Otsikko: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Jorma Kattelus - Syyskuu 11, 2025, 16:03:10 UPM on tehnyt sopimuksen raakapuun kuljettamisesta kokkolalaisen Arctic Railin kanssa. Yhtiön on tarkoitus aloittaa kuljetukset syyskuun lopulla. (lähde: Kouvolan Sanomat)
Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Syyskuu 11, 2025, 16:32:21 Aika outoa kun UPM käsittääkseni on osaomistaja Fenniarailille.
Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Leevi Halonen - Syyskuu 11, 2025, 21:41:57 Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa.
Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Panu Breilin - Syyskuu 11, 2025, 21:47:11 Aikatauluja löytyy avoimesta datasta jo jonkin verran:
https://juliadata.fi/timetables/advanced?s=1&date=future&range=50&operator=5644 Ensimmäinen aikataulu on 30.9. ja liikennettä on näissä aikatauluissa reitillä Alavus–Haapamäki–Riihimäki–Kouvola–Kuusankoski. UPM:n tiedote asiasta: https://www.upmmetsa.fi/tietoa-ja-tapahtumia/uutiset/2025/09/rautatieoperaattori-arcticrail-aloittaa-raakapuukuljetukset-upm-kymin-tehdasintegraattiin/ Tiedotteen mukaan koeluonteinen sopimus on tehty kolmeksi kuukaudeksi ja sopimuksen päätyttyä jälkeen tehdään päätöksiä jatkosta. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Panu Breilin - Syyskuu 11, 2025, 21:50:49 Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa. Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa? Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 11, 2025, 22:54:18 Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa. Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa? Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Jari Välimaa - Syyskuu 12, 2025, 07:26:02 Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa. Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa? Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari. Kyllä päätyy 2028 ja eurooppalaiset kalustofirmat eivät vuokraa kalustoa enää Suomeen kun ei ole jälkimarkkinoita. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Antti Ojala - Syyskuu 12, 2025, 10:19:17 Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa. Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa?2028 on liiketaloudellisessa mielessä niin kaukaista tulevaisuutta, etten vetäisi jyrkkiä johtopäätöksiä mihinkään suuntaan. Se on kaukana myös poliittisessa mielessä. Uudet eduskuntavaalit on pidetty ja Putinin sotakassa on tyhjentynyt. Yleisesti laeista ja sopimuksista voidaan sanoa, että niitä voidaan kyllä muuttaa täysin mielivaltaisesti kunhan tarve on kyllin suuri. Jos teollisuus tarvitsee kuljetuksensa eikä muita ratkaisuja siihen mennessä synny, tarve on kyllin suuri. Junalakkoa ei toki tällaisesta syystä synny. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Panu Breilin - Syyskuu 12, 2025, 11:13:59 Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari. Venäläistyyppisten vaunujen pysyvä käyttö on hallitusohjelmassa, mutta ilmeisesti EU ei salli niiden käyttämistä muuta kuin tilapäisenä poikkeuksena ja korkeintaan vuoden 2028 loppuun saakka. https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2025/65 Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Jari Välimaa - Syyskuu 12, 2025, 12:54:48 Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari. Venäläistyyppisten vaunujen pysyvä käyttö on hallitusohjelmassa, mutta ilmeisesti EU ei salli niiden käyttämistä muuta kuin tilapäisenä poikkeuksena ja korkeintaan vuoden 2028 loppuun saakka. https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2025/65 Näin sanoo Osto- ja Logistiikka julkaisu "Suomella ainoana poikkeuslupa Lakimuutoksilla jatkettaisiin poikkeusta, jolla sallitaan EU-vaatimuksista poikkeavan itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston käyttöä Suomen sisäisissä puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa. Poikkeus jatkuisi vuoden 2028 loppuun saakka. Poikkeus otettiin käyttöön vuonna 2022. Suomella on ainoana EU:ssa poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Koska EU-vaatimusten mukaisen kaluston hankinta puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin vie aiemmin arvioitua pidempään poikkeusta jatkettaisiin 2028 loppuun saakka. Kahden vuoden jatkoajasta on informoitu EU:n komissota. Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on pisin mahdollinen lisäaika. Sen jälkeen Suomen on noudatettava EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia." https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/teollisuus-saa-lisaaikaa-vaunuhankinnoilleen Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Syyskuu 12, 2025, 12:59:18 Hyvä että yksityisillä rautatieyhtiöillä Suomessa on alannut menemään hyvin. Vuosina 2007-2012 oli paljon keskustelua, jopa tälläkin sivustolla että yksityiset rautatieyhtiöt eivät pärjäisi Suomessa ja eikä tänne ole mitään järkeä perustaa sellaista. No aika on näyttänyt että kyllä on kannattanut ja yhtiöt pärjäävät hyvin Suomessa. Saa tosin nähdä, että mitä tapahtuu sitten, kun venäläistyyppisten raakapuu-, hake- ja säiliövaunujen tilapäinen käyttölupa kotimaan liikenteessä päättyy. Mistä saadaan uudet vaunut millä ajaa? Mahtaako päättyä? Metsäteollisuus ry on sen verran voimakas lobbari. Niin on. Sekä MTK. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Syyskuu 12, 2025, 14:56:07 Mitenkäs baltian maissa sitten liikennöidään GOST-vaunuilla?
Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Jouni Hytönen - Syyskuu 12, 2025, 15:23:22 Mitenkäs baltian maissa sitten liikennöidään GOST-vaunuilla? Baltian maiden tilanne on vähän erilainen, koska siellä myös rataverkko on suureksi osaksi GOST-normien mukainen edelleen. Ei ole ongelmaa ajaa GOST-kalustolla pitkin GOST-normien mukaista rataverkkoa.Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Mika Hakala - Syyskuu 13, 2025, 08:18:44 Aloittajan lähde https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/8836428 maksumuurin takainen juttu.
Referaatti: UPM aloittaa uuden rautatieyhtiö Artic Railin kanssa raakapuukuljetukset Kuusankoskella sijaitsevalle UPM Kymin tehtaalle syyskuussa. Artic Rail on vuonna 2023 perustettu yritys, jonka kotipaikka on Kokkola. Sen toimialana on kokosuomen rautatieverkon kattavat kuljetukset ja kalustovuokraus. Yrityksen toimitusjohtaja Jari Niemelä kertoo UPM:n olevan ensimmäinen asiakas joka kanssa yhtiö aloittaa säännölliset kuljetukset. Niemelä mainitsee, että kuluvat kaksi ensimmäistä vuotta ovat menneet viranomaislupien käsittelyssä, jolla yhtiö saa liikenne- ja kuljetusluvat. Niemelän mukaan puuta kuljetetaan Kuusankoskelle useimmalta liikennepaikalta Etelä-Pohjanmaalta ja Keski-Suomesta. Hänen mukaan kuljetuksia tullaan tekemään kahdesti viikossa. Junan kuljetuskapasiteetti on 2000 tonnia, mutta tilanteen vaatiessa asiakkaan tarpeiden mukaan. Niemelä kertoo että kuljetusten olisi tarkoitus alkaa 30.9. Artic Rail on kymmenen työntekijän yritys, jonka suunnitelmissa on lähitulevaisuudessa palkata lisää henkilökuntaa. Sen kalusto koostuu kahdesta Dr16-dieeselveturista ja 15 tavaravaunusta. Lisäksi yhtiö käyttää vaihtotöissä Dr35-veturia. Niemelän mukaan UPM:n kuljetukset saadaan toteutettua nyk. kalustolla. Artic Rail on kolmas rautatieyhtiö, jonka kanssa UPM tekee yhteistyötä. Muut kaksi ovat VR ja Fennia Rai, kertoo UPM:n Metsän operaatiojohtaja Ville Parkkinen. Keskustelut Artic Railin ja UPM:n välillä alkoivat tämän vuoden aikana. Parkkisen mukaan rautatiekuljetusten osuus raakapuukuljetuksista on merkittävä, Kymin tehtaan osalta jopa lähes puolet. Minkä lisäksi tavoitteena on kaikkien operaattorien osalta kehittää sitä kuljetusten kustannus- ja päästötehokkaammaksi UPM Kymin tehdasintegraation (Sellu, paperi, bioenergia ) toimitusjohtaja Vesa Volmarin mukaan tehtaalle kuljetetaan vuosittain raakapuuta n. neljä miljoonaa kuutiota. Tästä rautatiekuljetusten osuus on n. kaksi miljoonaa kuutiota. Otsikko: Vs: Arctic Rail, uusi sopimus Kirjoitti: Jari Välimaa - Syyskuu 13, 2025, 08:56:43 Artic railin turvallisuustodistus, ei saa ajaa vaarallisia kuljetuksia eikä saa ajaa Haaparannalle. https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/getAttachment.aspx?id=171860&fname=Single+Safety+Certificate.pdf |