|
Otsikko: CX vaunujen toimistohytti Kirjoitti: Mikael Westman - Kesäkuu 23, 2026, 07:42:22 Hei,
tässä jonkun aikaa yrittänyt omasta kiinnostuksesta johtuen selvittää lisätietoja CX vaunussa olleesta toimistohytistä. Itse en koskaan saanut mahdollisuutta matkustaa 1lk CX vaunussa sen olon aikana, kun pääsin 1lk niin se oli silloin "business" jo EDB vaunussa niin tuo CX kiinnostaa itseä. Kyseisestä hytistä on 90 luvulla ainakin mainittu. VR verkkosivuilla maksullisena lisäpalveluna(https://web.archive.org/web/19970630103743if_/http://www.vr.fi/heo/paikka.htm#lisa (https://web.archive.org/web/19970630103743if_/http://www.vr.fi/heo/paikka.htm#lisa)) tutkiskellesani VR verkkosivujen vaunukuvastoja, huomasin siitä maininnan vuoden 2003 vaunukuvastossa (https://web.archive.org/web/20030620232113/http://www.vr.fi:80/heo/junat/vaunukuvasto.pdf (https://web.archive.org/web/20030620232113/http://www.vr.fi:80/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)) tuo vaunukuvasto voi tosin olla vanhempikin kun se puhuu vuosista 1998 ja 1999, mutta siinä mainitaan että seitsemässä vaunussa on toimistohytti, tosin se ei näy pohjapiirrustuksessa. vuoden 2004 vaunukuvastossa kyseistä mainintaa ei enään ollut (https://web.archive.org/web/20041205212006/http://www.vr.fi/heo/junat/vaunukuvasto.pdf (https://web.archive.org/web/20041205212006/http://www.vr.fi/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)) Joten tästä syystä itsellä olisi muutamia kysymyksiä: - Minä vuonna toimistohytit tulivat CX vaunuihin, olivatko heti InterCity liikenteen alusta asti? - Oliko toimistohytiksi muunnettu yksi 5 tai 6 hengen hyteistä vai missä se oli ja montako sinne mahtui? - Mikä oli toimistohytin varustus? Oliko pistorasiat sekä NMT/GSM/Faksi varustus? - Millä rataosilla nuo 7 toimistohytillistä vaunua liikkuivat? - Milloin toimistohytit poistettiin CX vaunuista? Kaikki tieto joko henkilökohtainen tai muusta lähteestä on avuksi tässä. Kiinnostaa oppia lisää tästä. |