Otsikko: Mynämäki-Uusikaupunki avaaminen Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 24, 2025, 08:12:56 Mynämäki-Uusikaupunki avaaminen
Oheiset sivut näyttävät millaiset rataosien avaamisilmoitukset toimitettiin Koneosastolle 1920-luvulla. Liikennepaikkojen luokitusten ja Km-etäisyyksien lisäksi lueteltiin vedenottopaikat. Huomattava tässä vaiheessa, että Mynämäki oli II luokan asema ja Uusikaupunki vain V luokan asema. (lv = laiturivaihde) H8-9 ilmoitukseen liittyen todetaan taas kerran se harmi, että liitteitä ei yleensä säilytetty, vaan alkuperäinen on etsittävä Rautatierakennusosastolta, jos sattuisi olemaan siellä säilytetty. Liikennepaikkojen lukumäärää lisättiin myöhemmin seisakkeilla. Mainittujen liikennepaikkojen sijainnit 1939 olivat: Mynämäki 229+607 Hietamäki 235+463 Kirkkomäki 239+248 Vinkkilä 244+310 Kiimkallio 248+277 Kalanti 256+982 Uusikaupunki 264+789 Otsikko: Vs: Mynämäki-Uusikaupunki avaaminen Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Kesäkuu 21, 2025, 16:58:02 Mynämäki 229+607 Hietamäki 235+463 Kirkkomäki 239+248 Vinkkilä 244+310 Kiimkallio 248+277 Kalanti 256+982 Uusikaupunki 264+789 Kiimkallion sijainti kilometrillä 248 ei voi pitää paikkansa. 249+277 sattuu täsmälleen laiturivaihteen rakennuksen keskipisteeseen. 248+277 on linjalla kilometriä liian aikaisin. Olen tänään käynyt läpi näitä Eljaksen liikennepaikkainformaatioita ja kirjoittanut niitä vaunut.orgin liikennepaikkaluetteloon; mm. Epilää, vanhaa Kokemäkeä, Sammallahtea, Siuntiota, Sokeria, Vesijärveä ja näitä Uudenkaupungin radan liikennepaikkoja. Otsikko: Vs: Mynämäki-Uusikaupunki avaaminen Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 21, 2025, 18:04:43 ... Kiimkallio 248+277 .... Kiimkallion sijainti kilometrillä 248 ei voi pitää paikkansa. 249+277 sattuu täsmälleen laiturivaihteen rakennuksen keskipisteeseen. 248+277 on linjalla kilometriä liian aikaisin. Olen tänään käynyt läpi näitä Eljaksen liikennepaikkainformaatioita ja kirjoittanut niitä vaunut.orgin liikennepaikkaluetteloon; mm. Epilää, vanhaa Kokemäkeä, Sammallahtea, Siuntiota, Sokeria, Vesijärveä ja näitä Uudenkaupungin radan liikennepaikkoja. Vinkkilä 244+310 Rahkmala 246+307 Kiimkallio 249+277 Maarjärvi 251+760 Vellua 255+366 Kalanti 256+982 Petes 259+048 -> 259+992 (1945.01.16 lukien) Halela 261+185 (pois 1945.01.16) Uusikaupunki 264+789 Kalaranta 265+640 Otsikko: Vs: Mynämäki-Uusikaupunki avaaminen Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Kesäkuu 21, 2025, 18:46:38 Ovatko nuokin vuoden 1939 sijainteja? Esimerkiksi Markku Nummelinin kirjassa Turun–Naantalin–Uudenkaupungin rautatie monen paikan sijainnit ovat hieman eri kohdassa. Viittaan Eljaksen tietoihin lyhenteellä EPö, kirjan sijainteihin lyhenteellä MN.
Mynämäki, Hietamäki, Kirkkomäki: samat kummallakin Vinkkilä: EPö 244+310, MN 244+312 (ero 2 metriä) Rahkmala: EPö 246+307, MN 246+278 (ero 29 metriä) Kiimkallio: 248+277 (virhe huomattu) Maarjärvi: EPö 251+760, MN 251+792 (ero 32 metriä) Vellua: EPö 255+366, MN 255+339 (ero 27 metriä) Kalanti: 256+982 (sama kummallakin) Petes: EPö 259+048 > 259+992, MN 259+045 > 259+968 (vanhan ero 3 metriä, uuden ero 24 metriä) Halela: EPö 261+185, MN 261+150 (oikea nimi Halola) (ero 35 metriä) Uusikaupunki: EPö 264+789, MN 264+795 (ero 6 metriä) Kalaranta: EPö 265+640, MN 265+744 (ero 104 metriä) Otsikko: Vs: Mynämäki-Uusikaupunki avaaminen Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 22, 2025, 12:09:13 Ovatko nuokin vuoden 1939 sijainteja? Esimerkiksi Markku Nummelinin kirjassa Turun–Naantalin–Uudenkaupungin rautatie monen paikan sijainnit ovat hieman eri kohdassa. Viittaan Eljaksen tietoihin lyhenteellä EPö, kirjan sijainteihin lyhenteellä MN. ---- Liikennepaikkojen tarkat välimatkat ovat aivan loputon suo, mikäli haluaa olla "täydellinen". Esimerkiksi Vinkkilässä EPö ja MN eroa oli vain 2 metriä, mutta vuonna 1967 kumpikaan ei täsmännyt, vaan se oli näiden välissä (244+310 -> 244+311 -> 244+312). Omat EPö merkinnät ovat usein vuoden 1939 liikennepaikkaluettelosta, koska se on minulle nopein haettava. Luettelo on sinänsä päiväämätön, mutta väliotsikoiden kääntöpuolella on 1939 makuuvaunuyhteydet ja kynäkorjaukset alkavat vuodesta 1940. Kynäkorjaukset yleensä koskevat vain todellisia siirtoja tai uusia liikennepaikkoja, ei uudempia mittauksia. Ohessa esimerkit: A) Vinkkilän sijainti 1967 asemakartalla B) Turun liikennealueen rataosaluettelo C) Rataosaluettelon kääntöpuolen painatus D) Turku-Vinkkilä (1939) liikennepaikat E) Vinkkilä-Kalaranta (1939) liikennepaikat |