Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 53
|
« : Helmikuu 19, 2024, 18:23:24 » |
|
Päivän Uusimaa-lehdessä (maksumuurin takana) on artikkeli Hki-Porvoo välin elämysliikenteestä. https://www.uusimaa.fi/paikalliset/6565799"Reissujuna-matkojen pääkoordinaattori Robert Ramstedt on innoissaan. Jo jonkin aikaa muhinut idea elämysjunasta Helsingin ja Porvoon välille on konkretisoitunut. Tavoitteena on aloittaa säännöllinen elämysjunaliikenne Porvooseen tulevana kesänä." Liikennettä heinäkuussa joka päivä, myös muina kesäkuukausina liikennettä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1440
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2024, 00:14:53 » |
|
Suomen Elämysjunat Oy visioi Porvoon-radalle "Ruotsinlaivaa" (Dv12 ex. Sr12-sarjan veturia ?) liikennöimään Helsingin ja Porvooon välillä. Ilmeisesti VR on poistamassa tuota sarjaa kalustostaan ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 43
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 20, 2024, 11:18:34 » |
|
Suomen Elämysjunat Oy visioi Porvoon-radalle "Ruotsinlaivaa" (Dv12 ex. Sr12-sarjan veturia ?) liikennöimään Helsingin ja Porvooon välillä. Ilmeisesti VR on poistamassa tuota sarjaa kalustostaan ?
27-sarjan poistamisesta en tiedä, mutta eikö Haapamäellä ole jo 2720? Luulisin, että "parhaassa" kunnossa olevat yksilöt jää, ja loput menee varaosiksi, myyntiin ja/tai pataan. Mitä tulee Tepon kommenttiin A-luokan rataosasta, niin suurin sallittu akselipaino A-luokan rataosalle on 16 tonnia (Sr12 16,5 tn), mikäli käytetään rataosan suurinta sallittua nopeutta. Mikäli taas suurinta sallittua nopeutta alennetaan, voidaan akselipainoa kasvattaa, mutta ei pääsääntöisesti yli 20 tonniin. LÄHDE:Vähäliikenteiset radat: Tilanne ja tulevaisuus 2017 https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-317-553-2 (s. 144)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1212
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 22, 2024, 16:27:28 » |
|
Julkisten taloustietojen perusteella Suomen Elämysjuna Oy tuotti 26 000 euron liikevaihdolla 69 000 euron tappiot vuonna 2022. Näiden lukujen avulla ilmoitettuja visioita voi hivenen suhteuttaa 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1173
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 22, 2024, 17:01:29 » |
|
Julkisten taloustietojen perusteella Suomen Elämysjuna Oy tuotti 26 000 euron liikevaihdolla 69 000 euron tappiot vuonna 2022. Näiden lukujen avulla ilmoitettuja visioita voi hivenen suhteuttaa  Niin ikään julkisia taloustietoja ja kaupparekisteriotetta hieman syvempää pöyhäisemällä huomaa, kuinka Suomen Elämysjunat Oy:n taannoisen joukkorahoituskampanjan tuotto muutettiin osakepääomaksi, sillä yhtiö oli menettänyt jo aiemmin oman pääomansa ja se olisi ilman tätä veivausta pitänyt asettaa selvitystilaan. Se kannattaa toki muistaa, että vaikka tilinpäätöstä ja tuloslaskelmaa veivaisi kuinka paljon tahansa, se ei vielä muuta ideaa kukoistavaksi bisnekseksi, jos todellista liiketoimintaa ei ole olemassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1212
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 22, 2024, 17:13:38 » |
|
Niin ikään julkisia taloustietoja ja kaupparekisteriotetta hieman syvempää pöyhäisemällä huomaa, kuinka Suomen Elämysjunat Oy:n taannoisen joukkorahoituskampanjan tuotto muutettiin osakepääomaksi, sillä yhtiö oli menettänyt jo aiemmin oman pääomansa ja se olisi ilman tätä veivausta pitänyt asettaa selvitystilaan. Kuinka innovatiivista  Nyt sitten vaan uusi joukkorahoituskampanja pystyyn. 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 23, 2024, 19:00:51 » |
|
Onnea ja menestystä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 23, 2024, 19:06:02 » |
|
Suomen Elämysjunat Oy visioi Porvoon-radalle "Ruotsinlaivaa" (Dv12 ex. Sr12-sarjan veturia ?) liikennöimään Helsingin ja Porvooon välillä. Ilmeisesti VR on poistamassa tuota sarjaa kalustostaan ?
27-sarjan poistamisesta en tiedä, mutta eikö Haapamäellä ole jo 2720? Luulisin, että "parhaassa" kunnossa olevat yksilöt jää, ja loput menee varaosiksi, myyntiin ja/tai pataan. Mitä tulee Tepon kommenttiin A-luokan rataosasta, niin suurin sallittu akselipaino A-luokan rataosalle on 16 tonnia (Sr12 16,5 tn), mikäli käytetään rataosan suurinta sallittua nopeutta. Mikäli taas suurinta sallittua nopeutta alennetaan, voidaan akselipainoa kasvattaa, mutta ei pääsääntöisesti yli 20 tonniin. LÄHDE:Vähäliikenteiset radat: Tilanne ja tulevaisuus 2017 https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-317-553-2 (s. 144) vaunut.org/sarja/1467 Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 24, 2024, 18:21:25 » |
|
Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti.
Mikä lie tuon klubivaunun omistaja. Etenkin kun lukee haulla löytyneitä vanhempia kirjoituksia, jotka koskevat Kihniöltä Haapamäelle siirrettyjen vaunujen omistajaa. Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee. Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä. Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi. Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta. Samojahan nuo kaikki on. Viimesimmän tiedon mukaan nuo ovat Junakulttuuriyhdistyksen vaunuja. Tuohon samaan jutskaan taitavat kaikki reissujunat ja lähijunat kuulua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1173
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 27, 2024, 22:57:38 » |
|
Miten ihmeessä Suomen Elämysjunat Oy voi hakea palkkalistoilleen veturinkuljettajia, saati luvata heille minkäänlaista sopimusta, kun yhtiöllä ei ole edes junaliikennöinniltä vaadittavaa turvallisuustodistusta? Ohessa uunituore ote ERADIS:n sivujen turvallisuustodistusten hausta – listalla ei näy Suomen Elämysjunat Oy:tä. En missään nimessä vastusta nostalgiajunaskenen kehittämistä, mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa lähtökohdat toiminnan aloittamiseksi ovat kaikkinensa täysin pielessä.
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 27, 2024, 23:19:31 » |
|
Mikähän tuon reaalivakuutena olevan junakaluston arvo on?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1440
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 27, 2024, 23:54:26 » |
|
Montakohan halukasta Hr-pätevyyden omaavaa kuljettajaa firma saanee palkkalistoilleen? Onkohan jo Dv-haaveet (ruotsinlaiva) kuopattu, kun työnhakuilmoistuksessa ei vaadittu pätevyyttä siihen sarjaan. Milläköhän kalustolla (Tka?) hoitavat Porvoon liikenteen?
Samoin kiinnostaisi Timon tavoin junakaluston reaalivakuus?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #13 : Helmikuu 28, 2024, 10:49:27 » |
|
Eivätköhän nimenomaan pankit ymmärrä, mitkä sijoitukset ovat riskittömiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1173
|
« Vastaus #14 : Helmikuu 28, 2024, 11:00:23 » |
|
Eivätköhän nimenomaan pankit ymmärrä, mitkä sijoitukset ovat riskittömiä.
Nimenomaan. Tämä Vantaan Sanomien artikkelissa ollut lause on sillä rajalla, voiko tuollaista edes sanoa julkisesti: "käytännössä sijoitus on riskitön". Erikoista, ettei jutun tehnyt toimittaja ole kysynyt näin lennokkaalle väitteelle tarkempia perusteluita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 538
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 29, 2024, 18:59:46 » |
|
Jotenkin tulee mieleen työelämästä tuttu projektinkulku:
1) suuri innostus ja euforia ("nyt, nyt alkaa homma käymään!"). 2) hieman vähemmän innostusta, kun tajutaan homman maksavan rahaa (paljon). 3) pienentyvä innostus, kun raha ei sitten riitäkään. 4) loppunut innostus. 5) syyllisten etsintä ja selityskierros: "mutku, mutku, mutku" jne. 6) projektin lopetuspäätös (kaikessa hiljaisuudessa tietenkin).
Tällaista skenaariota on tapahtunut armaassa Suomenmaassamme riittävän usein, monellakin alalla.
Onnea valitsemallenne tielle, elämysmatkailuyrittäjät. Eihän sitä koskaan tiedä, josko mr. Murphy olisikin nukkunut kuolonuneen...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 240
|
« Vastaus #16 : Helmikuu 29, 2024, 20:34:41 » |
|
Ottamatta kantaa kyseessä olevaan tapaukseen totean että laulun "Jänöjussin mäenlasku" tarina soveltuu kertomukseksi moniin hankkeisiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1173
|
« Vastaus #17 : Helmikuu 29, 2024, 23:17:35 » |
|
Jokainen voi halutessaan ottaa Asiakastiedosta Suomen Elämysjunat Oy:n tilinpäätöksen (per 29.2.2024 tuorein tilinpäätös on vuodelta 2022) ja tehdä sen pohjalta arvion, millaiset mahdollisuudet tällä hankkeella on edetä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 909
|
« Vastaus #18 : Helmikuu 29, 2024, 23:22:59 » |
|
Hanke ei tule toteutumaan aina saa pilvilinnoja, rakentaa tai haaveilla taikka nähdä päiväunia.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1212
|
« Vastaus #19 : Helmikuu 29, 2024, 23:33:51 » |
|
Ramstedt artikkelissa: Vaikka pankit eivät sitä ymmärrä, niin käytännössä sijoitus on riskitön, hän viittaa reaalivakuutena olevaan junakalustoon. Miten museorautatiekaluston reaaliarvo määritellään? Kaluston kunnostamiseen käytettyjen työtuntien arvo voi olla valtava ja tätä kautta kaluston laskennallinen arvo voi nousta pilviin. Näin muodostuva hinta on kuitenkin niin korkea, että todennäköisesti sille ei löydy ostajaa. Silloin reaaliarvo on jotain muuta — todennäköisesti lähempänä romuarvoa, etenkin sellaisessa tapauksessa, jolloin kalusto pitäisi realisoida mahdollisimman nopeasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 538
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 01, 2024, 00:28:03 » |
|
Ramstedt artikkelissa: Vaikka pankit eivät sitä ymmärrä, niin käytännössä sijoitus on riskitön, hän viittaa reaalivakuutena olevaan junakalustoon. Miten museorautatiekaluston reaaliarvo määritellään? Kaluston kunnostamiseen käytettyjen työtuntien arvo voi olla valtava ja tätä kautta kaluston laskennallinen arvo voi nousta pilviin. Näin muodostuva hinta on kuitenkin niin korkea, että todennäköisesti sille ei löydy ostajaa. Silloin reaaliarvo on jotain muuta — todennäköisesti lähempänä romuarvoa, etenkin sellaisessa tapauksessa, jolloin kalusto pitäisi realisoida mahdollisimman nopeasti. Herra Petrin kuvailema skenaario "toteutui" erään mänttäläisen tuttavani autokaupoilla, kerran 1970-luvulla. Jannu kaupitteli mielestään arvokasta kusiais-Fiiattia (= Fiat 600) Keuruun Autotalolle. Oli omasta mielestään tuplannut fiiattinsa arvon ostamalla siihen upouudet renkaat. Kehui sitten Autotalon myyjälle, kuinka hyvät ja kalliit renkaat "pompannapissaan" oli, odottaen kieli pitkällä saavansa paljon rahaa autostaan. Autotalon ukkeli potkiskeli renkaita, ja sanoi: - Niin, pitäähän autossa sentään renkaat olla, totta kai! Ota tai jätä - tarjouksen saatuaan, ja jouduttuaan pitkin hampain hyväksymään sen, fiiunmyyjä poistui Autotalosta muutaman setelin saatuaan käteensä, naama norsunv***lla, "tietysti"! Kokenut Autotalon setä tunsi hyvin vanhan pikkufiiun reaaliarvon!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #21 : Maaliskuu 03, 2024, 19:28:18 » |
|
Mites Dv12 pätevyydet? Jos semmosella aiotaan ajella ni tarvitaan siihenki kuljettajat. Lisäksi tuon ilmoituksen oikeinkirjoituskaan ei kaikkialla ole ihan parasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Kiviniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 61
|
« Vastaus #22 : Maaliskuu 03, 2024, 19:39:05 » |
|
Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti.
Mikä lie tuon klubivaunun omistaja. Etenkin kun lukee haulla löytyneitä vanhempia kirjoituksia, jotka koskevat Kihniöltä Haapamäelle siirrettyjen vaunujen omistajaa. Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee. Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä. Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi. Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta. Samojahan nuo kaikki on. Viimesimmän tiedon mukaan nuo ovat Junakulttuuriyhdistyksen vaunuja. Tuohon samaan jutskaan taitavat kaikki reissujunat ja lähijunat kuulua. Mitkä lähijunat?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #23 : Maaliskuu 03, 2024, 22:16:08 » |
|
Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti.
Mikä lie tuon klubivaunun omistaja. Etenkin kun lukee haulla löytyneitä vanhempia kirjoituksia, jotka koskevat Kihniöltä Haapamäelle siirrettyjen vaunujen omistajaa. Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee. Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä. Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi. Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta. Samojahan nuo kaikki on. Viimesimmän tiedon mukaan nuo ovat Junakulttuuriyhdistyksen vaunuja. Tuohon samaan jutskaan taitavat kaikki reissujunat ja lähijunat kuulua. Mitkä lähijunat? Suurisuunnitelmainen yritys nimeltään Suomen Lähijunat
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 522
|
« Vastaus #24 : Maaliskuu 04, 2024, 20:49:31 » |
|
Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti.
Mikä lie tuon klubivaunun omistaja. Etenkin kun lukee haulla löytyneitä vanhempia kirjoituksia, jotka koskevat Kihniöltä Haapamäelle siirrettyjen vaunujen omistajaa. Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee. Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä. Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi. Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta. Samojahan nuo kaikki on. Viimesimmän tiedon mukaan nuo ovat Junakulttuuriyhdistyksen vaunuja. Tuohon samaan jutskaan taitavat kaikki reissujunat ja lähijunat kuulua. Mitkä lähijunat? Suurisuunnitelmainen yritys nimeltään Suomen Lähijunat Mitä yhteistä on Suomen Lähijunat Oy:llä ja Junakulttuuriyhdistyksellä? 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|