| 
					 Otsikko: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Jorma Kattelus - Syyskuu 11, 2025, 16:03:10 UPM on tehnyt sopimuksen raakapuun kuljettamisesta kokkolalaisen Arctic Railin kanssa. Yhtiön on tarkoitus aloittaa kuljetukset syyskuun lopulla. (lähde: Kouvolan Sanomat) 
					Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Syyskuu 11, 2025, 16:32:21 Aika outoa kun UPM käsittääkseni on osaomistaja Fenniarailille. 
					Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Leevi Halonen - Syyskuu 11, 2025, 21:41:57 Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa. 
					Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Panu Breilin - Syyskuu 11, 2025, 21:47:11 Aikatauluja löytyy avoimesta datasta jo jonkin verran: 
					https://juliadata.fi/timetables/advanced?s=1&date=future&range=50&operator=5644 Ensimmäinen aikataulu on 30.9. ja liikennettä on näissä aikatauluissa reitillä Alavus–Haapamäki–Riihimäki–Kouvola–Kuusankoski. UPM:n tiedote asiasta: https://www.upmmetsa.fi/tietoa-ja-tapahtumia/uutiset/2025/09/rautatieoperaattori-arcticrail-aloittaa-raakapuukuljetukset-upm-kymin-tehdasintegraattiin/ Tiedotteen mukaan koeluonteinen sopimus on tehty kolmeksi kuukaudeksi ja sopimuksen päätyttyä jälkeen tehdään päätöksiä jatkosta. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Panu Breilin - Syyskuu 11, 2025, 21:50:49 Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa. Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa? Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 11, 2025, 22:54:18 Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa. Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa? Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Jari Välimaa - Syyskuu 12, 2025, 07:26:02 Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa. Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa? Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari. Kyllä päätyy 2028 ja eurooppalaiset kalustofirmat eivät vuokraa kalustoa enää Suomeen kun ei ole jälkimarkkinoita. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Antti Ojala - Syyskuu 12, 2025, 10:19:17 Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa. Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa?2028 on liiketaloudellisessa mielessä niin kaukaista tulevaisuutta, etten vetäisi jyrkkiä johtopäätöksiä mihinkään suuntaan. Se on kaukana myös poliittisessa mielessä. Uudet eduskuntavaalit on pidetty ja Putinin sotakassa on tyhjentynyt. Yleisesti laeista ja sopimuksista voidaan sanoa, että niitä voidaan kyllä muuttaa täysin mielivaltaisesti kunhan tarve on kyllin suuri. Jos teollisuus tarvitsee kuljetuksensa eikä muita ratkaisuja siihen mennessä synny, tarve on kyllin suuri. Junalakkoa ei toki tällaisesta syystä synny. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Panu Breilin - Syyskuu 12, 2025, 11:13:59 Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari.  Venäläistyyppisten vaunujen pysyvä käyttö on hallitusohjelmassa, mutta ilmeisesti EU ei salli niiden käyttämistä muuta kuin tilapäisenä poikkeuksena ja korkeintaan vuoden 2028 loppuun saakka. https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2025/65 Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Jari Välimaa - Syyskuu 12, 2025, 12:54:48 Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari.  Venäläistyyppisten vaunujen pysyvä käyttö on hallitusohjelmassa, mutta ilmeisesti EU ei salli niiden käyttämistä muuta kuin tilapäisenä poikkeuksena ja korkeintaan vuoden 2028 loppuun saakka. https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2025/65 Näin sanoo Osto- ja Logistiikka julkaisu "Suomella ainoana poikkeuslupa Lakimuutoksilla jatkettaisiin poikkeusta, jolla sallitaan EU-vaatimuksista poikkeavan itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston käyttöä Suomen sisäisissä puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa. Poikkeus jatkuisi vuoden 2028 loppuun saakka. Poikkeus otettiin käyttöön vuonna 2022. Suomella on ainoana EU:ssa poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Koska EU-vaatimusten mukaisen kaluston hankinta puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin vie aiemmin arvioitua pidempään poikkeusta jatkettaisiin 2028 loppuun saakka. Kahden vuoden jatkoajasta on informoitu EU:n komissota. Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on pisin mahdollinen lisäaika. Sen jälkeen Suomen on noudatettava EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia." https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/teollisuus-saa-lisaaikaa-vaunuhankinnoilleen Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Syyskuu 12, 2025, 12:59:18 Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa. Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa? Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari. Niin on. Sekä MTK. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Syyskuu 12, 2025, 14:56:07 Mitenkäs baltian maissa sitten liikennöidään GOST-vaunuilla? 
					Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Jouni Hytönen - Syyskuu 12, 2025, 15:23:22 Mitenkäs baltian maissa sitten liikennöidään GOST-vaunuilla? Baltian maiden tilanne on vähän erilainen, koska siellä myös rataverkko on suureksi osaksi GOST-normien mukainen edelleen. Ei ole ongelmaa ajaa GOST-kalustolla pitkin GOST-normien mukaista rataverkkoa.Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Mika Hakala - Syyskuu 13, 2025, 08:18:44 Aloittajan lähde https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/8836428 maksumuurin takainen juttu. 
					Referaatti: UPM aloittaa uuden rautatieyhtiö Artic Railin kanssa raakapuukuljetukset Kuusankoskella sijaitsevalle UPM Kymin tehtaalle syyskuussa. Artic Rail on vuonna 2023 perustettu yritys, jonka kotipaikka on Kokkola. Sen toimialana on kokosuomen rautatieverkon kattavat kuljetukset ja kalustovuokraus. Yrityksen toimitusjohtaja Jari Niemelä kertoo UPM:n olevan ensimmäinen asiakas joka kanssa yhtiö aloittaa säännölliset kuljetukset. Niemelä mainitsee, että kuluvat kaksi ensimmäistä vuotta ovat menneet viranomaislupien käsittelyssä, jolla yhtiö saa liikenne- ja kuljetusluvat. Niemelän mukaan puuta kuljetetaan Kuusankoskelle useimmalta liikennepaikalta Etelä-Pohjanmaalta ja Keski-Suomesta. Hänen mukaan kuljetuksia tullaan tekemään kahdesti viikossa. Junan kuljetuskapasiteetti on 2000 tonnia, mutta tilanteen vaatiessa asiakkaan tarpeiden mukaan. Niemelä kertoo että kuljetusten olisi tarkoitus alkaa 30.9. Artic Rail on kymmenen työntekijän yritys, jonka suunnitelmissa on lähitulevaisuudessa palkata lisää henkilökuntaa. Sen kalusto koostuu kahdesta Dr16-dieeselveturista ja 15 tavaravaunusta. Lisäksi yhtiö käyttää vaihtotöissä Dr35-veturia. Niemelän mukaan UPM:n kuljetukset saadaan toteutettua nyk. kalustolla. Artic Rail on kolmas rautatieyhtiö, jonka kanssa UPM tekee yhteistyötä. Muut kaksi ovat VR ja Fennia Rai, kertoo UPM:n Metsän operaatiojohtaja Ville Parkkinen. Keskustelut Artic Railin ja UPM:n välillä alkoivat tämän vuoden aikana. Parkkisen mukaan rautatiekuljetusten osuus raakapuukuljetuksista on merkittävä, Kymin tehtaan osalta jopa lähes puolet. Minkä lisäksi tavoitteena on kaikkien operaattorien osalta kehittää sitä kuljetusten kustannus- ja päästötehokkaammaksi UPM Kymin tehdasintegraation (Sellu, paperi, bioenergia ) toimitusjohtaja Vesa Volmarin mukaan tehtaalle kuljetetaan vuosittain raakapuuta n. neljä miljoonaa kuutiota. Tästä rautatiekuljetusten osuus on n. kaksi miljoonaa kuutiota. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Jari Välimaa - Syyskuu 13, 2025, 08:56:43 Artic railin turvallisuustodistus, ei saa ajaa vaarallisia kuljetuksia eikä saa ajaa Haaparannalle. https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/getAttachment.aspx?id=171860&fname=Single+Safety+Certificate.pdf Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Juha Toivonen - Syyskuu 13, 2025, 18:09:43 Erinomaisen hieno uutinen Arctic Railin osalta. Toivottavasti liikennesuoritteet ovat pysyvässä kasvussa. Mikä- tai kuka on seuraava uusi aloittava rautatieoperaattori?  
					Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Markku Naskali - Syyskuu 13, 2025, 18:37:57 Onhan noita jo varmaan tarpeeksi tavarapuolella, mutta kun saisi aitoa kilpailua henkilöliikenteenkin puolelle... 
					Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Juha Toivonen - Syyskuu 13, 2025, 19:05:02 Kyllä! Kilpailu henkilöliikenteeseen rataverkollamme on enemmän kuin tervetullutta. 
					Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Mikko Nyman - Syyskuu 14, 2025, 15:57:37 Onhan noita jo varmaan tarpeeksi tavarapuolella, mutta kun saisi aitoa kilpailua henkilöliikenteenkin puolelle... VR on käyttänyt kaikki liikenevät resurssinsa sen eteen, ettei sen henkilöliikenteen kissanpäiviä tule vahingossakaan häiritsemään mikään toinen toimija, useammasta nyt puhumattakaan. Tästä löytyy roppakaupalla esimerkkejä, joita en jaksa alkaa luetella yksi kerrallaan, mutta yhden esimerkin nostan silti: VR sai kuin saikin ujutettua Petteri Orpon hallitusohjelmaan kalustoyhtiötä koskevan kirjauksen. Siinä yhtiön annettiin määritellä itse, mitä kalustoa valtion kalustokioskiin tullaan siirtämään. Kun VR pääsi vaikuttamaan hallitusohjelmaan tältä osin, yhtiö saattoi huokaista helpotuksesta, sillä juuri tämä kirjaus toimii käytännössä esteenä henkilöjunaliikenteen aidon kilpailun muodostumiselle Suomessa. Ja mitä kissanpäiviin tulee, minä en ole termiä rautatiekontekstissa keksinyt, vaan VR on käyttänyt sitä itse omaa asemaansa kuvatessaan. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 14, 2025, 20:54:02 Erinomaisen hieno uutinen Arctic Railin osalta. Toivottavasti liikennesuoritteet ovat pysyvässä kasvussa. Mikä- tai kuka on seuraava uusi aloittava rautatieoperaattori?  Onko rautatierahdin tonnit kasvussa vai jaetaanko tässä vanhaa kakkua? Kenties jopa supistuvaa kakkua? Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Arto Papunen - Syyskuu 14, 2025, 22:39:26 Varmaan sellutehtaiden seisokit vähän tiputtaa loppuvuoden kuljetusmääriä, mutta ainakin VR:llä oli tonnit kasvussa tammikuu-kesäkuulla. 
					"Tavaraliikenteen rautatiekuljetusten volyymit kasvoivat 27,2 % ja olivat 13,5 (10,6) miljoonaa tonnia." Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Juha Toivonen - Syyskuu 24, 2025, 19:47:05 Erinomaisina esimerkkeinä VR:n toiminnasta henkilöliikennekilpailun estämiseksi, romutuspolitiikkaa käyttäen, oli todella nopealla aikataululla toteutetut sinisten vaunujen romutukset. Eikä yhtään vähemmällä tempolla menty, kun yhtäkkiä 1-kerros IC-kalustoa vietiin pilkottaviksi. Näin oli muutamassa vuodessa saatu VR:n taholta tuhottua kaikki liikenevä henkilöliikennekalusto. 
					Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 25, 2025, 01:15:19 Tilastot tukevat puheita VR:n toiminnasta. Vaunujen määrä on vähentynyt selvästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tilastoa kaluston määrästä ylläpitää Traficom: 
					https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/rautatiekaluston-tilasto Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Kimmo Huhta - Syyskuu 25, 2025, 13:11:47 Miksi ei se estäisi vanhaa kalustoaan menemästä kilpailijoille? Se on y h t i ö, eikä mikään hyväntekeväisyysseura. Yhtiöt tekevät bisnestä yrittäen maksimoida omat voittonsa ja minimoida kilpailijoiden toimintaedellytykset. Ei siinä pitäisi olla mitään kummallista. Ja kyllä minäkin suren sitä, että vanha kunnon Valtion rautatiet kuopattiin 30 vuotta sitten. Mutta mennyt mikä mennyt, ja nykyisen maailman kanssa on vain elettävä. 
					Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Antti Ojala - Syyskuu 26, 2025, 17:07:27 Miksi ei se estäisi vanhaa kalustoaan menemästä kilpailijoille? Se on y h t i ö, eikä mikään hyväntekeväisyysseura. Yhtiöt tekevät bisnestä yrittäen maksimoida omat voittonsa ja minimoida kilpailijoiden toimintaedellytykset. Ei siinä pitäisi olla mitään kummallista. Ja kyllä minäkin suren sitä, että vanha kunnon Valtion rautatiet kuopattiin 30 vuotta sitten. Mutta mennyt mikä mennyt, ja nykyisen maailman kanssa on vain elettävä. Yleensä sillä on jotain väliä valtion omistamille yhtiöille, mitä Suomen hallitus on hallitusohjelmassaan niistä linjannut. VR:lle sillä ei ole väliä. Suremme yhteistä menetystä. VR:n yhtiöittäminen on epäonnistunut täydellisesti. Toiminta valtion virastona oli kansantalouden kannalta paljon taloudellisempaa ja järkevämpää, kuin nyt. Palvelun hinta katsottiin sellaiseksi, että kyydin ja kuljetuksen tarvitsijoilla oli siihen varaa. Jos alijäämää tuli, se maksettiin yhdellä nuijankopautuksella Eduskunnassa. Nyt on saatu aikaan eräänlainen hirviöyhtiö, joka on valtiotakin mahtavampi. Se voi massiivisen vaikutusvaltansa ja taseensa avulla toimia säännöistä ja kansantaloudesta piittaamatta. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 26, 2025, 17:57:07 Miksi ei se estäisi vanhaa kalustoaan menemästä kilpailijoille? Se on y h t i ö, eikä mikään hyväntekeväisyysseura. Yhtiöt tekevät bisnestä yrittäen maksimoida omat voittonsa ja minimoida kilpailijoiden toimintaedellytykset. Ei siinä pitäisi olla mitään kummallista. Ja kyllä minäkin suren sitä, että vanha kunnon Valtion rautatiet kuopattiin 30 vuotta sitten. Mutta mennyt mikä mennyt, ja nykyisen maailman kanssa on vain elettävä. Yhtiössä määrää omistaja. Näin se on myös VR osakeyhtiössä. Jos omistaja haluaa myydä tai vaikka lahjoittaa kaluston pois niin siihen ei yhtiöllä ole mitään sanomista. Ei tarvitse asunto osakeyhtiötä isompaa firmaa hakea niin osa osakkeenomistajista jo luulee jonkun ihmeellisen isännöitsijän päättävän yhtiön asioista. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Jyrki Talvi - Syyskuu 26, 2025, 21:09:43 Asunto osakeyhtiössä yhtiökokous valitsee osakkeenomistajien keskuudesta hallituksen, isännöitsijä toimii hallituksen tekemien päätösten toteuttajana aina osakkaat eivät ole tyytyväisiä hallitukseen/isännöitsijään. 
					Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Mikko Nyman - Syyskuu 26, 2025, 22:15:36 Yhtiöt tekevät bisnestä yrittäen maksimoida omat voittonsa ja minimoida kilpailijoiden toimintaedellytykset. Ei siinä pitäisi olla mitään kummallista. Onneksi oikeassa markkinataloudessa yritykset eivät toimi tuollaisilla lähtökohdilla. Jo pelkästään kilpailulainsäädäntö pitää huolen siitä, etteivät yritykset voi pyrkiä "minimoimaan kilpailjoiden toimintaedellytyksiä". Kilpailluilla markkinoilla sen sijaan pärjää sillä, että tarjoaa riittävän laadukkaita tuotteita ja palveluita kilpailukykyiseen hintaan. En tiedä, mistä olet talousoppisi ammentanut, eikä se minulle kuulukaan, mutta lähestymistapasi toimiviin markkinoihin kuulostaa joka tapauksessa perin erikoiselta. Mitä vielä tuohon siteeraamaani kommenttiisi tulee, osakeyhtiölain 5 §:ssä kerrotaan hyvin selkeällä suomen kielellä osakeyhtiöiden toiminnan tarkoituksesta. Kyseinen pykälä kuuluu näin: "Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin." VR:n yhtiöjärjestyksessä ei määrätä toisin, joten pykälässä ei pitäisi olla mitään epäselvää tai tulkinnanvaraista. VR tosin ajattelee itse juuri niin kuin kirjoitit – "Yhtiöt tekevät bisnestä yrittäen maksimoida omat voittonsa", mutta OYL:ssä ei näin lue eikä laki sitä tarkoita. Kyse ei ole hiustenhalkomisesta tai lillukanvarsista. Sillä nimittäin on todella suuri merkitysero, pyrkiikö jokin yhtiö toimimaan VR:n filosofian tavoin autonomisena yhtiönä, jotta se voi maksimoida omat voittonsa, vai pyrkiikö yhtiö maksimoimaan voittonsa osakkeenomistajilleen. Jos kilpailulainsäädöntö tai säädökset määräävästä markkina-asemasta kiinnostavat yleisesti, ja jos tekstiä jaksaa lukea enemmän kuin 160 merkkiä kerrallaan, kasasin oheen muutaman aiheeseen liittyvän linkin: 1. Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Määräävä markkina-asema ja sen väärinkäyttö (https://www.kkv.fi/kilpailuasiat/maaraavan-markkina-aseman-vaarinkaytto/) 2. Työ- ja elinkeinoministeriö: Kilpailulainsäädäntö (https://tem.fi/kilpailulainsaadanto) 3. Finlex: Kilpailulaki (https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2011/948) Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Syyskuu 27, 2025, 10:42:28 Jos kilpailulainsäädöntö tai säädökset määräävästä markkina-asemasta kiinnostavat yleisesti, ja jos tekstiä jaksaa lukea enemmän kuin 160 merkkiä kerrallaan, kasasin oheen muutaman aiheeseen liittyvän linkin: 1. Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Määräävä markkina-asema ja sen väärinkäyttö (https://www.kkv.fi/kilpailuasiat/maaraavan-markkina-aseman-vaarinkaytto/) 2. Työ- ja elinkeinoministeriö: Kilpailulainsäädäntö (https://tem.fi/kilpailulainsaadanto) 3. Finlex: Kilpailulaki (https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2011/948) Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Joonas Kauppinen - Syyskuu 27, 2025, 10:59:56 Jos kilpailulainsäädöntö tai säädökset määräävästä markkina-asemasta kiinnostavat yleisesti, ja jos tekstiä jaksaa lukea enemmän kuin 160 merkkiä kerrallaan, kasasin oheen muutaman aiheeseen liittyvän linkin: 1. Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Määräävä markkina-asema ja sen väärinkäyttö (https://www.kkv.fi/kilpailuasiat/maaraavan-markkina-aseman-vaarinkaytto/) 2. Työ- ja elinkeinoministeriö: Kilpailulainsäädäntö (https://tem.fi/kilpailulainsaadanto) 3. Finlex: Kilpailulaki (https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2011/948) Ikävän kuuloista. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Juha Toivonen - Syyskuu 27, 2025, 21:00:34 Miksi ei se estäisi vanhaa kalustoaan menemästä kilpailijoille? Se on y h t i ö, eikä mikään hyväntekeväisyysseura. Yhtiöt tekevät bisnestä yrittäen maksimoida omat voittonsa ja minimoida kilpailijoiden toimintaedellytykset. Ei siinä pitäisi olla mitään kummallista. Ja kyllä minäkin suren sitä, että vanha kunnon Valtion rautatiet kuopattiin 30 vuotta sitten. Mutta mennyt mikä mennyt, ja nykyisen maailman kanssa on vain elettävä. Yhtiössä määrää omistaja. Näin se on myös VR osakeyhtiössä. Jos omistaja haluaa myydä tai vaikka lahjoittaa kaluston pois niin siihen ei yhtiöllä ole mitään sanomista. Ei tarvitse asunto osakeyhtiötä isompaa firmaa hakea niin osa osakkeenomistajista jo luulee jonkun ihmeellisen isännöitsijän päättävän yhtiön asioista. Omistaja (Suomen Valtio) yritti vaatia VR-yhtiötä säilyttämään kalustoaan tulevaisuuden varalle (= mahdolliseen kilpailuun), mutta ilmeisesti omistajaohjaus petti pahasti, vaatimukseksi aiotun määräyksen sanamuodossa. Se tulkittiin VR:n taholta ilmeisesti väljäksi pyynnöksi omistajan taholta? Ja sitten yhtiössä toimittiin todella nopeasti ja ehkäpä juridisesti jopa harmaalla alueella, kaiken suinkin liikenevän henkilöliikennekaluston pikaiseksi romuttamiseksi. Ainakaan ns. "bisnesmoraalista" ei ollut tietoakaan. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Juha Toivonen - Syyskuu 27, 2025, 21:03:26 Ohessa hieman Eurooppalaista "ison maailman bisnesmoraalia" vastaavassa asiayhteydessä, eli ylimääräisen rautatiekaluston jälleenmyynti. 
					https://www.db-gebrauchtzug.de/r/gbzp/gbzp/verkauf?session=13235537695708 Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Juha Toivonen - Marraskuu 03, 2025, 18:22:25 Komppaan täysin Mikko Nymanin aiempaa viestiä tässä ketjussa. 
					 |