kykyihin katsomatta! Kaikki jotka aidosti ovat huolissaan Porkkanasta, ovat taatusti tervetulleita talkoisiin milloin vain. Palstalla mussuttaminen ei korjaa yhtään junaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #23 : Syyskuu 05, 2010, 13:16:39 » |
|
Sunki Jpl pitääs innostaa meitä tuleen sinne porktalkoosiin eikä vaan kuvaalla vaan suurta ruostetta joka voittamattomana lymyää juureksen persiis. Hiomma purut veks ja laitamma uutta tillalle, mutta uutta emmä tee. Muista se
Odotamme malttamattomana Hra Tervon ehdotuksia siitä, miten harrastajat saadaan sankoin joukoin kerääntymään Porkkanatalkoisiin. Haasteita ei puutu. Kohde sijaitsee kaukana suurimmasta osasta harrastajia, jotka ovat joko kiireisiä tai oman ilmoituksensa mukaan epäkäytännöllisiä. Työmaa on loputon - kuten kuvista voidaan nähdä - puoli junaa on ruostunut puhki. Työkohteita on vain kahdenlaisia; työläitä ja törkyisiä, tai todella vaikeita. Valtion lentokonetehdas ei ole tyytynyt oikein missään tavanomaisuuteen, puuttuvat osat on tehtävä itse tai teetettävä. Hyvän työnlaadun kritisoimista on vähän vaikea käsittää. Korjaukset voi tehdä joko nopeasti tai hyvin. Esimerkkinä Satasarvinen korjattiin aikanaan nopeasti. Haluaako kukaan, että tämäkin Dm9 on romukunnossa 10 vuodessa korjauksen valmistuttua? Porkkanahanke ei ole kenenkään yksityisomaisuutta, vaan kaikkien harrastajien yhteinen asia, kykyihin katsomatta! Kaikki jotka aidosti ovat huolissaan Porkkanasta, ovat taatusti tervetulleita talkoisiin milloin vain. Palstalla mussuttaminen ei korjaa yhtään junaa. No yleensä se on niin jotta ko mäjelle menee niin niin siellä vaan haahuullaan ympäriinsä ilman tietoa jotta mihin hommaan sitä oikeesti vois tarttua työrasoollaan ja saara valmista aikaaseksi. Meikälläki on täältä mäjelle rapiat 200 kilsaa matkaa joten haahulureissut ei paljoa innosta pitkän päälle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #24 : Syyskuu 05, 2010, 13:17:08 » |
|
Kun viimeksi muistaakseni vuosi sitten otin Hr11:n puheeksi erään asioista perillä olevan tahon kanssa, hän vakuutti, ettei veturi mene samaa tietä kuin Dm4 ja Dm8 menivät. Aikahan sen näyttää, mutta toivottavasti hänen sanoissaan oli perää.
Mitä useampia erilaisia tapoja kunnostushankkeiden tukemiseen löydetään, sitä useampia tukijoita niille myös saadaan. Pistäköön siis HMVY:n johtokunta ideariihen pystyyn uusien tuenkeruutapojen kehittämiseksi.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|