Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Juha Toivonen - Kesäkuu 24, 2025, 19:49:30



Otsikko: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Kesäkuu 24, 2025, 19:49:30
Nyt kun tunnelin päässä on varovasti arvioituna valoa, niin toivottavasti tuohon "1,5% infraan", saadaan viimeinkin kiireellisenä asemoitua Laitaatsalmen rautatiesillan uudisrakennus. Toki paljon muutakin paikattavaa on jo pelkästään ratainfran puitteissa. Tähän lisäksi tieverkoston isohkot puutteet.


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Kesäkuu 24, 2025, 22:26:40
Nyt kun tunnelin päässä on varovasti arvioituna valoa, niin toivottavasti tuohon "1,5% infraan", saadaan viimeinkin kiireellisenä asemoitua Laitaatsalmen rautatiesillan uudisrakennus. Toki paljon muutakin paikattavaa on jo pelkästään ratainfran puitteissa. Tähän lisäksi tieverkoston isohkot puutteet.
Mahtaako sitä saada tehtyä kuin 1435mm raideleveydellä.

Yksinkertainen matematiikkahan oikeasti kertoo että jos nuo ratahankkeet toteutuvat voidaan tottua siihen että teiden kuoppien määrä moninkertaistuu, liittymiä tuskin on varaa parantaa ja wanhoille radoille tulee nopeusrajoituksia kunnon vuoksi.


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 25, 2025, 07:13:07
Nyt kun tunnelin päässä on varovasti arvioituna valoa, niin toivottavasti tuohon "1,5% infraan", saadaan viimeinkin kiireellisenä asemoitua Laitaatsalmen rautatiesillan uudisrakennus. Toki paljon muutakin paikattavaa on jo pelkästään ratainfran puitteissa. Tähän lisäksi tieverkoston isohkot puutteet.

rahoitus kattaa vain yhteyksiä nato-kumppaneihin.


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Kesäkuu 25, 2025, 22:04:50
Nyt kun tunnelin päässä on varovasti arvioituna valoa, niin toivottavasti tuohon "1,5% infraan", saadaan viimeinkin kiireellisenä asemoitua Laitaatsalmen rautatiesillan uudisrakennus. Toki paljon muutakin paikattavaa on jo pelkästään ratainfran puitteissa. Tähän lisäksi tieverkoston isohkot puutteet.

rahoitus kattaa vain yhteyksiä nato-kumppaneihin.


Mistä se rahoitus sitten on pois? Miten sitä nyt yhtäkkiä uskotellaan löytyvän, kun vielä vähän aikaa sitten lahtaripariskunta OrpoPurra toitottivat että "EI OO".

Miksi meitä kusetetaan jatkuvasti?


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 26, 2025, 07:43:07

Mistä se rahoitus sitten on pois? Miten sitä nyt yhtäkkiä uskotellaan löytyvän, kun vielä vähän aikaa sitten lahtaripariskunta OrpoPurra toitottivat että "EI OO".

Miksi meitä kusetetaan jatkuvasti?


Puolustukseen löytyy aina rahaa. Ja tämä prosentti juttu on edessä vasta 2035 vuoteen mennessä.


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Kesäkuu 26, 2025, 09:58:35
Mielestäni 1.5%:n osuus ei aiheuta meille lisäkustannuksia, koska sillä toteutetaan hankkeita, jotka muutenkin jouduttaisiin toteuttamaan omilla rahoillamme.

En myöskään pidä 3.5%:n osuutta meille liian suurena, kun vierellämme on sotahullu maa.
Välttämätöntä on kuitenkin rahan viisas kohdentaminen niin, että samalla huoltovarmuutemme parantuu.
Toisin sanoen: puoluepolitikointia tässäkin asiassa on pidettävä kurissa.

Maamme ja kansamme köyhtyminen parina viime vuosikymmenenä on paljolti seuraus heikoimpien päättäjiemme ja yritysjohtajiemme ja selkärangattomien kiinteistö- ym. keinottelijoiden toimista - sekä myös säälittävästä itsetehostuksesta, joka on ajanut vaurastuneita tuhlailemaan varallisuuttaan.
Ei voi myöskään jättää mainitsematta surullisia ilmiöitä, kuten esimerkiksi IAU.
Kekkosen sanoin : Maallamme ei ole (ollut) malttia vaurastua.
Jo tehtyjä mokia piilotellaan salailemalla, sensijaan että niistä yritettäisiin oppia.


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 26, 2025, 14:05:48
Mielestäni 1.5%:n osuus ei aiheuta meille lisäkustannuksia, koska sillä toteutetaan hankkeita, jotka muutenkin jouduttaisiin toteuttamaan omilla rahoillamme.

En myöskään pidä 3.5%:n osuutta meille liian suurena, kun vierellämme on sotahullu maa.
Välttämätöntä on kuitenkin rahan viisas kohdentaminen niin, että samalla huoltovarmuutemme parantuu.
Toisin sanoen: puoluepolitikointia tässäkin asiassa on pidettävä kurissa.

Maamme ja kansamme köyhtyminen parina viime vuosikymmenenä on paljolti seuraus heikoimpien päättäjiemme ja yritysjohtajiemme ja selkärangattomien kiinteistö- ym. keinottelijoiden toimista - sekä myös säälittävästä itsetehostuksesta, joka on ajanut vaurastuneita tuhlailemaan varallisuuttaan.
Ei voi myöskään jättää mainitsematta surullisia ilmiöitä, kuten esimerkiksi IAU.
Kekkosen sanoin : Maallamme ei ole (ollut) malttia vaurastua.
Jo tehtyjä mokia piilotellaan salailemalla, sensijaan että niistä yritettäisiin oppia.


Kannattaa katsoa viralliset luvut vuoteen 2035 mennessä

Puolustusmenot kokonaisuudessaan 13,9 Miljardia euroa (nyt 6,4 miljardia) jakautuen

Puolustusmenot 3,5 % 9,57 Miljardia euroa

muut inframenot 1,5 % 4,33 Miljardia euroa

Muilla menoilla siis rakennetaan eurooppalaiset radat.

https://yle.fi/a/74-20169351


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Kesäkuu 29, 2025, 20:47:11
Luuletko tosiaan, että kaikki tuosta 1,5% menee joihinkin ratahankkeisiin. Ei Tod !!! Lisää extramassia tarvitaan ja paljon!


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 30, 2025, 07:41:30
Luuletko tosiaan, että kaikki tuosta 1,5% menee joihinkin ratahankkeisiin. Ei Tod !!! Lisää extramassia tarvitaan ja paljon!

Ratoja, siltoja ja maantiesiltojen vahvistusta. Rautatiet ovat vain suurin murheen kryyni Naton tarvitsemiin kuljetuksiin Jäämereltä joten suurin osa rahoista tullaan käyttämään eurooppalaisiin ratoihin. Näitähän Väylä nyt suunnittelee.


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Kesäkuu 30, 2025, 21:55:09
1435 mm rinnakkaisraide suunnitellaan rakennettavaksi ilmeisesti Torniosta - Rovaniemelle ja toinen mahdollinen haara Ouluun? Pohjoisen maantieverkkoa joudutaan pakon edessä parantamaan todella mittavasti. Muita rautateidemme parannuskohteita löytyykin sitten 1524-verkosta, ja paljon. Olen kuitenkin sangen skeptinen tuon 1524-rataverkon riittävien parannusinvestointien suhteen, eli uskon vasta kun se todella tapahtuu.


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Jari Välimaa - Heinäkuu 01, 2025, 07:34:35
1435 mm rinnakkaisraide suunnitellaan rakennettavaksi ilmeisesti Torniosta - Rovaniemelle ja toinen mahdollinen haara Ouluun? Pohjoisen maantieverkkoa joudutaan pakon edessä parantamaan todella mittavasti. Muita rautateidemme parannuskohteita löytyykin sitten 1524-verkosta, ja paljon. Olen kuitenkin sangen skeptinen tuon 1524-rataverkon riittävien parannusinvestointien suhteen, eli uskon vasta kun se todella tapahtuu.

Kannattaa katsoa karttaa, joka oli toisessa haarassa


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Heinäkuu 01, 2025, 19:55:15
Luuletko tosiaan, että kaikki tuosta 1,5% menee joihinkin ratahankkeisiin. Ei Tod !!! Lisää extramassia tarvitaan ja paljon!
Ja infra kun tarkoittaa paljon muutakin kuin 1435mm rautatietä. Ja myös paljon muuta kuin maantietä tai lentokenttiä.

Mutta jätetään Sammon keksijä nyt itse pohtimaan mitä kaikkea se infra pitääkään sisällään.


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Markku Naskali - Heinäkuu 01, 2025, 20:11:10
Nuo prosentit ovat kyllä neuvottelutaidon ja kompromissitehtailun parhaimmistoa.
Kukaan ei pysty määrittelemään mikä satsaus voidaan katsoa kohdistuvan puolustukseen.
Jokainen siltarumpu kelpaa jos niin tulkitaan.


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Jari Välimaa - Heinäkuu 02, 2025, 07:36:29
Luuletko tosiaan, että kaikki tuosta 1,5% menee joihinkin ratahankkeisiin. Ei Tod !!! Lisää extramassia tarvitaan ja paljon!
Ja infra kun tarkoittaa paljon muutakin kuin 1435mm rautatietä. Ja myös paljon muuta kuin maantietä tai lentokenttiä.

Mutta jätetään Sammon keksijä nyt itse pohtimaan mitä kaikkea se infra pitääkään sisällään.

Lähinnä tässä on kyse Puolustusvoimien kuvaamasta voiman projisoinnista jota varten tarvitaan eurooppalaisia rautateitä naapurimaista.


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Simo Virtanen - Heinäkuu 02, 2025, 14:51:52
Nuo prosentit ovat kyllä neuvottelutaidon ja kompromissitehtailun parhaimmistoa.
Kukaan ei pysty määrittelemään mikä satsaus voidaan katsoa kohdistuvan puolustukseen.
Jokainen siltarumpu kelpaa jos niin tulkitaan.

Näin on, mutta yksittäinen siltarumpukin voi olla kriittinen jonkun alueen huollon kannalta.

Esimerkiksi kaakonkulma on sellaista seutua, että vesistöjen rikkonaisuudesta johtuen kelvolliset huoltoreitit on vähissä ja kriittisiä siltarumpuja on aika paljon.

Ei ole sattumaa, että pähkinäsaaren rajakin kulkee siellä kiveltä ja vesistöltä toiselle.


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Markku Naskali - Heinäkuu 02, 2025, 15:29:40
Ihan totta. Ei ollut tarkoitus halveksia hankkeita, mutta ratkaisu oli mielestäni hyvä.
Antaa vapautta tulkintaan paremmin kuin että määrättäisiin esimerkiksi  että aseita pitää ostaa tietty määrä.


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Heinäkuu 08, 2025, 19:06:40
Toki voimme pettää itseämme armollisesti nyt vain muutamilla "mitättömillä siltarummuilla", mutta tiukassa tilanteessa tuo itsepetos tulee iskemään vasten kasvoja varsin rankasti. Ryssä on tulossa. Suomi tarvitsee aseita ja vain raskaita-, pitkän kantaman sellaisia, ja todella paljon. Meillä ei mahdollisesti ole täysimittaiseen sotaan venäjän kanssa matkaa, kuin pahimmillaan muutamia vaivaisia kuukausia, maksimissaan joitakin vuosia. Sanomattakin on selvää, kuinka Nato-logistiikan tulee olla 100% kunnossa, kun peli todenteolla alkaa.


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Jari Välimaa - Heinäkuu 09, 2025, 07:17:13
Toki voimme pettää itseämme armollisesti nyt vain muutamilla "mitättömillä siltarummuilla", mutta tiukassa tilanteessa tuo itsepetos tulee iskemään vasten kasvoja varsin rankasti. Ryssä on tulossa. Suomi tarvitsee aseita ja vain raskaita-, pitkän kantaman sellaisia, ja todella paljon. Meillä ei mahdollisesti ole täysimittaiseen sotaan venäjän kanssa matkaa, kuin pahimmillaan muutamia vaivaisia kuukausia, maksimissaan joitakin vuosia. Sanomattakin on selvää, kuinka Nato-logistiikan tulee olla 100% kunnossa, kun peli todenteolla alkaa.

ei  kannata luottaa liikaa iltapäivälehtien "uutisiin"


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Markku Naskali - Heinäkuu 09, 2025, 07:44:58
Tuskin ihan lähiaikoina ainakaan löytyy sitä "yhdettätoista ryssää"...


Otsikko: Vs: Naton 3,5% "rautaan"+ 1,5% "infraan" näyttäisi olevan totta.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Heinäkuu 18, 2025, 20:30:33
Toivottavasti ei löydy, ja enemmän kuin toivottavasti Ukrainalle löytyy ja toteutuu nyt oikeasti kyvykästä aseapua lännestä toimitettavaksi. Pelkän ikuisen puolustuksen tie on jo tullut osoitetuksi täysin loppuun kulutetuksi. Nyt Ukrainalle tulee antaa kaikki sellaiset aseet, joilla se kykenee hyökkäyksin rapauttamaan venäjää, ja tuomaan sodan venäjän kansan täydelliseksi ja jokapäiväiseksi riivaajaksi.