Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Lasse Holopainen - Helmikuu 15, 2025, 02:24:53



Otsikko: Se ois nykypäivää
Kirjoitti: Lasse Holopainen - Helmikuu 15, 2025, 02:24:53
Ilta-sanomien artikkelissa on mielenkiintoinen kuvaus välikohtauksesta lähijunassa. VR:n oma kuljettaja otti asiaan kantaa osuvasti, kuten uutisen lopussa lukee. Seuraavaksi sitaattina artikkelin teksti:

LAHTEEN kulkevassa junassa koettiin uhkaava tilanne, joka päättyi yllättävällä tavalla, kertoo Helsingin Sanomat.Kaksi varttuneempaa ja päihtyneen oloista miestä alkoi häiriköidä uhkaavasti muita junamatkustajia. HS:n tilannetta todistaneen toimittajan mukaan toinen miehistä esimerkiksi ”mylvi kilpaa vaunussa itkevän vauvan kanssa ja jopa haistatteli vauvalle.”

Lopulta toimittaja soitti hätäpuhelimella kuljettajalle, koska junan henkilökuntaa ei ollut näkynyt, ja poliisi poisti häiriköt väliasemalla.

Tilanne kirvoitti junan kuljettajalta kannanoton, jota toimittaja kuvailee HS:n jutussa ”mielenkiintoiseksi” ja joka pani hänet miettimään lähijunien turvallisuutta.

”Tämä on tätä nykypäivää. Henkilökuntaa junassa ei ole muualla kuin keulassa. En tiedä, onko hyvä juttu. Omasta mielestä ei, mutta näillä mennään”, kuljettaja kuulutti.

OIkaisu kello 23.33. Toimittaja soitti kuljettajalle, ei konduktöörille.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011036127.html


Otsikko: Vs: Se ois nykypäivää
Kirjoitti: Jukka P. T. Ruuskanen - Helmikuu 16, 2025, 14:09:25
Torstaina 13.2. IC66 oli myös joutunut pysähtymään hieman pidemmäksi aikaa Lahteen ja kondukttöri oli kuuluttanut "odotamme virkavaltaa paikalle poistamaan junasta ei-toivottuja aineksia".


Otsikko: Vs: Se ois nykypäivää
Kirjoitti: Juha Toivonen - Helmikuu 26, 2025, 19:17:07
Sairaaksi on Suomi mennyt. Ennen oli sentään junapoliisit pitkänmatkan kaukojunissa. Kohta ei enää kai edes konduktöörejä?


Otsikko: Vs: Se ois nykypäivää
Kirjoitti: Seppo Kiuru - Helmikuu 26, 2025, 19:26:38
Toissa viikonloppuna kävin Tampereella R-junalla Tikkurilasta käsin. Matka suuntaansa kestää kaksi tuntia ja pysähdyksiä oli kahdeksan. Kummallakaan matkalla ei näkynyt rahastajaa/konduktööriä/vartijaa. Kuulutuksia sen sijaan tuli automaatista. Olin luullut että noin pitkällä matkalla jonkinlaisia lipun tarkastuksia tehtäisiin koska Vantaan ja Tampereen lisäksi ajettiin monella ei-lähiliikennealueella.

Olenko käsittänyt jotenkin väärin järjestelmät R-junissa? Konduktööri voisi antaa sakot(?), lipuntarkastaja voi ajaa ulos seuraavalla asemalla (?) ja vartija nuhdella(?).


Otsikko: Vs: Se ois nykypäivää
Kirjoitti: Lasse Holopainen - Helmikuu 26, 2025, 23:12:06
Konnari voisi periaatteessa antaa "sakot", eri juttu kuinka laillista se olisi, koska väliin tulee kysymys osakeyhtiön viranomaistoiminnasta. Se voi myös häätää junasta. Ja nämä edellyttäen että sellainen on. Ja vartijoita tai lipuntarkastajia ei R-junissa taida olla.


Otsikko: Vs: Se ois nykypäivää
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Helmikuu 26, 2025, 23:53:20
Konnari voisi periaatteessa antaa "sakot", eri juttu kuinka laillista se olisi, koska väliin tulee kysymys osakeyhtiön viranomaistoiminnasta. Se voi myös häätää junasta. Ja nämä edellyttäen että sellainen on. Ja vartijoita tai lipuntarkastajia ei R-junissa taida olla.
Ei lähijunan "rahastajalla" ole mitään valtuuksia antaa mitään sakkoja. Eikä hän voi rahastaakaan, kun ei junissa kerran rahasteta. Voi vain pyytää poistumaan seuraavalla pysäkillä ja uhata poliisilla, mutta hän ei ole oikeutettu kysymään esim. rettelöitsijän henkilötietoja.


Otsikko: Vs: Se ois nykypäivää
Kirjoitti: Lasse Holopainen - Helmikuu 27, 2025, 15:04:59
Näinhän se oikeasti on. Silti siellä kaikkialla kuulutetaan valvontamaksuista, ajatellaan ehkä ettei peruspulliainen hiffaa vedätystä.


Otsikko: Vs: Se ois nykypäivää
Kirjoitti: Juha Toivonen - Maaliskuu 06, 2025, 19:32:31
Laitetaan 1970-luvun nostalgiajunat kulkuun pääradan reiteille. Muutama puhelinkioskin kokoinen kyrmyniska poliisi/juna ja rajoittamaton voimankäyttöoikeus heille, heti ensimmäisen vastaanpanon jälkitoimenpiteeksi. Nokialaista tunnin kokovartalopuudutuksena ja jopa mahdollisena pysyvien vammojen tuottamuksena. Lopputulos on, ettei sama saasta takuuvarmasti häiriköi enää seuraavissa junissa.


Otsikko: Vs: Se ois nykypäivää
Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Maaliskuu 07, 2025, 15:20:03
Kovin moterni ilmiö reissuiltani Mänttään: - Kuulutetaan kyllä kerkeänketterästi: - "Muistattehan että junassa matkustaessanne teillä tulee olla etukäteen ostettu matkalippu - blaablaablaa".  - - - "80 euron suuruinen valvontamaksu". Vai jokin bonusko se nyt olikaan...?

Eräs mänttäläinen tuttavani kertoi, että usein on Vilppulasta lähdettäessä Dm12:ssa täys poka päällä ja eikä lipun lippua kenelläkään.

Ehdotus: että VR:llä henkilöstöhallinta päälliköineen, johtajineen, apulaispäälliköineen, apujohtajineen sun muine vitun suojatyöpaikoissaan pallit litteinä istuvine korpraaleineen kerrankin nostaisivat katseensa tilinauhojensa "tuotantobonus ja puuhailupalkkio"- kohdistaan kohti todellisuutta!

Kovin moternia on myös Resiina 1/2025:stä lukemani: "VR:n tavoitteena on irrottautua kaikesta museokalustostaan ja myös muistomerkkivetureista". 

Nykyajan evankeliumi: - raha ratkaisee, millään muulla ei sitten minkäänlaista arvoa ole.