Otsikko: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Seppo Kiuru - Helmikuu 19, 2024, 17:23:24 Päivän Uusimaa-lehdessä (maksumuurin takana) on artikkeli Hki-Porvoo välin elämysliikenteestä.
https://www.uusimaa.fi/paikalliset/6565799 "Reissujuna-matkojen pääkoordinaattori Robert Ramstedt on innoissaan. Jo jonkin aikaa muhinut idea elämysjunasta Helsingin ja Porvoon välille on konkretisoitunut. Tavoitteena on aloittaa säännöllinen elämysjunaliikenne Porvooseen tulevana kesänä." Liikennettä heinäkuussa joka päivä, myös muina kesäkuukausina liikennettä. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Teppo Niemi - Helmikuu 19, 2024, 18:31:05 Päivän Uusimaa-lehdessä (maksumuurin takana) on artikkeli Hki-Porvoo välin elämysliikenteestä. Mielenkiintosta. Ramstedthan on tehnyt yhtestyötä Höyryveturimatkat 1009 OYn kanssa.https://www.uusimaa.fi/paikalliset/6565799 "Reissujuna-matkojen pääkoordinaattori Robert Ramstedt on innoissaan. Jo jonkin aikaa muhinut idea elämysjunasta Helsingin ja Porvoon välille on konkretisoitunut. Tavoitteena on aloittaa säännöllinen elämysjunaliikenne Porvooseen tulevana kesänä." Liikennettä heinäkuussa joka päivä, myös muina kesäkuukausina liikennettä. Mutta millä kalustolla tuota liikennettä aijotaan hoitaa? Jos ajatellaan, että Porvooseen ajettaisiin yksi junapari päivässä, niin kilometrejäkin alkaa kertymään. Entä Vekkosken silta?? Muistettakoon vielä, että Olli - Porvoo väli on rataluokaltaan A, jolla Hr1 sarjan vetureilla ei nykysäännöin ole sallittua liikennöidä. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Jorma Toivonen - Helmikuu 19, 2024, 23:14:53 Suomen Elämysjunat Oy visioi Porvoon-radalle "Ruotsinlaivaa" (Dv12 ex. Sr12-sarjan veturia ?) liikennöimään Helsingin ja Porvooon välillä. Ilmeisesti VR on poistamassa tuota sarjaa kalustostaan ?
Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Teppo Niemi - Helmikuu 20, 2024, 06:57:21 Suomen Elämysjunat Oy visioi Porvoon-radalle "Ruotsinlaivaa" (Dv12 ex. Sr12-sarjan veturia ?) liikennöimään Helsingin ja Porvooon välillä. Ilmeisesti VR on poistamassa tuota sarjaa kalustostaan ? Mikäköhän lienee sitten todellakin Suomen Elämysjunat Oyn suunnitelma. Tuossa lehtijutussa kun mainitaan, että "ollaan saamassa haltuun höyryjunaoperaattori, jolla on hallussaan useita junia." Operaattoria ei kuitenkaan haluta tässä vaiheessa paljastaa. Lehtijutun mukaan rahoituksesta puuttuu vain 0,2 miljoonaa euroa. Onhan siinä hieman hankkimista, mutta uskoisi sen onnistuvan, jos rahoitus on muilta osin vakaalla pohjalla. Ja tavoitteena on liikenteen alkaminen tulevana kesänä. :( Taitaa vain aika tähän kaikkeen loppua kesken. Jos tavoitteena on ex Sr12, niin eipä taida Suomesta löytyä juurikaan höyryjunaoperaattoreita, joilla olisi kyseistä tyyppiä. Ja VR:nkin huutokauppa ratkennee vasta tämän vuoden kautta ajatellen armottamasti liian myöhään. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Teuvo Piirainen - Helmikuu 20, 2024, 10:18:34 Suomen Elämysjunat Oy visioi Porvoon-radalle "Ruotsinlaivaa" (Dv12 ex. Sr12-sarjan veturia ?) liikennöimään Helsingin ja Porvooon välillä. Ilmeisesti VR on poistamassa tuota sarjaa kalustostaan ? 27-sarjan poistamisesta en tiedä, mutta eikö Haapamäellä ole jo 2720? Luulisin, että "parhaassa" kunnossa olevat yksilöt jää, ja loput menee varaosiksi, myyntiin ja/tai pataan. Mitä tulee Tepon kommenttiin A-luokan rataosasta, niin suurin sallittu akselipaino A-luokan rataosalle on 16 tonnia (Sr12 16,5 tn), mikäli käytetään rataosan suurinta sallittua nopeutta. Mikäli taas suurinta sallittua nopeutta alennetaan, voidaan akselipainoa kasvattaa, mutta ei pääsääntöisesti yli 20 tonniin. LÄHDE: Vähäliikenteiset radat: Tilanne ja tulevaisuus 2017 https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-317-553-2 (s. 144) Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Teppo Niemi - Helmikuu 22, 2024, 12:45:54 Suomen Elämysjuna Oy:tä on sivuttu aikaisemmassa keskustelussa: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,13461.msg103646.html#msg103646 .
Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Petri Sallinen - Helmikuu 22, 2024, 15:27:28 Julkisten taloustietojen perusteella Suomen Elämysjuna Oy tuotti 26 000 euron liikevaihdolla 69 000 euron tappiot vuonna 2022. Näiden lukujen avulla ilmoitettuja visioita voi hivenen suhteuttaa ::)
Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 22, 2024, 16:01:29 Julkisten taloustietojen perusteella Suomen Elämysjuna Oy tuotti 26 000 euron liikevaihdolla 69 000 euron tappiot vuonna 2022. Näiden lukujen avulla ilmoitettuja visioita voi hivenen suhteuttaa ::) Niin ikään julkisia taloustietoja ja kaupparekisteriotetta hieman syvempää pöyhäisemällä huomaa, kuinka Suomen Elämysjunat Oy:n taannoisen joukkorahoituskampanjan tuotto muutettiin osakepääomaksi, sillä yhtiö oli menettänyt jo aiemmin oman pääomansa ja se olisi ilman tätä veivausta pitänyt asettaa selvitystilaan. Se kannattaa toki muistaa, että vaikka tilinpäätöstä ja tuloslaskelmaa veivaisi kuinka paljon tahansa, se ei vielä muuta ideaa kukoistavaksi bisnekseksi, jos todellista liiketoimintaa ei ole olemassa. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Petri Sallinen - Helmikuu 22, 2024, 16:13:38 Niin ikään julkisia taloustietoja ja kaupparekisteriotetta hieman syvempää pöyhäisemällä huomaa, kuinka Suomen Elämysjunat Oy:n taannoisen joukkorahoituskampanjan tuotto muutettiin osakepääomaksi, sillä yhtiö oli menettänyt jo aiemmin oman pääomansa ja se olisi ilman tätä veivausta pitänyt asettaa selvitystilaan. Kuinka innovatiivista :o Nyt sitten vaan uusi joukkorahoituskampanja pystyyn. :P Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Veeti Heino - Helmikuu 23, 2024, 18:00:51 Onnea ja menestystä!
Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Veeti Heino - Helmikuu 23, 2024, 18:06:02 Suomen Elämysjunat Oy visioi Porvoon-radalle "Ruotsinlaivaa" (Dv12 ex. Sr12-sarjan veturia ?) liikennöimään Helsingin ja Porvooon välillä. Ilmeisesti VR on poistamassa tuota sarjaa kalustostaan ? 27-sarjan poistamisesta en tiedä, mutta eikö Haapamäellä ole jo 2720? Luulisin, että "parhaassa" kunnossa olevat yksilöt jää, ja loput menee varaosiksi, myyntiin ja/tai pataan. Mitä tulee Tepon kommenttiin A-luokan rataosasta, niin suurin sallittu akselipaino A-luokan rataosalle on 16 tonnia (Sr12 16,5 tn), mikäli käytetään rataosan suurinta sallittua nopeutta. Mikäli taas suurinta sallittua nopeutta alennetaan, voidaan akselipainoa kasvattaa, mutta ei pääsääntöisesti yli 20 tonniin. LÄHDE: Vähäliikenteiset radat: Tilanne ja tulevaisuus 2017 https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-317-553-2 (s. 144) vaunut.org/sarja/1467 Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Teppo Niemi - Helmikuu 23, 2024, 20:48:51 Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti. Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee. Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä. Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi. Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Veeti Heino - Helmikuu 24, 2024, 17:21:25 Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti. Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee. Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä. Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi. Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta. Samojahan nuo kaikki on. Viimesimmän tiedon mukaan nuo ovat Junakulttuuriyhdistyksen vaunuja. Tuohon samaan jutskaan taitavat kaikki reissujunat ja lähijunat kuulua. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Teppo Niemi - Helmikuu 24, 2024, 17:50:07 Mutta vaikka olisivatkin saman henkilön johdon alla olevissa yhteisöissä, niin ne ovat kuitenkin juridisessa mielessä eri yhteisöjä. Eli Suomen Elämysjunat eivät vastaa Junakulttuuriyhdistyksen veloista eikä kalustosta.
Tällä on viranomaisille merkitystä. Ihan kuten onko Rautatiemuseon kalusto Rautatiemuseon Säätiön vai VR:n. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Lauri Niemi - Helmikuu 27, 2024, 20:30:39 https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/veturinkuljettaja-suomen-elamysjunat-oy-helsinki-stsyo-17719417#palkka
Tässä linkki kaikille kevyempää duunia kaipaaville veturinkuljettajille. Kokoaikatyö pikapuoliin luvassa. Vantaan Sanomien artikkeli on vapaasti luettavissa. https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6571488 Ramstedt artikkelissa: Vaikka pankit eivät sitä ymmärrä, niin käytännössä sijoitus on riskitön, hän viittaa reaalivakuutena olevaan junakalustoon. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 27, 2024, 21:57:38 https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/veturinkuljettaja-suomen-elamysjunat-oy-helsinki-stsyo-17719417#palkka Tässä linkki kaikille kevyempää duunia kaipaaville veturinkuljettajille. Kokoaikatyö pikapuoliin luvassa. Miten ihmeessä Suomen Elämysjunat Oy voi hakea palkkalistoilleen veturinkuljettajia, saati luvata heille minkäänlaista sopimusta, kun yhtiöllä ei ole edes junaliikennöinniltä vaadittavaa turvallisuustodistusta? Ohessa uunituore ote ERADIS:n sivujen turvallisuustodistusten hausta – listalla ei näy Suomen Elämysjunat Oy:tä. En missään nimessä vastusta nostalgiajunaskenen kehittämistä, mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa lähtökohdat toiminnan aloittamiseksi ovat kaikkinensa täysin pielessä. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Timo Haapanen - Helmikuu 27, 2024, 22:19:31 Mikähän tuon reaalivakuutena olevan junakaluston arvo on?
Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Jorma Toivonen - Helmikuu 27, 2024, 22:54:26 Montakohan halukasta Hr-pätevyyden omaavaa kuljettajaa firma saanee palkkalistoilleen? Onkohan jo Dv-haaveet (ruotsinlaiva) kuopattu, kun työnhakuilmoistuksessa ei vaadittu pätevyyttä siihen sarjaan. Milläköhän kalustolla (Tka?) hoitavat Porvoon liikenteen?
Samoin kiinnostaisi Timon tavoin junakaluston reaalivakuus? Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Teppo Niemi - Helmikuu 28, 2024, 02:56:06 Mikähän tuon reaalivakuutena olevan junakaluston arvo on? Mahtaisikohan Traficomilta saada asiakirjapyynnöllä luettelon Suomen Elämysjunat Oyn omistamasta rautatiekalustosta? Sen pohkalta tuota arvoa voisi pohtia. Tosiaankaan tuohon kalustoon ei voi lukea Junakulttuuriyhdistyksen kalustoa. Suunniteltua kalustoakaan ei voi lukea vakuudeksi. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Teppo Niemi - Helmikuu 28, 2024, 08:36:38 Montakohan halukasta Hr-pätevyyden omaavaa kuljettajaa firma saanee palkkalistoilleen? Onkohan jo Dv-haaveet (ruotsinlaiva) kuopattu, kun työnhakuilmoistuksessa ei vaadittu pätevyyttä siihen sarjaan. Milläköhän kalustolla (Tka?) hoitavat Porvoon liikenteen? Kun pohditaan tuota työpaikkailmoitusta ja verrataan sitä Vantaan Sanomien artikkeliin, niin hyvin vahvasti näyttää siltä, että operaattori, jota ei haluta artikkelissa paljastaa, olisi Höyryveturimatkat 1009 Oy. Kauppahinta lienee 200 000 € tuntumassa, todennäköisesti tuon alle, sillä höyryveturiliikenteen käynnistäminen ja veturin ylläpitokin vaatii rahoitusta. Rahoitustahan kerrotaan puuttuvan tuossa lehtijutussa juurikin tuo 200 000 €Ja kun luetaan, mitä Väyläviraston Verkkoselostuksessa vuodelle 2024 kerrotaan Hr-sarjojen liikennöintimahdollisuudesta A-rataluokkaan kuuluvilla radoilla, niin siltähän löytyy mielenkiintoinen taulukko ja Junaliikenteen ja vaihtotyön turvallisuussäännöt (Jt) löytyy tietoa yleensäkin vetokaluston käytöstä A-radoilla. Nuo molemmat löytyvät liitteenä. Kun nämä tiedot yhdistää tuohon työpaikkailmoitukseen, niin Porvoon liikenne ei todellakaan tule olemaan jokapäiväistä, sillä työpaikkailmoituksessahan lukee "Joitakin satunnaisia keikkoja Tka-pätevyyksille." Ja mitä tulee vielä Vantaan Sanomien artikkelissa kirjoitettuun saunavaunuun, niin toivon, että asiasssa on oltu yhteydessä jo suunnittelun alkuvaiheessa Traficomiin, ettei tulisi myöhemmin ikäviä yllätyksiä. Liikennekin alkaa tulemaan pikkuhiljaa ilmeisestikin siihen suuruusluokkaan, ettei se mahdu enää Museoliikenteen kategorian alle. Henkilökohtaisesti toiivon suuresti, että niin Väylän ja Traficomin rautatieliikenteestä vastaavat virkamiehet seuraisivat tätä keskustelua ja myös aluuen sanoma- ja paikallislehdissä julkaistavia artikkeleja, ettei tulevaisuudessa tulisi ikäviä yllätyksiä matkustajille. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Timo Haapanen - Helmikuu 28, 2024, 09:49:27 Eivätköhän nimenomaan pankit ymmärrä, mitkä sijoitukset ovat riskittömiä.
Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 28, 2024, 10:00:23 Eivätköhän nimenomaan pankit ymmärrä, mitkä sijoitukset ovat riskittömiä. Nimenomaan. Tämä Vantaan Sanomien artikkelissa ollut lause on sillä rajalla, voiko tuollaista edes sanoa julkisesti: "käytännössä sijoitus on riskitön". Erikoista, ettei jutun tehnyt toimittaja ole kysynyt näin lennokkaalle väitteelle tarkempia perusteluita. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Helmikuu 29, 2024, 17:59:46 Jotenkin tulee mieleen työelämästä tuttu projektinkulku:
1) suuri innostus ja euforia ("nyt, nyt alkaa homma käymään!"). 2) hieman vähemmän innostusta, kun tajutaan homman maksavan rahaa (paljon). 3) pienentyvä innostus, kun raha ei sitten riitäkään. 4) loppunut innostus. 5) syyllisten etsintä ja selityskierros: "mutku, mutku, mutku" jne. 6) projektin lopetuspäätös (kaikessa hiljaisuudessa tietenkin). Tällaista skenaariota on tapahtunut armaassa Suomenmaassamme riittävän usein, monellakin alalla. Onnea valitsemallenne tielle, elämysmatkailuyrittäjät. Eihän sitä koskaan tiedä, josko mr. Murphy olisikin nukkunut kuolonuneen... Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Teppo Niemi - Helmikuu 29, 2024, 19:11:31 Jotenkin tulee mieleen työelämästä tuttu projektinkulku: 1) suuri innostus ja euforia ("nyt, nyt alkaa homma käymään!"). 2) hieman vähemmän innostusta, kun tajutaan homman maksavan rahaa (paljon). 3) pienentyvä innostus, kun raha ei sitten riitäkään. 4) loppunut innostus. 5) syyllisten etsintä ja selityskierros: "mutku, mutku, mutku" jne. 6) projektin lopetuspäätös (kaikessa hiljaisuudessa tietenkin). Tällaista skenaariota on tapahtunut armaassa Suomenmaassamme riittävän usein, monellakin alalla. Onnea valitsemallenne tielle, elämysmatkailuyrittäjät. Eihän sitä koskaan tiedä, josko mr. Murphy olisikin nukkunut kuolonuneen... Todella hyvä ja tilanteeseen ja vallitseviin realiteetteihin sopiva kommentti. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Markku Naskali - Helmikuu 29, 2024, 19:34:41 Ottamatta kantaa kyseessä olevaan tapaukseen totean että laulun "Jänöjussin mäenlasku" tarina soveltuu kertomukseksi moniin hankkeisiin.
Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 29, 2024, 22:17:35 Jokainen voi halutessaan ottaa Asiakastiedosta Suomen Elämysjunat Oy:n tilinpäätöksen (per 29.2.2024 tuorein tilinpäätös on vuodelta 2022) ja tehdä sen pohjalta arvion, millaiset mahdollisuudet tällä hankkeella on edetä.
Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Jyrki Talvi - Helmikuu 29, 2024, 22:22:59 Hanke ei tule toteutumaan aina saa pilvilinnoja, rakentaa tai haaveilla taikka nähdä päiväunia.
Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Petri Sallinen - Helmikuu 29, 2024, 22:33:51 Ramstedt artikkelissa: Vaikka pankit eivät sitä ymmärrä, niin käytännössä sijoitus on riskitön, hän viittaa reaalivakuutena olevaan junakalustoon. Miten museorautatiekaluston reaaliarvo määritellään? Kaluston kunnostamiseen käytettyjen työtuntien arvo voi olla valtava ja tätä kautta kaluston laskennallinen arvo voi nousta pilviin. Näin muodostuva hinta on kuitenkin niin korkea, että todennäköisesti sille ei löydy ostajaa. Silloin reaaliarvo on jotain muuta — todennäköisesti lähempänä romuarvoa, etenkin sellaisessa tapauksessa, jolloin kalusto pitäisi realisoida mahdollisimman nopeasti. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Helmikuu 29, 2024, 23:28:03 Ramstedt artikkelissa: Vaikka pankit eivät sitä ymmärrä, niin käytännössä sijoitus on riskitön, hän viittaa reaalivakuutena olevaan junakalustoon. Miten museorautatiekaluston reaaliarvo määritellään? Kaluston kunnostamiseen käytettyjen työtuntien arvo voi olla valtava ja tätä kautta kaluston laskennallinen arvo voi nousta pilviin. Näin muodostuva hinta on kuitenkin niin korkea, että todennäköisesti sille ei löydy ostajaa. Silloin reaaliarvo on jotain muuta — todennäköisesti lähempänä romuarvoa, etenkin sellaisessa tapauksessa, jolloin kalusto pitäisi realisoida mahdollisimman nopeasti. Herra Petrin kuvailema skenaario "toteutui" erään mänttäläisen tuttavani autokaupoilla, kerran 1970-luvulla. Jannu kaupitteli mielestään arvokasta kusiais-Fiiattia (= Fiat 600) Keuruun Autotalolle. Oli omasta mielestään tuplannut fiiattinsa arvon ostamalla siihen upouudet renkaat. Kehui sitten Autotalon myyjälle, kuinka hyvät ja kalliit renkaat "pompannapissaan" oli, odottaen kieli pitkällä saavansa paljon rahaa autostaan. Autotalon ukkeli potkiskeli renkaita, ja sanoi: - Niin, pitäähän autossa sentään renkaat olla, totta kai! Ota tai jätä - tarjouksen saatuaan, ja jouduttuaan pitkin hampain hyväksymään sen, fiiunmyyjä poistui Autotalosta muutaman setelin saatuaan käteensä, naama norsunv***lla, "tietysti"! Kokenut Autotalon setä tunsi hyvin vanhan pikkufiiun reaaliarvon! Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Veeti Heino - Maaliskuu 03, 2024, 18:28:18 https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/veturinkuljettaja-suomen-elamysjunat-oy-helsinki-stsyo-17719417#palkka Tässä linkki kaikille kevyempää duunia kaipaaville veturinkuljettajille. Kokoaikatyö pikapuoliin luvassa. Mites Dv12 pätevyydet? Jos semmosella aiotaan ajella ni tarvitaan siihenki kuljettajat. Lisäksi tuon ilmoituksen oikeinkirjoituskaan ei kaikkialla ole ihan parasta. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Petri Kiviniemi - Maaliskuu 03, 2024, 18:39:05 Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti. Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee. Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä. Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi. Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta. Samojahan nuo kaikki on. Viimesimmän tiedon mukaan nuo ovat Junakulttuuriyhdistyksen vaunuja. Tuohon samaan jutskaan taitavat kaikki reissujunat ja lähijunat kuulua. Mitkä lähijunat? Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Veeti Heino - Maaliskuu 03, 2024, 21:16:08 Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti. Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee. Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä. Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi. Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta. Samojahan nuo kaikki on. Viimesimmän tiedon mukaan nuo ovat Junakulttuuriyhdistyksen vaunuja. Tuohon samaan jutskaan taitavat kaikki reissujunat ja lähijunat kuulua. Mitkä lähijunat? Suurisuunnitelmainen yritys nimeltään Suomen Lähijunat Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Tauno Hermola - Maaliskuu 04, 2024, 19:49:31 Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti. Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee. Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä. Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi. Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta. Samojahan nuo kaikki on. Viimesimmän tiedon mukaan nuo ovat Junakulttuuriyhdistyksen vaunuja. Tuohon samaan jutskaan taitavat kaikki reissujunat ja lähijunat kuulua. Mitkä lähijunat? Suurisuunnitelmainen yritys nimeltään Suomen Lähijunat Mitä yhteistä on Suomen Lähijunat Oy:llä ja Junakulttuuriyhdistyksellä? ::) Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Petri Sallinen - Maaliskuu 04, 2024, 20:13:31 Mitä yhteistä on Suomen Lähijunat Oy:llä ja Junakulttuuriyhdistyksellä? ::) Robert Ramsted taitaa olla Junakulttuuriyhdistyksen puheenjohtaja ja oli ainakin alussa jonkinlainen Suomen Lähijunat Oy:n puhemies — ei tainnut omistaa yhtiön osakkeita, vaikka puhuikin Suomen Lähijunien asioista naaman puolella lähes omistajan elkein. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Tauno Hermola - Maaliskuu 04, 2024, 22:09:57 Mitä yhteistä on Suomen Lähijunat Oy:llä ja Junakulttuuriyhdistyksellä? ::) Robert Ramsted taitaa olla Junakulttuuriyhdistyksen puheenjohtaja ja oli ainakin alussa jonkinlainen Suomen Lähijunat Oy:n puhemies — ei tainnut omistaa yhtiön osakkeita, vaikka puhuikin Suomen Lähijunien asioista naaman puolella lähes omistajan elkein. Ei näytä herra ainakaan kuuluvan Suomen Lähijunien johtoonkaan - Antero Alku tj, Jaakko Mustakallio vtj, Onnibussin perustaja Pekka Möttö jonkinlaisena takapiruna - ei tuo nyt oikein junakulttuurin vaalimiselta vaikuta. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Petri Sallinen - Maaliskuu 04, 2024, 23:03:23 Ei näytä herra ainakaan kuuluvan Suomen Lähijunien johtoonkaan - Antero Alku tj, Jaakko Mustakallio vtj, Onnibussin perustaja Pekka Möttö jonkinlaisena takapiruna - ei tuo nyt oikein junakulttuurin vaalimiselta vaikuta. https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6571488 Vantaan Sanomat: "Ramstedt on ollut mukana Suomen Lähijunat Oy:ssä, joka hankki äskettäin VR:ltä vanhoja sähkömoottorijunia. Junaoperaattori suunnittelee aloittavansa toimintaansa Varsinais-Suomessa." Antero Alku todennäköisesti valottaa taustoja, jos häneltä kysyy. Kun kysyin, sain vastauksia. Silloin vältytään turhiltä spekulaatioilta. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Veeti Heino - Maaliskuu 05, 2024, 01:28:09 Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti. Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee. Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä. Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi. Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta. Samojahan nuo kaikki on. Viimesimmän tiedon mukaan nuo ovat Junakulttuuriyhdistyksen vaunuja. Tuohon samaan jutskaan taitavat kaikki reissujunat ja lähijunat kuulua. Mitkä lähijunat? Suurisuunnitelmainen yritys nimeltään Suomen Lähijunat Mitä yhteistä on Suomen Lähijunat Oy:llä ja Junakulttuuriyhdistyksellä? ::) Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Teppo Niemi - Huhtikuu 04, 2024, 06:46:30 https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/veturinkuljettaja-suomen-elamysjunat-oy-helsinki-stsyo-17719417#palkka Tässä linkki kaikille kevyempää duunia kaipaaville veturinkuljettajille. Kokoaikatyö pikapuoliin luvassa. Vantaan Sanomien artikkeli on vapaasti luettavissa. https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6571488 Ramstedt artikkelissa: Vaikka pankit eivät sitä ymmärrä, niin käytännössä sijoitus on riskitön, hän viittaa reaalivakuutena olevaan junakalustoon. Taisi tulla vielä yksi lisämutka matkaan: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,11759.msg112354.html#msg112354 Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Timo Haapanen - Huhtikuu 07, 2024, 17:16:43 https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/veturinkuljettaja-suomen-elamysjunat-oy-helsinki-stsyo-17719417#palkka Tässä linkki kaikille kevyempää duunia kaipaaville veturinkuljettajille. Kokoaikatyö pikapuoliin luvassa. Vantaan Sanomien artikkeli on vapaasti luettavissa. https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6571488 Ramstedt artikkelissa: Vaikka pankit eivät sitä ymmärrä, niin käytännössä sijoitus on riskitön, hän viittaa reaalivakuutena olevaan junakalustoon. Taisi tulla vielä yksi lisämutka matkaan: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,11759.msg112354.html#msg112354 Eihän tässä puutu muuta kuin junat ja rahoitus :D Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Jorma Toivonen - Kesäkuu 08, 2024, 21:50:48 Kesä on alkanut! Suomen Elämysjunat Oy ei ole vielä tehnyt minkäänlaisia aikatauluvarauksia Porvoon radalle heinäkuulle, jolloin lupailuiden mukaan liikennöinnin pitäisi alkaa?
Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Teppo Niemi - Kesäkuu 08, 2024, 22:21:59 Kesä on alkanut! Suomen Elämysjunat Oy ei ole vielä tehnyt minkäänlaisia aikatauluvarauksia Porvoon radalle heinäkuulle, jolloin lupailuiden mukaan liikennöinnin pitäisi alkaa? Eipä kait noita aikatauluvarauksia taida edes pystyä tekemään. Eihän koko yritystä löydy vieläkään Eradis- tietokannasta https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/default.aspx , josta pitäisi löytyä kaikki turvallisuustodistusten haltijat. Eipä sieltä näy löytyvän myöskään Höyryveturimatkat 1009 Oytä sen paremmin kuin Keitele-museotakaan. Viimeinen Höyryveturimatkat 1009 Oyn juna Julian mukaan on ajettu joulukuun lopulla 2023 ja Keitelemuseon juna näyttää ajetun marraskuussa 2023. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Jouni Hytönen - Kesäkuu 10, 2024, 14:49:11 Myöntäjämaa Ruotsilla hakemalla ei löytynyt turvallisuustodistusta Tågåkeriet i Bergslagenille (TÅGAB). Mutta nykyisin on mahdollista, että myöntäjä on jokin muu taho kuin kansallinen turvallisuusviranomainen. Tågabin turvallisuustodistuksen on myöntänyt Euroopan rautatievirasto ERA. Eli hakemalla ainoastaan myöntäjämaalla ei voi enää aukottomasti todeta yksittäisen jäsenmaan tilannetta.
Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Jouni Halinen - Kesäkuu 10, 2024, 16:07:29 Ottamatta kantaa kyseessä olevaan tapaukseen totean että laulun "Jänöjussin mäenlasku" tarina soveltuu kertomukseksi moniin hankkeisiin. Jänöjussin mäenlasku Sävel ja sanat Georg Malmstén: 1. Kun pikkupojat suksillaan laski mäessään, jänöjussi pensaastaan katsoi ihmeissään. Ja niin hän nauroi itsekseen, kun joku lensi pyrstölleen. Niin huoleton tuo leikki on ja aivan verraton. 2. "Jos mulla oisi sukset vaan, kyllä näyttäisin mä, mäkeä kuink lasketaan, ja kaikki voittaisin. Vaik hyppyri tuo katala on mulle liian matala, niin pilvihin mä hyppäisin; heille näyttäisin!" 3. Mut orava tuo oksaltaan hän silloin haastoi näin: "Sä pullistelet varmaan vaan, Jussi ystäväin. Et kyllä hyppää pilvihin, mä vaikka sua auttaisin. Ja vedon lyön: jos teet sen työn, niin häntäni ma syön 4. Jos Jussi vaikka yllättäis, se mistä tiedettiin, ja jotta kiista selviäis, sukset hankittiin. Ja kohta mäen huipulta Jussi huutaa hurjana: "Pois alta vaan, nyt lasketaan, en pelkää ollenkaan!" 5. Niin kuin myrsky konsanaan hän syöksyi alaspäin; ei aavistanut ollenkaan, et voisi käydä näin: Kas satakunta volttia hän teki ilman holttia ja vatsalleen hän kinokseen näin lensi suksineen! 6. Mut orava hän hymyili: " Se oli miehen työ. Ja mulla säilyy häntäni, en vielä sitä syö. Kas muista, Jussi ystäväin, ei pilvet ole maata päin. Sä usko vaan, kun neuvotaan, tai koeta uudestaan!" https://www.youtube.com/watch?v=Y2DhXMqp7mA Oikeasti aika 1:1:teen on tämä geisssi. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Jorma Toivonen - Heinäkuu 03, 2024, 22:12:38 Odottelen innolla milloin aikoinaan R.R:n mainostama Suomen Elämysjunat Oy:n heinäkuussa aloittava elämysliikenne Porvooseen "Ruotsinlaivoilla" alkaa? En ole vielä havainnut "Ruotsin laivojen" purjehtivan Porvoon radalla - juhlatkin ovat alkamaisillaan. Ei näyttäsi olevan vielä lippuja kaupan - heinäkuun alku on jo vierehtänyt.
Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Teppo Niemi - Heinäkuu 04, 2024, 00:57:09 Odottelen innolla milloin aikoinaan R.R:n mainostama Suomen Elämysjunat Oy:n heinäkuussa aloittava elämysliikenne Porvooseen "Ruotsinlaivoilla" alkaa? En ole vielä havainnut "Ruotsin laivojen" purjehtivan Porvoon radalla - juhlatkin ovat alkamaisillaan. Ei näyttäsi olevan vielä lippuja kaupan - heinäkuun alku on jo vierehtänyt. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin VRn veturihuutokaupassa ei tetty yhtään tarjousta Dv12 vetureista. Elikäs se se siitä..... Mutta jos Resiina-lehteä on uskominen, niin reilun parin viikon päästä Porvoossa nähdään Porvoon radan 150 vuotisjuhlien http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,14696.0.html yhteydessä Sinisten vaunujen ystävien operoima höyryveturivetoinen juna. Mutta ilmeisesti tällä ei ole mitään tekenistä Jorman tarkoittaman R.R:n ja Suomen Elämysjunat Oyn kanssa. Mahtaneekohan ne lehdet, joiden uutisesta tämä ketju alkoi, päivittää tulannetta, uutisoidessaan Porvoon radan tulevista juhlista. Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Teppo Niemi - Heinäkuu 04, 2024, 12:43:09 Odottelen innolla milloin aikoinaan R.R:n mainostama Suomen Elämysjunat Oy:n heinäkuussa aloittava elämysliikenne Porvooseen "Ruotsinlaivoilla" alkaa? En ole vielä havainnut "Ruotsin laivojen" purjehtivan Porvoon radalla - juhlatkin ovat alkamaisillaan. Ei näyttäsi olevan vielä lippuja kaupan - heinäkuun alku on jo vierehtänyt. Eipä Reissujunien sivuillakaan näy mitään päivityksiä sitten kevään tapahtumien http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,11759.msg112319.html#msg112319 . Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Jorma Toivonen - Elokuu 27, 2024, 21:52:49 Eipä näkynyt koko kesänä Ramstedin ruotsinlaivaa Porvoossa (ei tosin Ramstediakaan). Olen odottanut esim. Vantaansanomien toimittajan (Marita Itävuori) juttua peruuntuneista "Elämysjunista", joita hän kovin kommentoi aiemmin.
Otsikko: Vs: Säännöllinen elämysliikenne Porvooseen heinäkuussa (2024?) Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Syyskuu 15, 2024, 17:11:03 Heinäkuu 2024.
Elokuu 2024. Syyskuu 2024 (juuri puolivälissään). Lokakuu 2024. Marraskuu 2024. Joulukuu 2024. En halua olla pahantahtoinen, mutta optimismia on nyt vaan sairaan vaikeaa lietsoa... Viittaan omaan kommenttiini tässä ketjussa siitä kovin tavallisesta projektinkulkuskenaariosta. Suomi on turhan pieni maa... |