Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: CX vaunujen toimistohytti  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikael Westman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« : Eilen kello 07:42:22 »

Hei,
tässä jonkun aikaa yrittänyt omasta kiinnostuksesta johtuen selvittää lisätietoja CX vaunussa olleesta toimistohytistä. Itse en koskaan saanut mahdollisuutta matkustaa 1lk CX vaunussa sen olon aikana, kun pääsin 1lk niin se oli silloin "business" jo EDB vaunussa niin tuo CX kiinnostaa itseä.

Kyseisestä hytistä on 90 luvulla ainakin mainittu. VR verkkosivuilla maksullisena lisäpalveluna(https://web.archive.org/web/19970630103743if_/http://www.vr.fi/heo/paikka.htm#lisa)
tutkiskellesani VR verkkosivujen vaunukuvastoja, huomasin siitä maininnan vuoden 2003 vaunukuvastossa (https://web.archive.org/web/20030620232113/http://www.vr.fi:80/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)
tuo vaunukuvasto voi tosin olla vanhempikin kun se puhuu vuosista 1998 ja 1999, mutta siinä mainitaan että seitsemässä vaunussa on toimistohytti, tosin se ei näy pohjapiirrustuksessa.
vuoden 2004 vaunukuvastossa kyseistä mainintaa ei enään ollut (https://web.archive.org/web/20041205212006/http://www.vr.fi/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)

Joten tästä syystä itsellä olisi muutamia kysymyksiä:

- Minä vuonna toimistohytit tulivat CX vaunuihin, olivatko heti InterCity liikenteen alusta asti?
- Oliko toimistohytiksi muunnettu yksi 5 tai 6 hengen hyteistä vai missä se oli ja montako sinne mahtui?
- Mikä oli toimistohytin varustus? Oliko pistorasiat sekä NMT/GSM/Faksi varustus?
- Millä rataosilla nuo 7 toimistohytillistä vaunua liikkuivat?
- Milloin toimistohytit poistettiin CX vaunuista?

Kaikki tieto joko henkilökohtainen tai muusta lähteestä on avuksi tässä. Kiinnostaa oppia lisää tästä.
tallennettu
Torbjörn Sandell
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 64


« Vastaus #1 : Eilen kello 15:16:46 »

Löysin Resiinasta 1/93 teräskorisia matkustajavaunuja koskevasta artikkelista maininnan, että vaunuissa 26105–26111 olisi ollut toimistohytti, ilmeisesti uudesta asti (ainakaan muuta ei mainita). Nämä vaunut rakennettiin v. 1989 (muut vuosina 1988 ja 1991), joten ihan IC-liikenteen alusta niitä ei ollut.

Samaisen artikkelin mukaan istumapaikkoja toimistohytillisissä vaunuissa olisi ollut 29 hyttipaikkaa normaalin 35 sijaan, mistä päättelen, että näissä vaunuissa toimistohyttinä toiminut hytti olisi muissa vaunuissa ollut kuusipaikkainen.

Toimistohytin varustuksesta minulla ei ole tietoa eikä muistikuvia, joten siihen toivottavasti muut pystyvät vastaamaan.

Minulla ei myöskään ole tarkkaa tietoa siitä, millä rataosilla ne kulkivat. Jos muistan oikein, IC-junia tuli liikenteeseen seuraavasti:

- 1988: IC 35/36 Vaasaan ja IC 17/18 Imatraan (muutos EXP-junista?)
- 1989: IC 93/96 (muutos EP-junista) ja IC 99/100 Jyväskylään
- 1990: IC 149/150 Poriin
- 1991: IC 603/604 Seinäjoelta Kokkolaan (Helsinki–Seinäjoki yhdessä Vaasan junan kanssa)
- 1992: IC 83/78 Iisalmeen (muutos EP-junista)
- 1993: IC 7/8 Joensuuhun (muutos EP-junista)
- 1994: IC 57/58 Ouluun (muutos EP-junista)

IC-juniksi muuttuneissa EP-junissa oli usein IC-vaunusto ainakin osittain jo ennen muutosajankohtaa. Lisäksi IC-vaunuja käytettiin myös viikonloppujunissa IC 55/P 50 Helsingistä Ouluun ja mahdollisesti (ei omakätistä tietoa) viikonloppujunissa P 79/P 80 Iisalmeen ja IC 17/P 6 Joensuuhun.

Jossain vaiheessa Cx- ja Rx-vaunuja tuli myös juniin P 55 ja P 56 Helsingin ja Oulun välille, vaikka niissä oli muuten vain sinisiä vaunuja.

Jos olisi pakko arvata, niin arvaisin että toimistohytillisiä vaunuja on käytetty ensisijaisesti Imatran, Vaasan ja Jyväskylän junissa. Muistelen lukeneeni jostain, että näissä junissa on varsinkin alkuaikoina voinut olla kaksikin Cx-vaunua samassa junassa – ehkä siinä tapauksessa toinen toimistohytillä ja toinen ilman. Varmana tietona voin kuitenkin sanoa vain sen, että Kokkolan pätkä-IC:ssä (yleensä vain Cx + Ex) oli 1990-luvulla useimmiten Cx 26118 eli uusin vaunuista.  Virnistää

Minulla ei ole tietoa, poistettiinko toimistohytit jossain vaihessa oikeasti vaunuista, ja jos poistettiin niin milloin.


Hei,
tässä jonkun aikaa yrittänyt omasta kiinnostuksesta johtuen selvittää lisätietoja CX vaunussa olleesta toimistohytistä. Itse en koskaan saanut mahdollisuutta matkustaa 1lk CX vaunussa sen olon aikana, kun pääsin 1lk niin se oli silloin "business" jo EDB vaunussa niin tuo CX kiinnostaa itseä.

Kyseisestä hytistä on 90 luvulla ainakin mainittu. VR verkkosivuilla maksullisena lisäpalveluna(https://web.archive.org/web/19970630103743if_/http://www.vr.fi/heo/paikka.htm#lisa)
tutkiskellesani VR verkkosivujen vaunukuvastoja, huomasin siitä maininnan vuoden 2003 vaunukuvastossa (https://web.archive.org/web/20030620232113/http://www.vr.fi:80/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)
tuo vaunukuvasto voi tosin olla vanhempikin kun se puhuu vuosista 1998 ja 1999, mutta siinä mainitaan että seitsemässä vaunussa on toimistohytti, tosin se ei näy pohjapiirrustuksessa.
vuoden 2004 vaunukuvastossa kyseistä mainintaa ei enään ollut (https://web.archive.org/web/20041205212006/http://www.vr.fi/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)

Joten tästä syystä itsellä olisi muutamia kysymyksiä:

- Minä vuonna toimistohytit tulivat CX vaunuihin, olivatko heti InterCity liikenteen alusta asti?
- Oliko toimistohytiksi muunnettu yksi 5 tai 6 hengen hyteistä vai missä se oli ja montako sinne mahtui?
- Mikä oli toimistohytin varustus? Oliko pistorasiat sekä NMT/GSM/Faksi varustus?
- Millä rataosilla nuo 7 toimistohytillistä vaunua liikkuivat?
- Milloin toimistohytit poistettiin CX vaunuista?

Kaikki tieto joko henkilökohtainen tai muusta lähteestä on avuksi tässä. Kiinnostaa oppia lisää tästä.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #2 : Eilen kello 21:57:05 »

Muistaakseni Porin IC-junissa oli alkuaikoina toimistohytti. Junassahan oli aluksi 2 Cx-vunua, joista toinen jäi Tampereelle parin Ex:n kera. En osaa sanoa oliko molemmissa toimisto. Koskaan en nähnyt kenenkään toimistoa käyttävän ja jossain vaiheessa ne salaperäisesti poistuivat.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 700


« Vastaus #3 : Eilen kello 23:39:12 »

Muistaakseni Porin IC-junissa oli alkuaikoina toimistohytti. Junassahan oli aluksi 2 Cx-vunua, joista toinen jäi Tampereelle parin Ex:n kera. En osaa sanoa oliko molemmissa toimisto. Koskaan en nähnyt kenenkään toimistoa käyttävän ja jossain vaiheessa ne salaperäisesti poistuivat.

Itse en tuollaista muista, että Porin IC:tä olisi Tampereella lyhennetty vaan päinvastoin siihen lisättiin aggregaattivaunu. Kuva-arkistostakin löytyi Porin radalta IC-juna 7 vaunua + aggregaattivaunu-kokoonpanossa https://vaunut.org/kuva/60014 ja eihän ko. juna Helsingin päässäkään ollut yleensä kuin maksimissaan noin 7-vaunuinen. On tietysti mahdollista, että jonain tiettynä aikataulukautena tai viikonpäivänä siitä olisi jäänyt Tampereelle vaunuja mutta kyseenalaistaisin, että Tampereella lyhentäminen olisi ollut jonkinlainen pääsääntö Porin IC-junan historiassa.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1927


« Vastaus #4 : Tänään kello 15:46:30 »

Kauankohan Porin IC:tä ajettiin kahdella Cx:llä? Jyväskylän IC-junissa oli alusta 14.8.1989 alkaen kaksi Cx-vaunua, mutta varsin nopeasti havaittiin, ettei kahdelle ole kysyntää. Lyhimmillään Jyväskylän runko koostui siis Eifet-aggregaatista, yhdestä Cx-vaunusta, Rx- (tai alussa Rtx)-vaunusta ja kahdesta Ex-vaunusta. Iltajunassa IC 93 ja sen parissa, aamun IC 96:ssa oli tyypillisesti enemmän vaunuja kuin päiväjunassa IC 99/100.
tallennettu
Mikael Westman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #5 : Tänään kello 17:57:59 »

Löysin Resiinasta 1/93 teräskorisia matkustajavaunuja koskevasta artikkelista maininnan, että vaunuissa 26105–26111 olisi ollut toimistohytti, ilmeisesti uudesta asti (ainakaan muuta ei mainita). Nämä vaunut rakennettiin v. 1989 (muut vuosina 1988 ja 1991), joten ihan IC-liikenteen alusta niitä ei ollut.

Samaisen artikkelin mukaan istumapaikkoja toimistohytillisissä vaunuissa olisi ollut 29 hyttipaikkaa normaalin 35 sijaan, mistä päättelen, että näissä vaunuissa toimistohyttinä toiminut hytti olisi muissa vaunuissa ollut kuusipaikkainen.

Toimistohytin varustuksesta minulla ei ole tietoa eikä muistikuvia, joten siihen toivottavasti muut pystyvät vastaamaan.

Minulla ei myöskään ole tarkkaa tietoa siitä, millä rataosilla ne kulkivat. Jos muistan oikein, IC-junia tuli liikenteeseen seuraavasti:

- 1988: IC 35/36 Vaasaan ja IC 17/18 Imatraan (muutos EXP-junista?)
- 1989: IC 93/96 (muutos EP-junista) ja IC 99/100 Jyväskylään
- 1990: IC 149/150 Poriin
- 1991: IC 603/604 Seinäjoelta Kokkolaan (Helsinki–Seinäjoki yhdessä Vaasan junan kanssa)
- 1992: IC 83/78 Iisalmeen (muutos EP-junista)
- 1993: IC 7/8 Joensuuhun (muutos EP-junista)
- 1994: IC 57/58 Ouluun (muutos EP-junista)

IC-juniksi muuttuneissa EP-junissa oli usein IC-vaunusto ainakin osittain jo ennen muutosajankohtaa. Lisäksi IC-vaunuja käytettiin myös viikonloppujunissa IC 55/P 50 Helsingistä Ouluun ja mahdollisesti (ei omakätistä tietoa) viikonloppujunissa P 79/P 80 Iisalmeen ja IC 17/P 6 Joensuuhun.

Jossain vaiheessa Cx- ja Rx-vaunuja tuli myös juniin P 55 ja P 56 Helsingin ja Oulun välille, vaikka niissä oli muuten vain sinisiä vaunuja.

Jos olisi pakko arvata, niin arvaisin että toimistohytillisiä vaunuja on käytetty ensisijaisesti Imatran, Vaasan ja Jyväskylän junissa. Muistelen lukeneeni jostain, että näissä junissa on varsinkin alkuaikoina voinut olla kaksikin Cx-vaunua samassa junassa – ehkä siinä tapauksessa toinen toimistohytillä ja toinen ilman. Varmana tietona voin kuitenkin sanoa vain sen, että Kokkolan pätkä-IC:ssä (yleensä vain Cx + Ex) oli 1990-luvulla useimmiten Cx 26118 eli uusin vaunuista.  Virnistää

Minulla ei ole tietoa, poistettiinko toimistohytit jossain vaihessa oikeasti vaunuista, ja jos poistettiin niin milloin.
Tuossa on ihan mielenkiintoista tietoa. Tuo määrä vastaisi sitä vaunukuvaston 7 vaunun määrää. Miksiköhän loppuihin CX ei tullut sitä koskaan, olikohan enempi kokeilu. Intercityhän oli alkujaan korkeamman palvelutason juna ja varmaan ideana ollut että "liikkuva toimisto" tarjota tuolla. Onkohan tuosta ollut koskaan mitään esitettä erikseen?

Piti muuten katsoa vorgista löytyykö kuvia tuosta pätkä ic junasta ja huhhu https://vaunut.org/kuva/6482 tuo on pätkä IC juna voittaa 1 vaunun deeverivetoiset taajamajunatkin teho-vaunu suhteessa  Virnistää

Muistaakseni Porin IC-junissa oli alkuaikoina toimistohytti. Junassahan oli aluksi 2 Cx-vunua, joista toinen jäi Tampereelle parin Ex:n kera. En osaa sanoa oliko molemmissa toimisto. Koskaan en nähnyt kenenkään toimistoa käyttävän ja jossain vaiheessa ne salaperäisesti poistuivat.
kuinkakohan moni tiesi edes tuosta kun VR ei tuntunut sitä paljoa mainostavan? Oliko hytin ovessa jotain eroa, oliko esim peitetty läpinäkyvän oven sijaan ja oliko erikseen merkintä? Tuosta ei taida kuvia olla kenelläkään kun aikanaan ei ajatellut kuvata "normaaleja" asioita.
tallennettu
Niko Padatsu
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #6 : Tänään kello 20:07:24 »

Toimistohytistä oli jonkinmoinen kuva eräässä varhaisemmassa vaunukuvastossa.
Samaisen kuvaston Cx-vaunua koskevassa esittelytekstissä mainittiin hytin varustukseen kuuluneen työpöydän, kirjoitus- ja kopiokoneen, telefaxin sekä muuta työskentelymateriaalia.
Valitettavasti kyseinen kansio ei ole nyt käden ulottuvilla tänne skannattavaksi.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1231


« Vastaus #7 : Tänään kello 20:23:37 »

Löysin kätköistäni tällaisen kuvan Cx:n toimistohytistä. Tästä ei tietysti kaikkea näy, mutta antaa se ainakin vähän osviittaa toimistohytin varustuksesta, johon kuului mm. faksi, magneettijuovakortilla toiminut puhelin (käytti todennäköisesti NMT450-verkkoa) sekä kaksi vierekkäistä jakkaraa kiireisten liike- ja pisnesmiesten face-to-face-palaveria varten.

Foton olen ottanut keväällä 1992.


* Cx-toimistohytti - kevät 1992.jpg (1737.11 kilotavua, 3449x2325 - tarkasteltu 62 kertaa.)
tallennettu
Mikael Westman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #8 : Tänään kello 20:56:03 »

Löysin kätköistäni tällaisen kuvan Cx:n toimistohytistä. Tästä ei tietysti kaikkea näy, mutta antaa se ainakin vähän osviittaa toimistohytin varustuksesta, johon kuului mm. faksi, magneettijuovakortilla toiminut puhelin (käytti todennäköisesti NMT450-verkkoa) sekä kaksi vierekkäistä jakkaraa kiireisten liike- ja pisnesmiesten face-to-face-palaveria varten.

Foton olen ottanut keväällä 1992.
jännää, onkohan tuo faksi myös toiminut korttipuhelimen kautta. Aika varmaan Telen korttipuhelin kun muissa junissa ne oli sen puhelimia tuohon aikaan. En tiennytkään että NMT verkon yli pystyi telefaksia ajamaan, muistan GSM aikaan vasta tuon olleen juttu.

En tiedä vaikuttiko pisnesmiehillä muistikirjamikrojen eli kannettavien suosio tuon laskeneeseen suosioon kun 92-93 tienoilla ne alkoivat yleistyä suomessakin matkaavilla pisnesmiehillä ja olivat sopivan pieniä mahtuakseen pöydälle. Ei enään tarvinnut tuota koko tilaa paperien käsittelyyn kun sai syliin mahtuvalla laitteella.

Itse kyllä olisin tuosta tykännyt jos olisi VR pitänyt vaikka olisi sylimikro. Monesti allergikkohyttiä käyttänyt tuohon kaksikerrosvaunussa että saanut työrauhan ja pöydän koneella rustailuun
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1231


« Vastaus #9 : Tänään kello 22:29:17 »

jännää, onkohan tuo faksi myös toiminut korttipuhelimen kautta. Aika varmaan Telen korttipuhelin kun muissa junissa ne oli sen puhelimia tuohon aikaan. En tiennytkään että NMT verkon yli pystyi telefaksia ajamaan, muistan GSM aikaan vasta tuon olleen juttu.

Kyllä NMT-verkoissa data ja faksit liikkuivat samaan tapaan kuin analogisissa lankapuhelinverkoissakin. Tässä ote Soneran vanhoilta nettisivuilta, joissa kerrottiin, miten NMT-data käytännössä toimi. Purkkavirityshän tuo oli, mutta kuitenkin tyhjää parempi.

Mitä fakseihin moin muuten tulee, varsinkin digifaksien kehitys jäi lopulta lähtötelineisiin, eivätkä ne ehtineet koskaan yleistyä kunnolla. Taustasyynä oli tietysti 1990-luvulla laajasti käyttöön tullut sähköposti, joka aavistuksen näppärämpänä viestintätapana pyyhki fakseilla pöytää.


* Sonera NMT.jpg (338.25 kilotavua, 1284x556 - tarkasteltu 7 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: CX vaunujen toimistohytti  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2026 Resiina